مصرف نمک و غذاهای شور در بارداری/ عوارض مصرف کم نمک در بارداری!

در مورد چگونگي مصرف نمک عقايد متفاوتي وجود دارد. برخي معتقدند طي دوران بارداري دفع نمک بيش ازساير مواقع مي باشد، بنابراين نياز بدن به آن نيز افزايش مي يابد. قدر مسلم آن است که بايستي از نمک يددار استفاده شود. در صورتي که زن باردار از سلامت جسمي کافي برخوردار است، بدون هيچ مشکلي مي تواند به حد تعادل از نمک استفاده نمايد.

محدوديت بيش از حد در مورد مصرف نمک، مي تواند مانع رشد طبيعي جنين شود. 

نمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن استخوان می شود از این رو مادران باردار به دلیل حساسیت هایی که در این دوران در استخوان هایشان وجود دارد باید مصرف آن را قطع و یا محدود کنند.

مصرف نمک زیاد در دوران بارداری موجب کند شدن رشد جنین می شود و از هوش و استعداد او در بزرگسالی می کاهد.

بررسی ها نشان می دهند، نمک موجب احتباس آب در بدن زنان باردار می شود در نتیجه باعث چاقی و ورم آن ها می شود.

بسیاری از خانم هایی که دچار ورم قوزک پا، ادم و تنگ شدن انگشتر در دستشان هستند، با کاهش مصرف نمک در غذای خود، ورم آنها بسیار کاهش می یابد.

گفتنی است؛ زنان باردار بایداز خوردن غذا هاي شور پرهيز كنيد زيرا نمك بعد از آن كه وارد خون شد از راه كليه ها دفع مي شود و چون هنگام بارداري دفع نمك به راحتي صورت نمي گيرد مقدار زيادي از آن در بافت هاي گوناگون بدن جمع مي شود و آب را به خود مي گيرد و بدين ترتيب باعث مي شود قسمت هاي مختلف بدن ورم كنند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. تحقیقی جدید نشان داده است که تعداد زیادی از غذاهای روزمره حاوی محتویات خطرناکی از سدیم است که افراد به علت عدم آگاهی از این موضوع با مصرف آن‌ها سلامتی خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. علاوه بر این، سازمان بهداشت آمریکا نیز اعلام کرد که تعدادی از غذاهای مورد علاقه افراد که به نظر بی‌ضرر می‌رسد و در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود می‌تواند در عین حال بسیار خطرناک و مضر باشد.

    از جمله این غذاها می‌توان به سریلاک، سوپ گوجه‌فرنگی کنسروی و پنیر چدار اشاره کرد که در آن‌ها سدیم به عنوان منبعی از مواد افزودنی فراتر از حد طبیعی است. این در حالی است که پیشتر این سازمان برنامه کاهش نمک و سدیم را در برنامه‌های خود قرار داده بود تا از سلامتی عمومی افراد محافظت کند که تقریبا با شکست مواجه شد.

    بسیاری افراد سریلاک را صبحانه‌ای کامل و مغذی در نظر می‌گیرند و در وعده صبحانه این غذا میان کودکان و بزرگسالان طرفداران بسیاری دارد. این در حالی است که اخیرا گروهی پزشکی نشان داده است که یک کاسه سریلاک می‌تواند ۵۰ درصد بیشتر از سدیم لازم در یک روز را به بدن برساند.

    در این خصوص مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که افراد بزرگسال و کودکان بیش از ۱۴ سال باید روزانه کمتر از ۲٫۳۰۰ میلی‌گرم نمک استفاده کنند و مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب بروز بیماری‌ها و اختلالاتی از جمله اختلالات قلبی عروقی، افزایش فشار خون، سکته قلبی، سرطان و یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *