مصرف زینک در شیردهی

مصرف قرص زینک پلاس در دوران شیردهی برای ریزش مو خوبه؟!

با سلام. الان ۵ ماه است که از زایمان من می گذره و من برای به دنیا آوردن پسرم سزارین کردم و خودم بهش شیر میدم. مشکلی که الان دارم این است به شدت دچار ریزش مو پس از زایمان شده ام. به پزشک مراجعه کردم و برام یک شامپوی ضدریزش مو و قرص زینک تجویز کرد. آیا مصرف قرص زینک پلاس در دوران شیردهی عوارض داره؟ قرص زینک در شیردهی می تونه جلوی ریزش مو پس از زایمان را بگیره؟

قرص زینک در شیردهی

مصرف قرص زینک پلاس در دوران شیردهی به عنوان مکمل برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو اشکالی ندارد اما دوز آن باید توسط پزشک برای شما تعیین شود. منابع غذایی روی یا زینک پلاس نیز حبوبات، آجیل و مغزها، سبزیجات و غلات و شیر و لبنیات است.

موارد مصرف قرص زینک پلاس

  • کمک به حفظ سلامت پوست، مو، ناخن
  • تقویت رشد ذهنی و جسمی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • پیشگیری و کاهش طول مدت و شدت سرماخوردگی
  • جلوگیری و درمان ریزش مو

مطلب پیشنهادی: زینک و ۱۷ نشانه برای کمبود زینک در بزرگسالان، آشنایی با مواد غذایی حاوی زینک

مصرف قرص زینک پلاس در دوران شیردهی

دستور مصرف قرص زینک پلاس

روزانه ۱ عدد کپسول همراه غذا با مقدار کافی آب یا مطابق دستور پزشک مصرف شود.

شرایط نگهداری قرص زینک پلاس

دور از دسترس اطفال، در جای خشک و خنک نگهداری شود.

موارد هشدار و نکات قابل توجه قرص زینک پلاس

  • در دوران بارداری و شیردهی مطابق دستور پزشک و یا دکتر داروساز مصرف شود.
  • نوجوانان ، خانم های باردار و شیرده ، سالمندان ، افراد الکلیسم و افراد دچار بی اشتهایی عصبی ، گروه هایی هستند که عمدتا در معرض کمبود روی و ویتامین های گروه B قرار دارند و و نیاز بیشتری به مصرف مکمل زینک پلاس دارند.
  • این فرآورده صرفا یک مکمل رژیمی- غذایی بوده و جهت تشخیص ، درمان و یا پیشگیری از بیماری نمی باشد.
  • توجه فرمائید که مقادیر کافی زینک اثرات بسیار مفیدی برای بدن دارد ولی مصرف مقادیر بیش از نیاز می تواند منجر به مسمومیت فلزی گردد ، بنابر این در مصرف زینک پلاس زیاده روی نکنید.

اجزای تشکیل دهنده کپسول زینک پلاس ۵ میلی گرم

روی

یک عنصر ضروری در تغذیه انسان، با گستره وسیعی از نقش های بیولوژیکی است. روی نقش ساختاری و تنظیم کننده در بیش از ۲۰۰ آنزیم شناخته شده در بدن انسان دارد. روی در تمام ارگان ها، بافت ها، مایعات و ترشحات بدن موجود است. متاسفانه شیوع کمبود متوسط تا شدید روی در کشورهای در حال توسعه بالاست.

کمبود روی چه عوارضی دارد؟

کمبود روی یا اختلال در متابولیسم روی می تواند عوارض جانبی عمیقی روی سلامت داشته باشد. علائم کمبود روی شامل کاهش قوه بینایی و چشایی، مبتلا شدن به عفونت ها، تاخیر در بلوغ جنسی (در مردان)، توقف رشد، کاهش اشتها و وزن، ریزش مو و خشکی پوست است.

ویتامین های گروه B

دسته ای از ویتامین های محلول در آب به شمار می روند که از مهمترین ویتامین ها در تقویت سیستم عصبی و سلامت پوست، مو و ناخن هستند. همچنین در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها و تبدیل آنها به انرژی نقش موثری دارند.

کمبود ویتامین های گروه B سبب چه مشکلاتی میشود؟

ضعف و خستگی عمومی بدن، کاهش اشتها، یبوست، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست، کم خونی مگالوبلاستیک و بیماری بری بری از عوارض کمبود ویتامین های گروه B است.

چرا بعد از زایمان ریزش مو گرفتم؟!

تغییرات هورمونی در طول بارداری و پس از زایمان باعث ریزش موی طبیعی پس از تولد نوزاد می شود. افزایش هورمون گونادوتروپین کوریونی نشان دهنده بارداری است ضمن این که بارداری موجب افزایش استروژن و پروژسترون، اکسی توسین و پرولاکتین می شود. حجم خون شما در باردرای افزایش پیدا کردهد و ۵۰ درصد بیشتر می شود. بلافاصله پس از تولد نوزاد میران هورمون های شما به سرعت کاهش پیدا کرده و ۲۴ ساعت پس از تولد تقریبا به سطح طبیعی بر میگردند اگر چه پرولاکتین تا زمانی که به نوزاد شیر بدهید بالا می ماند. حجم خون شما هم کاهش پیدا می کند ولی افت آن تدریجی است و چند هفته پس از زایمان به حالت طبیعی باز میگردد.

هورمون ها بزرگترین دلیل تغییرات مو در باردرای و ریزش مو پس از زایمان هستند. بالا رفتن سطح استروژن در بارداری میزان ریزش مو را کاهش میابد. در طول بارداری ریزش مو کمتر می شود. این اثر با افزایش حجم و گردش خون همراه است که باعث می شود ماندگاری موها بیش از حد نرمال باشد. پس از تولد نوزاد کاهش سطح هورمون ها و جریان خون باعث ریزش یکباره موهای شما بیشتر از ریزش موهایتان در ۹ ماه باردرای می شود. ریزش مو پس از زایمان میتواند چند روز بعد تنظیم شود و گاهی اووقات تا یک سال ادامه داشته باشد. ولی در اغلب موارد بعد از ۴ ماه به تعادل می رسد.

ریزش مو پس از زایمان چه زمانی شروع می شود؟

دو تا چهار ماه پس از زایمان اغلب زنان ریزش مو را تجربه می کنند. میزان ریزش مو در هر فرد متفاوت است. ریزش مو پس از زایمان موقتی است و اغلب زنان ممولا ۶ ماه پس از زایمان به الگوی طبیعی رشد مو بازمیگردند. ریزش و نازک شدن موها پس از زایمان طبیعی است و راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد ولی اگر ریزش مو شما را نگران می کند می توانید با این نکات موهایی سالم تر داشته باشید و سریعتر ریزش مو را کنترل کنید.

برای کاهش ریزش مو پس از زایمان از حالت دادن موها اجتناب کنید

گرم کردن موها با سشوار یا بابلیس یا اتوی مو می تواند آن ها را نازک تر کند. سعی کنید تا مدتی از این وسایل به دور بمانید. برس کشیدن زیاد هم می تواندباعث ریزش بیشتر موها شود سعی کنید فقط روزی یک بار موها را برس بکشید.

برای کاهش ریزش مو پس از زایمان خوب بخورید

استفاده از انواع میوه ها، سبزیجات و پروتئین های سالم در رژیم غذایی بهترین راه اطمینان از دریافت مواد مغذی است. مواد غذایی که برای سلامت موی شما لازمند عبارتند از سبزیجات با برگ سبز که حاوی آهن و ویتامین C هستند. سیب زمینی شیرین و هویج که حاوی بتاکاروتن هستند، تخم مرغ که حاوی ویتامین D است و ماهی که حاوی امگا۳ و منیزیم است.

مکمل های ویتامین مصرف کنید

ویتامین ها نباید جایگزین رژیم غذایی سالم و متنوع شوند به خصوص زمانی که به کودک شیر می دهید. اما در کنار رژیم غذایی متعادل می توانید از مکمل ویتامین استفاده کنید. اغلب توصیه می شود ویتامین هایی که در بارداری استفاده می کرده اید بعد از زایمان هم ادامه دهید به خصوص اگر به نوزادتان شیر خودتان را می دهید.

  • ویتامین ب کمپلکس و بیوتین
  • آهن
  • ویتامین C
  • روی
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *