مصرف سیاه دانه در بارداری ممنوع!

مصرف زیاد سیاه‌دانه در بارداری می‌تواند سبب سقط جنین شود…

مصرف سیاه دانه در بارداری 

زنان بادار نباید به هر دلیلی از سیاه دانه استفاده کنند. این امر بیشتر به آن خاطر است که سیاه دانه می‌تواند بر انقباضات ماهیچه‌های صاف رحم تأثیر بگذارد. برای تعیین دقیق تأثیر سیاه دانه بر بارداری ارزیابی‌های بیشتر موردنیاز است. بنابراین بهتر است در زمان بارداری از سیاه دانه استفاده نکنید.

مصرف سیاه‌دانه به صورت خودسرانه در زنان باردار می‌تواند سبب سقط جنین شود.

تحقیقات نشان داده که مقادیر کم روغن سیاه دانه می تواند باعث افزایش جریان شیر در دوران شیردهی شود اما با توجه به مطالعات کمی که در این زمینه صورت گرفته بهتر است از روغن سیاه دانه در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

سیاه دانه به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. استفاده به‌عنوان ادویه، استفاده از روغن آن، استفاده از کپسول‌های مکمل غذایی حاوی پودر سیاه دانه، کپسول‌های ژله‌ای و عصاره روغنی سیاه دانه از روش‌های مصرف آن هستند. روغن سیاه دانه منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی است.

روغن سیاه دانه و تقویت باروری

در زمینه‌ی سلامت کلی باروری، روغن سیاه دانه می‌تواند به تقویت سیستم تولید مثل سالم و سطوح سالم باروری کمک کند.

هر چند طبق مطالعات انجام شده وجود برخی از مواد و عناصر موجود در سیاه دانه می‌تواند گزینه‌ی موثری برای درمان ناباروری در مردان باشد، اما برای توصیه‌ی استفاده‌ی آن به عنوان یک درمان دارویی در مردان نابارور شواهد و ادله‌ی کافی وجود ندارد.

مواد مغذی سیاه دانه

سیاه دانه از اسیدهای آمینه، پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها، روغن‌های فرار و غیرفرار، آلکالوئیدها، ساپونین و فیبر تشکیل شده است. کربوهیدرات موجود در سیاه دانه عبارت‌اند از: مونوساکارید آرابینوز، گلوکز، رامنوز و زایلوز. همچنین سیاه دانه محتوی کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم است. ازجایی‌که بیشتر افراد از مقادیر بسیار اندک روغن سیاه دانه یا مکمل‌های حاوی عصاره‌ی روغنی آن استفاده می‌کنند، معمولا مقدار اندکی مواد مغذی از این طریق دریافت می‌کنند.

عوارض جانبی سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای سلامتی بسیار است. کاهش التهابات، تسکین دردها، مبارزه با عفونت‌ها و کاهش تب از خواص سیاه دانه است. همچنین سیاه دانه می‌تواند به‌لطف خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از برخی سرطان‌ها پیشگیری کند. بااین‌حال شواهد علمی از سالم‌بودن و تأثیر سیاه دانه محدود است. ممکن است سیاه دانه در برخی افراد موجب بروز عوارضی شود. بنابراین باید قبل از استفاده از مکمل‌های سیاه دانه یا سایر مکمل‌ها برای درمان بیماری‌ها، با پزشک مشورت کنید. ممکن است سیاه دانه در برخی افراد موجب بروز عوارض جانبی زیر بشود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *