ماکارونی چاق کننده است یا لاغر کننده؟!

بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف ماکارونی می تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود اما در جدیدترین پژوهشهای صورت گرفته توسط دانشمندان ایتالیایی، نتایج نشان داده اند که مصرف ماکارونی و محصولاتی نظیر آن همچون پاستا می تواند به کاهش شاخص توده ی بدنی انسان یا بی ام آی کمک نماید.

یکی از بدی های پاستا خوردن این است که می توان به راحتی بیش از وعده توصیه شده آن را خورد. وقتی احساس سیری کردید دست از غذا بکشید نه زمانی که بشقاب خالی شد.

برای اینکه وعده های پاستا را سالم تر کنید، وعده ای کمتر از همیشه برای خود بکشید و در عوض کنار آن مقدار زیادی سالاد میل کنید.

هنگام استفاده از پاستا های بدون گلوتن مواظب باشید

گاهی مردم فکر می کنند هر چیزی که بدون گلوتن است می تواند جایگزینی سالمتر به حساب بیاید. برخی پاستاهای بدون گلوتن از آرد برنج تولید می شوند، که فیبر پایین و شاخص گلیسمی بالایی دارند.

در پژوهشی که بر روی حدود بیست و سه هزار نفر صورت گرفت نتایج جالبی به دست آند.. پاستا و ماکارونی از جمله مواد غذایی اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است که در کاهش وزن بدن و کاهش چاقی شکمی تاثیر گذار است.

اما بسیاری از افراد به غلط فکرمی کنند که مصرف ماکارونی می تواند باعث چاقی آنها گردد و در نتیجه ماکارونی و پاستا را از رژیم غذایی خود حذف می نمایند.

در مطالعه ی اخیر که در ایتالیا به انجام رسید انجمن پزشکی در پولیزی ایتالیا به بررسی تاثیر مصرف ماکارونی و پاستا در کاهش چاقی و چاقی شکمی در انسان پرداختند.

نتایج بدست آمده نشان داده اند که نه تنها مصرف ماکارونی و پاستا در حد تعادل و در کنار سبزیجات تاثیری در افزایش وزن و بروز چاقی ندارد بلکه می تواند به کاهش شاخص توده بدنی و کاهش سایز دور کمر کمک نماید.

رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش وزن

در بسیاری از مطالعات صورت گرفته نتایج نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای از جمله رژیم های غذایی سلامت است. در این رژیم غذایی ماکارونی و پاستا جزو اصلی ترین مواد غذایی مصرفی فرد در طول دوره ی رژیم است.

از نظر دکتر لاکوویلو از انستیتو پزشکی ایتالیا اغلب افرادیکه به دنبال کاهش وزن هستند بر این باورند که ماکارونی نه تنها نمی تواند به کاهش وزن کمک نماید بلکه باعث چاقی می شوند و بیشتر افراد ماکاورنی را غذایی نامناسب برای کاهش وزن می دانند، این در حالیست که این باور غلط می باید اصلاح شود.

رژیم مدیترانه ای غنی از سبزیجات ،ماهی و روغن زیتون بوده و از لبنیات و کمی گوشت برخوردار است. این رژیم میتواند خطر بیماریهای قلبی و سرطان را کاهش دهد. 

پاستا کربوهیدرات بالایی دارد، اما در مقایسه با دیگر غذاهای حاوی کربوهیدرات شاخص گلیسمی پایین تری دارد.

درست مانند هر غذای دیگری، از موارد اصلی که باید به ذهن بسپارید حجم وعده و آن چیزی است که کنارش می خورید است. حجم وعده پاستای خود را کم کنید و در عوض مقدار زیادی سبزیجات، پروتئین و چربی های سالم کنارش قرار دهید.

پاستای سبوس دار و انواعی که با غلات کامل تولید شده اند را استفاده کنید.

اگر از پاستا خوشتان نمی آید و خوردنش برایتان احساس بدی به همراه دارد، پس پاستا نخورید!

با این حال اگر تنها دلیلتان برای نخوردن پاستا این است که شنیده اید چاق کننده است، باید بگویم به خود ظلم می کنید. با در نظر گرفتن مواردی که گفته شد پاستا هم می تواند غذایی چاق کننده باشد هم غذایی بسیار مفید برای کاهش وزن و برنامه غذایی.

چگونه یک بشقاب پاستا را سالم تر کنیم؟

۱- پاستا را زیادی نپزید که خیلی نرم شود، پاستا باید در حدی پخته شود که همچنان کمی سفت بماند، اگر آن را بیش از این اندازه بپزید مقدار شاخص گلیسمی اش بالا می رود.

۲- وعده های کوچکتری از پاستا میل کنید. اگر بشقاب خود را از پاستا پر می کردید، سعی کنید کمی تغییر ایجاد کنید. پاستا را درست مانند دیر وعده ها ببینید. یک چهارم بشقاب را غلات تشکیل می دهد، یک چهارم را پروتئین ها، و باقی مانده بشقاب نیز سهم میوه و سبزیجات است.

۳- با وعده خود خلاقانه برخورد کنید! راه های زیادی برای اضافه کردن انواع سبزیجات، پروتئین، و چربی های سالم وجود دارد. به سس پاستا سبزیجات رنگارنگ اضافه کنید طوری که بتوانند جای مقداری از دیگر موارد حاوی کالری را بگیرند. سبزیجات حجم وعده را بالا می برد بدون اینکه کالری به آن اضافه کند.

۴- مانند یک ایتالیایی غذا بخورید: آهسته غذا را میل کنید و از آن لذت ببرید، و هر زمان که احساس سیری کردید دست از غذا بکشید، و یا حتی می توانید قبل از احساس سیری کامل غذا را کنار بگذارید چون رسیدن پیغام سیری به مغز ۲۰ دقیقه طول می کشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *