ماساژ بعد از عمل بینی

مراقبت‌های پس از عمل بینی شامل ماساژ بینی است که باید به طور منظم و صحیح صورت گیرد. این کار توسط پزشک به شخص آموزش داده می‌شود تا بتواند در منزل خودش به آسانی آن را انجام دهد. بیشترین علت ماساژ بینی بعد عمل، سرعت بیشتر در کاهش ورم، از بین رفتن التهاب پس از جراحی و فرم دهی صحیح بینی می‌باشد. به این دلیل، طریقه این ماساژ اهمیت بسیاری دارد و توصیه می‌شود که با دقت کافی انجام گردد.

ماساژ بینی بعد از عمل

انواع ماساژ بینی بعد از عمل رینوپلاستی

تا زمان بهبود کامل شخص پس از عمل جراحی، دو حالت ماساژ باید بر روی بینی او انجام شود :

  1. فشار جزئی روی بخش‌های بر آمده

در این نوع ماساژ، باید فشاری مختصری به قسمت‌های برآمده بینی انجام دهید. با انجام این کار از ایجاد برآمدگی و همچنین تغییر شکل احتمالی جلوگیری خواهد شد.

  1. ماساژ بینی هنگامی که پوست به استخوان چسبیده شده باشد:

این ماساژ باید زیر نظر جراح پس از چسبیدن پوست به استخوان و در زمان کامل شدن جراحی، بر روی بینی انجام شود. در حقیقت این ماساژ برای بالا بردن پوست استفاده می‌شود.

تفاوت نحوه ماساژ بینی استخوانی با بینی گوشتی

ماساژ بینی بعد از عمل برای بینی گوشتی و استخوانی با هم متفاوت است. بیشترین ماساژ بینی استخوانی پس از عمل، در قسمت فوقانی و استخوانی بینی انجام می‌گردد. در صورتی که انجام ماساژ بینی گوشتی پس از عمل، بیشتر در نواحی نوک و پره‌های بینی صورت می‌گیرد. زیرا در بینی گوشتی، پره‌ها در مقایسه با بینی استخوانی پهن‌تر می باشد، لذا با ماساژ پره‌ها پس از جراحی بینی گوشتی، می‌توانیم به کوچکتر شدن سریع آن کمک کنیم.

فواید انجام ماساژ بینی پس از جراحی رینوپلاستی

ماساژ بینی بعد از عمل رینوپلاستی، به شکل‌های مختلفی می‌تواند به شما کمک کند. در قسمت زیر، فواید اصلی ماساژ بینی پس از این عمل آورده شده است:

  • درمان ورم

ماساژ بینی سبب بهبود جریان خون در نواحی عمل می‌شود و ورم بینی را کاهش می‌دهد. با انجام این کار، به فرآیند بازگشت حالت طبیعی بینی و بهبود آن، سرعت زیادی می‌دهیم. زیرا باید خود افراد به از بین رفتن تورم و برجستگی غیر طبیعی پس از جراحی بینی، کمک کنند تا این عوارض موقت به درستی درمان شود.

  • جلوگیری از افتادگی بینی

با انجام ماساژ بینی، شما می‌توانید از افتادگی بینی در ۳ ماهه اول بعد از جراحی جلوگیری کنید. گاهی اوقات ممکن است در این مدت، متوجه وجود خون در مخاط بینی شوید که این مشکل با ماساژ برطرف می‌شود.

ماساژ بینی بعد از عمل

  • تسکین درد

در برخی مواقع ماساژ بینی در کاهش درد و همچنین تسکین ناحیه عمل، بسیار خوب و کارآمد است. زیرا با تحرک بافت‌های نرم و عضلات، احساس درد بسیار کاهش می‌یابد.

  • حذف خونریزی

از دیگر فواید ماساژ بینی بعد از عمل، این است باعث کنترل خونریزی شده و خون را به طور سریع جذب می‌کند. این کار سبب جلوگیری از تجمع خون در نواحی عمل شده و کاهش خطر عفونت را به دنبال خواهد داشت.

  • بهبود تنفس

ماساژ بینی سبب می‌شود که فرآیند تنفس دوباره بهبود یابد و این امر سبب کم شدن احتمال به وجود آمدن عوارض بعد از عمل بینی مثل ناراحتی در تنفس و نیز ترشحات زائد می‌شود.

  • رفع استرس

گاهی اوقات عمل بینی موجب نگرانی و استرس در افراد می‌شود. از دیگر مزایای ماساژ بینی بعد جراحی این است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید استرس را کاهش داده و روحیه خود را بهبود ببخشید.

  • بهبود شکل بینی

شما می‌توانید با استفاده از فنون درست و صحیح ماساژ، شکل بینی خود را بهبود داده و نتایج ظرافت بخشی به شکل و فرم ظاهری بینی خود دهید.

  • حالت دهنده پوست

ماساژ بینی بعد از جراحی باعث حالت دادن پوست و نرمی و لطافت آن می‌شود و حس آرامش خاصی به افراد می‌دهد.

ماساژ بینی برای کم شدن ورم بینی بعد از عمل

قسمتی از نوک بینی که از غضروف ساخته شده است، نیاز به ماساژ بعد از عمل بینی دارد. در این نوع ماساژ نوک بینی جهت کاهش ورم، باید ۲ انگشت خودتان را بر روی نوک بینی قرار داده و ماساژ دهید. این روش ماساژ پره‌های بینی پس از عمل، بیشتر جهت بینی‌های گوشتی کاربرد دارد. هدف از ماساژ پره‌های بینی پس از عمل، کاهش التهاب و تورم و همچنین سازگار شدن پوست بینی با غضروف آن است.

ماساژ بینی بعد از عمل

نکات ضروری ماساژ بینی بعد عمل

برخی از نکات مهم در مورد ماساژ بینی پس از عمل به شرح زیر است:

۱- ماساژ بینی بهتر است که در جلوی آینه انجام شود.
۲- بهترین زمان ماساژ، پس از بازکردن آتل بینی در هفته دوم جراحی است.
۳- ماساژ بینی را در زمان چسب زدن بینی نیز می‌توان انجام داد.
۴- ماساژ بعد از عمل بینی باید با دو سمت و به آرامی انجام پذیرد.
۵- روش ماساژ بینی پس از عمل زیبایی اهمیت داشته و فشاری که به دو طرف بینی وارد می‌کنیم باید یکسان و یکنواخت باشد.
۶- توصیه می‌شود که تعداد دفعات ماساژ را در هر روز بیشتر کرده و  مدت زمان این ماساژ را کاهش دهید.
۷- ماساژ بینی بلافاصله پس از عمل، باید توسط پزشک انجام شود.
۸- درباره پایان دادن به ماساژ بینی با پزشک خود مشورت کنید.
۹- با توجه به نظر جراح در مورد نیاز بینی خود شما می‌توانید از یک یا ترکیبی از روش‌های مختلف ماساژ استفاده کنید.
۱۰- ماساژ بینی پس از عمل بینی به برطرف کردن مشکلات جزئی کمک بسیاری می‌کند. اگر ماساژ بینی شما با درد همراه بود لازم است که پزشک جراح خود را در جریان بگذارید.

مدت زمان ماساژ بینی پس از عمل چقدر است؟

مدت زمان ماساژ بینی بعد از عمل به نظر جراح و نوع عمل بینی شما بستگی دارد. به صورت کلی انجام تکنینک‌های ماساژ بینی، باید حدود ۲ هفته پس از عمل انجام شود که بتواند به کاهش تورم در نوک بینی و همچنین دیواره‌های کناری بینی کمک کند. این ماساژ علاوه بر کاهش ورم بینی، سبب افزایش جریان خون شده و کمک می‌کند تا شما دوره نقاهت پس از جراحی را راحت‌تر پشت سر بگذارید. بنابراین رعایت زمان ماساژ بینی پس از جراحی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

نتیجه گیری

ماساژ بینی برای رفع مشکلات جزئی بینی پس از عمل و کاهش تورم انجام می‌گردد. عمل بینی تنها بر روی تغییر شکل بینی اثر ندارد و بر سایر اجزای صورت نیز، تاثیرگذار است. در نتیجه رعایت مراقبت‌های پس از جراحی و ماساژ بینی، در زیبایی بینی اهمیت زیادی دارد. لذا باید به طور صحیح انجام شود تا تاثیرگذار مطلوبی داشته باشد. مالش بدون آموزش و غیراصولی بینی پس از عمل سبب بد فرم شدن بینی و بسیاری از عوارض خطرناک دیگر می‌شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *