قرص متی مازول در بارداری/ عوارض پرکاری تیروئید بر جنین

با سلام در ماه هفتم بارداری هستم تیروئید پرکار خفیف دارم تا به حال هیچ قرصی مصرف نکردم اگر متی مازول مصرف کنم برای جنین ضرر دارد؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام اگر متخصص غدد برای شما قرص متی مازول تجویز نموده است مصرف آن منعی ندارد.

متی مازول در بارداری در گروه D قرار دارد، ولی در صورت نیاز و با احتیاط فراوان می توان متی مازول را در بارداری تجویز نمود. در بسیاری از موارد با پیشرفت بارداری از شدت علائم هیپرتیروئیدی کاسته می شود و لازم است مقدار مصرف دارو را نیز با گذشت زمان کاهش داد. در برخی موارد مصرف متی مازول ۲ تا ۳ هفته قبل از زایمان قطع می شود.

عوارض متی مازول بر جنین: متی مازول از جفت عبور می کند و ممکن است باعث ایجاد گواتر یا کرتینیسم در جنین شود. بعلاوه موارد نادری از اشکال در ملاج نوزادان با مصرف متی مازول در بارداری گزارش شده است.

از آنجایی که نقص مادرزادی فوق با مصرف پروپیل تیواوراسیل در بارداری دیده نشده است؛ بنابراین مصرف پروپیل تیواوراسیل در بارداری بر متی مازول ارجحیت دارد.

 اثرات پرکاری تیروئید بر جنین و بارداری
به هر حال چنانچه خانمي قبل يا حين بارداري متوجه بيماري پركاري تيروئيد خود گردد بايد داروي مناسب كه به جنين آسيبي نرساند استفاده كند و تحت نظر يك متخصص داخلي يا فوق‌تخصص غدد درمان شود، زيرا در دوران بارداري كنترل دقيق اين بيماري به دليل تغييرات هورموني ناشي از بارداري بسيار مشكل است. از طرفي اين هورمون در رشد و نمو مغزي جنين موثر است و اختلال در كار كرد آن منجر به آسيب به جنين مي‌شود.
عوارض پرکاری تیروئید در ۳ ماهه اول بارداري منجر به سقط و در ماه‌هاي بعدي باعث زايمان زودرس، اختلال در رشد جنين و فوت جنين مي‌شود.

درمان مناسب بيماري از بيشتر اين عوارض تا حدود زيادي جلوگيري مي‌كند، اما مادر و جنين در امنيت كامل نيستند و مادر تا پايان بارداري بايد تحت نظر و مراقبت كامل باشد.
پس از تولد جنين بايد از نظر ابتلا به كم‌كاري يا پركاري تيروئيد تحت بررسي آزمايشگاهي و در صورت لزوم سونوگرافي از گردن جهت بررسي سايز تيروئيد قرار گيرد.
از درمان‌هاي پركاري تيروئيد استفاده از يد راديواكتيو است كه اين درمان در حاملگي ممنوع بوده و كسي كه چنين درماني گرفته تا ۶ ماه نمي‌تواند باردار شود.

حاملگي تاثيرات عمده اي بر تنظيم عملكرد تيروئيد زنان سالم و مبتلا به اختلالات تيروئيد دارد. اين اثرات بايد به خوبي شناخته، بدرستي ارزيابي و تفسير و بطور صحيح اداره شوند. در زناني كه در مناطقي با كمبود يد زندگي مي كنند، اغلب هيپوتيروكسينمي و تمايل به تشكيل گواتر در زمان حاملگي اتفاق مي افتد. اختلالات بارز كلينيكي در عملكرد غده تيروئيد احتمالاً شايع تر بوده و در ۲ تا ۳ درصد حاملگي ها اتفاق افتاده اما موارد تحت باليني اغلب بدون تشخيص باقي مي ماند.

تغييرات عملكرد تيروئيد مادر در زمان بارداري بعلت كمبود يد، پركاري يا كم كاري تيروئيد پي آمدهاي مهمي بر جنين /نوزاد خواهد داشت . حاملگي باعث افزايش سرعت متابوليسم پايه، جريان خون، ضربان قلب و بازده قلب گرديده و بسياري از علائم از جمله احساس خستگي و عدم تحمل به گرما، احتمال وجود پركاري تيروئيد را تداعي م ي كند. از ديگر تغييرات متابوليك و تسريع متابوليسم تي روكسين ناشي از hCG زمان حاملگي، تحريك غده تيروئيد توسط افزايش آنزيم هاي دآيوديناز جفتي است بطوريكه در خانم هاي باردار مبتلا به كم كاري تيروئيد ميزان نياز به هورمون تيروكسين اگزوژن تا ۵۰ درصد افزايش پيدا مي كند. علل عمده تيروتوكسيكوز در زمان حاملگي بيماري گريوز و پركاري گذراي زما ن مي باشد.

سير طبيعي بيماري گريوز (Gestational transient hyperthyroidism) حاملگي در زمان حاملگي تمايل به تشديد بيماري در سه ماه اول، بهبودي تدريجي آن در طي سه ماه دوم و سوم و مجدداً تشديد بيماري بعد از زايمان است . پركاري تيروئيد نوزاد و جنين مادري از جفت ايجاد شود . TSH مي تواند در اثر عبور آنتي بادي هاي تحريكي گيرنده تشخيص پركاري تيروئيد جنين مي تواند با توجه به تاكيكاردي، تسريع رشد استخواني و تاخير رشد داخل رحمي جنين حاصل شود . درمان پركاري تيروئيد در دوران بارداري نتيجه بخش است ولي بايد با دقت وآگاهي و تبحر كافي انجام شود.

اشتراک‌گذاری
8 نظر
  1. سلام من الان در هفته هفتم بارداری هستم تا الان تیروئیدم پرکار بوده دارو متی مازول میخوردم هفته ششم بارداری که آزمایش دادم فهمیدم تیروئیدم کم کار شده اما به اشتباه همچنان قرص متی مازول خوردم میخواستم ببینم خوردن این قرص برای جنین مشکلی پیش نمیاره ؟باتشکر

    1. سلام نگران نباشید با قطع قرص به مرور به رنج نرمال می رسد یک ماه دیگر مجدد برای بررسی هورمون های تیروئید آزمایش خون انجام بدهید.

  2. سلام خانم من هفته ۵ بارداری است و قرص متی مازل مصرف میکنند باید چکار کنیم

  3. باسلام من تیروئید پرکار داشتم قرص متی مازول استفاده کردم کم کارشدوچون قصد بارداری داشتم دکترقرص پرواوراسیل روتجویزکردن خواستم ببینم واسه بارداریم مشکلی نداره؟؟چندوقت بعدازمصرف قرص میتونم اقدام به بارداری کنم؟؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد می توانید برای بارداری اقدام کنید باید در ماه اول بارداری نیز مجدد آزمایش تیروئید انجام بدهید

  4. سلام ، من یکسال و دو ماهه که با قرص متی مازول تحت درمان پرکاری تیروئید هستم ، قصد بارداری دارم ، ولی به خاطر بیماری ام و قرصی که بیش از یکسال مصرف کرده ام نگرانم ، آیا بیماری من درمان قطعی دارد که پس از آن برای بارداری اقدام کنم یا خیر ، اگر جواب منفی است بهتره چه مدت پس از تغییر متی مازول به PTU برای بارداری اقدام کنم تا ریسک کمتری متحمل شوم ؟ پیشاپیش ممنون از راهنماییتون

    1. سلام می توانید برای بارداری اقدام کنید منعی ندارد بهتر است هر دو تا سه ماه مجدد آزمایش بدهید .

  5. سلام خسته نباشیدماه ششم بارداری هستم قرص پرواوراسیل میخوردم الان دکترم متی مازول تجویزکردن خواستم ببینم مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *