فیبروم ساب سروزال خطرناکه؟/ آیا باعث ناباروری میشه؟!

فیبروم ساب سروزال باعث نازایی و ناباروری میشه؟ این نوع فیبروم خطرناکه؟

سلام من سونوگرافی دادم و در جواب نوشته شده :یک میوم ساب سروزال کوچک به ابعاد۸mm در ناحیه فوندوس مشاهده شد. با توجه به اینکه ۳۶ سالمه و مجرد راهنمایی بفرمایید که ایا برای بارداری در اینده خطری ایجاد میکند و اینکه با دارو درمان می شود یا عمل جراحی دارد؟ ممنون میشم اگر زود جوابمو بدید خیلی اسنرس دارم…

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام خیر مشکل جدی وجود ندارد. باید به طور دوره ای میوم شما کنترل شود و اندازه میوم ۸ م م خطرناک نیست و معمولاً باعث نازایی و ناباروری نمی شود.

فیبروم ساب سروزال خطرناکه؟

انواع میوم یا فیبروم

نوعی از فیبروم هست که داخل عضله رحم (اینترامورال) به وجود می آید و در برخی موارد بسیار رشد می کند و باعث بزرگی شکم نیز می شود و با درد و خونریزی زیاد همراه است. نوع دیگری از فیبروم هم به صورت توده ای برجسته در خارج رحم به وجود می آید که به آن ساب سروز گفته می شود. این نوع فیبروم معمولا بدون علامت است و بیمار پس از سونوگرافی از وجود آن باخبر می شود.

این فیبروم خیلی آزاردهنده نیست مگر آنکه بیش از حد رشد کند. نوع سوم فیبروم نیز داخل حفره رحم به وجود می آید که زیرمخاطی نامیده می شود.

فیبروم های زیرمخاطی معمولا با خونریزی زیاد همراه هستند و موجب نازایی و سقط جنین می شوند. 

میوم یا فیبروم ها که نوعی تومور خوش خیم رحم محسوب می شوند معمولا در سنین باروری به وجود می آیند. درواقع فیبروم همان بافت عضلانی رحم است که به صورت غیرطبیعی رشد کرده و به شکل توده ای درآمده است. این توده ها ممکن است در مکان های مختلفی رشد کنند که شایع ترین آن جدار رحم است (که می تواند در جدا داخلی حفره رحم و پایین عضلات جدار یا زیر سروز رحم باشد). 

میوم یا فیبروم ساب سروزال چیست؟
 این فیبروم ها عمدتا بیرون از رحم در درون حفره شکم یا حفره لگن رشد می کنند. همانند همه فیبروم ها، فیبروم های ساب سروزال نیز از لحاظ اندازه متفاوت هستند. به این دلیل که این نوع فیبروم در حفره شکمی رشد می کند، ممکن است پیش از ایجاد هرگونه علامتی بسیار بزرگ شود. هنگامی که درباره فیبروم ها غول آسا می شنوید که ممکن است به اندازه یک هندوانه (یا بزرگتر) باشند، این نوع فیبروم ها معمولا از نوع ساب سروزال هستند. فیبروم های ساب سروزال، اگر موجب علامتی شوند، عمدتا شامل نفخ یا فشار آمدن به مثانه است که می تواند منجر به تکرر ادرار شود یا به روده فشار می آورند که منجر به یبوست می شود. با این وجود در اکثر موارد، فیبروم های ساب سروزال موجب پیدایش هیچ علامتی نمی شوند. 

آیا میوم یا فیبروم نیاز به درمان دارد؟ برای مثال، علائم و سن می توانند در این مسئله نقش داشته باشند. همچنین تصمیم فرد برای بارداری نیز در این میان حائز اهمیت است؛ اما به طور کلی، خانم ها باید بدانند که در اکثر موارد، معمولا فیبروم را درمان نمی کنند و تنها زمانی درمان ضرورت پیدا می کند که فرد دچار عارضه خاصی شده باشد.

به عنوان مثال، خانمی که هنوز بچه دار نشده یا دوباره قصد بارداری دارد، در صورتی که به دلیل فیبروم نتواند باردار شود یا به اصطلاح دچار نازایی شده باشد، باید درمان شود و پزشک متخصص زنان و زایمان، فیبروم را بیرون بیاورد تا احتمال بارداری افزایش پیدا کند؛ اما در شرایطی که خانمی نزدیک سن یائسگی شده یا این که یائسه باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است اقدام به در آوردن رحم کند.

همچنین در شرایطی که فرد فرزند دارد و خونریزی های شدید ناشی از فیبروم وجود دارد، در چنین شرایطی هم جراحی برای بیرون آوردن رحم انجام می شود. چنانچه فیبروم ها در دوران حاملگی به وجود آمده باشند، ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد. اگر فیبروم ها باعث بروز درد در دوران بارداری شوند، برای مادر مسکن تجویز می شود. اگر فیبروم منجر به سقط های مکرر شود، در چنین شرایطی ممکن است توده های فیبروم به صورت کامل برداشته شوند.

نکته های مهم را به خاطر بسپارید

برای تشخیص فیبروم رحم باید حتما معاینه لگن انجام شود. در صورت تشخیص بی نظمی در شکل و ساختار رحم، باید سونوگرافی انجام بگیرد. سونوگرافی، دقیق ترین روش برای تشخیص فیبروم محسوب می شود که می توان آن را به صورت شکمی یا واژینال انجام داد. سونوگرافی به روش واژینال دقیق تر است. گاهی سی تی اسکن و ام آر آی (MRI) نیز به فرد توصیه می شود.

فیبروم عارضه دارد؟

علائم ناشی از فیبروم با توجه به محل تشکیل توده در بدن، می تواند متفاوت باشد. گاهی فیبروم می تواند به دلیل خونریزی های شدید باعث کم خونی شود. همچنین پیچ خوردگی پایه، در یکی از انواع فیبروم ها (فیبروم پایه دار) می تواند باعث به وجود آوردن درد شدید شود. فیبروم هایی که لوله رحمی را مسدود کرده اند یا باعث انحراف آنها از مسیر اصلی شان شده اند، احتمال نازایی برای افراد مبتلا را در پی خواهد داشت.

درمان فیبروم رحمی چیست؟

فیبروم هایی که مشکل خاصی برای بیمار به وجود نیاورده اند، صرفا توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تحت نظر قرار می گیرند. این دسته از افراد باید معاینات دوره ای انجام بدهند.

احتمال تجویز دارو برای کاهش مشکلات ناشی از این بیماری نیز وجود دارد. قرص های ضد بارداری می تواند در کاهش خونریزی های ناشی از فیبروم نقش داشته باشد. البته مصرف داروهای ضدبارداری باید زیر نظر پزشک باشد. پس از برداشتن فیبروم، احتمال عود آن وجود دارد و ممکن است پزشک چند سال بعد از برداشتن فیبروم، اقدام به برداشتن رحم کند. این توده ها معمولا بارها و بارها ایجاد می شوند. 

منبع خبر : bartarinha،drzakerin

اشتراک‌گذاری
19 نظر
  1. سلام من فیبروم ساب سروزال ب ابعاد۳۴۲۵mmدرجدارخلفی بادی رحم دیده شده برای باردار شدنم مشکل داره

    1. سلام سایز فیبروم اشتباه تایپ شده باید تحت نظر پزشک معالج خود برای بارداری اقدام کنید.

  2. سلام دردیواری قدامی رحم فیبروم ساب سروزای۹*۱۲دیده شد ایا برای باروری مشکلی دارم؟؟؟

    1. سلام خیر سایز آن کوچک است و باید زودتر برای بارداری اقدام کنید.

  3. سلام.من ۳۸سالمه و دوساله ازدواج کردم، امروز رفتم سونوگرافی و اعلام شده درخلف تنه رحم فیبروم ساب سروزال بزرگی با ابعاد ۸۰*۱۰۰ mmدیده میشود که به صورت پدانکوله از حدود رحم برجسته شده است.برای بارداری مشکل ایجاد میکنه؟؟؟

    1. سلام باید زودتر برای بارداری اقدام کنید .

  4. باسلام و تشکر از ایتکه جوابگوی تمامی خانمها هستین.بنده خانمی هستم ۳۶ ساله با یه زیمان که العان ۱۲ سالشونه و دیگه باردار نشدم .در اخرین سونو فی نوشته
    در دیوار خلفی رحم تصویر یک میوم ساب سروزال به قطر ۱۹ mmمشاعده میشودهر دو تخمدان فولیکولهای متعدد پریفرال همراه با نسج استروما با نمای pcoدیده میشود ایا علت باردار نشدنم همینه .لطفا راهنمایی کنین بسیار متشکرممنتظر جوابگوی شما هستم ..

    1. سلام بله تاثیر گذار است باید تحت نظر پزشک از داروهای تحریک تخمک گذاری استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

  5. با سلام
    ببخشید من ۳۲ سالمه چن ماهه اقدام به بارداری کردم ولی نتیجه نگرفتم که امروز سونو دادم نوشته میوم اینترامورال – ساب سرزوال به دیامتر ۲۶mm در دیواره قدامی تنه رحم دیده شد ایا خطرناکه ؟ نیاز به جراحی داره ؟ و ایا برای بارداری مشکل ایجاد میکنه ؟ و همچنین پرولاکتین خونم بالاست ۸۰۴ ایا خطرناکه ؟
    با تشکر

    1. سلام خیر نیازی به جراحی نیست اما بهتر است تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

  6. سلام و وقت خوش …من در طول ماه و دوره پریود هیچ درد، خارش و سوزشی ندارم و فقط یکبار ۸ ماه پیش لکه بینی بین دو دوره قاعدگی داشتم که منجر به پیگیریام شد که طی آزمایش چکاپ کامل از نظر هورمون و تیروئید و … سلامت و فقط آهن خونم بالا بود.اضافه وزن ندارم و ۳۰ ساله و مجرد هستم. سونوگرافی رحم و تخمدان انجام دادم که طی اون مشخص شد من یه میوم اینترامورال به ابعاد ۲۳*۲۸*۲۸ در قسمت خلفی تحتانی مجاور سرویکس دارم.

    یک کیست هم به ابعاد۱۲*۱۶*۱۸ در قسمت داخلی تخمدان راست با جدار نازک هستش که تشخیص به اندومتریوز داده شد…

    مایع آزاد مختصر در cul de suc خلفی هم مشاهده شد. زمان سونوگرافی من لکه بینی داشتم. متخصص زنان با توجه به همین مطالب سونوگرافی گفتن اندومتریوز هستم و ۶ بسته قرص ال دی که دوماه مصرف و یه هفته قطع قرص رو تجویز کردن و گفتن ازدواج و بچه دار شدن راه حلشه که مقدور نیست برام در حال حاضر.

    بعد ۸ ماه من مجدد سونوگرافی چکاپ رو در روز ۱۵ سیکلم انجام دادم که طی اون میوم اینترمورال-سابسروزال به ابعاد ۳۱*۳۹*۴۰ و تا ناحیه تخمدان راست گسترش پیدا کرد…

    و ابعاد کیست اندومتریوز ۱۱*۱۱*۱۴ شد که نسبت به ۸ ماه پیش کوچکتر شد

    هر دو تخمدان هم چند فولیکول که بزرگترینش دیامتر ۸ هست رو دارن که در سونو قبلی هم دقیقا همین مورد گزارش شده بود …

    ضخامت اندومتر ۸ میلیمتر

    تخمدان راست با وجود کیست اندومتریوز سایز طبیعی دارد با حجم ۱۰/۵سانت

    تخمدان چب بزرگتر از حد طبیعی به حجم۱۶/۳ و حاوی کیست ساده فولیکولر به دیامتر۲۳ میلیمتر هست..

    و مایع آزادی هم در لگن مشاهده نشد

    متخصص برای درمان، مجدد ۶ بسته ال دی که بصورت مصرف۲۱ قرص یک هفته قطع در ماه رو تجویز کردن…

    با توجه به این توضیحات قرص ال دی باعث بزرگتر شدن فیبرومم میشه؟؟مصرفش کنم؟؟اندازه میوم و کیست اندومتریوز تا چه سایزی باعث ایجاد نازایی میشه در من ؟پیشنهاد درمانی دیگه ای دارید؟برای جلوگیری از رشد فیبروم و کوچکتر شدنش چکار انجام بدم؟

    من در اینموارد با متخصصم صحبت کردم گفت چون اولویت درمان با اندومتریوز هست این روش درمانی رو انتخاب کردن

    ممنون میشم از راهنماییتون

    1. سلام بهتر است از قرص ال دی استفاده نکنید بهتر است تحت نظر پزشک دیگری نیز باشید .

  7. سلام
    من يه فیبروم ساب سروزال ۱۰سانتی و يه فیبروم اينترامورال ۲سانتی دارم
    برای بارداری دوم ميخواستم اقدام کنم اما میترسم اندازه فیبروم ها بزرگتر بشه و به مشکل مواجهه بشم
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام در دوران بارداری اندازه فیبروم بزرگ نمی شود .

  8. سلام. ۳۴ساله هستمو ازدواج کردم. مشکوک ب میوم هستم و قرار برای پی گیری بیشتر ب متخصص زنان مراجعه کنم. خیلی نگرانم ک فیبرومم از نوع بدش نباشه ک مانع بارداری بشه. حدود یک سال هم هست ک مقدار ادرارم کم شده. زیاد دستشویی میرم احساس میکنم مثانم پره و تخلفه نشده و بیشتراوقات هم یبوست دارم. درد شکمی ندارم خون ریزی پریودی شدید هم ندارم. بنظرتون چقدر احتمال داره فیبرومم از نوع ساب سروزال باشه؟

    1. سلام باید زودتر برای بارداری اقدام کنید.

  9. سلام من ۴۵ سالمه. ازدواج نکردم. پارسال اتفاقی تو سونو گرافی متوجه شدم یه میوم بزرگ ۸۰×۶۵ ساب سروزال پدانکوله در طرف چپ و خلف رحم دارم. دکترم گفتن میتونی جراحی کنی یا دارو استفاده کنی . یک دوره آمپول میکروریلین مصرف کردم سه ماه پریود نشدم بعدش تقریبا بعد ۸ ماه دوباره سونو انجام دادم سایز میوم همون اندازه بود. مشکل خاصی ندارم ولی نگران اون سایز بزرگشم. حتما باید جراحی کنم ؟ خیلی نگرانم. میشه لطفا راهنماییم بفرمایید چکار کنم

  10. سلام من ۳۴سالمه فیبروم ساب سروزال با ابعاد ۷۵*۶۹*۵۷دارم پیش متخصص زنان رفتم بهم آمپول تجویز کردن که سه ماه یک بار بزنم فکر میکنید با این درمان میشم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *