عوارض مصرف ماری جوانا در دوران بارداری و شیردهی/ ماری جوانا چیست؟!

مشکلات ناشی از مصرف ماری جوانا در کودک تقریبا مادام العمر بوده و سبب تغییرات عمده در آینده کودک می شود. شواهد زیادی وجود دارند که نوزادان مادران معتاد به ماری جوانا دارای وزن اندک بوده و پس از تولد شروع به نفس کشیدن آنها با تاخیر است …

ماری جوانا یا گیاه خشک شاهدانه از گلها و برگهای شاهدانه تهیه می شود و در بسیاری از نقاط دنیا شایعترین داروی غیر قانونی است که مصرف می شود. استفاده از این دارو بیشتر به‌صورت تنفسِ دودِ حاصل از سوختن (تدخینی) و گاهی به‌صورت خوراکی است. در حالت تدخینی، این گیاه را معمولاً خُرد می‌کنند و در کاغذ نازکی (معروف به پِیپِر paper) می‌پیچند و مصرف می‌کنند. از نظر علم پزشکی ماده مؤثره اصلی آن تتراهیدروکانابینول Tetrahydrocannabinol یا THC می باشد. ترکیبِ مؤثر همهٔ فراورده‌های گیاه شاهدانه و عامل اصلیِ آثارِ سرخوشی‌آورِ آن است. تَمدد اعصاب، درون‌اندیشی و افزایش اشتها از مهم‌ترین آثارِ دلخواه ذهنی و جسمیِ ماری‌جوانا است و از عوارض موقتیِ مهم مصرف آن می‌توان به کاهش حافظهٔ کوتاه‌مدت، خشکی دهان، سرخی‌دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و گاهی احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد. مصرف درازمدت این ماده ممکن است اعتیاد روانی به همراه داشته باشد. گیاه شاهدانه ۴۸۳ ماده مؤثره دارد که تتراهیدروکانابینول یکی از آنها است. ماری جوانا شایعترین ماده روانگردانی است که در خانمهای جوان و حامله مورد استفاده قرار می گیرد. بعلت اینکه این ماده اثرات سوء بر روی تکامل جنین دارد بشدت توصیه می شود که خانمهائی که قصد حامله شدن دارند و یا خانمهای حامله از مصرف این ماده اکیدا خودداری کنند.

آیا مصرف ماری جوانا قدرت باروری را تحت تاثیر قرار می دهد؟
مصرف ماری جوانا قدرت باروری هم در مرد و هم در زن را کاهش می دهد. در خانمها مصرف ماری جوانا می تواند سبب قطع قاعدگی شود. در مردان مصرف ماری جوانا سبب آسیب به کیفیت اسپرم و کاهش تستوسترون خون می شود. یکی از عوارض سوء شدید مصرف ماری جوانا در مردان کاهش شدید حرکت اسپرم است. امروزه یکی از عوارض سوء مصرف ماری جوانا در مردان ناباروری است.

آیا مصرف ماری جوانا حاملگی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
ماده مؤثره تتراهیدروکانابینول می تواند از جفت عبور کرده و وارد خون جنین شود. این بدین معنی است که مصرف هر میزان ماری جوانا می تواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد، مثل اینکه خود جنین ماری جوانا مصرف کرده است و آن سبب می شود که جنین در معرض تغییرات عمده قرار گیرد. ماری جوانا از رسیدن اکسیژن و مواد غذائی به جنین جلوگیری کرده و سبب می شود که رشد جنین به تاخیر بیفتد. قد، طول پا، اندازه سر و وزن این جنینها کاهش می یابد. در بعضی موارد مصرف ماری جوانا سبب زایمان زودرس، سقط و زایمان جنین مرده می شود.

اثرات مصرف ماری جوانا بر روی کودک کدامها هستند؟
مشکلات ناشی از مصرف ماری جوانا در کودک تقریبا مادام العمر بوده و سبب تغییرات عمده در آینده کودک می شود. شواهد زیادی وجود دارند که نوزادان مادران معتاد به ماری جوانا دارای وزن اندک بوده و پس از تولد شروع به نفس کشیدن آنها با تاخیر است. توجه داشته باشید اگر نوزاد بلافاصله شروع به نفس کشیدن نکند، سبب آسیب به مغز و عقب ماندگی ذهنی بعدی می شود. این نوزادان دارای همان علائمی هستند که نوزادان مادران الکلی دارند: لرزش، اختلال دید و وجود سوراخ ما بین دو بطن قلب.

بررسیها نشان می دهند در کودکانیکه در رحم مادر در معرض ماری جوانا بوده اند موارد زیر در ۶ ماه اول زندگی افزایش یافته اند: ایجاد آسم، عفونتهای ریه و سایر عوارض تنفسی. اینگونه کودکان وقتی به سن چهار سالگی می رسند دچار مشکلات زیر می شوند: مشکل در تکلم، کندی حافظه، کاهش مهارتهای حرکتی، کاهش قدرت یادگیری ورزشهای مختلف. این کودکان ممکن است گوشه گیر، بیش فعال، ترسو و یا بی توجه باشند. این مشکلات تا ۱۰ سالگی ادامه می یابند که در این زمان میزان افسردگی و اضطراب در این کودکان افزایش یافته و علاوه از آن اختلال در یاد گیری بیشتر خود را نشان می دهد. کودکانیکه در رحم مادر در معرض ماری جوانا بوده اند کلا از همکلاسیهای خود عقب خواهند بود.

موضوع مهم افزایش میزان شیوع سرطانهای مخصوص سن کودکان در بچه های است که در رحم مادر در معرض ماری جوانا بوده اند. این سرطانها عبارتند از:‌ لوسمی، سرطان عضلات مخطط بدن (رابدومیوسارکوم) و نوعی سرطان مغز. مطلب جالب تر این است که اگر پدر کودکی در سال قبل از تولد بچه ماری جوانا مصرف کند و یا پدری در حین بچه دار شدن، حاملگی همسر خود و بعد از تولد فرزند خود ماری جوانا مصرف نماید، خطر سرطان عضلات مخطط و خطر مرگ ناگهانی شیرخوار در فرزندان آنها افزایش می یابد.

حتی اگر پدری در گذشته سابقه مدتی مصرف ماری جوانا داشته باشد، باز خطر بعضی مشکلات روانی و رفتاری در فرزندان آنها زیاد می شود.

آیا مصرف ماری جوانا شیر دادن را تحت تاثیر قرار می دهد؟
وقتی مادری که ماری جوانا مصرف می کند کودک خود را شیر می دهد، باید بداند که ماده تتراهیدروکانابینول وارد شیر شده و به بدن نوزاد خواهد رسید. مثل اینکه نوزاد دارد ماری جوانا مصرف می کند. این ماده در بافت چربی کودک تا چند هفته ذخیره می شود. این کودکان معمولا آشفته شده و شیر خوردن را قطع می کنند. هنگام شیر دادن بچه مصرف ماری جوانا ممنوعیت مطلق دارد.

شما چکار می توانید انجام دهید؟
وقتی خانمی برای حامله شدن برنامه ریزی می کند و خود او و یا همسرش ماری جوانا مصرف می کنند، باید نسبت به قطع مصرف ماری جوانا اقدام نمایند. حتی اگر خود شما نه و همسر شما در دوران حاملگی دارد ماری جوانا مصرف می کند، آنرا حتما به پزشک معالج خود بگوئید. پزشک سه کار انجام خواهد داد:
• مراقبتهای لازم از کودک در حین و بعد از تولد
• انجام مراقبتهای لازم از خانم حامله
• ارجاع شما به مراکز بخصوصی برای ترک مصرف ماری جوانا 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *