عوارض شب کاری بر بدن/ کار شیفتی چگونه بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟

خستگی مزمن، چاقی، بیماری قلبی، دیابت، زخم معده یا انواع مشخصی از سرطان دارای ارتباط با قطع عملکرد ساعت طبیعی بدن هستند که کار شیفتی روتین آن را ایجاد میکند …

کسانی که افسر پلیس، آتش نشان، راننده تاکسی یا پرستار هستند از تأثیرات فیزیکی تضعیف کننده کار شیفتی بر عملکرد مغز آگاهی دارند. ماهیت ویژه ساعات کار شیفتی که بر خلاف عموم مردم اجتماع است، به گونه ای است که اجازه استراحت را به ما نمی دهد. 

افراد شب کار یا کسانی که شیفت کاری نامنظم دارند، برای برنامه ریزی کارهای شان دچار مشکل هستند.
آنها نمی‌توانند آن‌طور که باید در کنار خانواده شان باشند و توقعات همسر و فرزندان را برآورده کنند.
احساس تسلط نداشتن بر زندگی یا به اصطلاح اختیار دار خود نبودن، در بین مردان شاغل در شغل های شبانه بیشتر است.
این احساس منفی باعث گرایش به عادت های بد هم می شود. مثلا در کانادا ۴۶ درصد از مردان شب کار سیگار می‌کشند، در حالی‌که در روزکارها این رقم تنها ۲۷ درصد است.
در مورد خانم‌ها، وضع قدری پیچیده تر می‌شود، زیرا انجام کارهای خانه و رسیدگی به وضع بچه‌ها و شوهر معمولا با مدیریت آنها انجام می‌گیرد.
نتیجه تحقیقات محققین دانمارکی نشان می دهد که خانم هایی که کار شیفتی می کنند، بیشتر از همکاران مردشان دچار مشکلات سلامتی می شوند و تقاضای باز نشستگی پیش از موعد می کنند.

کار شیفتی چگونه بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟

همراه با خستگی مزمن، شرایطی نظیر چاقی، بیماری قلبی، دیابت، زخم معده یا انواع مشخصی از سرطان دارای ارتباط با قطع عملکرد ساعت طبیعی بدن هستند که کار شیفتی روتین آن را ایجاد میکند. در واقع، تا سالهای اخیر، بیشتر تحقیقات در زمینه تأثیرات شیفت کاری بر آسیبهای فیزیکی در این زمینه معطوف بوده اند. هم اکنون در یک تحقیق اروپایی که در مجله پزشکی محیطی و شغلی انتشار پیدا کرده است، بینش بیشتری در مورد تأثیرات کار شیفی بر توانایی های ذهنی کارگران و کارمندان به دست آمده است.

این ذهن شماست که در حال خمیازه کشیدن است

در طول یک دوره زمانی ۱۰ روزه، یک تیم هدایت شده توسط دکتر ژان کلاود ماکوی از دانشگاه تولوز به مطالعه ۳۲۳۲ کارگر در حال کار و بازنشسته پرداختند؛ هنگامی که این مطالعه آغاز شد، این افراد در سنین ۳۲، ۴۲، ۵۲ و ۶۲ سالگی قرار داشتند و نیمی از این افرد دارای کار شیفتی بودند – حداقل به مدت ۵۰ روز در سال – درحالیکه مابقی آنها کار عادی داشتند. کارمندان توسط محققین در آغاز مطالعه، پس از ۵ سال و پس از ده سال از آغاز مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. در هر مقطع زمانی، تیم محققین، زمانهای عکس العمل کارگران و قابلیت های حافظه آنها را بررسی کردند.

آنها دریافتند که امتیاز شناختی و حافظه کل کارمندانی که در یک الگوی شیفتی چرخشی کار میکنند یا این کار را برای مدت ده سال انجام داده اند، به طور قابل توجهی پائین تر از کسانی است که دارای کار منظم و روتین به صورت روزانه هستند. در حقیقت، تخریب ایجادشده بر روی کارمندان معادل با ۵/۶ سال افزایش سن بوده است.

هنگامی که تیم تحقیقاتی به دنبال روشی برای بازیابی تغییرات و بهبود آن بودند، دریافتند که بازیابی تأثیرات روانی حاصل از این روند شغلی، پنج سال به طول می انجامد.

مهم است به خاطر داشته باشید که این یک “تحقیق مشاهده ای” است. این تحقیق به طور انحصاری ثابت نمیکند که انقطاع خواب ناشی از تغییر شیفت کاری تنها عامل موثر بر تخریب حافظه و عملکرد مغز است. در تحقیقات دیگر ارتباط میان کمبود ویتامین D و توانایی شناختی مشخص شده است. – کمبود ویتامین D دقیقاً معادل با مقداری که باید در طول روز از آفتاب دریافت کنیم. البته، این تیم تحقیقاتی عنوان کرده اند که تعیین “عوامل استرس زا” که در نتیجه شیفت های کاری ایجاد میشوند نیز بر عملکرد مغز موثر است.

هنگامی که آمارهای سازمان مجمع کارگران را بررسی کنید، مشخص میشود که تقریباً ۱۵ میلیون آمریکایی به صورت تمام وقت در شیفت عصر، شیفت شب، شیفت های چرخشی یا سایر انواع شیفت های نامنظم کار میکنند و تعداد هشداردهنده ای از افراد به صورت بالقوه این تأثیرات را در سلامتی خود احساس میکنند.

البته، فارغ از تأثیرات روانی بلندمدت، زمان های واکنش یا عکس العمل آهسته تر و حافظه نامناسب ممکن است سبب شود که کارمندان شیفتی در خطرات جدی و آنی قرار گیرند. ماشین آلات کارخانه ها و سایر دستگاه ها و ماشین آلات ممکن است خطرات بسیاری را برای این کارگران و کارمندان ایجاد کنند.

تأثیرات ناشی از تمرکز ضعیف به طور بالقوه برای سایر افراد نیز خطرناک هستند. این تیم تحقیقاتی بیان کرده اند که نتایج به دست آمده توسط آن ها ممکن است دارای تبعات جدی ایمنی باشند که نه تنها برای افراد تحت مطالعه بلکه برای سایر افراد و کل جامعه نیز خطر ایجاد کنند و تعداد زیادی از مشاغل که شب هنگام انجام میشوند را در موقعیت های بسیار خطرناک قرار دهند. حوادثی نظیر اگزون والدز، چرنوبیل و جزایر تری مایل مرتبط با خستگی ناشی از تغییر شیفت کاری بوده اند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *