علت بی حالی و خواب آلودگی بعد از خوردن غذا!

چرا خوردن منجر به خواب آلود شدن می شود؟ این مساله به طور کامل مربوط به فعالیت های شدید قلبی نیست. ترکیبات شیمیایی، نه فقط ترکیبات موجود در غذا، مسئول آن هستند.

تریپتوفان، علت بی حالی بعد از خوردن غذا!
آنطور شما تصور می کنید، خلسه بعد از خوردن حقیقتا هیچ حالتی را ایجاد نمی کند. خوردن غذا به شما انرژی می دهد، پس چرا بعد از صرف شام خسته می شوید؟ همانطور که مشخص شده است، به نوع و مقدار غذایی که می خورید بستگی دارد. تریپتوفان احتمالا شناخته شده ترین متهم در ایجاد یک چرت بسیار دلچسب است که به طور کاملا مشهود در بوقلمون موجود است. تنها چیزی که می توان گفت، تریپتوفان به تنهایی یک بخش جزیی از یک تصویر کامل است.

برخی مطالعات نیز نشان می دهند که هجوم یکباره کربوهیدرات به بدن به تنهایی حتی بیشتر از خوردن گوشت بوقلمون بر خواب آلودگی شما تاثیر گذار باشد. بشقابی پر از سیب زمینی می تواند قند خون شما را به مقدار اوج خود رسانده و سپس به طور ناگهانی کاهش دهد. زمانی که این اتفاق می افتد، شما در هم شکسته خواهید شد!!! 

بنابراین اگر وعده غذایی شما از کربوهیدرات و تریپتوفان اشباع باشد، اثر آنها ترکیب می شود. کربوهیدارت ها راه رسیدن به مغز را برای تریپتوفان را هموار و مشخص می کند و سپس شما به خواب خواهید رفت! در نتیجه یک ساندویچ بوقلمون مساوی است با شب بخیر رفیق!!! تصور نکنید که حذف بوقلمون می تواند این مساله را حل کند. بسیاری دیگر از مواد غذایی حاوی مقدار زیادی تریپتوفان، به اندازه مساوی و حتی بیشتر از بوقلمون ، هستند، مانند: پنیر موزارلا، بیکن و سویا!

تخم مرغ، تخم مرغ، بیدااااار بااااش!
تا اینجا یک رژیم غذایی خواب آور به شما ارائه داده ایم. اما اگر بسیار گرسنه هستید و یا به انرژی زیاد لازم دارید، چه مواد خوراکی را باید در منوی آشپزخانه خود داشته باشید؟ مهم ترین نقش را میانه روی در خوردن دارد. پرخوری به ناچار به بی حالی و خواب عمیق می انجامد! اما فقط یک باربرای کاهش محسوس حجم غذا، این خوراکی ها را برای تقویت انرژی خود امتحان کنید:

۱- جوی دو سر:
بله! کربوهیدارت دارد! اما به مرور قند خون را افزایش می دهد. همچنین قند حاصل از آن به مرور در بدن سوزانده می شود. پس به جای بی حالی و خواب آلودگی، صبح ها شما را سر حال نگه می دارد.

۲- لوبیا:
یک فنجان لوبیا مملو از پروتئین است و شما را به حد کافی سیر می کند. بهتر از آن، قند خون شما را ثابت نگه می دارد و می توانید در طول روز با سرعت ثابت و بی خستگی به فعالیت ادامه دهید.

۳- بادام:
این مغز غنی از مواد مغذی حاوی ویتامین ب و منیزیم است. دیگر آن که با بهبود سوخت و ساز در طی تمرینات ورزشی مرتبط است.

۴- تخم مرغ:
ضمن اینکه سرشار از پروتئین است، به وسیله اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع موجود در آن، یک شروع جهشی را هر صبح برای شما رقم خواهد زد.

منبع خبر : برگرفته از gilaro

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *