علت برآمدگی ملاج نوزاد چیست؟/ ملاج نوزاد در چند ماهگی بسته می شود؟!

ملاج سر نوزاد طی ۱۲ تا ۱۸ ماهگی بسته و سفت می شود، یعنی وقتی که استخوان های جمجمه در این قسمت به هم متصل شوند… موقع گریه کردن یا تقلای نوزاد ممکن است قسمت ملاج کمی برآمده شود و این مسئله طبیعی است…

علت برآمدگی ملاج نوزاد چیست؟، سفت شدن ملاج نوزاد، فرورفتگی ملاج سر نوزاد، دیر بسته شدن ملاج کودک، ملاج نوزاد کی سفت میشود، ضربه به ملاج نوزاد، اندازه ملاج سر نوزاد، ملاج سر کجاست، عکس ملاج سر

جمجه یا استخوان سر جنین از چندین بخش استخوانی انعطاف پذیر که بهم متصل شده اند تشکیل شده است که حالت اتصال استخوان ها جهت تطابق با کانال زایمانی و لگن مادر تغییر یافته و در واقع استخوانها بر روی هم می لغرند. معمولا زایمان طولانی سبب تغییر شکل در سر جنین گشته و در صورتی که زایمان با پا صورت گیرد، سر جنین حالت پهن تری داشته و در صورتی که زایمان توسط وکیوم انجام شود، سر جنین حالت کشیده تری می یابد.

زمانی که شما سر نوزادتان را لمس می کنید، نقاط نرمی جلب توجه می کنند. در واقع دو منطقه نرم، یکی در بخش جلویی سر و دیگر در بخش پشتی سر لمس می شوند، به این مناطق ملاج یا فونتانل گفته می شود.

ملاجها، بخش هایی هستند که رشد استخوانهای سر از آنجا صورت می پذیرد. ملاج لمس شونده در بخش جلویی سر دارای چهار ضلع بوده و لوزی شکل است و ممکن است در زمان گریه کردن نوزاد به بیرون برآمده شود.

این ملاج تا هجده ماهگی بسته می شود و در واقع استخوانها سفت می شوند. در صورتی که ملاج قدامی یا جلویی تا هجده ماهگی بسته نگردد مراجعه به پزشک متخصص اطفال الزامی است.

ملاج خلفی کوچکتر از ملاج قدامی بوده، در پشت سر قرار دارد و در هفته ششم زندگی نوزاد بسته می شود. باید بدانید، عدم بسته شدن هر یک از ملاجها غیر طبیعی بوده و نیازمند بررسی توسط پزشک متخصص اطفال می باشد.

به عبارت دیگر می توان گفت ملاج سر نوزاد تازه متولد شده، هنوز سفت و بسته نشده است و نرم می باشد.

بسته نشدن ملاج سر نوزاد این امکان را فراهم می کند که سر نوزاد راحت تر از مجرای تنگ واژن در حین زایمان طبیعی عبور کند. همچنین برای رشد سریع مغزی در نوزاد مناسب است.

موقع گریه کردن یا تقلای نوزاد ممکن است قسمت ملاج کمی برآمده شود و این مسئله طبیعی است.

روی ملاج نرم سر نوزاد، یک لایه ضخیم وجود د ارد که از آن محافظت می کند.

ملاج سر نوزاد طی ۱۲ تا ۱۸ ماهگی بسته و سفت می شود، یعنی وقتی که استخوان های جمجمه در این قسمت به هم متصل شوند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *