علایم عفونت بخیه سزارین/ مراقبت از بخیه سزارین

 عفونت‌های بعد از سزارین معمولا از روز هفتم به بعد دیده می‌شود. اگر در ناحیه بخیه، قرمزی دیده شد یا با فشار دادن دو طرف بخیه ترشحات چرکی بیرون بیاید، نشان از وجود عفونت در ناحیه برش است. برای درمان عفونت نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک است؛ البته عفونت مانع جوش‌خوردن زخم و گاهی باعث بازشدن زخم می‌شود.

 عفونت همیشه در ناحیه بخیه نیست و ممکن است در نقطه دیگری از بدن مانند دستگاه تنفسی فوقانی باشد‌ یا به دلیل لوله‌ای که هنگام بیهوشی داخل دهان بیمار گذاشته می‌شود، عفونت ریوی اتفاق بیفتد. عفونت در ناحیه پریکارد قلب هم دیده می‌شود.

• دوش گرفتن روزانه به صورت کوتاه مدت و به کمک همراه از روز دوم جراحی سزارین توصیه می شود. محل بخیه نیاز به لیف و صابون زدن ندارد، پس از دوش گرفتن محل بخیه به آرامی خشک شود.

• بخیه ها نیاز به پانسمان- مالیدن آنتی بیوتیک یا کرم ندارند. شستشو با بتادین لازم نیست.
هرچه بخیه خشک تر باشد و هوا بخورد و تحت فشار چربی های پایین شکم نباشد زودتر خوب می شود. چون هیدروکسی پرولین در بافت برای ترمیم و تبدیل شدن به کلاژن که عامل ترمیم بافت است نیاز به اکسیژن دارد لذا نباید روی بخیه را پوشاند.

• اگر شکم افتاده و چاق است توصیه می شود با پارچه نخی یا شکم بند یا دست، شکم بالا نگه داشته شود که روی شکاف عمل نیفتد و محل بخیه، خشک باشد نه مرطوب و عرق کرده. اگر محل بخیه دچار درد و قرمزی و ورم یا ترشح شد باید به پزشک اطلاع داده شود.

• هر نوع احساس تب باید به وسیله درجه حرارت زیرزبانی ثبت شود اگر از ۳۸درجه سانتی گراد بیشتر بود و ادامه داشت علامت خطر است و ممکن است به دلیل آندومتریت حاصل از سزارین عفونت ادراری، عفونت زخم، ترومبوفلبیت و غیره باشد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله پزشکی آفریقای جنوبی منتشر شد، خانم هایی که بعد از عمل سزارین بخیه نایلونی دریافت می کنند، احتمال بیشتری برای ایجاد عفونت دارند. بخیه های منگنه ای هم می توانند مشکل ساز باشند. استفاده از بخیه های ساخته شده از پلی‌گلیکولید ترجیح داده می شوند چرا که قابل جذب و تجزیه پذیر هستند.

  2. ?درصورت مشاهده هر کدام از علائم زیر پس از مرخص شدن از بیمارستان، با پزشک خود تماس بگیرید و یا به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید:

    ✅درد شدید شکم
    ✅قرمزی در اطراف محل ببرش
    ✅تورم در اطراف محل برش
    ✅خارج شدن چرک از محل برش
    ✅درد در محل برش که نه از بین می روند و نه بدتر می شود
    ✅تب بالاتر ۳۷ درجه سانتی گراد
    ✅ادرار دردناک
    ✅ترشحات مضر واژن
    ✅خونریزی همراه با لخته های بزرگ
    ✅درد و تورم پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *