علائم انسداد روده در کودکان/ آیا خطرناک است؟!

انسداد روده در کودکان

انسداد روده در کودکان از مهم ترین بیماری های کودکان می باشد که اگر دیر شناسایی شود و درمان شود عواقب بد و جبران ناپذیری را برای کودک دارد. که حتی ممکن است باعث مرگ کودک نیز شود. به طور کلی به مسدود شدن جزئی و یا کامل روده ی کوچک و بزرگ کودک، انسداد روده می گویند. در این حالت غذا نمی تواند از روده عبور کند و همین امر باعث درد پیچشی شکم می شود.
علل بروز انسداد روده در کودکان و نوزادان متفاوت می باشد. معمولا این بیماری بیشتر در کودکان، ۳ ماهه تا ۴ ساله رخ می دهد. علت این بیماری در کودکان زیر ۲ سال بیشتر به دلیل، اختلال درون کشی روده ایجاد می شود. و در نوزادان بیشتر به دلیل فتق مخنتق و یا به علت اختلالات مادرزادی روده، ایجاد می شود. و از عوامل دیگر آن که امکان دارد در تمامی سنین کودکان رخ دهد، بیماری التهابی کرون می باشد.
اگر محل انسداد روده ، پاره شود امکان دارد حتی این امر منجر به مرگ کودکان شود. در صورت مشاهده علائم انسداد روده در کودکان حتما سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا درمان به موقع صورت گیرد.

علائم انسداد روده در کودکان

دردهای شدید در ناحیه شکم به طور متناوب
دفع مدفوع سیاه در نوزادان
بزرگ شدن و تورم غیر طبیعی شکم
ایجاد تب
مخاط ژله ای مانند، آغشته به خون روی مدفوع در موارد درون کشی روده
استفراغ به رنگ زرد مایل به سبز، که تعداد حملات آن رو به افزایش می باشد
عدم دفع گاز و ناتوانی در اجابت مزاج

دلایل بروز انسداد روده در کودکان

چرخش‌های روده
مدفوع باقی مانده و سفت شده در کودکان
عمل‌های جراحی شکمی
انگل‌های روده ای
در‌هم‌روی روده‌ها
دیابت و کم‌کاری تیروئید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

زمانی که علائم انسداد روده را در کودک مشاهده نمودید و شک بر این داشتید که کودکتان مبتلا به انسداد روده شده است، سریعا با اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس باخبر نمایید و یا کودک را به نزدیک ترین مرکز فوریت های پزشکی ببرید. پزشک متخصص، کودک را معاینه می نماید و در صورت تشخیص جهت جلوگیری از آب زدایی بدن کودک، به او مایعات تزریق می نماید.
پزشک جهت تشخیص دقیق از رادیوگرافی استفاده می نماید. در صورت شک به درون کشی روده در کودک باید، رادیوگرافی مخصوص با تنقیه ی باریم یا هوا صورت گیرد. و اگر با استفاده از تنقیه مشکل کودک رفع نشد ، حتما باید جراحی انجام شود. اکثر مواقع در صورت بروز انسداد روده در کودکان، نیاز به جراحی می باشد. و با استفاده از جراحی بخش مسدود شده روده برداشته می شود. در صورت درمان انسداد روده، رشد طبیعی کودک انتظار می رود.
زمانی که انسداد روده نهفته باشد، امکان انسداد مجدد وجود دارد (نظیر بیماری کرون). مگر اینکه اختلالی که باعث این بیماری شده به طور کاملا موثری درمان شود.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام ممنون بابت مطلبتون نوزادمن ٢٥ررزشه خيلي گريه مسكنه وبجز زيرسينه هيچ حالتي آروم نيست..وشكمش همش كارميده روزي ١٢بارمدفوع به حالت إسهال داره و روده هاش همش پيچ ميده صدا داره طوري دائما به خدوش ميپيچه لطفل راهنماييم كنين آيا أشكال أز روده هاشه يا بخاطر كوليكه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *