عادتهای بهداشتی نادرست!/ هر روز دوش نگیرید!/ بعد از غذا مسواک نزنید!

دوش روزانه :
برای بیشتر ماها، مفهوم عینی بهداشت فردی خوب با دوش روزانه شروع می‌شود. کف کردن صابونی با بوی خوب و شستشو با آن همراه با بخار آب داغ به شما حس تازگی و تمیزی می‌دهد. اما آن برای سلامتی پوست بد است؟ ببینید چرا.
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که دوش روزانه به ویژه با استفاده از آب داغ و صابون‌های زمخت می‌تواند روغن‌های طبیعی را از لایه‌ی خارجی پوست شما بشوید و ببرد و آن را خشک، زبر و در معرض عفونت باقی گذارد. هم چنین، سابیدن بسیار زیاد آن با لیف ممکن است بعداً باعث سوزش پوست و خارش آن بشود.
شما چه کاری می‌توانید انجام دهید :
هر از گاهی از دوش و یا حمام صرف نظر کنید؛ بیشتر در اواخر هفته و یا زمانی که برنامه ریزی کرده‌اید که کل روز را در خانه بمانید و یا زمانی که خسته نیستید. اما اگر نمی‌توانید از حمام دست بکشید پس به جای آب داغ از آب گرم (حتی بهتر است از آب ولرم یا آب سرد) و صابون و یا ژل حمامی که با پوست شما مهربان است، استفاده بکنید. شما می‌توانید پوست خود را دو تا سه بار در هفته بتراشید. بعد از حمام کردن، پوست خشک را با حوله‌ی نرم مالش دهید و از یک مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده بکنید.
استفاده از ضد عفونی کننده‌های دست :
استفاده از ضد عفونی کننده‌های دست به طور فزاینده‌ای در طول چند سال اخیر محبوب شده است. آنها به کشتن باکتری‌های بیماری زا کمک می‌کنند، راحت‌تر و سریع‌تر از صابون و آب برای ضد عفونی کردن دستهایتان هستند (فقط لازم است فشار دهید و به دستهای خود بمالید)، به شکل بطری‌های کوچک هستند و قابل حمل با دست هستند. آنها به ویژه در بیمارستان‌ها، مدارس و محل‌های کار برای جلوگیری از انتشار عفونت محبوب هستند. تولید کنندگان هم چنین ادعا می‌کنند که این ضد عفونی کننده‌های دست ۹ر۹۹ % میکروب‌ها را از بین می‌برند. ببینیم که این تا چه حد درست است.

ضد عفونی‌کننده‌های دست به تدریج، جایگزین روش سنتی شستن دست (با آب و صابون) شده‌اند که در واقع بهترین روش برای کشتن میکروب‌ها و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها است. آنچه که بیشتر مردم از آن آگاه نیستند این واقعیت است که ضد عفونی کننده‌های دست زمانی که برای تمیز کردن دستهای پوشیده شده از گرد و غبار، لکه، گریس و خون به کار می‌روند موثر و مفید نیستند. در چنین مواردی لازم است که دستها به طور کامل با آب و صابون شسته شوند. علاوه بر این، برخی برندهای ضد عفونی کننده ویژه‌ شامل یک عامل ضد باکتری به نام تریکلوسان هستند که باکتری‌های خوب را همراه با باکتری‌های بد می‌کشند و در مقاوم ساختن باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها سهیم هستند. بیشتر ضد عفونی کننده‌های موجود در بازار شامل الکل به عنوان جزء تشکیل دهنده‌ی فعال خود هستند که در کشتن میکروب‌ها موثر است. اما اطمینان حاصل کنید که آن شامل حداقل ۶۰ % الکل است.
برخی عوارض جانبی برای ضد عفونی کننده‌های بر پایه‌ی الکل وجود دارند. اگر قورت داده شوند می‌توانند موجب مسمومیت الکلی در کودکان کوچک شوند. بنابراین آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. استفاده‌ی مداوم از ضد عفونی کننده‌های دست برای کودکان کوچک خوب نیست چون سیستم ایمنی آنها هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. اگر کودکان در محیط کاملاً عاری از میکروب بزرگ شوند و رشد کنند ممکن است بیماری‌ها و عفونت‌های مختلفی را بعداً در زندگی خود گسترش دهند.
شما چه کاری می‌توانید انجام دهید :
از ضد عفونی کننده‌های دست فقط وقتی استفاده کنید که آب و صابون موجود نیست. مهم است که بر کودکان خود وقتی از ضد عفونی کننده استفاده می‌کنند نظارت کنید. مطمئن شوید که آنها فقط از مقدار کمی ضد عفونی استفاده می‌کنند و آن را به درستی روی دستان خود می‌مالند تا وقتی که مایع به طور کامل خشک شود.
مسواک زدن فوراً بعد از خوردن غذا :
مسواک زدن دندان دوبار در روز – یکی در صبح و دیگری بعد از غذا و قبل از رفتن به خواب – قطعاً یک عادت خوب است. این کار به دور نگهداشتن باکتری‌ها کمک می‌کند و شکل گیری پلاک را در دهان کاهش می‌دهد در نتیجه به حفظ دندان سالم و تمیز کمک می‌کند.
اما دندان پزشکان می‌گویند که مسواک زدن، درست بعد از غذا می‌تواند به دندان‌های شما آسیب بزند. این به ویژه وقتی درست است که مسواک زدن فوراً بعد از خوردن غذاهای قنددار و اسیدی مثل گوجه فرنگی، مرکبات، آب میوه و غیره صورت گیرد. چنین غذاهایی شامل سطوح بالایی از اسید هستند که ممکن است مینای دندان را نرم کنند. بنابراین مسواک زدن درست بعد از غذا می‌تواند مینا را خراب کند و به دندانتان آسیب بزند.
شما چه کاری می‌توانید انجام دهید :
بعد از غذا حداقل به مدت یک ساعت قبل از مسواک زدن صبر کنید. این کار به بزاق دهان شما اجازه خواهد داد که اسید را خنثی کند و تعادل نرمال pH دهان شما را به دست آورد و خطر هر آسیبی را کاهش دهد.
تمیزی بیش از حد :
این یک عادت خوب است که خانه و محیط اطراف‌مان را به خاطر یک زندگی سالم، تمیز و عاری از میکروب نگه داریم. تمیزی ممکن است نزدیک به خدایی باشد اما مقدار بیش از حد آن ممکن است شیطان و روح پلید را مستقیماً به خانه‌ی شما دعوت کند. اگر شما در مورد تمیز نکردن اتاق و یا خانه‌ی خود به مدت یک یا دو روز احساس کمبود نمی‌کنید پس خوشحال باشید! حفظ خانه‌ی خود به صورت بی‌نهایت تمیز ممکن است شما و مهمانان شما را راضی کند اما سیستم ایمنی کودک شما را راضی نخواهد کرد. اگر چه حفظ خانه و محیط اطراف یک فرد به صورت تمیز ممکن است به کاهش تماس با میکروب‌ها کمک کند اما عمل حفظ هر چیز به صورت تر و تمیز ممکن است احتمال حساسیت و آسم را در کودکان افزایش دهد. شما ممکن است بپرسید چرا؟ تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که در دوران کودکی در معرض میکروب‌ها نباشند احتمال این که بعداً در زندگی بیماری‌های مختلف را گسترش دهند بیشتر است. این به این دلیل است که سیستم ایمنی هرگز یاد نگرفته است که علیه باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری زا مبارزه کند. در معرض قرار گرفتن در برابر میکروب‌ها سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. بنابراین کمی کثیفی اینجا و آنجا ممکن است باعث شود که کودکانتان نسبت به آلرژی‌ها و حساسیت‌ها و عفونت‌ها کمتر حساس بشوند.
شما چه کاری می‌توانید انجام دهید :
بنابراین چگونه شما می‌توانید کودکان خود را از کثیفی و بیماری‌های عفونی حفاظت کنید و هم زمان به آنها اجازه دهید که در معرض میکروب‌ها قرار گیرند تا این که بعداً حساسیت‌ها را گسترش ندهند؟ یک راه حل ساده وجود دارد – بگذارید که کودک شما کودکی کند. وحشت نکنید اگر کودک شما چیزی از کف اتاق برداشت و در دهان خود گذاشت و یا او را با صابون و مایع ضد عفونی کننده خیس نکنید. اگر خیس و گلی به خانه آمد؛ آسوده باشید، همه چیز خوب است.
پنهان شدن از خورشید :
پوشاندن پوست خود با لایه‌ی ضخیمی از ضد آفتاب‌ها و پوشاندن بدن خود هر وقت که در معرض آفتاب قرار دارید به کاهش خطرات بسیاری از مشکلات پوستی به ویژه سرطان پوست کمک می‌کند. اما فواید تمام این احتیاط‌ها به قیمت یک ماده‌ی مغذی ضروری به نام ویتامین دی است.
بدن این ویتامین دی را در پاسخ به در معرض قرار گرفتن در برابر آفتاب تولید می‌کند به همین علت به آن ویتامین نور آفتاب نیز گفته می‌شود. کارآیی ویتامین دی ممکن است مرتبط با بیماری‌های مختلف همچون نرمی استخوان، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلال ادراکی، آسم و غیره باشد.
شما چه کاری می‌توانید انجام دهید :
افرادی که ویتامین دی کافی از نور خورشید دریافت نمی‌کنند باید رژیم غذایی آنها شامل غذاهایی مثل زرده تخم مرغ، ماهی، پنیر و مواد سبوس‌دار باشد تا کمبود آن را جبران کنند. به علاوه توصیه شده است که از مکمل‌هایی استفاده کنند تا مطمئن شوند که نیاز بدنشان به ویتامین دی تأمین شده است. اگر چه مشخص نشده است که چقدر قرار گرفتن در معرض آفتاب برای شما خوب است و چقدر بد است اما متخصصان سلامتی موافقند که سپری کردن زمان کم و مکرر در برابر آفتاب ایمن است.
غذای بدون چربی :
شعار جدید دنیای حاضر برای سلامت خوب رژیم بدون چربی است. در حالی که حذف کامل آقای چربی از رژیم غذایی خود ممکن است شکم مسطح و یا استخوان ترقوه آشکاری را به دست دهد اما سلامتی کلی شما را به خطر می‌اندازد.
طبق گفته متخصصان پزشکی یک رژیم غذایی کاملاً عاری از چربی ممکن است بیش از خوبی، ضرر داشته باشد. بنابراین، چه چیزی در مورد غذاهای عاری از چربی اشتباه است؟ متخصصان سلامتی می‌گویند که چنین غذاهایی فاقد طعم و مزه هستند بنابراین برای جبران آن، اجزا تشکیل دهنده‌ای مثل قند، اسانس، نمک و غیره به چنین محصولاتی اضافه می‌شوند که در مقابل مقدار کالری را بالا می‌برند. گفته می‌شود که ماست یخ زده، چربی کمی دارد در نتیجه هر کس می‌تواند هر چقدر که دلش می‌خواهد بخورد. حتی اگر آن عاری از چربی باشد شامل مقدار زیادی قند است که مقدار کالری را افزایش می‌دهد. در نتیجه این به عنوان یک انتخاب سالم وقتی که به طور منظم مصرف ‌شود عمل نمی‌کند.
شما چه کاری می‌توانید انجام دهید :
در حالی که مهم است که مقدار چربی را در رژیم غذایی خود زیر ۳۰ % نگه دارید اما هر کس باید به نوع چربی که مصرف می‌کند توجه کند. رژیم غذایی شما باید شامل غذاهای غنی از چربی‌های تک اشباع شده و چند اشباع شده (اینها به عنوان چربی‌های خوب شناخته می‌شوند) باشد. این غذاها شامل روغن گیاهی، آجیل‌ها، بنشن‌ها، دانه‌ها و ماهی‌های پرچرب مثل قزل آلا و تونایاتون هستند. از چربی‌های اشباع شده و ترانس نظیر گوشت قرمز، فست فود، غذاهای فرآوری شده و غیره اجتناب کنید.
کشش قبل از ورزش :
چقدر این توصیه یا باور که کشش قبل از هر ورزشی یک عادت خوب است، قدیمی است؟ می‌توانم بگویم مدت خیلی زیاد! گفته می‌شود که انجام برخی کشش‌ها قبل از ورزش، شما را انعطاف پذیرتر می‌سازد و خطر آسیب را کاهش می‌دهد مگر نه؟ اما متخصصان سلامت اندام، حالا درخواست تغییر این ایده را دارند. کشش قبل از ورزش نه تنها ممکن است در جلوگیری از آسیب غیر مفید باشد بلکه احتمال دارد که خطر آن را نیز افزایش دهد.
فعالیت‌های کششی رایج مثل خم شدن برای لمس سر انگشتان پا نه تنها به استراحت ماهیچه‌ها کمک نمی‌کنند بلکه در واقع آنها را سفت‌تر می‌سازند. این ممکن است بدن را از حرکت سریع یا آزادانه نگه دارد در نتیجه خطر آسیب را در طول ورزش افزایش دهد.
شما چه کاری می‌توانید انجام دهید :
باید ذکر شود که کشش همانند گرم کردن نیست. برای مثال، پیاده روی قبل از دویدن، یک ورزش گرم کردن ایده‌آل است و هم چنین دوچرخه سواری آهسته قبل از دوچرخه سواری شدید مطلوب است. بنابراین شما به طور ساده بدن خود را قبل از هر ورزش شدیدی گرم می‌کنید. این در مورد کشش صحیح نیست چون کشش اگر بعد از ورزش و یا در اواخر روز انجام شود مفیدتر است.
برای جمع بندی، بیشتر این عادت‌ها به طور تکنیکی بد نیستند اما ممکن است اگر به طور متوسط انجام نشوند تأثیرات منفی روی سلامتی شما داشته باشند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *