شیمی درمانی و ناباروری مردان/ آیا سرطان پدر باعث نقص جنین می شود؟!

ناباروی نه تنها در خانم ها، بلکه در آقایان نیز موضوع حائز اهمیتی است. یک سوم زوج هایی که جهت درمان ناباروری اقدام می کنند، از ناباروری مردانه رنج می برند. بسیاری از عوامل مانند ژنتیک، سبک زندگی، عوامل محیطی و بیماری ها روی باروری آقایان تأثیرگذار است. بر اساس مطالعات انجام شده، ابتلا به سرطان و درمان آن در سنین کودکی، نوجوانی یا جوانی باعث افزایش امکان ناباروری در آقایان می شود.

در بین انواع سرطان، ابتلا به سرطان بیضه، سرطان استخوان، تومورهای مغزی لنفوم و سرطان خون، با بیشترین امکان ناباروری در آقایان همراه است.

این مطالعه در سطح گسترده در کشور نروژ انجام گرفته است؛ تمام آقایان متولد سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۵ (۳۰ تا ۴۰ سال) در نروژ، در این مطالعه بررسی شدند.

تحقیقات نشان داد افرادی که تحت درمان سرطان قرار گرفته اند، سه برابر سایرین، به روش های درمان ناباروری نیاز پیدا می کنند. البته درمان سرطان تأثیری روی سلامتی نوزاد ندارد؛ ابتلا به سرطان باعث مشکلاتی از قبیل نواقص مادرزادی، تولد زودرس، وزن کم و مرگ زودهنگام نوزاد نخواهد شد.

بنابراین می توان با اطمینان گفت ابتلا به سرطان و درمان آن در آقایان، تأثیر منفی روی سلامتی فرزندان آن ها به جا نمی گذارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *