شربت دکسترومتورفان پی برای درمان چیست؟/ شربت دکسترومتورفان در کودکان

دكسترومتورفان براي درمان سرفه های بدون خلط ناشی از گلودرد ساده و سرماخوردگی بكار مي رود…

شربت دکسترومتورفان (Dextromethorphan) از داروهای ضد سرفه است که به منظور درمان سرفه‌های بدون خلط ناشی از سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شربت دکسترومتورفان به عنوان داروی سرماخوردگی در داروخانه ها به صورت آزاد به فروش می رسد و تعداد کمی می دانند که از این دارو در کشورهای غربی به عنوان داروی اعتیاد آور یاد و مخدر شناخته می شود و دلیل آن هم فرمول ساخت مشابه آن با قرص کدیین است. این دارو در افراد مختلف ممکن است تاثیرات متفاوت داشته باشد.

موارد مصرف شربت دکسترومتورفان

این دارو برای درمان بیماری های زیر توسط پزشک تجویز می گردد:

سرفه های خشک
سرما خوردگی
گلو درد
تسکین درد

موارد منع مصرف دکسترومتورفان

این دارو در مبتلایان به اختلالات کبدی و آسمی توصیه نمی شود, و همچنین در مواردی نظیر دیابت، پرکاری تیروئید، اختلال عملکرد کلیوی, فشار خون بالا باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. همچنین مصرف داروی دکسترومتورفان برای کودکان زیر دو سال به هیچ وجه توصیه نمی شود و در سنین بالاتر هم باید با احتیاط بیشتر و زیر نظر پزشک استفاده شود. از دیگر ممنوعیت مصرف این دارو در دوران شیر دهی است و در دوران بارداری هم باید با اطلاع پزشک مصرف شود.

طریقه و مقدار مورد استفاده شربت دکسترومتورفان

مقدار مورد استفاده در بزرگسالان و کودکان متفاوت است . شربت را باید بعد از وعده های غذایی و در فواصل زمانی بین ۴ تا ۶ ساعت در حدود یک قاشق غذا خوری باید استفاده شود.

کودکان دو تا شش سال حدود یک قاشق مربا خوری در هر شش ساعت. و کودکان شش تا ده سال حدود دو قاشق مرباخوری در هر شش ساعت مجاز به استفاده از شربت دکسترومتورفان هست.

توجه: مصرف داروی دکسترومتورفان برای کودکان زیر دو سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

موارد تداخل دارویی شربت دکسترومتورفان

شربت دکسترومتورفان نباید همزمان با داروهای ضد افسردگی استفاده شود چون از این دارو به عنوان مخدر حتی در مواردی توهم زا یاد می شود که همین عاملی در منع استفاده این دارو با مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی است.

عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی دکسترومتورفان

ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد اما عمده عوارض آن شامل حالت خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع و دو بینی و حتی در موارد نادر کما باشد. در صورت شدت هر کدام از این علایم باید سریعا پزشک را در جریان گذاشت.

هشدار

اگر یک هفته پس از مصرف دارو درد گلو و سرفه شما بهبود پیدا نکرد باید مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه شود. اگر تغییری در وضعیت سرفه بیمار ایجاد نشد نباید خودسرانه دوز مصرفی را بالا ببرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *