سونوگرافی هفته بیستم بارداری؛ چه مواردی را بررسی می کند؟

سونوگرافی هفته ی بیستم بارداری، باید بین هفته بیستم و بیست و سوم بارداری اجرا شود. در این زمان، پزشک می تواند دست و پا و اعضای بدن را شناسایی و جریان خون در میان رگهای جنین را بررسی کند. همچنین می تواند اعضای داخل بدن، تپش قلب و حرکات را بررسی کند. از همه مهم تر اینکه می توانید بدانید که فرزندتان دختر یا پسر است و موعدی برای زایمان مشخص شود…

سونوگرافی هفته بیستم بارداری چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

بی گمان تصویربرداری اولتراساوند یا سونوگرافی لحظه ای هیجان انگیزی برای هر مادر و پدری است که منتظر شنیدن خبر سلامتی فرزندشان و تایید سلامت بارداری خود هستند. اما هنگام این تصویربرداری واقعا چه اتفاقی می افتد؟
با پیشرفت بارداری، معاینه ی منظم پزشکی اهمیت بسیاری خواهد داشت. به این ترتیب، برای خود و فرزندتان بهترین مراقبتها را فراهم می کنید و با مسیر رشد فرزندتان آشنا می شوید.

سونوگرافی هفته بیستم بارداری

سونوگرافی هفته ی بیستم حاملگی نقطه ی عطف مهمی در بارداری شماست. زیرا نیمه ی راه بارداری را پیموده اید و پیش از اینکه فرزندتان به دنیا بیاید، می توانید ظاهر او را ببینید. این سونوگرافی باید بین هفته بیستم و بیست و سوم بارداری اجرا شود. تا آن زمان، پزشک می تواند دست و پا و اعضای بدن را شناسایی و جریان خون در میان رگهای جنین را بررسی کند. پزشک همچنین می تواند اعضای داخل بدن، تپش قلب و حرکات را بررسی کند. از همه مهم تر اینکه می توانید بدانید که فرزندتان دختر یا پسر است و موعدی برای زایمان مشخص شود.

چه مواردی بررسی می شود؟

مشاور زنان و زایمان، دکتر سارا جکسون، برای کمک به بانوان باردار فهرستی را ارائه داده است تا بدانید که هنگام تصویربرداری هفته بیستم بارداری چه مواردی بررسی می شوند:

رشد جسمی؛

به گفته ی دکتر جکسون، بررسی رشد جسمی جنین برای اطمینان یافتن از رشد طبیعی او ضروری است. در این تصویر برداری تمام ناهنجاری های احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد که عبارتند از بررسی مغز، صورت و کام دهان، سینه، شش و قلب، اعضای شکمی مثل حفره ی شکم، کلیه، روده، دیواره ی داخلی شکم و اختلال بند ناف، جنسیت، ستون فقرات، دست و پا و انگشتها.

مایع آمنیوتیک؛ 

سونوگرافی میزان مایع آمنیوتیک و وضعیت جفت را بررسی می کند.
جریان خون به گفته ی دکتر جکسون، جریان خون در میان شریان بند ناف و نیز شريان رحم به دقت بررسی می شود.

جریان خون؛ 

در شریان بند ناف اهمیت بسیاری دارد، زیرا به وسیله این شریان خون و مواد مغذی به جنین می رسد. جریان خون در میان شریان رحم باید خوب باشد، در غیر این صورت، این موضوع می تواند نشانه ای از ابتلا به پره اکلامپسی باشد که در این عارضه، فشار خون افزایش می یابد و برای شما و فرزندتان بسیار خطرناک است.

طول دهانه ي رحم؛

طول دهانه ی رحم نیز بررسی می شود، زیرا اندازه ی آن خطر برای زایمان زودرس را نشان میدهد. اگر دهانه ی رحم کوتاه تر از آن است که باید باشد، خطر زایمان زودهنگام افزایش می یابد.

تصویربرداری هایی که انتظارش می رود

به طور معمول اولین سونوگرافی ها باید هفته ى دوازدهم و بیستم بارداری صورت گیرند. به گفته دکتر جکسون، توصیه می شود هر چه سریعتر پس از آگاهی از بارداری به درمانگاه بروید تا بتوانید از قبل تمام برنامه ریزی های پزشکی خود را هماهنگ کنید. پس از هفته بیستم بارداری در صورت درخواست پزشکتان سونوگرافی انجام خواهد شد.

اگر اختلالی مشاهده شد چه می شود؟

اگر اختلالی شناسایی شده برای بازبینی تصویربرداری معمولا مادر به متخصص پزشکی جنین ارجاع می شود.
سپس متخصص پزشکی جنین بر اساس یافته ها و تشخیص با متخصص ژنتیک مشورت می کند. پس از آن، بر اساس بارداری، تصمیمی مشترک با متخصص پزشکی جنین و باردار گرفته خواهد شد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *