سونوگرافی غربالگری NT در باداری چیست؟/ هفته چندم انجام می شود؟

سونوگرافی غربالگری
سونوگرافی غربالگری (NT) :

سونوگرافی غربالگری جنین جهت بیماری های ژنتیک از جمله سندروم داون (مونگولی) ، تریزومی های ۱۳ و ۱۸ به کار می رود. این سونوگرافی باید بین هفته های ۱۱ تا ۱۳ و هفته و ۶ روز انجام شود اما بهترین زمان انجام آن هفته ۱۲ جنینی ست هر چند در این بازه زمانی قابل انجام است.

در این سونوگرافی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی پرده گردنی و استخوان بینی جنین را اندازه گیری نموده و اطلاعات تکمیلی را نیز در گزارش سونوگرافی اضافه نموده و خانم باردار با این گزارش به آزمایشگاه فرستاده می شود که در آزمایشگاه از مادر مقدار کمی خون گرفته شده و مورد آزمایشات ژنتیکی قرار می گیرد. پس از آن اطلاعات مربوط به سونوگرافی و آزمایش وارد نرم افزار مخصوص شده و میزان خطر ابتلای جنین به سندروم های ژنتیکی محاسبه می شود.

اگر میزان خطر محاسبه کم باشد که اقدامی لازم نبوده و بارداری به طور طبیعی ادامه می یابد. در صورتیکه میزان خطر بالا باشد خانم باردار تحت انجام آمنیوسنتز قرار می گیرد. در عمل آمنیوسنتز یک سوزن باریک به آب اطراف جنین وارد شده و کمی از این مایع جهت آزمایشات تکمیلی گرفته می شود که در نهایت اگر جواب آمنیوسنتز هم مشکل داشت جنین با دستور پزشکی قانونی سقط می شود.

در زمان سونوگرافی غربالگری قسمتهای عمده جنین شامل قلب ، مغز ، ستون فقرات و اندام ها بررسی می شوند. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *