سوزش معده و رفلاکس در کودکان/ درمان سوزش سر دل در کودکان

چه عواملی موجب سوزش سر دل در کودکان می‌شود؟
احساس سوزش خواه در قفسه سینه، گردن یا گلو را سوزش سر دل گویند. متداول‌ترین علت سوزش سر دل، هماهنگی ضعیف دستگاه گوارش عنوان می‌شود. همچنین می‌تواند به دلیل شل شدن و یا انبساط دریچه‌ی عضلانی میان معده و مری باشد. علت دیگر آن ناشی از فشار وارد شده به پایین اسفنکتر تحتانی مری است. در کودکان بزرگتر، این امر همچنین می‌تواند در اثر مصرف برخی مواد غذایی رخ دهد.

علائم سوزش معده
• درد قفسه سینه یکی از علائم آن است. اسید راه خود را به مری باز کرده و موجب بروز درد در پشت جناغ و گاهی هم در گلو می‌شود.
• هنگامی که اسید معده رو به عقب به سمت مری جریان می‌یابد، موجب ایجاد احساس سوزش در گلو و قسمت پایینی مری می‌شود.
• اکثر نوزادان، هنگامی که دچار سوزش سر دل می‌شوند، کمر خود را حین غذا خوردن خم می‌کنند.
• در صورتی که کودک از خوردن امتناع کند، می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ی وجود این عارضه باشد.
• اکثر نوزادان و کودکان استفراغ می‌کنند که این می‌تواند نشانه‌ای از سوء هاضمه و سوزش سر دل باشد.
• کولیک نوزاد نیز به این عارضه در کودکان اشاره دارد.
• اگر فرزند شما از حملات راجعه خفگی یا عق زدن رنج می‌برد، می‌توان آن را به سوزش سر دل نسبت داد.
• بسیاری از اوقات، مشکلات تنفسی را دلیل بر وجود مشکلات دستگاه تنفسی می‌دانند، اما این مشکلات نیز می‌توانند در نتیجه‌ی مشکلات گوارشی باشند.
• کودک ممکن است اغلب گریه کرده، داد و بیداد کند، و ممکن است قادر به گفتن مشکل خود نباشد.

درمان پیشنهادی برای سوزش سر دل در کودکان
درمان به سن کودک و علت بوجود آمدن این مشکل بستگی دارد. در اغلب موارد، ممکن است نیازی به درمان پیچیده نباشد به این دلیل که کودکان پس از کمی بزرگتر شدن بر این مشکل غلبه می‌کنند.

راه‌کارهایی که می‌توان در خانه بکار برد شامل راست نگاه داشتن کودک پس از صرف غذا به مدت نیم ساعت است. درمان بعدی کمک به کودک در آروغ زدن است. این کار تضمین می‌سازد که اسیدهای معده به سمت مری برنمی‌گردند. دادن وعده‌های غذایی کوچکتر و زود به زود نیز به ایجاد تسکین کمک خواهد کرد.

بهترین کار دادن غلات برنجی (rice cereal) است. این کار به کاهش میزان استفراغ کمک می‌کند. در صورتی که کودک با شیر خشک تغذیه می‌شود، آنگاه یک قاشق چای خوری غلات برنجی را با یک اونس شیر خشک جایگزین کنید. درمان‌های طبیعی می‌توانند برای کودکان بکار برده شوند به گونه‌ای که از سوزش سر دل رنج نخواهند برد.
چناچه کودک از موارد شدید سوزش سر دل رنج می‌برد و یا اگر علائم به خودی خود از بین نرفتند، به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید. بهترین کار این است که خود اقدام به درمان کودک نکنید. با نگاهی به علائم مختلفی که کودک از خود نشان می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که متخصص کودک در موقعیت بهتری برای تجویز داروهای لازم است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *