سن مناسب استفاده از بالش برای کودکان/ نکاتی درباره بالش کودک

آیا از این که کودکتان هنوز روی یک سطح صاف بدون استفاده از بالش می خوابد ، نگران هستید؟ به گفته کارشناسان استفاده از بالش برای کودک زیر دو سال توصیه نمی شود زیرا احتمال خفه شدن وی وجود دارد.

نتایج مطالعات، نشان می دهد نوزادانی که برای آن ها از بالش استفاده می شود، در معرض خطر خفگی یا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد(SID ) قرار می گیرند.

به گزارش سایت هلث نیوز، گاهی حتی پس از پشت سر گذاشتن این سن حساس، استفاده از بالش برای کودک توصیه نمی شود.

● تختخواب نوزاد چطور باشد؟

بهترین جا برای خواباندن نوزاد، تختخواب مخصوص بچه است، نه کنار مامان. خوابیدن در کنار بزرگسالان این خطر را برای نوزاد به وجود می‌آورد که بین دست و پای فرد بزرگسال یا لابه‌لای پتوها و ملحفه‌ها گیر بیفتد و خفه شود. موقع خرید تخت دقت کنید که پایه‌های آن شل نباشند، هیچ قطعه یا پیچی از تخت کم نباشد، ارتفاع تخت مناسب و نرده‌های کنار آن به حد کافی بلند باشند همچنین هیچ شیار بزرگی نباید در بین قطعات تخت وجود داشته باشد زیرا ممکن است دست یا پای بچه بین این شیارها گیر کند. فاصله نرده‌های تخت نیز نباید به حدی باشد که سر بچه میان آن‌ها گیر کند همچنین تختخواب باید فاقد زائده یا گوشه‌های تیز باشد که لباس نوزاد به آن‌ها گیر نکند.

● تشک سفت به جای نرم؟

خواباندن نوزادان روی تشک نرم آن‌ها را بیشتر در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS قرار می‌دهد زیرا روی تشک نرم امکان بالا رفتن بیش از حد دمای بدن، خفگی نوزاد و استنشاق مجدد دی‌اکسید کربن ناشی از بازدم خود نوزاد وجود دارد. پس بهتر است برای نوزادتان تشک سفت بخرید. اندازه تشک هم باید به اندازه‌ای باشد که فضای تختخواب را کاملا پر کند. اگر بین تشک و تخت فاصله بیفتد، امکان دارد نوزاد در آن گیر کند.

● وسایل اضافی چه خطری دارند؟

عروسک‌های نرم مثل خرس پشمالو، بالش یا پتو یا هر چیز نرم دیگری مانند تشک نرم برای نوزاد شما خطرناک هستند و ممکن است جلوی راه تنفس نوزاد قرار بگیرند و موجب خفگی او شوند. بنابر این در تختخواب نوزاد نباید از بالش استفاده کنید همچنین نباید پتوها یا ملحفه‌های اضافی در کنار او بگذارید. اگر می‌خواهید پتوی سبکی روی کودک بکشید، ۲ لبه آن را زیر تشک ببرید تا در دست و پای کودک گیر نکند. در ضمن پتو را فقط تا قفسه سینه کودک بالا بیاورید و نه بیشتر. امروزه حتی برخی از متخصصان بر این باورند که بهتر است به جای پتو از لباس گرم برای نوزاد استفاده کنید.

● نوزاد را دمر نخوابانید!

خطر مرگ ناگهانی برای نوزادانی که روی شکم می‌خوابند بیشتر است، زیرا دهان و بینی آن‌ها با تشک پوشیده می‌شود و آن‌ها دی‌اکسید‌کربنی را که بازدم کرده‌اند، مجددا استنشاق می‌کنند. به علاوه در این وضعیت احتمال بالا رفتن بیش از حد دمای بدن نوزاد نیز بیشتر است. همیشه نوزادتان را طاق‌باز بخوابانید.

● دمای مناسب اتاق چقدر است؟

گرمای بیش از حد یکی دیگر از عواملی است که موجب مرگ ناگهانی نوزادان می‌شود. بنابر این بهتر است دمای اتاق نوزاد را در حدی نگه‌دارید که برای یک آدم بالغ مطلوب است همچنین حتما کاری کنید که هوا در اتاق جریان داشته باشد. این کار جلوی جمع شدن دی‌اکسید‌کربن را می‌گیرد. برای تهویه اتاق می‌توانید یک پنکه را در زمانی که نوزاد خواب است روشن نگه دارید یا پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید هوا جریان داشته باشد.

سن مناسب کودک برای استفاده از بالش:

برخی متخصصان اطفال می گویند: سن خاصی برای استفاده ازبالش وجود ندارد در حالی که بعضی معتقدند یک سالگی، سن مناسبی است تا به تدریج کودک نوپا را به استفاده از بالش عادت داد.
در یک سالگی خطر خفه شدن کودک تا حد زیادی کاهش می یابد. اما توصیه می شود هر آنچه احتمال خفگی کودک را افزایش می دهد، از گهواره او برداشته شود.
باید یک بالش سفت، کوچک و صاف برای کودک انتخاب کنید. گزینه بهتر آن است که صبر کنید تا زمانی که نوزاد عادت کند به جای گهواره روی تخت بخوابد.
بالش های حاوی پر که فوق العاده نرم است، می تواند باعث بروز حساسیت در کودک شود و در صورت قرار گرفتن سر نوزاد زیر بالش، خطرخفه شدن وی وجود دارد.

نکاتی درباره بالش کودک:

* بالش کودک باید کوچک، سفت و صاف باشد.
* از خریدن بالش خیلی نرم که می تواند باعث خفگی نوزاد شود، خودداری کنید.
* بالش نباید از پر باشد زیرا علاوه بر احتمال خفگی، نوک تیز انتهای پر می تواند به کودک آسیب برساند.
* اگر نمی دانید که بالش سفت است یا نرم آن را کمی فشار دهید و به سرعت بازگشت آن به حالت اول توجه کنید؛
در صورتی که بازگشت به حالت اولیه طول بکشد، این نشانه سفت بودن بالش است. اگر به حالت اولیه باز نگردد یعنی این که خیلی نرم است. باید بالشی انتخاب کنید که نه خیلی نرم باشد و نه خیلی سفت
.

چگونه شروع به استفاده از بالش کنیم:

اگر تصمیم گرفته اید که بالش زیر سر کودک قرار دهید، در حالی که دارد به خواب می رود، این کار را انجام دهید.
اکنون به راحتی می توانید وضعیت کودک خود را ببینید و مطمئن شوید که سر کودک ثابت روی بالش می ماند.
در صورتی که کودک سرش را خیلی حرکت می دهد، بالش را به آرامی بردارید و به مدت چند هفته از آن استفاده نکنید. پس از مدتی، می توانید دوباره امتحان کنید و هنگامی که مطمئن شدیدکودک سرش را درست روی بالش قرار می دهد، می توانید استفاده از آن را شروع کنید.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. برخی از کارشناسان قبول دارند که امن‌ترین زمان برای استفاده از بالش برای کودک شما در یک‌سالگی است.
    هنگامی‌که کودک دوازده‌ماهه است ، خطر خفگی به‌صورت قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. بااین‌حال ، اگر فرزند شما هنوز در گهواره می‌خوابد ، تمام اشیاء ممکن است باعث خفگی شود. بالش باید مانند آن‌هایی که در هواپیما داده می‌شود کوچک ، محکم و صاف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *