سزارین دوم چگونه است؟/ محل برش سزارین دوم

فرایند عمل سزارین به این شکل است که پس از اعمال بی‌حسی یا بیهوشی، پزشک برشی افقی در ناحیه‌ی شکم ایجاد می‌کند و با برش لایه‌های زیرین، به رحم می‌رسد. هنگامی که پزشک به عضله‌های شکم می‌رسد، آنها را کنار می‌زند تا به خود رحم برسد. معمولا برش رحم، به‌صورت افقی و در قسمت زیرین آن صورت می‌گیرد…

طول مدت حاملگي ٤٠ هفته تمام است، زمان مناسب براي سزاين ٣٩ هفته مي باشد يعني حدودا يكهفته زودتر از زايمان طبيعي.

در برخي از مادران پر ريسك ممكن است پزشك متخصص تصميم به ختم بارداري در ٣٨ هفته و حتي زودتر بگيرد مانند مادران ديابتي ، مادران مبتلا به پره اكلمسي يا فشار خون بارداري ، جنين با ضربان قلب نامطمئن يا كسانيكه افت حركات جنين دارند و تستNST نامناسب مي باشد ، مادرانيكه دچار پاره گي زودرس كيسه اب يا خونريزي بدليل كنده شدن جفت شده اند و يا مادرانيكه قبلا سزارين شده و اكنون دچار انقباضات رحمي اند بطوريكه پزشك براي جلوگيري از خطر پارگي رحم ممكن است زايمان را جلو اندازد.
توجه شود كه ريه هاي جنين از ٣٧ هفته كامل مي شود لذا در صورت اورژانسي شدن و زايمان پس از ٣٧ هفته معمولا خطري جنين را تهديد نمي كند.

روش اپیدورال اکنون ایمن‌ترین و کم‌عارضه‌ترین روش بیهوشی در سزارین محسوب می‌شود، مهم‌ترین مزایای اپیدورال نسبت به بیهوشی عمومی، نیاز نداشتن به لوله‌گذاری تراشه است که برای باز ماندن راه‌های هوایی از طریق بینی و دهان صورت می‌گیرد و شل‌کننده‌های عضلانی که قبل از بیهوشی عمومی حتما باید تزریق شود.

از عوارض و خطرات احتمالی این اقدامات در حین بیهوشی عمومی، احتمال بازگشت محتویات معده به داخل ریه به دلیل افزایش فشار رحم باردار روی معده واختلال در اکسیژن‌رسانی به مادر حین لوله‌گذاری تراشه و اثر آن بر جنین است.

البته اپیدورال هم روشی بدون عیب نیست و از معایب آن می‌توان به احساس ناخوشایند بی‌حرکتی در ناحیه دست و پا طی بی‌حسی اشاره کرد. چنین عارضه‌ای می‌تواند در برخی افراد به اختلال در کنترل فشار خون و احساس فشار در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس منجر شود.

محل برش در سزارین دوم کجاست؟

سزارین ها از طریق یک برش عرضی در پایین شکم یعنی در امتداد لگن در پایینترین قسمت رحم انجام می شود. خانم هایی که این نوع برش را دارند معمولا می توانند در بارداری های بعدی مادامی که عوامل مشکل زای دیگری نداشته باشند زایمان طبیعی داشته باشند. 

در سزارین دوم نیز برش از همان محل قبلی به شکل افقی انجام می شود.

در صورت انجام روشی که به عنوان سزارین کلاسیک معروف است که یک برش عمودی در قسمت بالای رحم انجام می شود، سعی نکنید در بارداری های بعدی زایمان طبیعی انجام دهید، زیرا احتمال پارگی این نوع برش وجود دارد. برش های عمودی گاهی در مواردی انجام می شود که زایمان بسیار زودرس یا جفت سر راهی باشد، یازمانی که رحم مادر یک شکل غیر طبیعی یا فیبروم های بزرگ دارد.

بعد از عمل در ابتدا جاي زخم اندكي برجسته و بالا آمده است و رنگي تيره تر از پوست طبيعي خودتان دارد ولي در عرض ۶ هفته پس از جراحي كاملا كوچك مي شود.

طول برش سزارين ۱۰ تا ۱۵ سانتيمتر است و حدود ۳ ميليمتر عرض دارد.

با گذشت زمان رنگ زخم برش سزارين به رنگ پوستتان نزديك تر مي شود وعرض آن نيز به نصف ميزان قبل تقليل مي يابد.
برش سزارين معمولا در قسمت پايين شكم قرار دارد. محل زخم تدريجا با موهاي زهار پوشانده مي شود و احتمالا خيلي پايين تر از دور كمر لباس زير يا بيكيني قرار مي گيرد. هنگام بهبود ممكن است خارش نيز داشته باشد.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. مه ۱۰ روز شده پریود نشدم نمیدونم حامله هستم یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *