زایمان طبیعی در بارداری دوقلویی ممکنه یا باید سزارین کنم؟!

زایمان طبیعی یا سزارین در بارداری دوقلویی؟

زایمان طبیعی در بارداری دوقلویی

دوقلو باردارم؛ میتونم زایمان طبیعی کنم؟
اینکه شما قادر به زایمان طبیعی هستید یا نه بیشتر به شرایط کنونی شما یعنی نحوه قرار گرفتن جنین در رحم بستگی دارد.

توصیه­‌ی اکثر پزشکان برای زایمان، زایمان طبیعی است اگر:

سر هر دو نوزاد به سمت پایین باشد (در ۴۰ درصد از حاملگی ها، نوزادان دوقلو به این صورت هستند)
شما و فرزندتان هیچ کدام مشکلی نداشته باشید که نیازمند بکار گیری سزارین باشد.

از سوی دیگر، اگر سر قل اول شما (که پایین تر از نوزاد دیگر قرار گرفته و پیش از او متولد خواهد شد) به سمت پایین نباشد، یا هر دو نوزاد از یک کیسه آمینوتیک مشترک برخوردار باشند و یا اینکه بیش از ۲ نوزاد در رحم شما باشد، می توانید از همان ابتدا سزارین را برای زایمان خود برگزینید.

در حالتی که سر قل اول به سمت پایین باشد، راه حل های کمی برای انتخاب وجود دارد اما برای سایر حالات این چنین نیست. استدلال برخی کارشناسان اینست که زایمان طبیعی یک انتخاب معقول در به دنیا اوردن نوزادان است اما عده ای هم هستند که سزارین از پیش برنامه ریزی شده را بهترین راه فارغ شدن میدانند.

و در نهایت، باید بدانید که حتی اگر قل اول را با زایمان طبیعی به موفقیت توانستید به دنیا بیاورید، باز در ۱۰ درصد موارد ممکن است برای دومین نوزاد نیاز به عمل سزارین داشته باشید و البته در صورتی که تنها سر قل اول به سمت پایین باشد احتمال نیاز به عمل سزارین بیشتر هم میشود. در واقع، بر اساس مطالعات انجام گرفته از هر ۴ نفر یک مورد از حاملگی هایی که تنها سر قل اول به سمت پایین بوده برای تولد دومین قل، سزارین انجام شده است.

اگر قادر به زایمان طبیعی باشم، زایمانم چقدر سخت خواهد بود؟
در حین زایمان و یا تولد نوزاد احتمال بروز عوارض برای شما بیشتر از فردی است که تنها یک نوزاد به دنیا می آورد. بنابراین بهتر است زایمان در بیمارستان صورت گیرد.

قبل از هر چیزی هم برای زایمان طبیعی و هم برای سزارین دوقلوها لازم است یک متخصص زنان ماهر برای خود برگزینید و این پزشک باید با بیمارستانی در ارتباط باشد که هم تعداد پرسنل پزشکی کافی داشته و هم در اسرع زمان به هنگام شروع درد زایمان شما قابل دسترس باشد. این بیماستان نیز باید مجهز به شیرخوارگاهی جهت نگهداری نوزادان نارس باشد، زیرا معمولا دوقلوها کمی زودتر از موعد به دنیا می­ایند.

زمانی که پس از درد زایمان به بیمارستان رسیدید ابتدا برای تعیین وضعیت نوزادان شما یک سونوگرافی انجام خواهد گرفت. همچنین برای زمان آغاز درد زایمان شما، تغذیه ی داخل وریدی و نیز نظارت الکترونیکی مداوم جنین برای هر یک از نوزادها انجام میشود. سزارین اورژانسی یکی از مادرها را تماشا کنید و ببینید عمل چگونه انجام میشود.

اپیدورال در زایمان طبیعی :
برای تسکین درد زایمان بهترین انتخاب اپیدورال است. این دارو میتواند برای زمانی که پس از تولد قل اول پزشک برای بیرون اوردن قل دوم وارد رحم شما میشود و یا زمانی که نیاز به سزارین اورژانسی دارید تسکین دهنده­ ی درد شما باشد.

زمانی که موعد تولد نوزادان فرامی­رسد، زایمان شما در اتاقی با دو برابر فضای اتاقهای زایمان طبیعی انجام خواهد شد. در آمریکا پرسنل پزشکی عمل زایمان دوقلوها معمولا شامل یک متخصص زایمان و یک ماما ، یک متخصص بیهوشی (در صورتی که نیاز به سزارین داشته باشید)، حداقل دو پرستار و دو متخصص اطفال (برای هر نوزاد یک متخصص) می­شود.

به دنیا آوردن دومین قل با زایمان طبیعی
پس از به دنیا اوردن نوزاد اول، پزشک شما از طرق بطنی و واژینالی و در صورت امکان توسط سونوگرافی، موقعیت و اندازه نوزاد دوم را بررسی خواهد کرد. اقدامات بعدی بستگی به موقعیت قل دوم دارد. بدین صورت که اگر سر نوزاد در نزدیکی دهانه رحم بوده و به اندازه کافی در پایین کانال تولد قرار گرفته باشد، پزشک کیسه آمینوتیک شما را قطع کرده و به نظارت ضربان قلب ادامه خواهد داد.

انقباضات معمولا مدت کوتاهی پس از تولد قل اول اغاز می­شود ( اگر این اتفاق نیافتاد، احتمالا به شما Pitocin تزریق شده است)، و شما قادر خواهید بود قل دوم را نیز همانند قل اول به دنیا اورید، البته احتمال این هم هست که تولد قل دوم کار و انرژی بسیار کمتری از شما بگیرد.

احتمالا قل دوم نیز چند دقیقه ­ای پس از قل اول به دنیا بیاید – البته ممکن است این فاصله به نیم ساعت یا بیشتر هم برسد. اگر قلب نوزاد شروع به تپش نکرد یا تپش قلب او غیر عادی بود و یا عوارض دیگری در این حین اتفاق بیفتد، فورا از طریق سزارین بیرون کشیده خواهد شد.

اگر سر قل دوم به سمت پایین نبود بلکه باسن او تا لگن شما پایین امده باشد، این حالت بریچ نامیده می­شود. در این شریاط پزشک شما میتواند همچنان نوزاد را از طریق واژینال و به طور طبیعی بیرون بکشد و یا اینکه عمل سزارین را انجام دهد.

اگر سر هیچ یک از قلها به طرف دهانه رحم شما نباشد (که حتی میتواند قبل از رسیدن قل اول، سر قل دوم به سمت پایین قرار بگیرد)، ممکن است دکتر عمل چرخش داخلی انجام دهد. این شامل رسیدن به داخل رحم، گرفتن پای کودک، و خروج نوزاد از طریق پا انجام گیرد. در برخی موارد، برای تولد قل دوم عمل سزارین ضروری خواهد بود.

عمل سزارین چگونه است؟
اگر شما برای تولد چندقلوهایتان عمل سزارین دارید، این با سزارین های دیگر چند تفاوت کوچک دارد. اول اینکه، پرسنل پزشکی بیشتری در اتاق خواهند بود. به طور معمول، در اتاق جراحی دو متخصص زایمان، یک متخصص بیهوشی و دو پرستار برای مواظبت از شما در طول عمل جراحی خواهند بود، اما یک پزشک متخصص اطفال و یک پرستار برای هر نوزاد نیز حضور خواهند داشت. (در آمریکا اگر سه قلو حامله باشید، ۱۱ متخصص پزشکی در اتاق زایمان حضور خواهند داشت.)

همچنین یک گرم کننده برای هر نوزاد و تجهیزات احیا در اتاق جراحی وجود خواهد داشت. و، بسته به اندازه و موقعیت نوزادان، ممکن است تا پایان جراحی نیاز به یک برش تا حدودی بزرگتر از حد معمول داشته باشید.

بهبود حال من به چه صورتی خواهد بود؟
این بستگی به زایمان طبیعی یا سزارین شما خواهد داشت و اینکه آیا عوارض بعد از زایمان مانند خونریزی داشته اید یا نه. اگر همه چیز خوب پیش برود، شما می توانید انتظار داشته باشید که دو روز پس از زایمان طبیعی و چهار روز پس از سزارین از بیمارستان مرخص شوید.

همه مادران جدید می توانند کمک زیادی برای مراقبت از یک نوزاد جدید در دوره نقاهت بعد از تولد از اطرافیان بگیرند، اما شما به خاطر چندقلوهایتان نیز بیشتر خسته خواهید شد. ترتیبی دهید که بیشترین میزان یاری را در خانه از دیگران بگیرید.

بعضی از نوزادان نمی توانند به این زودی به خانه بروند. چون در چندقلوها احتمال داشتن مشکلات بیشتر است، به خصوصی آنهایی که زودتر متولد شده اند و کوچکتر هستند، و غیرعادی نیست که به واحد مراقبت نوزادان (NICU) برده شوند. این حدوداً برای یک چهارم از تمام دوقلوها، سه چهارم از سه قلوها، و تقریبا همه چندقلوهای بیش از سه تا ضروری است.

اگر شما میخواهید خودتان به نوزادانتان شیر دهید، حتما زودتر شروع کنید و تا زمانی که در بیمارستان هستید از کارکنان آنجا راهنمایی بگیرید. با یک مشاور شیردهی در ارتباط باشید، تا بعد از برگشت به خانه نیز از او کمک بگیرید.

اگر نوزادان شما در واحد NICU بوده و هنوز آماده خوردن شیرتان با دهان نیستند، باید شیر سینه تان را بدوشید. باید در بیمارستان یک دستگاه شیردوشی الکتریکی موجود باشد که می توانید تا زمانی که آنجا هستید از آن استفاده کنید و زمانی که به خانه برگشتید یکی از آنها را کرایه کنید.
 

منبع خبر : ninikadeh

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *