طریقه مصرف قرص ویتاگنوس برای بارداری

طریقه مصرف قرص ویتاگنوس برای بارداری | بهترین زمان مصرف قرص ویتاگنوس

ویتاگنوس دارویی صد در صد گیاهی حاوی مواد موثره میوه گیاه Vitex Agnus Castus است. گیاه ویتکس به علت اثرات قابل توجه در تنظیم هورمونهای زنانه بنام گیاه زنان شهرت یافته است.

هورمون‏ های شیمیایی که در چند دهه ی گذشته بهترین روش درمان این عوارض بوده ‏اند، در سال ‏های اخیر به علت عوارض جانبی متعدد مورد تردید و در بعضی از کشورها در لیست سیاه قرار گرفته‏ اند. مهم ‏ترین عارضه ی جانبی هورمون‏ های شیمیایی، سرطان ‏زایی است که بعضی ‏ها را گرفتار می ‏کند. این عارضه نه فقط به خاطر خود دارو بلکه اکثراً به خاطر تجویز و مصرف مقادیر بیش از اندازه آن می ‏باشد.
در سال ‏های اخیر با تحقیقات گسترده در مورد گیاهان دارویی گیاهی به نام پنج انگشت با نام علمی “Vitex agnus castus” مدنظر قرار گرفته که از قدیم برای برطرف کردن اختلالات هورمونی زنان به کار می‏ رفته است. این گیاه در دو دهه اخیر به نام گیاه زنان شهرت یافته است.

گیاه زنان بعلت داشتن ترکیبات اسانسی، ایریدوئیدها و فلاونوئیدها، اختلالات غدد مترشحه هورمونها را از طریق Master gland تنظیم نموده و بدین ترتیب باعث تعادل هورمونهای زنان و رفع اختلالات آن می گردد.

قرص ویتاگنوس برای چی خوبه؟

  • رفع اختلالات پیش از قاعدگی
  • رفع اختلالات قاعدگی
  • رفع عوارض یائسگی
  • تنظیم کننده اختلالات هورمونی
  • رفع تنبلی تخمدان
  • کاهش یا توقف کیست های فیبروئیدی
  • درد پستان

قرص ویتاگنوس بهتره یا قطره

داروی تهیه شده از این گیاه در ایران ویتاگنوس ( VITAGNUS ) نام دارد که اولین بار چند سال قبل به شکل قطره توسط داروسازی پورسینا تولید و به بازار عرضه شد ولی به دلیل مزه ی آن، که برای همگان مطلوب نیست، از ابتدای سال ۱۳۸۷ قرص آن هم به بازار ارائه شد که همان خاصیت قطره را دارد.

مکانیسم عمل قرص ویتاگنوس

گیاه ویتکس بعلت داشتن ترکیبات اسانسی ،ایریدوئیدی و فلاونوئیدی، می تواند بر روی Master gland تاثیر گذاشته و از این طریق ترشح هورمونها توسط غدد را تنظیم و در نتیجه اختلالات را برطرف نماید.

نکته بسیار مهم در مورد این دارو این است که بر خلاف تصور بسیاری از پزشکان و متخصصان، ویتاگنوس به صورت یک فیتواستروژن عمل نمی ‏کند؛ بلکه توسط ترکیبات غیرهورمونی، مانند آکوبین و ویتکسین و از طریق محور هیپوتالاموس – هیپوفیز با متوقف کردن ترشح FSH و بالا بردن میزان ترشح LH اثر می ‏کند. در نتیجه، میزان خونی پروژسترون بالا می ‏رود و میزان پرولاکتین تعدیل می ‏شود.

نکته بسیار با اهمیت دیگر این که این گیاه، با یک ماده موثر عمل نمی ‏کند؛ بلکه با تعداد زیادی از ترکیبات اسانسی، فلاوونوئیدی و ایریدوئیدی و با چندین مکانیسم، اثرات گسترده را در بیشتر اختلالات هورمونی زنان به طور ایده‏ آل به جا می ‏گذارد.

قرص ویتاگنوس بهتره یا قطره

موارد استفاده درمانی قرص ویتاگنوس

۱- رفع عوارض قبل از قاعدگی(PMS) که در ۳۰ تا ۴۰ درصد از خانم‏ ها اتفاق می ‏افتد؛ از جمله سردرد، حساسیت پستان‏ ها، خستگی، میل به غذای بیشتر و شیرین، عدم تمرکز، نفخ، درد و اسپاسم، تشویق و اضطراب، تحریک ‏پذیری، افسردگی و تغییرات خلق و خو.

برای این منظور قرص ویتاگنوس باید حدود یک هفته قبل از قاعدگی تا هنگام قاعدگی و یا تا پایان دوره قاعدگی روزانه ۲ وعده میل شود.

۲- رفع عوارض LFD (بالا رفتن استروژن خون) از جمله پریود زیاد، لکه ‏بینی، قطع قاعدگی یا قاعدگی مکرر. در این حالت باید روزی ۲ عدد قرص به مدت سه تا چهار ماه مصرف شود.

۳- رفع عوارض یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق، خستگی، دلهره و اضطراب، خشکی پوست و شکستگی ناخن، پوکی استخوان، افسردگی، تغییر خلق وخو و عوارض قلبی. برای این منظور، روزی دو عدد قرص به مدت طولانی (بیش از دو سال) مصرف شود.

۴- کنترل و جلوگیری از پیشرفت فیبروم رحمی که در بعضی مواقع باعث خونریزی می ‏شود. در این حالت روزی دو عدد قرص حداقل به مدت ۶ ماه و در صورت لزوم به مدت طولانی مصرف شود.

۵- کنترل و رفع‏ آکنه یا همان جوش های صورت:

در اکثر خانم‏ ها آکنه مربوط به اختلالات هورمونی است؛ به همین دلیل داروهای پوستی و موضعی فقط به طور موقت باعث بهبود می ‏شوند، لذا برای درمان اساسی باید هورمون ‏ها تنظیم شوند که در این موارد می‏ توان روزی دو عدد قرص به مدت سه ماه مصرف کرد و در صورت لزوم ادامه داد.

۶- کنترل کیست تخمدان و پستان:

قرص ویتاگنوس می ‏تواند بر حسب شدت عارضه باعث از بین رفتن، کاهش و یا توقف کیست‏ های تخمدان و پستان شود که مصرف روزی دو عدد قرص تا زمان مورد نیاز، توصیه می ‏شود.

۷- کنترل چاقی با منشاء هورمونی، بسیاری از چاقی‏ ها در خانم‏ ها مربوط به اختلال در عملکرد هورمون ‏ها است، لذا تنظیم هورمون‏ ها می ‏تواند باعث کنترل چاقی گردد. برای این منظور روزی دو عدد قرص به مدت مورد لزوم (به مدت طولانی) مصرف شود.

۸- نازائی به علت LFD که با مصرف بیش از شش ماه دارو موفقیتی معادل ۳۰ درصد در جهان داشته است. میزان مصرف روزی دو عدد قرص به مدت شش تا دوازده ماه است.

طریقه مصرف قرص ویتاگنوس

داروی ویتاگنوس برخلاف داروهای شیمیایی، برای نشان دادن اثرات خود احتیاج به زمان دارد و اثرات آن عموما پس از یکماه مصرف ظاهر می گردد. ویتاگنوس می تواند در دختران جوان (از شروع قاعدگی ) تا زنان مسن و در موارد مختلف اختلالات هورمونی مورد استفاده قرار بگیرد:

قرص: روزی ۲ بار(صبح وشب) هر بار یک قرص قبل از غذا به همراه کمی آب میل شود. در صورت لزوم مقدار دارو می تواند تا دو برابر در روز افزایش یابد.
قطره:  قطره ويتاگنوس عصاره گياه پنج انگشت است. روزانه ۴۰ قطره از دارو را در کمی آب یا آبمیوه ریخته و نیم ساعت قبل از صبحانه (با معده خالی) میل نمایید. درصورتیکه نتوان قبل از صبحانه دارو را میل نمود، می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد. درصورت لزوم مقدار مصرف دارو را می توان تا ۳ با در روز (صبح، ظهر و شب) و هر بار ۴۰ قطره افزایش داد.

تجربیات استفاده از قطره ویتاگنوس

در افراد معدودی در ماه اول یا دوم مصرف ویتاگنوس ممکن است باعث شدت خونریزی ماهیانه گردد. که در این صورت می توان مصرف ویتاگنوس را قطع کرده و پس از دو هفته با مقدار کمتری مصرف ویتاگنوس را ادامه داد.چنانچه خونریزی شدید ادامه یافت مصرف ویتاگنوس باید قطع گردد.

نکات قابل توصیه

۱-داروی ویتاگنوس را بموقع و در فواصل زمانی مشخص مصرف نمایید. در صورت فراوش نمودن مصرف یک نوبت،مقدار مصرف نوبت بعدی را دو برابر نکنید.
۲-دارو را پس از انقضا مدت مصرف آن استفاده ننمایید.
۳-ویتاگنوس باید در زمان عادت ماهیانه نیز مصرف شود و شروع داروی ویتاگنوس احتیاج به زمان معینی ندارد.

نحوه مصرف قرص ویتاگنوس

عوارض جانبی مصرف داروی قرص ویتاگنوس

آکنه، خارش بدن، افزایش خونریزی ماهیانه به صورت گذرا، تهوع و اسهال

مصرف قرص ویتاگنوس در بارداری و شیردهی:

منع مصرف

تداخلات دارویی داروی ویتاگنوس

داروهای ضد بارداری خوراکی و هالوپریدول

احتیاط مصرف داروی ویتاگنوس
در ماه اول و دوم شروع دارو احتمال افزایش خونریزی ماهیانه وجود دارد و در صورت مصرف دارو را قطع نمایید.

موارد منع مصرف داروی ویتاگنوس
بیماران مبتلا به تومورهای هیپوفیز و سرطان سینه

شرایط نگهداری داروی ویتاگنوس
در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از دسترس اطفال نگهداری و از یخ زدگی محافظت شود.

اشتراک‌گذاری
21 نظر
  1. دوستان ویتاگنوس لاغر هم می کنه ويتاكنوس باعث تنظيم هورمون ميشه و از اين طريقم باعث كاهش اشتها ، من خودم با خوردن ويتاكنوس وزنم كم هم شد. چون اختلالات هورمونی زنانه یکی از عوارضش چاقی هستش. اگر هورمون تنظیم بشه چاقی هم اتفاق نمی افته.

  2. راستی قیمت قرص ویتاگنوس و قطره ویتاگنوس ۵ هزار تومن هستش.

    1. واقعاااا لاغر میکنه من میترسم بخورم پریودم عقب جلو شه

  3. سلام من دکترم برام ویتاگنوس تجویز کرده میشه ازروز ششم شروع کنم؟

    1. سلام باید طبق دستور پزشک معالج خود استفاده کنید.

  4. سلام من به خاطر خونريزي زياد ميخوام ويتاگنوس مصرف كنم،ولي عوارضش زياد شدن خونريزي هست بايد چه كار كنم؟؟؟ و اگر مصرف كردم چه موقع؟

  5. سلام من پریودیم نامنظم ھست کم کارے تیروئید دارم سہ چہار ماہ یک بار پریود میشم ویتاگنوسو چطور مصرف کنم کہ قاعدگیم منظم شود باتشکر

  6. سلام من نزدیک به هشت ماه هست اقدام به بارداری کردم ولی نتیجه نگرفتم و حدود چهار ماه هم پریودیم نامنظم شده .با مصرف ویتاگنوس میتونم به نتیجه برسم ؟؟؟؟ مصرفش چطور باید باشه ؟؟؟؟

    1. سلام من شرح حال کاملی از شما ندارم اگر تمایل داشتید می توانید با شماره مشاوره مامایی داخل سایت تماس بگیرید.

  7. سلام من قرص اتینیل استرادیول و مدروفم میخورم برای کم کاری تخمدون و تحمک گذاری.آیامیتونم قطره ویتاگنوس هم استفاده کنم؟

  8. قرص مدروفم و اتینیل استرادیول را با قطره ویتاگنوس بخورم تداخل دارویی پیدا نمیکنن؟لطفا جواب بدیو.دکترم دراین زمینه هیچ کمک و راهنمایی نمیکنه.

  9. میشه قرص ویتاگنوس رو ۲ تا صبح خورد به جای یکی صبح یکی شب من برای جلوگیری از کیست تخمدان مصرف میکنم

  10. سلام قرص ویتاگنوس برای تقویت تخمدان خوبه

  11. سلام خسته نباشید من به تازگی پریودی های نامنظمی دارم و جوش های بزرگ هورمونی میخواستم بدونم میتونم از ویتاگینوس استفاده کنم؟

  12. دوستان هیچ شکی نکنید که جواب میگیرید اگر از فردا هم شروع کنید به مصرفه این قرص من میگم دیر شروع کردید اگر حامله نمیشین یا خشکی واژن دارین حتما این قرص رو مصرف کنین معجزش رو میبینین لطفا تردید نکنین حتما جواب میگیرین بسته ی قرصش ۱۰ هزار تومن هستش و تو هر بستش ۳ ورق قرص هست .

  13. من غده تو سینم دارم مشکلات بارداریم دارم پریودیامم نامنظمه .نوشته منع مصرف داره

  14. سلام من کم کاری تیروئیددارم دارومصرف میکنم ایااشکالی نداره قرص ویتاگنوس مصرف کنم پریودمم نامنظمه

  15. سلام ببخشید قرص ویتاگنوس رو میشه قطع کنم که پریود شم یا باید۳۰عددرو کامل بخورم ؟۱۰عددخوردم

    1. سلام باید طبق دستور پزشک معالج خود از این دارو استفاده کنید.

  16. سلام
    من در سینه هام غده دارم و سنّم کم هست و هنوز پریود نشدم

    میتونید یه راه حل بگید تا این غده ها دیگه نباشن

    و ایمکه میشه یه راه حلی بگید تا رشد سینه هام کم شه؟؟؟؟؟؟
    ممنون

  17. من میخوام برای بارداری ویتاگنوس مصرف کنم، از اونجایی که نوشته منع مصرف در دوران بارداری داره، چطوری باید مصرف بشه؟ چند ماه مصرف کنم بعد قطعش کنم؟ یا ماهی ک اقدام به بارداری میشه دیگه نباید مصرف کرد؟ یا مصرف کنم تا وقتی که فهمیدم باردار هستم و اون موقع مصرفشو قطع کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *