دیده نشدن ساک حاملگی تا هفته ششم!/ آیا بارداری خارج رحمی است؟

در هفته ۶ بارداری هستم و برای شنیدن صدای قلب جنین رفتم سونوگرافی . ولی گفتن اصلاً ساک حاملگی دیده نمیشه در حالی که آزمایش خون بارداری و بیبی چکم مثبته و با توجه به تاریخ آخرین پریودم باید هفته شش حاملگی باشم. یعنی بارداری من خارج رحمی هستش؟؟؟

پاسخ:

بله به احتمال زیاد بارداری شما خارج رحمی است.

یکی از اهداف انجام سونوگرافی ۳ ماهه اول تعیین موقعیت ساک حاملگی است.

وقتی وجود ساک حاملگی در حفره رحم ثابت شود تا حدود بسیار زیادی می توان اطمینان حاصل کرد که حاملگی طبیعی رخ داده است .

هرچند در موارد بسیار نادری احتمال حاملگی نرمال در حفره رحم هم زمان با وجود حاملگی خارج رحمی وجود دارد .

بنابراین هرگاه تست خون شما از نظر بارداری مثبت باشد و بعد از ۶ هفته ار تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی ، ساک حاملگی در حفره رحم دیده نشود ( البته با هر دو روش سونوگرافی شکمی و واژینال ) در این شرایط شک بالایی به حاملگی خارج رحمی ایجاد می شود.

اگر با تکرار تست خون شما در روزهای بعد میزان هورمون حاملگی در حال افزایش باشد این شک تقویت می شود و باید در سونوگرافی به دنبال حاملگی خارج رحمی بود .

حاملگی خارج رحمی در هر قسمت از دستگاه تناسلی می تواند رخ دهد از جمله داخل حفره شکم ، در لوله رحمی ، تخمدان ، گردن رحم و حتی داخل عضله رحمی ولی شایع ترین محل لوله رحمی است.

در موارد مثبت بودن تست خون از نظر بارداری و عدم وجود ساک حاملگی داخل رحمی باید بررسی دقیق از نظر وجود حاملگی خارج رحمی انجام شود.

اشتراک‌گذاری
7 نظر
  1. برخی افراد همین که بی بی چک شان مثبت می شود، سریع به سونولوژیست مراجعه کرده و به دلخواه خودشان سونوگرافی انجام می دهند و در نهایت با کوله باری از نگرانی برمی گردند! چرا که ساک بارداری دیده نشده! خب مادر عزیز، با تیتراژ بتای زیر ۱۵۰۰، ما انتظار مشاهده ساک بارداری را نداریم!
    اگر هیچ گونه مشکلی (مثل خونریزی و درد شدید زیر شکم و کمر و ….) را ندارید، بهترین زمان انجام اولین سونوگرافی برای شما، ۵۰ روز پس از اولین روز آخرین پریودتان است. چون ساک و جنین و قلب در این سن معمولا دیده شده ، و نیازی به برو و بیاهای زیاد نیست.

  2. باسلام بعد یه هفته عقب افتادن پریود جواب آزمایش بتا منفی شده ولی الان دوهفته عقب افتاده پریودم آیا امکان بارداری وجود داره یا نه؟

    1. سلام اگر تا یک هفته دیگر پریود نشدید آن وقت از تست بی بی چک استفاده کنید.

  3. سلام خسته نباشید من الان هفته هفتم بارداری هستم و درهفته پنجم سونوی واژینال انجام دادم هم جنین وهم ساک رویت شد اما درهفته ششم اثری از هیچکدوم نبود و خونریزی و هیچ علائم دیگر ندارم

    1. سلام احتمالا خطایی صورت گرفته است یک هفته دیگر مجدد سونوگرافی انجام بدهید.

  4. سلام هفته ششم بارداری هستم ساک حاملگی دیده نشدولی بتای خونم ۳۳۴۳۰ بود چفدر احتمال خارج رحمی وجود داره

    1. سلام با این عدد بتا احتمال بارداری خارج رحمی وجود ندارد ضمنا اگر خارج رحمی بود قطعا داخل سونوگرافی مشخص می شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *