دلایل لخته شدن خون قاعدگی چیست؟/ آیا خطرناک است؟!

مکانیزم تشکیل لخته خون در پریود

در اواسط چرخه پریودی، دیواره های رحم کم کم ضخیم می شود و آماده بارداری می شود. اگر این اتفاق نیفتد، لایه تشکیل شده پوشش رحم جدا شده و باعث خونریزی در طول پریودی می شود. گاهی اوقات لخته خون ها باعث خونریزی ماهانه می شوند. این لخته خون ها از ۰٫۵ میلیمتر تا ۴-۳ سانتی متر می باشد. در واقع اگر مخمرها مانع از لخته شدن خون شوند، خون در واژن لخته می شود و در نوار بهداشتی لخته های خون می بینید. این مسئله می تواند باعث از دست دادن خون زیادی شود.
توجه! اگر مقدار خون در پریودی بیشتر از ۸۰ گرم در روز باشد، خونریزی شما خطرناک است. چگونه می توان مقدار خون از دست رفته در روز را اندازه گیری کرد؟ ابتدا نوار بهداشتی تمیز را وزن کنید سپس نوار بهداشتی استفاده شده را وزن کنید. تفاضل آن ها را اندازه گیری کنید و بنویسید. سپس ۲۴ ساعت بعد نیز مقدار خونریزی را اندازه گیری کنید. اگر مقدار خونریزی شما زیاد است با پزشک تماس بگیرید.

لخته های خون زمانی که تصمیم به بارداری دارید

لخته های خون در پریودی ممکن است نشانه سقط جنین در سه ماهه اول بارداری باشد. بعلاوه لخته ها در این شرایط شکلی خاص دارند. رنگ آن ها معمولا زرد روشن یا خاکستری روشن است که نشانه تخمک های بارور ترشح شده با خون می باشد. متاسفانه در این حالت نمی توان بارداری را حفظ کرد. اگر در طول پریود لخته خون مشاهده کردید و به بارداری ناموفق شک داشتید به پزشک زنان مراجعه کنید. این مسئله می تواند به دلیل سقط جنین باشد.

دلایل لخته شدن خون در پریودی

دلایل زیادی به غلظت جریان خون در پریودی تاثیر می گذارد. برخی از آن ها قابل چشم پوشی است اما برخی دیگر نیاز به درمان دارد. در ادامه دلایل لخته شدن خون در پریودی ذکر شده است.

کم خونی ناشی از کمبود آهن

مطالعات نشان می دهد کمبود آهن موجب لخته شدن خون می شود. اگر کم خونی هنوز تشخیص داده نشده است نباید بلافاصله مصرف مکمل های آهن را شروع کنید. ابتدا آزمایش خون برای تعیین مقدار هموگلوبین انجام دهید. اگر مقدار آن پایین باشد پزشک مکمل تجویز می کند.

کمبود مواد معدنی و مواد فعال بیولوژیکی

کمبود مواد معدنی و مواد بیولوژیکی که فرایند تشکیل لخته خون را تنظیم می کنند باعث لخته شدن خون می شوند. همچنین کمبود ویتامین هایی مانند ث، پتاسیم و کا نیز باعث لخته شدن خون می شود. اگر مقدار آمینو اسید زیاد باشد لخته خون تشکیل می شود حتی اگر فاکتور لخته شدن خون کم باشد.

مشکلات درون رحمی

بعد از سقط جنین، مشکلات درد زایمان و برخی درمان ها لخته خون به صورت عوارض جانبی بروز می کند.

آندرومتریوز

این بیماری در خانم های بالای ۵۰-۴۰ سال دیده می شود. این بیماری با زخم شدن پوشش رحم به دلیل مشکلات درون رحمی ایجاد می شود. در نتیجه زخم های غشاء داخلی رحم زیاد می شود و باعث تحریک پریاختگی ماهیچه ای و رشد رحم می شود. آندرومتریوز با افزایش درد در هنگام پریودی و لخته شدن خون و درد شکم در فاصله بین پریودی ها همراه است.

غده ماهیچه ای

غده ماهیچه ای متعلق به گروه تومورهای خوش خیم مستقل از هورمون است. این غده ها باعث بزرگ شدن سایز رحم می شود. علائم اصلی غده ماهیچه ای شامل ناهنجاری های پریودی، پریودی دردناک با حجم زیاد خون و درد در قسمت پایین شکم در طول ادرار می باشد.

بیماری هایی که بر غشاء داخلی رحم تاثیر می گذارند

این بیماری ها شامل پریاختگی غشاء داخل رحم و بواسیر رحمی می باشند. پریاختگی همراه با رشد شدید غشاء داخلی رحم می باشد. بواسیر رحمی تشکیل بواسیر در غشاء داخل رحم می باشد. هر دو بیماری قابل درمان می باشد. از آن جایی که این بیماری ها باعث رشد غشاء داخلی رحم می شود، باعث پریودی دردناک همراه با لخته خون نیز می شود.

متعادل نبودن رشد رحم

این مشکل به دلیل متعادل نبودن کروموزوم های ارثی مانند دیواره رحم ایجاد می شود. برخی از این بیماری ها به دلیل سیگار کشیدن مادر، مصرف الکل یا مصرف برخی داروهای غیر مجاز در بارداری در جنین ایجاد می شوند. متعادل نبودن رحم از خروج ترشحات پریودی جلوگیری کرده و باعث تجمع آن ها در رحم می شود.

حجم لخته خون در پریودی

اگر پریودی شما منظم است اما گاها در ترشحات پریودی لخته خون مشاهده می کنید جای نگرانی نیست. اما برای اطمینان از بیماری هایی مانند آندرومتریوز یا فیبروئید رحمی بهتر است آزمایش خون بعد از پریودی انجام دهید.
همان طور که گفته شد هفت دلیل برای وجود لخته خون در پریودی وجود دارد. بعلاوه به هم خوردن تعادل هورمونی نیز باعث ایجاد لخته خون در پریودی می شود. عملکرد درست بدن در خانم ها براساس وجود تعادل بین دو هورمون استروژن و پروژسترون می باشد. این هورمون ها تولید و جداسازی غشاء داخلی رحم را تنظیم می کنند. هنگامی که این تعادل به هم بخورد پوشش داخلی رحم ضخیم می شود و باعث ایجاد لخته خون در پریودی می شود. 

اشتراک‌گذاری
136 نظر
  1. با عرض سلام
    من ۲۰سالمه مدتهاست ازمشکل لخته شدن وخونریزی زیاددردوران قاعدگی رنج میبرم برای درمان هم اقدام کردم سونوگرافی وآزمایش خون دادم بنابرتشخیص پزشک مشکلم نامتعادل بودن هورمون هامه ک متاسفانه بعددرمان هم هیچ تغییری دروضعیت من مشاهده نشد اگ پیشنهادی دراین زمینه دارید ممنون میشم دراختیارم بگذارید واینک میخواستم بدونم حجامت درناحیه ی گودی کمر ب خوب شدنم کمک میکنه؟؟؟باتشکر

    1. سلام در رابطه با حجامت بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت نمایید.

  2. سلام خسته نباشیدمن الان ۱۸ماهه زایمان کردم ولی هنوزعادتم نامنظمه زودعادت میشم سونوانجام دادم گفتندهمه چه مرتبه زمان پاکی بین عادتهای من ۵روزه است واقعانگرانم به بچه ام شیرمیدم خواهشاکمکم کنیداصلاروحیه ندارم

    1. سلام ممنون دوست عزیز شما باید دارو مصرف کنید تا پریودتان منظم شود ودر زمان خون ریزی هر ۸ ساعت قرص مفنامیک اسید مصرف کنید و قرص آهن نیز مصرف کنید.

  3. سلام من پریودی منظمی دارم ولی الان دو ماه هنگام پریودی لخته های خونی دارم اما کم حجم میشه دلیلشو برام توضیح بدین؟ ایا خطرناک است یا خیر؟
    ممنون

    1. سلام خیر مشکلی شما ندارید و طبیعی است.

  4. سلام .حدود ۶ ماهه رزیم عدای گرفتم پریودیم نامتطم شده و دوران پریودیم به ۱۱روزم کشیده ۴ روز اول لخته قهوه ای دارم ۴ روز بعدش خونریزی زیاد همرا با لخته ۴ روز اخر لخته قهوهای .آزمایش هورمون و سونا دادم دکتر گفت مشکلی نیست اما چند ماه صورتم جوش زده با مو زاید چونم زیاد شده .بهم قرص سیپروترون کامپاید داده .از ۵ روز پریودیم گفته بخورم .اما دلیل اینکه چرا پریودیم اینجوریه رو یادم رفت بپرسم ازش

    1. سلام علت نامنظم شدن پریودی شما گرفتن رژیم غذایی بوده با مصرف قرص سیپروترون کامپاند پریود شما منظم میشود.

  5. سلام خسته نباشید..من همیشه عادت ماهیانه منظمی داشتم هر ۲۸روز دو ماه ک کوتاه شده و ب ۲۳روز رسیده و اغلب لخته های کوچیک میبینم..نگرانم. نظر شما مشکل چیه?ممنونم ازتون

    1. سلام سیکل های قاعدگی از ۲۱ روز تا ۳۵ روز طبیعی تلقی می شوند.

  6. سلام خسته نباشید من ی دختر۱۷ساله هستم در بیشتر مواقع در پریود خودم لخته های تیره میبینم و در تقریبا همه ی پریود های خودم تکه های گوشت نرمی رو میبینم و از اونجایی ک من دختر هستم و سن کمی دارم یجور هایی برای من ترسناکه ک تکه های گوشت نرمی رو ببینم میخواستم بپرسم علتش چیه ؟ و درظمن رنگ تیره ی مایل ب توسی دارند

    1. سلام نگران نباشید ممکن است کیست باشند که در زمان پریودی خارج میشوند

  7. سلام خانومی هستم ۲۱ساله پریودیم منظمه ولی موقع عادت لخته های نسبتا زیادی دارم مشکلی دارم ایا؟؟؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد.

  8. سلام.من خانمی ۳۳ ساله هستم .پریودیهام منظم بود ولی ۲ ماهی هست که خیلی نامنظم شده الش نمی شدم .ولی الان حدود ۲ هفته است پریودم خیلی زیاد همراه با لخته .وگر گرفتگی زیاد. به نظرتون مشکل من چیه

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام ازمایشات هورمونی و سونوگرافی علت مشکل شما بررسی شود.

  9. سلام و خسته نباشید.من عادت ماهیانم بعد از گذشت ۱۵روزاتفاق افتاد به دلیل استرس زیاد.الان هم دوبارع بعد۱۷روز.انگاردوبار درماه.و تاحدودی لخته هام زیادتر شدن علت چیه.ممنون

    1. سلام علت های مختلفی میتواند داشته باشد استرس واضطراب و اختلالات هورمونی ویا کیست تخمدان.

  10. با عرض سلام و خسته نباشید خانومی هستم۲۲ ساله هنگام رابطه با همسرم برای جلوگیری قرص ضدبارداری میخورم .یعنی یدونه بعد رابطه یدونه هم فرداش.ولی پریود ک میشم لخته های خون میاد اونم کم حجم و تکه های گوشتی مایل به قهوه ایی پررنگ ک منو میترسونه .علتش چیه ممنون.

    1. سلام باید بسته قرص جلوگیری را کامل مصرف کنید به این شکلی که شما گفتید عوارض جانبی زیادی دارد باید ۲۱ عدد قرص را کامل مصرف کنید

  11. سلام من پریودی منظمی داشتم بعد زایمانم نامنظم شد وبه طوری که لخته های خونی بزرگی خارج می شود که حتی زمان زایمان تا این حد لخته خونی خارج نشده است علت چیست

    1. سلام نامنظم شدن پریودی بعد از زایمان در زمان شیر دهی طبیعی است.

  12. با سلام من ۲۵ سالمه پریودم منظم بود فقط هر ماه ۲ روز جلو می انداختم یا همان تاریخ ماه قبل میشدم اما این ماه پریودم ۹ روز عقب افتاد و از دیروز لخته های کاملا قهوه ای میبینم که اول کم بود و امروز بعد از کمی پیاده روی لخته ها بزرگتر شدن و کمی قرمز رنگ و درد شدید زیر دل و کمرم دارم علت این تاخیر در پریود چیه من هیچ قرصی استفاده نمیکنم به جز مسکن و در زمان پریودم ماه قبل درد شدید داشتم مجبور به مصرف روزی یک یا دو عدد نوافن تا روز سوم پریودم شدم و یک هفته بعد سر درد های شدید یکطرفه داشتم که باز مجبور به مصرف مسکن شدم ایا تاخیر پریود این ماه من به علت مصرف مسکن های ماه قبلمه یا علت دیگه ای داره ؟؟ و اینکه پریودام همیشه پر خون بود اما ماه قبل خونریزی کمی کمتر شده بود نسبت به قبل ایا ممکنه کیست داشته باشم ؟

    1. سلام تاخیر در پریود تا ۱۰ روز طبیعی است نگران نباشید.

  13. سلام خسته نباشید
    من بیست یک سالمه وهمیشه پریودیم طوری بوده که چهار الی پنج روز زود تر از زمان قبلم پریود میشم وپریودیمم همیشه با لخطه های خون سیاه رنگه…که روزای های اول پریودیم هم خیلی درد شدید دارم آیاطبیعیست ؟؟؟؟

    1. سلام بله طبیعی است.

  14. سلام وقت بخیر ..خانمی هستم ۲۱ ساله که زمان پریودی ام همیشه چهار الی پنج روز زودتر از زمان پریودیه قبلیم است و همیشه خون ریزیم همرا با لخطه های سیاه رنگه که روزهای اول هم خیلی درد دارم علت اینکه خونریزیم همیشه غلیظه رو نمیدونم آیا مشکلی دارم؟؟؟…با تشکر

    1. سلام خیر مشکلی نیست.

  15. سلام، خانمی هستم ۲۱ ساله. من الان چندساله که بانسخه ی دکتر قرص ضد بارداری استفاده میکنم، ماه پیش ۲تا قرص بیشتر از ۲۱ عدد استفاده کردم، و دکترم گفت اگر ۲تا قرص از بسته ی جدید خوردی باید همینجور ادامه بدی تا اون ۱۹ تا قرص هم تموم شه و بعدش قطع کنی. اما الان هنوز ۲۱ عدد قرص از بسته ی جدید تموم نشده که شبه قبل لکه ی خون دیدم و امروز ۲تا لخته ی خون یکی زرشکی رنگ و یکی بی رنگ ، کرم یا سفید، هردو بزرگ بودن. از چند ساعت قبل هم درد زیر دلم احساس میکردم، بنظرتون کیست بوده یا سقط جنینی که نمیدونستم وجود داشته یه نه!!

    1. سلام احتمالا کیست بوده است .

  16. سلام من ٢٧ سالمه هميشه پريودم منظم بوده ولي دو ماه پيش قرص اورژانسي تكي خوردم كه به مدت دو ماه پريودي نا منظم با حجم خون ناچيز و بصورت لخته هاي قهوه اي داشتم
    الان حدود ١٠ روزه براي جوش صورتم قرص ويتاگنوس ميخورم روزي يك عدد، اينبار كه پريود شدم دوباره حجم خون بسسيييار كم وبصورت لخته قهوه اي رنگه ؟علت چيه ؟ آيا ويتاگنوس رو ديگه نخورم؟

    1. سلام به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

  17. سلام من ۱۸ سالمه پریودیمم تقریبا منظمه اما بعضی موقه لخته ی خون میبینم و همچنین روز اول و دوم پریودیم شکمم درد مبگیره و اینکه زمان هایی که پریود نیستم مایع تناسلیم گاهی یکم حالت پنیری داره
    آیا من مشکل خاصی دارم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام خیر از نظر پریودی مشکلی ندارید اگر ترشحات شما همراه با سوزش و خارش و التهاب می باشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

  18. سلام من ٢١ سالمه هفته پيش دوران قاعدگيم تموم شد ولى بعد از پنج روز دوباره پريود شدم كه اولش با لكه هاى قهوه اى شروع شد و الان خون ريزى شديد با لخته هاى زيادى دارم
    علت چى ميتونه باشه و بايد چيكار كنم؟ممنون

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام ازمایشات هورمونی و سونوگرافی علت مشکل شما بررسی شود.

  19. سلام. من ۳۴ سالمه. مجرد هستم و هنوز ازدواج نکردم. من از زمانی که یادم میاد یعنی شاید چند سال بعد از شروع پریودم همیشه یکی دو روز اول درد دارم و باید حتما مسکن مصرف کنم چون واقعا دردش برام غیرقابل تحمله. خونریزیم هم زیاده ضمن اینکه تقریبا هر ماه هم لخته همراه خونریزم‌ دارم. بطور معمول خودم ماهی چندعدد قرص فیفول مصرف میکردم البته چندماهی هست که نخورده بودم. اخیرا آزمایش خون دادم و دکترم گفتن که کم خونی ندارم اما ذخایر آهن بدنم یا همون فریتین خیلی پایینه یعنی بازه مورد نظر برای خانمها به صورت نرمال از ۹ شروع میشد تا ۱۳۵ ولی فریتین بدن من ۳ بود و دکتر بهم قرص آهن آیروویتIrovit دادن و گفتن تا یک ماه هر روز یه دونه بخور و بعد از اون فقط در دوران پریود بخور. هموگولوبین خونم ۱۴/۵ بود که ظاهرا طبیعی بود و آهن یا آیرون بدنم هم ۹۰ بود که اون هم نرمال بود. الان تو چندتا سایت خوندم که نوشته بود لخته خون به دلیل فقر آهن یا خونریزی شدید هم ایجاد میشه. چون آزمایش کم خونی رو دکتر متخصص که تخصصشون زنان نبود برای تشخیص مشکل دیگه ای مربوط به حوزه تخصصیشون که بهشون مراجعه کرده بودم نوشته بودن. لخته هام هم به اندازه مشت دست و اینا نیستن و کوچیک تا متوسطن ولی بعضی روزای پریود چند تا ممکنه در طول روز دفع بشه. در ضمن پریودم خیلی منظمه و سیکلش هم بطور معمول ۲۹ روزه هستش. میخوام ببینم که این لخته ها اگر به کمبود آهن مربوط باشه بعد از خوردم این قرصهای آهن و تامین ذخیره آهن بدنم خوب میشه؟ و آیا لازمه به دکتر زنان برای لخته ها مراجعه کنم؟

    1. سلام خیر نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

  20. سلام خسته نباشید
    من مشکل pcos دارم و متفورمین استفاده میکنم با ۲۰ روز تاخیر پریود شدم و در روز اول لخته خون بزرگ دفع کردم . میخواستم بدونم علتش چیه؟
    ممنون

    1. سلام برای منظم شدن پریودی خود باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید.

  21. سلام من ۲۶ سالمه . ده روز مدت پریود بودنم طول میکشه .پریودمم نامنظمه تواین مدت بینهایت خونریزی دارم ب حدی توان انجام کارای روزانمو ندارم همراه با لخته خون سیاه خواستم راهنماییم کنید .علت چیه ! دکترم رفتم بخاطر نامنطم بودن تا دوماه منطم شد اما ماه سوم تا ی ماه خونریزی داشتم .

    1. سلام باید برای منطم شدن پریودی خود زیر نظر پزشک معالج خود از دارو استفاده کنید.

  22. سلام.خسته نباشید
    من ۳۵ سالمه ازدواج نکردم. پریودهای منظمی داشتم ولی دوسالی میشه گاهی زمان پاکیم دو هفته میشه ولی اکثرا زمان پاکیم سه هفتس. مدتیه که لخته های خونی میاد زمان پریودیم. بعضیشان خیلی بزرگن. ولی همیشه اینطور نیس بعضی از پریودام لخته خونی بزرگ دارم.درد زمان پریودیم هم طبیعی هستش خیلی زیاد درد ندارم.لطفا منو راهنمایی کنین مشکلم چیه برم دکتر یا نه

    1. سلام نگران نباشید سیکل های قاعدگی شما طبیعی است وجای نگرانی ندارد.

  23. سلام. من ٢٤ سالمه و يك ساله نامزدم. هيچ وقت هم رابطه نداشتم. دو ماه پيش ١٢ روز دير پريود شدم وقتى هم شروع شد خونريزى شديد داشتم يه مقدار هم لخته خون ديدم. الان هم روز چهارم پريودمه و ٣ روز زودتر شدم. تا الان هيچ لخته خونى نديدم خوشبختانه. لطفا منو راهنمايى كنين برم مختصص زنان يا نه؟ هر وقت دير پريود ميشم واقعا استرس مى گيرم. آخر من هنوز ازدواج نكردم و حامله هم نميتونم باشم. با تشكر

    1. سلام مشکل خاصی ندارید فعلا نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

  24. سلام من عمل ترمیم پرده بکارت انجام دادم
    بعداین قضیه ک دوهفته هم ازش گذشته،تازه پریود شدم،برای اولین بار لخته ی خونی سه چهارتیک اندازه بندانگشت دیدم،میخواستم بدونم ب چه علت

  25. سلام. وقتتون بخیر. من دختری ۲۳ ساله هستم. مجردم. ماه قبل در عادت ماهانم لخته خون جگر مانند مشاهده کردم که خیلی نگرانم کرد. امکان داره به پرده بکارت خروج این لخته اسیب بزنه؟ ممنون میشم اگه جواب بدین.

    1. سلام خیر به این شکل آسیبی به پرده بکارت نمی رسد.

  26. باسلام من ۲۸سالمه و۶ماه هست ازدواج کردم از دوماه هست که زیرنظرپزشک به دلیل تخمک پلی کستیک قرص متفورمین مصرف میکنم و ماه قبل ۱۵ و این ماه۱۴ پریود شدم و در هردو قاعدگی لخته های خون داشتم میخواستم بدانم ایا این طبیعی هست و اینکه ایا در این ماه با وجود لخته میتوانم امیدی برای ازادشدن تخمک و بارداری داشته باشم؟باتشکر و سپاس فراوان

    1. سلام نگران نباشید این مسئله طبیعی است.

  27. سلام بعد از خوردن قرص اورژانسی یک هفته بعد پریود شدم ولی باز ۱۵ روز بعد هم پریود شدم همراه با لخته های خیلی بزرگ که هیچوقت نداشتم .میشه کمکم کنید؟

    1. سلام از عوارض مصرف قرص اورژانسی است.

  28. سلام خسته نباشن من خانمی بیست ساله هستم.زمان پریودم مرتبه.ولی اینبار لخته خون های قرمز روشن و بزرگی داشتم و بی حالی زیادی دارم.دلیلش چیه لطفا جواب بدین؟

    1. سلام اگر ماه آینده هم تکرار شد بهتر است آن وقت سونوگرافی انجام بدهید در مواقع پریودی قرص آهن مصرف کنید.

  29. سلام من ۱۹ساامه و ۸ماهه که تو عقدم حدود ۵ماهه که پریودیم منظم شده بود ولی این ماه بعد ۱۰روز تاخیر در پریودی ترشحات قهوه ای دیدم که بعد ازسه روز پریود شدم اما خونریزیم زیاد میشه و یهوقطع میشه چیکار باید بکنم؟

    1. سلام تاخیر در پریودی تا ۱۰روز طبیعی است اگر ماه آینده بیشتر از ۱۰روز تاخیر در پریودی داشتید ان وقت به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  30. سلام من ۲۷سالمه چندساله که پریودم به اینصورته که دویاسه روز لکه بینی دارم بعدش سه روز خونریزی یک روز قطع میشه مجدد یک روز خونریزی کم ودویاسه روز لکه بینی ماه گذشته یک هفته بعداز اتمام خونریزیم خونریزی کم ولکه های سیاه داشتم حدودا سه هفته تا تاریخ پریودی معمولماین ادامه داشت واصلا قطع نشد حالا که الان وقت پریودم شده خونریزی لخته لخته و تیکه های کوچیک گوشتی دیدم بنظرشما چه مشکلی دارم؟

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  31. سلام ۲۱سالمه یه دوبار من امپول ب کمپلکس وب۱۲زدم شروع ب خونریزی کردم هر۷روز دوروزپاک میشم بازم خونریزی الان خیلی لخته خون میبینم دلیلش چی میتونه باشه چی پیشنهاد میدید

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی و آزمایشات هورمونی بررسی شود .

  32. خانمی هستم ۱۹ساله یک ماه پیش رابطع داشتم بعد چند روز پریود شدم و سه هفته بعد دوباره پریود شدم که به صورت لخته خون میومد میترسم اتفاقی افتاده باشه لطفا کمکم کنید

    1. مشکلی ندارد نگران نباشید.

  33. سلام من دختر ۱۸ ساله هستمو در دوران پریودیم لکه خون زیادی میبینم و درد زیاد دارم و ی چیزای عجیب در لخته خونم هست بنظرتون چیه

  34. سلام.من ۳۶ ساله مجردم. از روز ششم پریودم خونریزی آبکی ولخته خون دارم. پارسال خونریزیم تادوهفته طول کشید.سونوگرافی دادم فیبروم داشتم ولی متخصص گفت دارو نیاز نیست وخونریزیم هم قطع شد.میخواستم بدونم الان این خونریزی با فیبروم ارتباط داره ؟

    1. سلام اگر طول دوره پریود شما بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد وخون ریزی شما شدید باشد نیاز به پیگیری وجود دارد.

  35. سلام من ۳۶ ساله مجردم.پارسال به علت طولانی شدن پریودم سونو دادم ومشخص شد که فیبروم دارم ولی دکتر دارویی تجویزنکرد.خونریزیم هم قطع شد . الان روز هشتم پریودم خونریزی آبکی و همراه با لخته خون کوچک دارم. میخواستم بدونم باید سونو بدم یا خودش برطرف میشه؟مرسی

    1. سلام اگر طول دوره پریودی شما بیشتر از ۱۰ روز شد نیاز به پیگیری وجود دارد.

  36. سلام
    من ٢ ماه پيش رابطه ي لاپايي داشتم اما پرده دارم.
    بعد از اون ٢بار در زمان منظم پريود شدم ولي پريودي دومين بارم خيلي كم بود لخته هاي كوچيك اما ٢ روزه بود، حالا شنيدم بعضي ها موقع حاملگي پريود ميشن، ممكنه باردار باشم؟

    1. سلام خیر احتمال بارداری وجود ندارد.

  37. با سلام و خسته نباشید من ۳۵ سلمه و مجرد حدود ۱۶ روز بیش پریود بودم ولی از روز ۶ این ماه دچار خونریزی شدم صبج وقتی از خواب بیدار شدم متوجه شدم خیلی می ترسم چون به پریودم ۱۰ یا ۱۲ روز مونده در ضمن خونریزی همراه با لخته های خون خیلی زیاد شده به طوریکه مجبورم روزی ۵ بار نوار بهداشتی عوض کنم خیلی می ترسم به نظر شما علتش چیه می تونه باشه؟ با تشکر

    1. سلام نگران نباشید باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام سونوگرافی و آزمایش های هورمونی علت مشکل شما بررسی شود.

  38. با سلام من بیست و سه سالمه حدودا ماهی یه بار پریود میشم البته گاهی اوقات تاخیر در پریود دارم که این تاخیر به ده روز نمیرسه از یک ماه بعد از اینکه قصد بارداری کردم سه چهار روز اول تاریخ پریودم لکه بینی قهوه ای دارم درضمن همیشه قبل از این ماجرا هم خونریزی همراه با لخته داشتم البته دو سه روز اول در ضمن سونو و ازمایش هورمونی انجام دادم که تنها مشکلم بالا بودن پرولاکتین بود سه واحد بیشتر از ماکزیمم مقدار نرمال برام قرص کابرگولین تجویز کردن وبرای منظم شدن قاعدگی دوفاستون اما مشکلات بالا را همچنان دارم البته قاعدگیم منظم شده ولی مشکلش لینه با لکه بینی شروع میشه همونطور که بالا توضیح دادم
    سوالم اینه که با این مشکلات لکه بینی و خونریزی با لخته میشه باردارشد ؟

    1. سلام بله امکان بارداری وجود دارد.

  39. من برای اولین باره پریود میشم ولی درد ندارم فقط روز پنجم و ششم درد داشتم یکم خونریزی هم که واویلا شب که نوار میزنم صبح لباس زیر وحتی تشکم رو هم کثیف میکنه الان هم روز ششمه ولی هنوز خنریزیم زیاده طبیعیههه

    1. بله طبیعی است.

  40. سلام من ۲۴ سالمه ک ب طور طبیعی پریود نمیشم.. و فقط با قرص پریود میشم… یک دوره ۵ روزه قرص ضد باری مصرف میکردم و بعد از قطع قرص ها بعد از چهار الی شش روز پریود میشدم ولی اینبار بعد از قطع قرص ها ۸ روز بعد ی لخته خون داشتم و دیگه پریود نشدم گاهی دل درد دارم تست هم انجام دادم ک منفی بود دلیش چی میتونه باشه… آیا احتمال باری هست

    1. سلام طریق مصرف قرص جلوگیری شما اشتباه است اگر قصد بارداری ندارید باید از شب پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص جلوگیری کنید و۲۱ شب ادامه دهید .

  41. سلام خسته نباشید
    من ۲۱ سالمه و از پارسال بهمن ماه پریودم نامنظم شده و قبلا هر ۳ روز جلو میوفتاد ولی الان اصلا قابل پیش بینی نیست و لخته های بزرگ با رنگ قرمزه تیره تو روزهای اول دارم همراه با دل درد و کمر درد نسبتا شدید.قبلا هم دوره پریدم ۷ روزه بوده ولی الان به ۵ روز رسیده ولی خونریزی احساس میکنم زیاده و در ضمن کمخونی ناشی از فقر آهن دارم و یک دوره قرص آهن مصرف کردم.آیا این طبیعیه؟

    1. سلام اگر بیشتر از ۱۰ روز پریود شما جلو ویا عقب می افتد نیاز به پیگیری وجود دارد طول دوره پریودی شما طبیعی است برای رفع کم خونی باید قرص آهن مصرف کنید.

  42. سلام من خانمی ۴۵ ساله هستم حدود سه ماه هست که با تجویز دکتر کپسول ففول جهت کم خونی مصرف میکنم…..در این مدت دوبار که پریود شدم خونریزی ام بیشتر شده ….خونریزی رقیق تر ولی با لخته های بیشتر ….سوالم اینکه آیا این حالت به مصرف قرصهای ففول ربط داره ؟

    1. سلام بله ممکن است به علت مصرف قرص آهن باشد.

  43. با سلام.من ۲۵ ساله هستم یک ساله ازدواج کردم.همیشه پریودی منظم و هفت روزه داشتم.حالا چند ماهه پریودیم دو روزه شده و روز سوم فقط لکه بینی دارم.علتش چی می تونه باشه؟

    1. سلام سیکل قاعدگی از ۳ روز تا ۱۰ روز طبیعی است وجای نگرانی ندارد.

  44. سلام من متوجه شدم که تنبلی تخمدان دارم
    ۲۵سالمه و تازه ازدواج کردم
    دوره مجردی همیشه تاخیر داشتم
    معمولا۳۰-۳۵روز یکبار پریود میشدم
    اما دوباره که ۴۸روز با پروژسترون
    و این ماه هم بعد ۵۴روز پریود شدم بازم با پروژسترون و رازیانه
    خونریزی هامم با درد شدید د خونریزی فراوان همراه با لخته خون های بزرگه
    میشه رلهنمایی کنید؟

    1. سلام باید زیر نظر پزشک برای منظم شدن پریودی خود دارو مصرف کنید.

  45. باسلام. من ۲۲ ساله هستم یک ساله ک ازدواج کردم. پریودم همیشه نامنظم هست. الان حدود ۱۵ روزه ک پریودم و خونریزی زیادی دارم و لخته های خون هم میبینم. میشه راهنماییم کنید

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی علت مشکل شما بررسی شود.

  46. دختری هستم ۲۷ ساله بهد از ۱۰ روز قراره ازدواج کنم برای اولین بار برای پیشگیری شروع به استفاده از قرص ضدبارداری کردم.داروخانه قرص خارجی یاز را بهم پیشنهاد داد و این قرص ترکیبی ۱۸ عدد هست و ۴ عدد آن بدون هورمون هست. این قرص باید از روز اول قاعدگی مصرف بشه من هم شروع به مصرف کردم.همیشه در قاعدگی فقط ۱-۲بار در روزهای ۳ و۴ کمی لخته خون داشتم خیلی کم اما از روزی که مصرف قرص یاز رو شروع کردم هر روز لخته خون ۱-۲سانتیمتر دارم و این موضوع من را نگران کرده.رلیل این همه لخته خون چیست؟الان روز ۵ هست و باز هم لخته داشتم.در کتابچه نوشته که این قرص ها میتوانند باعث لختگی خون در افراد و سکته مغزی یا قلبی شوند؟آیا لخته های خون قاعدگی خطرناکند و میتوانند باعث سکته شوند؟یا اینکه دلیل لخته ها تغییرات هورمونی بدنم هست؟به دلیل مصرف قرص؟لطفا راهنمایی کنید

    1. نگران نباشید مشکلی وجود ندارد واین مسئله طبیعی است اما نباید قرص های جلوگیری را طولانی مدت به صورت متوالی مصرف کنید.

  47. سلام من ٢٢ساله هستم به مدت ٢٠ماهه كه زايمان كردم وشير ميخوره فرزتدم،من هميشه در طول زندگيم عادت ماهيانه ي دردناك داشتم و با مسكن اروم ميشدم
    بعد زايمانم هم كه طبيعي بودم به مدت ٤ماه تمام خونريزي داشتم وبعد با قرص ال دي و أچ دي خوب شدم و خداروشكر يك سال هست كه عادت ماهيانه من حداقل ١٠روز كمتر يا بيشتر عقب جلو ميشه
    اما به مدت سه بار هست كه در عادت ماهيانه هام
    لكه خون مثل جيگر مانند زياد ديدم كه تيره رنگن همراه با خون
    كه اغلب هم بزرگ هستند اما زخامتس مثل مشت دست نيست
    ميخواستم بدونم از چي هست؟
    ممنون

    1. سلام علت آن تغییرات هورمونی است.

  48. سلام من ٢٢ساله هستم به مدت ٢٠ماهه كه زايمان كردم وشير ميخوره فرزتدم،من هميشه در طول زندگيم عادت ماهيانه ي دردناك داشتم و با مسكن اروم ميشدم
    بعد زايمانم هم كه طبيعي بودم به مدت ٤ماه تمام خونريزي داشتم وبعد با قرص ال دي و أچ دي خوب شدم و خداروشكر يك سال هست كه عادت ماهيانه من حداقل ١٠روز كمتر يا بيشتر عقب جلو ميشه كه دكتر گفت بخاطر شيردهي هست
    اما به مدت سه دفعه هست كه در عادت ماهيانه م لكه خون بزرگ تيره رنگ مانند جگر ميبينم كه البته به اندازه ي مشت دست نيست زخماتش
    نگرانم و ميخواستم بدونم براي چي هست؟

  49. سلام خسته نباشید.۲۸ساله هستم پریودیم منظم بوداقدام واسه بارداری کردم بعدازمصرف قرص زدن امپول الان سه ماه پریودیم خیلی جلومیندازه ۴روزاول کلالکه بینی دارم بعدپریودمیشم نگرانم لطفاراهنماییم کنین

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  50. سلام من ۴۶سالمه حدود هفت ساله لوله ها مو بستم بعد از اون خونریزی قاعدگی زیاد بوده و بیست روز اول میکشه بین فاصله قاعدگی ده روز بیشتر نیست آزمایش دادم آهن و ویتامین
    Dکم بوده من بعد از لوله بستن وقتی دیدم این علامت دارم رفتم پیش پزشک ترمیم رحم انجام دادم گفت هیچ مشکلی نداری بعد از اونم باز این قاعدگی مثل قبل ادامه دلدرد باید چیکار کنم لطفا کمکم کنید

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی علت مشکل شما بررسی شود .

  51. سلام من دختر ۱۴ساله هستم دومین بارمه که پریود میشم تو پریودیم زیاد خون نمیاد و لخته هم هست و یا اصلا خون نمیاد ولخته در داخل واژن دیده میشه آیا خطرناکه؟

    1. سلام خیر مشکلی وجود ندارد.

  52. سلام خانمی۳۶ ساله هستم.الان بیشتر یک ماهه پریودم .یعنی دقیقا از ۱۲ فروردین ۹۷ تا الان شاید بیشتر از ۱۰ تا بسته نوار بهداشتی مصرف شده.اوایل خونریزی کم بود ولی بعد چند روز خونریزی طوری شده که هفته ای دو تا سه بسته نوار استفاده میکنم .لخته هم میاد رنگ جگری و قرمز .اندازشونم گاهی بزرگ گاهی کوچک .شده بعضی وقتها که میخوام نوار عوض کنم همینطوری خون به پایین میریزه که مجبور میشم پاهامو بشورم.اولین باره که یک ماه کامل پریود هستم .راهنمایی لطفا

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی بررسی شود .

  53. سلام دختری ۱۸ساله هستم ناراحتی قلبی دارم و دوبار عمل باز شدم در حال حاضر دریچه فلزی گذاشتم و داروهای اعم از وارفارین اسپرین و کاپتوپریل میخورم این ماه شکم درد شدیدی گرفتم و فهمیدم پریود شدم و الان زیاد خون میاد +لخته های بزرگی میخواستیم بپرسم خطرناکه ؟بایدچکار کنم

    1. سلام باید به پزشک جراح معالج خود اطلاع دهید تا در صورت صلاح دید در دوران پریودی قرص های ضد انعقاد خون را برای شما قطع نماید .

  54. سلام من ۱۳ سالمه و یک بار فقط سه لکه خون دیدم و بعد از دو ماه هم پریودیم شروع شد الان ماهه سومم ولی این ماه من ابتدای ماه شدم و الان هم انتهای ماه الان خونریزی شدید نیست فقط گاهی چند لخته به همراه خون بیرون میاد میخواستم ببینم من مشکلی دارم ؟!البته خون هم هست ولی بعضی وقتها لخته دار هم هست

    1. سلام با توجه به سن شما این وضعیت طبیعی است.

  55. سلام.من خانمی ۲۵ ساله هستم.سونوگرافی ترانس واژینال انجام دادم.کیست اندومتریا دارم. بعد از سونو ۳_۴ روز لکه بینی قهوه ای رنگ داشتم.بعد از یکروز که هیچ لکه ای نداشتم پریودم شروع شد.الان ۲۱ روزه ک پریودم و قطع نشده. خونریزی آبکی با لخته های اندازه بند انگشت دارم.در ضمن از شروع پریودم قرص یاز مصرف میکنم(بخاطر کیست).ممکنه خونریزی زیاد و لخته هام بخاطر قرص یاز باشه؟؟ یا کیست؟؟
    لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام بله این مشکل شما از عوارض مصرف قرص یاز است اما باید تا اتمام بسته قرص را مصرف کنید ‌.

  56. سلام
    من سه هفته پیش یه دونه قرص اورژانسی مصرف کردم و بعد از یه هفته قرص یاز رو شروع کرذم چون پریودم نامنظمه ،میخورم ک بشم
    بعد الان بعد از خوردن ۸تا دونه قرص ،از صبح لکه بینی و خونریزی دارم عایا باقی قرص رو بخورم یا ن ؟؟؟

    1. سلام باید صبر می کردید اول پریود می شوید بعد شروع به مصرف قرص یاز می کردید بهتر است مصرف قرص را قطع کرده و اگر قصد جلوگیری از بارداری دارید از شب پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص یاز کنید.

  57. سلام.من ماه قبل قرص یاز مصرف میکردم خونریزیم قطع نشد به دکترم اطلاع دادم گفت از این ماه دیان استفاده کنم.از قرص یاز ۲۴ تا رنگی رو کامل خوردم ولی ۴ تاقرص سفید رو نخوردم. الان از مصرف آخرین قرص رنگی ۷ روز میگذره بازم خونریزیم قطع نشده.قرص دیان رو باید از روز پنجم قاعدگی شروع کنم.الان باید منتظر بمونم خونریزیم قطع بشه دوباره پریود شم بعد قرص دیان رو شروع کنم یا ۵ روز بعد از قرص سفیدی ک باید میخوردم شروع کنم به مصرف دیان؟!! چون الان نمیدونم این خونریزی دنباله ی همون عوارض قرصه یا پریوده جدیدمه.چون بیشتر از یک ماه شده و اصلا قطع نشده..
    لطفا راهنماییم کنید.چون بخاطر کیستم باید قرصامو دقیق بخورم

    1. سلام می توانید قرص دیان را شروع به مصرف کنید.

  58. سلام من ماه قبل کلومیفن ۵۰خوردم برای بارداری از۱ خرداد تا ۹خرداد ترشحات آبکی کم داشتم از ۱۰خرداد کم کم تبدیل به خون شد اما خیلی کم بود شب ۱۹خیلی خون زیادی اومد همراه یک لخته خون دوباره کم شد حجم خون دوباره از ۲۲ حجم خونم زیاد شد همراه لخته ولی اصلا هیچ دردی ندارم گاهی فقط کمرم درد میگیره دکترم گفت اگه تا ۱۰ روز دیگه خوب نشدم باید سونو بدم چون الان تو اقدامم قرص بهم نمیده ؟؟خواستم بدونم مشکل من چیه عوارض کلومیفن هستش ؟؟من الان چیکار کنم خون ریزیم تموم بشه

  59. سلام خواستم بدونم علت خروج لخته های خونی تیره در هنگام پریودی چیست ؟؟؟من هروقت پریود میشم اگه خون ریزیم شدید باشه لخته خون ازم خارج میشه اما درد ی ندارم ؟؟علت طولانی شدن پریود بخاطر چیست میشه از عوارض کلومیفن باشه یا نه ؟؟؟

    1. سلام علت آن تغییرات هورمونی است به دنبال مصرف داروهای هورمونی مانند قرص کلومیفن این عوارض طبیعی است اما اگر بیشتر از ۱۰ روز خون ریزی داشتید باید پیگیری شود.

  60. باسلام خانمی متاهل هستم به علت کیست سه ماه قرص مصرف کردم کیستم برطرف شد ولی الان دو سه ماه که پریود میشم خونریزی زیاد دارم ولخته ایا مشکلی هست

  61. با سلام، من یک هفته تاخیر در پریودم داشتم و قبل از پریود و بعد از زمان پریودم بی بی چک استفاده کردم و مثبت بودند.حالا خونریزی شدید با لخته های خونی بهمراه کمر درد دارم.
    چکار باید بکنم . امان اینکه باردار نباشم هست؟
    لطفا جواب منو بدید.ممنون میشم

    1. سلام شما پریود شده اید .

  62. سلام من ۱۷سالمه کم خونی مینوردارم خونریزی شدیددارم لخته خون میبینم درد زیادی دارم علتش چیه//

    1. سلام هر ۸ ساعت از قرص مفنامیک اسید استفاده کنید و در زمان خون ریزی روزی دوبار از قرص فر فولیک استفاده کنید.

  63. باسلام خسته نباشید زهراهستم ۱۷ساله نامرتب کم خونی مینوردارم خوریزی شدیددارم لخته خون ازم میاد دل درد خیلی بدی دارم علتش چیه

  64. سلام خسته نباشی من۱۷سالمه کم خونی مینوردارم و خون زیادی از من میره و لخته خون میاد دل درد شدیدی دارم علتش چیه خیلی نگرانم

  65. با عرض سلام.خانومی هستم ۲۲ساله من این ماه پریود شدم دردای وحشتناک و بی حالی و حالت تهوع و سرگیجه و کمردرد و تخمدان راستم درد میکرد و تیر میکشید و حرارت بدنم بالا بود یعنی یک هفته به زمان پریود من حالت تهوع و حرارت بالا بدن رو داشتم که احساس میکردم حاملم ولی پریود شدم که خون پریودیم مایل به سیاه بود و با حجم زیاد و لخته های بزرگ من تا الان این موردو ندیده بودم و این ماه من قرص واژن لاکتوواژ استفاده کردم دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام ممکن است از عوارض داروی مصرفی باشد.

  66. سلام.من سیکل ماهانم تقریبا۲۳یا۲۴روزست وبین دوقاعدگی۱۷روزپاکم.زمان عادتم کمردردبسیارشدیدی به مدت دو سه روزدارم ویکی دوروزقبلشم لک بینی دارم.خونش هم کاملالخته وسیاه رنگه همراه باحالت تهوع.درزمان پاکی هم گاهی کمردردمیشم.همیشه هم عادتم جلومیزنه ۸تا۹روز.علت خاصی داره؟

    1. سلام اگر ترشحات رنگی بدبو ویا سوزش وخارش ندارید جای نگرانی وجود ندارد برای دیر تر پریود شدن و طولانی شدن سیکل قاعدگی می توانید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

  67. سلام من سی سالمه و مجردم.پریود های منظمی داشتم ولی به علت وجود موهای زاید به دکترغدد مراجعه کردم بهم اسپرولاکتون داد ولی توی نزدیک چهل روز سه بار پریود شدم با خونریزی شدید میتونین کمکم کنید من با پریودی سوم خوردن قرص قطع کردم

  68. سلام از اولین باری که پریود شدم ۱۷روز دوباره پریود شدم ان هم با خونریزی زیاد ولخته های خون اندازهی کف دست
    لطفن راهنمایی کنید

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی بررسی شود.

  69. سلام من ۲۰ سالمه و شش ماهه ک نامزدم. تا ب حال رابطه جدی نداشتیم و مطمئنم پرده بکارتم دست نخورده. اما شنیدم ک با وجود پرده بکارت هم امکان بارداری وجود داره. تا الانم پریودم منظم بوده امروز ک پریود شدم حجم خونریزیم نسبت ب ماهای قبل در روز اول کمتر بود و خون پریودم سفت تر است.
    ایا احتمال بارداری در من وجود دارد؟
    نیازی ب مراجعه ب دکتر دارم؟
    لطفا کمکم کنید. ممنون.

    1. سلام اگر رابطه جدی نداشته اید خیر احتمال بارداری وجود ندارد.

  70. با سلام
    من ۲۵ سالمه عقدم، همیشه پریودم منظمه ماهه پیش بخاطر جوشایه صورتم هم سنوگرافی انجام دادم هم آزمایش هورمونی مشکلی نداشتم،این ماه خونریزیم خیلی شدید بود همراه با لخته هایه ۳-۴ سانتی شبیه جگر که خیلی نگرانم کرده، بنظرتون مشکلی دارم؟ باید دکتر برم؟…..

    1. سلام خیر اگر مشکلی بود داخل سونوگرافی و آزمایشات هورمونی مشخص می شد.

  71. سلام خسته نباشید ببخشید دوماه بود پریود منطم میشدم الان بعد ازدوماه لکه بینی همراه باادرار بصورت لخته خون دارم میخواستم بدونم علتش چیه

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  72. سلام .من ی دختر ۲۰ پریودیم‌منظم هر ماه فقط ۱۰ روز طول میکشه تا۴ خونریزی دارم از ۴ تا۷ خونریزیم کمتر میشه از۷ ب بعدم تا ۱۰ لک فقط …هر چند ماهیی یک بار لخته خون‌میبینم ولی الان‌نگرانم‌بنظرتون مدت خونریزیم عادیه روز اول قاعدگیمم دل دردو کمردرد شدید دارم بعدش خوب میشم نظرتون چیه؟؟؟

    1. سلام طول دوره پریود تا ۱۰ روز طبیعی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *