دفع نشدن کامل جنین پس از سقط/ آیا بقایای جنین با قاعدگی دفع می شود؟!

سلام خسته نباشید ، من سقط کردم هنوز بقایا دارم ۹mm تا موقع پریودی صبر کنم تا با پریودی دفع بشه امکان عفونت ندارم ، چون هنوز بچه ندارم نگرانم که باعث نازایی بشه چون میگن ممکن باعث عفونت و چسبندگی رحم بشه

پاسخ مشاور:

چون اندازه آن کوچک است احتمال زیادی دارد که با پریود دفع شود. بعد از پریود سونو انجام دهید. 

در اغلب موارد بعد از سقط جنین سلامت جسمی تنها بعد از چند ساعت تا چندروز باز میگردد. بین چهار تا شش هفته بعد مجددا پریود خواهید شد. ضمنا در صورتی که خونریزی شدید، تب، لرز و یا درد شدیدی داشتید با پزشکتان تماس بگیرید. این علائم می توانند نشانه عفونت باشند. از رابطه جنسی و قرار دادن هر چیزی مثل تامپون درون واژن تا دو هفته بعد از سقط خودداری کنید.

ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید:

در صورت وجود علائم سقط جنین، پزشک با معاینۀ لگن، سونوگرافی و آزمایش خون، سقط جنین را تشخیص می‌دهد. هدف اصلی مراقبت و درمان در زمان سقط و دوران پس از آن، جلوگیری از خونریزی و عفونت است. در اغلب موارد، بدن زن تمام بافت‌های مربوط به حاملگی را دفع می‌کند. اگر سقط جنین در اوایل بارداری رخ دهد، این احتمال که بدن به تنهایی فرایند سقط جنین را کامل کند بیشتر است.

اگر تمام بافت‌های مربوط به حاملگی دفع نشود، سقط جنین ناقص رخ می‌دهد که در این حالت برای جلوگیری از خونریزی و عفونت، نیاز به درمان خواهید داشت. برای خارج کردن بافت‌های باقی‌مانده معمولاً از سه روش زیر استفاده می‌شود:

انتظار و تحت نظر گرفتن مادر: در این روش هفت تا ۱۴ روز صبر می‌کنند تا جنین سقط‌شده به شکل طبیعی توسط بدن دفع شود. درصورتی‌که این فرایند به صورت کامل انجام نشود، ممکن است پزشک به سراغ روش‌های دیگری برود.

قرص‌هایی برای کمک به خارج کردن بافت‌ها: در این روش، پزشک با تجویز قرص‌های واژینال پروستاگلاندین، باعث تخلیه شدن محتویات رحم می‌شود. با توجه به شرایط، ممکن است پزشک یک قرص دیگر با نام میفپریستون تجویز کند که پس از آن، تخلیۀ رحم بهتر اتفاق می‌افتد.

عمل جراحی کورتاژ برای تخلیۀ رحم: در این روش، رحم با عمل کورتاژ تخلیه می‌شود. این عمل معمولاً با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اما گاهی نیز ممکن است بیهوشی عمومی لازم باشد. در این عمل، دهانۀ رحم به آرامی باز می‌شود و بافت‌های باقی‌مانده از طریق ساکشن خارج می‌شود. به این عمل اصطلاحاً اتساع و تخلیه یا کوتاژ تخلیه‌ای می‌گویند.

در مواردی که منتظر ماندن برای دفع خودبه‌خود بافت‌های باقی‌مانده باعث ایجاد مشکل می‌شود مانند خونریزی زیاد یا عفونت، پزشک ممکن است بدون انتظار برای دفع، تصمیم به عمل کورتاژ برای تخلیۀ بافت باقی‌مانده بگیرد.

خارج کردن بافت از طریق کورتاژ و ساکشن
در صورت خارج نشدن کامل بافت جنین و جفت از رحم پس از سقط جنین، پزشک از روشی به نام کورتاژ برای خارج کردن بافت باقی‌مانده استفاده خواهد کرد. در این روش، پزشک ابتدا واژن و دهانۀ رحم را با یک مادۀ ضدعفونی‌کننده تمیز خواهد کرد، سپس با استفاده از یک وسیلۀ فلزی نازک، دهانۀ رحم را باز خواهد کرد، مگر اینکه دهانۀ رحم از قبل به خاطر خروج مقداری بافت گشاد شده باشد. در این روش نیازی به بیهوشی عمومی نیست و برای فرد یک داروی آرام‌بخش تجویز می‌شود و تحت بی‌حسی موضعی قرار خواهد گرفت. سپس پزشک از طریق روش ساکشن یا با استفاده از روش قدیمی و استفاده از ابزار، بافت باقی‌مانده را خارج خواهد کرد.

در روش ساکشن، پزشک با استفاده از یک لولۀ پلاستیکی توخالی که وارد رحم می‌کند، بافت‌های باقی‌ماندۀ جنین و جفت را توسط مکش از رحم خارج خواهد کرد و در روش قدیمی کورتاژ، پزشک با استفاده از وسیله‌ای شبیه قاشق‌، به آرامی بافت‌های جنین را از دیوارۀ رحم جدا و از رحم خارج می‌کند. خارج کردن بافت، کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و کل عمل در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. در برخی موارد، اگر سقط جنین در سه ماهۀ دوم اتفاق افتاده باشد، ممکن است نیاز به عملی به نام اتساع و تخلیه باشد که در این حالت علاوه بر ساکشن، لازم است پزشک با استفاده از فورسپس و ابزارهای بیشتر، نسبت به جدا کردن و خارج کردن بافت اقدام کند و در انتها اگر Rh خون مادر منفی باشد، به او پادتن Rh تزریق خواهد شد.

اقدامات لازم پس از خروج بافت جنین
اگر خروج بافت به صورت خودبه‌خود یا با مداخلۀ جراحی صورت گیرد، به مدت یک روز یا بیشتر، گرفتگی عضلانی مشابه عادت ماهانه وجود دارد و برای یک تا دو هفته خونریزی اندکی نیز وجود خواهد داشت. بهتر است برای خونریزی از پد یا نوار بهداشتی استفاده شود و برای گرفتگی عضلانی، استامینوفن و ایبوبروفن مصرف شود.

از رابطۀ جنسی، شنا کردن، تمیز کردن واژن، استفاده از تامپون و داروهای واژینال، حداقل برای دو هفته و تا زمان توقف کامل خونریزی باید پرهیز کنید. در طول این دوره به احتمال زیاد، پزشک برای جلوگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها را تجویز خواهد کرد. اگر شروع به خونریزی شدید کردید؛ به معنی آغشته به خون شدن یک پد در طول یک ساعت، یا در صورت وجود علائم عفونت مانند تب، درد، ترشحات بدبو از واژن یا احساس ضعف، گیجی و حواس‌پرتی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. اگر خونریزی شما افزایش یافته است و احساس ضعف، گیجی یا حواس‌پرتی می‌کنید، احتمالاً دچار شوک شده‌‌اید. در این شرایط هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

بهبود وضعیت روحی شما پس از سقط جنین
از دست دادن جنین طی بارداری واقعه‌ای تلخ و غم‌انگیز است. بسیاری از زوج‌ها پس از سقط جنین احساس ناراحتی می‌کنند. این حس کاملاً طبیعی است، بنابراین به خودتان برای بهبودی زمان بدهید. خانواده و دوستان در این شرایط می‌خواهند به شما آرامش بدهند، اما در واکنش مناسب به این رویداد با مشکل مواجه هستند. در صورت امکان به آنها بگویید که به پشتیبانی و حمایتشان نیاز دارید و روی کمکشان حساب کرده‌اید. سقط جنین می‌تواند چالش فیزیکی و احساسی زیادی برای شما و همسرتان ایجاد کند. در طول این مدت، فشار و استرس زیادی را تحمل خواهید کرد. برخی از افراد نیز خود یا همسرشان را مقصر سقط جنین می‌دانند. هرچند بعید به نظر می‌رسد هر یک از آنها مبادرت به انجام کاری کرده باشد که منجر به سقط جنین شود یا از انجام اقدامی برای جلوگیری از آن دریغ کرده باشد. به خاطر داشته باشید که شما هنوز این شانس را دارید که در آینده نوزاد سالمی به دنیا آورید.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها عوارض مهم سقط را خونریزی نیازمند انتقال خون , عفونت با ۲ روز یا بیشتر تب که اوج آن حد اقل به ۴۰ درجه برسد، بستری بودن برای ۱۱ روز یا بیشتر، یا جراحی های بزرگ ناخواسته ذکر می کند.

سایر عوارض فوری مشتملند بر پارگی حاد دهانه گردن رحم , عدم موفقیت در گشاد کردن دهانه گردن رحم, عدم
موفقیت در حصول بافت , درد بعد از عمل , هماتومتری حاد رحمی , و ندرتا آمبولی ریوی.
عوارض فوری می توانند شامل تراکم خون پستانی علامت دار , درد متوسط تا شدید و واکنشهای آلرژیک به داروها
باشند.
عوارض دیر رس شامل باقی ماندن محصولات حاملگی, عفونتها و ادامه حاملگی هستند.
عوارض طولانی مدت دیگر ممکن است شامل ضعیف شدن گردن دهانه رحم , چسبندگی های داخل رحمی , یا
حساس شدن به RH باشند.
میزان تمام عوارض فوق العاده کم است.

بارداری مجدد بعد از سقط جنین
نگرانی بابت وقوع دوبارۀ سقط جنین در بارداری بعدی امری قابل درک است، اما متخصصان یک سقط ناخواستۀ جنین را لزوماً علامتی برای وجود مشکل در مادر یا پدر تلقی نمی‌کنند. در هر صورت، برای بارداری بعدی شاید مجبور شوید کمی صبور باشید و منتظر بمانید. در هر یک از شرایط سقط ناخواسته، با کمک دارو یا روش‌های درمانی و جراحی پس از چهار تا شش ماه، چرخۀ عادت ماهانۀ شما دوباره شروع خواهد شد. برخی متخصصان معتقدند که پس از این عادت ماهانه می‌توانید برای بارداری مجدد اقدام کنید، اما گروهی دیگر توصیه می‌کنند که یک دورۀ دیگر از عادت ماهانه را نیز طی کنید. بنابراین زمان بیشتری برای بهبودی جسمی و روحی نیاز خواهید داشت. در این مدت باید از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید، زیرا ممکن است شما دو هفته پس از سقط جنین، تخمک‌گذاری کنید و امکان بارداری مجدد وجود داشته باشد.

اشتراک‌گذاری
96 نظر
  1. جنینمو تو ۷ هفتگی از دست دادم خیلی حالمون گرفتس

  2. سلام و خسته نباشید
    ۴ ماه پیش سقط داشتم (حاملگی پوچ) .بعد از ۱۰ روز سونا رفتم و گفتند چیزی باقی نمونده .بعد از این موضوع در اولین پریودی ۱۰روز عقب انداختم و پریودی بعد ۱۷روز عقب افتاد .البته در این میان قصد بارداری هم داشتم الان هم زمان پریودم ۲۳ روز عقب افتاده آزمایش بارداری دادم منفی بود اما میزان هورمون اچ جی سی ۸.۲ بوده .لازم به ذکر است قبل از بارداری و سقط پریودم کاملا منظم بود.بالا بودن اچ جی سی منو نگران کرده .لطفا راهنمایی کنید .

    1. سلام نگران مباشید میزان هورمون اچ سی جی نرمال است ومشکل جدی وجود ندارد باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای منظم شدن پریودی شما دارو تجویز شود.

  3. سلام سپاسگزارم

  4. سلام. خسته نباشید.
    من ۲۶ روز پیش توی هفته ۷ سقط داشتم. سه روز بعد سونو دادم گفتن بقایا با عروق خونی (۱۴*۶*۱۵م م) دارم. ۲۰تا مترژن خوردم. یه چیزایی دفع شد. حالا باز سونو دادم گفتن ۳ سی سی بقایا با عروق خونی دارم. آیا مقدارش کم شده؟ الان لخته های ریز ریز قهوه ای دفع میکنم هر روز. نمیدونم چیکار کنم. خواهش میکنم کمکم کنید. اینکه هنوز دفع نشده باعث عفونتم میشه؟ برای دفعش چیکار کنم؟ بعد از سقط هنوز پریود نشدم. یه ماما بهم گفت ۲تا مزوپروستول زیرزبونی بخورم. لازمه یا راه دیگه ای هم هست؟مرسی از راهنمایی هاتون.

  5. سلام خسته نباشیدببخشیدمن دوماهونیم هست ک سقط کردم اولین بچه هم بود۹هفته.بعدازسقط گفتن جفت باقی مونده به اندازه ۱۰سی سی .الانم پریودمیشم هرماه.آیاتشخیص اینک جفت مونده یان زیاده؟
    علائم باقی موندش چیه؟

  6. سلام من ۳ روزه با قرص‌سایکوتیک سقط کردم بچه ۳-۴ هفته ای بود ولی الان با اینکه ۳-۴ روز گذشته بازم اخته ازم خارج میشه این مشکل ساز میشه برام؟

    1. سلام این مشکل از عوارض سقط عمدی است.

  7. تورو خدا یکی به من بگه ۳ سی سی بقایا با پریودی دفع میشه یا نه؟ خیلی نگرانم. باقی مانده ی من جفت نبود. تو سونوم نوشته ۳ سی سی بقایا دارای عروق خونی. الان۳ روزه که پریود شدم.
    هرجا هر طوری میپرسم کسی جوابمو نمیده :((((

    1. سلام با خون پریودی دفع می شود بهتر است بعد از اتمام پریود خود سونوگرافی انجام بدهید.

  8. بسیار بسیار ممنونم از پاسخگوییتون.
    الان ۲ روزه پریودیم تموم شده و هنوز مترژن میخورم. هر از گاهی ترشحاتم کمی کدر هست. کرم رنگ تا قهوه ای خیلی روشن. حتی لکه بینی هم نیست. بقیه اوقات شفاف تا سفید و طبیعیه. یعنی هنوز بقایا دارم؟همش ۳ سی سی بیشتر نبوده. خیلی از کورتاژ میترسم. میترسم برم دکتر بهم بگه کورتاژ 🙁 اصلا درد ندارم. مشکل خاص دیگه ای هم ندارم. فقط هر از گاهی بندرت ترشحاتم کدره.
    قبل از پریودی هر روز کلی لخته های قهوه ای تیره ی ریز ریز داشتم. اما الان نه. لطفا به این پیامم هم جواب بدید. هروقت هرچی جواب دادید واسم همون شده. ممنونم ازتون.
    چشم حتما سونو هم میرم چند روز دیگه.

    1. خواهش می کنم. نگران نباشید خیر نیازی به انجام کورتاژ نیست .

  9. سلام من یک ماه از سقطم میگذره اولین پریود بعد سقط و الان دومین پریودم عادی شروع شده سونو ندادم آیا ممکنه سقط کامل صورت نگرفته باشه و چیزی باقی مونده باشه؟

    1. سلام خیر احتمال آن ضعیف است.

  10. سلام بعد از سقط ناقص كه چند هفته اي هست كه لخته خون مياد بعد توي سونو نوشت امكان تروفو بلاستيك و يا لخته خون هست بنظرتون همون لخته خون هست يا ممكنه بيماري ديگه اي باشه و يكم در مورد اين بيماري توضيح بدين

    1. سلام باید تحت نظر پزشک آزمایش بتا انجام بدهید و مجدد سونو گرافی انجام بدهید .

  11. سلام ، جنین ۱۷ هفته ای ۴روزه خودم رو کامل بدنیا آوردم و سقط کردم . بستری بودم گفتند بقایا دارم misogalandin تجویز کردن بعد دو روز دفع گفتند داخل سونو که دیواره فوقانی به اندازه۲۰میل اگر اشتباه نکنم میباشد اماباقی دیواره ۱۵میل ، دکتر گفتند با مصرف دارو حل نشد باید کورتاژ شود ، این مقدار قابل دفع با پریودم هست ؟ خسته شدم از بیمارستان و دارو . لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام مقدار کمی از بقایا ی جنین مانده است نیازی به انجام کورتاژ نیست با دارو رفع می شود.

  12. با سلام، من ۲۵اردیبهشت با دارو سقط عمدی داشتم بعدش ی تیکه گوشت بزرگ دفع کردمو بعدش خونریزیم قطع شد سونو دادم گفتن بقایا ب اندازه ۲۰*۲۲داری تا ۲۷خرداد صبر کردم چون پریود نشدم و بتای خونم بالا بود دکترم دوباره دارو تجویز کردن برای دفع بقایا ک با خونریزی شدیدو دفع همراه بود و سونو انجام دادم گفتن کامل تخلیه شده، تا یک هفته خونریزی داشتم بعد چنوقت حس کردم پایین شکمم دردای خفیف دارم ک دکترم انتی بیوتیک تجویز کردن دردا کامل خوب شدن ولی الان همش حس میکنم یچیزی مث نفخ یا ورم کوچیک پایین شکمم سمت راست بضی وقتا تکون میخوره ولی هیچ دردی ندارم. تورو خدا راهنماییم کنین خیلی استرس دارم

    1. سلام با توجه به آخرین سونوگرافی انجام شده جای نگرانی وجود ندارد .

  13. سلام ببخشیدمن هفته هفتم بارداری بودم که دچارخونریزی شدیدشدم وطی ده روزجنین سقط شدا الان چهل روزازسقط میگذره وسونوگرافی که انجام دادم ۶ سی سی بقایا باقی مونده دوباردیگه هم سابقه سقط دارم که یک باررو کورتاژکردم ویک بارخودش دفع شد الان هم خیلی ازکورتاژمیترسم آیامیتونم امیدوارباشم که کاملا دفع میشه توروخداراهنمایی کنید

    1. سلام نگران نباشید نیازی به انجام کورتاژ نیست با مصرف دارو رفع می شود .

  14. باسلام من حدود۵۰روز پیش سقط عمدی داشتم که ۴هفته بود.دفعه اول سونوگرفتم ۱۰میل که دکترقرص متیل ارگونوین وبرام تجویزکرد باقیمونده داشتم ودفعه دوم ۸میل بازمجددهمون قرص وتجویزکرد دفعه سوم که سونوگرفتم گفتن که یچیزی بازم هست که گفتن نمیدونن باقیامندست یانه.توبرگ سونوهم نوشته شده یک ناحیه اکوژن به ابعاد۹×۱۱میلی متردرکاویته رحمی دیده میشود.خیلی نگرانم لطفا توروخداراهنماییم کنیدکه چیکارکنم

    1. سلام باید به پزشک معالج خود مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  15. سلام یک ماه پیش سقط داشتم ولی سونو بقایا در ابعاد ۵×۱۶ نشون داده تو این مدت هر چی دارو گیاهی بوده خوردم پزشکم قرص مترژین و امپول و قرص زیر زبان واژینال بهم داده ولی سونو واژینال انجام دادم هست هنو دکتر میگه فقط باید کورتاژ شم یعنی هیچ راهی نیست اگر کورتاژ نکنم تا چند وقت میتونم صبر کنم که خودش دفع شه امکان داره عفونت کنم ؟

    1. سلام می توانید صبر کنید تا پریود شوید بعد از اتمام پریود به متخصص سونوگرافی مراجعه نمایید تا سونوگرافی انجام بدهید.

  16. سلام من ٢روز پيش سقط با سيتوتيك داشتم .امروز رفتم سونو گفت٢٠*٣٦*٦٣ mm به حجم ٢٤cc در كاويتى رحم مونده.ميشه بگين بايد چيكار كنم؟

  17. سلام من دوماه و نيم پيش سقط داشتم با قرص
    چن بار سونو دادم اول ١٨*١٦بود بعدش شد ١٨*١٣بعدش ٨*٩ حالا دوباره مترژن استفاده كردم لخته هاى خونى بود بود ولى گوشتى نبود بايد فردا سونو بدم ب نظر شما افتاده؟باچند پزشك مشورت كردم يكى نظر ب سقط داشت يكى نظر ب مصرف قرص ،نظر شما چيه؟ممنونم از راهنماييتون

    1. سلام باید مجدد سونوگرافی انجام بدهید تا بتوان نظر قطعی را داد.

  18. سلام من ۲۵تیر میخواستم مریض بشم ولی نشدم تست زدم حامله بودم دیروز قرص سایتوتک گرفتم تا سه ساعت اتفاقی نیفتادبعدش دردم شروع شد تا پنج ساعت بعد خونریزی کردم ولی لخته لخته نبود خون های تیره تیره خیلی درد داشتم مشابه درد زایمان تا دوازده ساعت درد داشتم الانم خونریزی دارم مانند پریودی یعنی هنو سقط نشده من چکار کنم لطفا کمکم کنید

  19. با سلام
    من هفته پنجم بارداري هستم كه با درد و خونريزي شديد مواجه شدم سونو دادم گفت شرايط نورمال هست و مشكلي وجود ندارد ولي من آزمايش بتا دادم ٢ بار به فاصله ٤٨ ساعت تيتراژ از ٣٢٢٥ به ١٣٢٠ رسيد خواستم بدونم كه در حال سقط هستم ؟ لطفا راهنماييم كنيد

    1. سلام با توجه به عدد بتای خون شما بله در حال سقط هستید.

  20. من ۲۰ روز از سقطم گذشته بود و۱۵ میل مونده بود خیلی راههارو امتحان کردم ولی فایده نداشت ودکتر گف باید کرتاژ بشی ولی یه نفر به من گف ۴ تا قرص سقط دوباره بگیر وواژینال هر ۳ ساعت دو عدد بذار وپاهات بالا باشه و من این کاررو کردم وصبح اون باقی منوده افتاد ومن خیلی خوشحالم

  21. سلام وقتتون بخیر من ۲۵ روز پیش سقط داشتم که بعد ۵ روز سونو نشون داد که تو تیکه بقایا در ابعاد mm ١٣*١٢*٢٧ و mm ١١*٢۰ فرداش با داروی گیاهی و ورزش یکی از تیکه ها افتاد دکتر دارو داد این مدتم لکه بینی و گاهی خونریزی داشتم ولی الان دوباره سونو دادم و میگن یه تیکه باقی مونده، دکتر اینبار قرص ضدبارداری یاز داده که به دفع کمک کنه، گفته اگه همراه پریودی دفع نشه باید کورتاژ کنم
    من چه طوری بفهمم که کی پریود شدم و تموم شده؟ آخه این مدت کمابیش لکه و خونریزی قهوه ای داشتم۰ عفونت نکنم تا اون موقع؟

    1. سلام منظور پزشک شما بعد از اتمام بسته قرص که پریود می شوید است خیر نگران نباشید عفونت نمی کنید.

  22. سلام خسته نباشید ممنون میشم اگه جواب بدید،من ۴۲ روز قبل در ۱۹ هفتگی دوقلو باقرص دفع کردم بعداز ۴۲ روز سونوگرافی واژینال دادم که ابعاد بقایا ۱۶×۱۳×۲۹ب حجم ۳ونیم سی سی دارای جریان خون در کاویته اندومتر مشاهده شد،دکتر گفته کورتاژ ولی من نمیخوام کورتاژ شم اولین حاملگیم بود پریود هم نشدم تا الان بتا دادم ۱۴ بود بتام،خونریزی هم دارم چیکار باید بکنم لطفا جواب بدید ممنونم

  23. سلام من هفته ۱۰ باردا ی ساکشن انجام دادم بعدش رفتم سنو دادم ۵ سی سی مونده دکتر بهم قرص داد هیچ خونریزی نداشتم چیکار کنم بقایا از بین بره

  24. سلام خسته نباشید من ۱۰ روزه باردار بودم
    الان دوروزه سایتوتک استفاده کردم همون روز اول خونریزی خفیفی داشتم اما بعدش هیچی.
    بیبی چک استفاده کردم بازم مثبت بود لطفا راهنمایی کنید.

  25. سلام خسته نباشید.من سه سال طی دوران عقد دوبار با قرص سایتوتک سقط داشتم.بعد از اون با قرص ال دی جلوگیری کردم به مدت یک سال.الان ۲ماهی هست قرص ال دی مصرف نمیکنم ولی خون ریزی پریود من بسیار کم در حد دورانی که قرص ال دی میخوردم.ایا امکان داره من مبتلا به چسبندگی رحم باشم یا این خونریزی کم اثر قرص های الدی که قبلا مصرف شده؟خواهشا زودتر در زمان ممکن جواب منو بدید چون خیلی عصبی و ناراحتم و ترس دارم که خدایی نکرده علایم قرص سقط باشه.ممنون

    1. سلام بهتر است طولانی مدت جلوگیری نداشته باشید و برای بارداری اقدام کنید مشکل شما می تواند از عوارض مصرف طولانی مدت از قرص ال دی باشد .

  26. سلام من حدود ۲ ماه پیش ساکشن انجام دادم بعد یک هفتش پرید شدم بعد سونو دادم بقایا مونده بود بهم گفتن تو پریدت دفع میشه باز بعد پریدی رفتم سونو هنوز دفع نشده بعد یه هفته باز پرید شدم .چیکار باید بکنم

  27. سلام من۲۴ روز پیش سقط داشتم با قرص میزوگلندبن . دیروز سونو دادم که نشان داده اکوژن به قطر ۲۶ میلی متردر کاویته رحمی دیده شده .امروز دکتر فقط قرص داکسی سایکلین ۱۰۰ داده تا ده رور دیگه یه سونو بدم به نظر شما این قرص برا دفع بقایاست یانه

    1. سلام خیر این قرص آنتی بیوتیک است و ربطی به دفع بقایا ندارد .

  28. سلام لطفا یکی جوابموبده بارداری سه هفته ای بودم که با ۴تا قرص سایتوتک بعد ۵ساعت شروع به خونریزی کردموازمن سه تیکه لخته سفید قرمز دفع شد وبعدش خونریزیم قطع شد الان سه روزبا مصرف داروگیاهی گاهی لکه بینی دارمو ترشحات قهوه ای حالت تهوع هم دارم یا گاهی دلم هوس خوراکی میکنه وقتی دراز میکشه پاهام روفشار میدم به شکمم احساس میکنم یچیزی تکون میخوره واینکه هنوز جفت نیفتاده امکان داره جفت باشه که تکون میخوره با اون تیکه لخته های گوشتی قرمز وکنارهاش سفید بچه سقط شده لطفا پاسخ بدین

  29. سلام وقتتون بخیر.من اول ابان سقط داشتم و الان بعد یک ماه هنوز ۲۳ میلیمتر از بقایای بارداری داخل رحمم هست میخوام بدونم با قرص ممکنه خارج یشه یا باید کورتاژ بشه؟؟؟

    1. سلام می توانید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

  30. سلام خسته نباشین من چهار روز میشه سقت کردم با ساکشن اولین بچه ام هم بود رفتم سونوگرافی گفتن بقایایی به حجم ۶ سی سی رویت میشه ..ایا با قرص دفع میشه یا باید باز هم ساکشن کنم

  31. سلام ببخشید من دوهفته پیش با قرص سیاتوتک سقط انجام دادم و طی این دوهفته کاملا خون ریزی پریودی داشتم با لخته های خون واینکه ترشحات قهوه ای دیده میشن در پریودم بعضی وقتها درد هم دارم ایا امکان داره عفونت داشته باشم؟

    1. سلام مشکل شما از عوارض سقط می باشد باید به پزشک خود مراجعه نمایید .

  32. سلام،من ۴ماهه سزارین شدم،الان متوجه شدم بقایا دارم،به حجم ۵سی سی،ایا دفع مبشه یا نیاز به کورتاژهس؟

    1. سلام خیر نیازی به انجام کورتاژ نیست باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

  33. ببخشید من پریشب با قرص سقط کرد همون شب کلی خون ریزی داشتم و یه تیکه حالت چربی هم دفع کردم اما سایزش کوچیک بود توی هفته ۴ هستم الان ک دو روز میگذره خونریزی دارم ولی شدتش کمه و لخته های ریز دفع میکنم و اصلا درد ندارم .میشه بگید نیازی ب کورتاژ هست یا نه خیلی میترسم؟

    1. باید سونوگرافی انجام بدهید تا وضعیت شما مشخص شود.

  34. سلام .هفته گذشته مجبور به سقط با قرص سايتوتك شدم.يك هفته بعد از سقط خونريزي شديد داشتم كه دو عدد قرص متيل ارگونوين مصرف كردم.بعد از مصرف متوجه شدم مقدار١٤ميل از جفت باقي مونده.الان دهانه رحم بسته شده و خونريزي ندارم چيكار بايد بكنم؟

    1. سلام باید به پزشک معالج خود مراجعه نمایید .

  35. سلام وقتتون بخیر من یکماه پیش سقط داشتم ۱۱ هفته بودم .دقیقا بعد از ۴ هفته پریود شدم خیلی عادی و معمولی.سونو انجام ندادم.ایا بقایای جنین ممکن است وجود داشته باشه؟
    باید سونو انجام بدم؟

    1. سلام من شرح حال کاملی از شما ندارم بستگی به تشخیص پزشک معالج شما داشته است احتمالا ضرورتی نبوده که پزشک معالج درخواست نداده است.

  36. سلام من ۲۰ روز پیش بخاطر اینکه جنین ماژور بود سقط کردم سونو دادم بقایا مونده۱۹ *۲۳متخصص رفتم گف تحمل کن برات پاکسازی رحم میکنم میترسم هنوز بقایا موتده باشه چیکار کتم

    1. سلام نیازی به کورتاژ نیست با دارو رفع می شود.

  37. سلام خسته نباشی،حاملگی دومم بود. دوماه قرص گذاشتم.و(اولین سقط جنین) هم زیرزبونی هم واژینال فقط یه مقدارخون ریزی کردم زمانی که دستشویی رفتم یه لخته خون ازم افتاددیگه ازم خون نیومد،همینطورکه ناراحت بودکه چراخون ریزی ندارم تاهرچی مونده بیادبیرون دوباره به دستشویی رفتم وخودم داخل واژنم روکه خواستم یه مقدارتمیزکنم زایئات اومدامانه به همراه خون فقط تیکه تیکه های لخته وبابوی بدورنگ تیره اناهنوزهم خون نمیادمن نزدیک به سه روزهست که قرص گذاشتم.

  38. سلام وقتتون بخیر من دیشب با قرص میزوپروستول سقط انجام دادم تو ۱۲هفته بودم و تب و لرز داشتم و ۷ساعت بعد خونریزی شدید و اینکه جنین خارج شد الان یه تیکه به دیواره رحمم چسبیده دم کرده زعفرون هم خوردم امکان دفع این هست ؟

  39. من با قرص سایتوتک سقط جنین انجام دادم خون اومد ولی بعد از دوروز دوباره حالت تهوع داشتم و شکم درد نمیدونم چکار کنم

  40. سلام من در هفته هفتم سقط انجام دادم باقرص ميزوپرستول و فوق العاده درد كشيدم و خدود يك ماه درد شديد و خونريزي داشتم ٥ بار سونوگرافي انجام دادم الان ٤٠ روز ميگذره وپريود خونريزي شديد شدم .در مثانه سوزش دارم و احساس پُري در مثانه دارم و كليه درد دارم در سونوگرافي رحم چيزي نشون نداد خيلي نگرانم .ممنون ميشم واهنمايي كنيد

    1. سلام این مشکلات شما از عوارض سقط می باشد باید به پزشک خود مراجعه نمایید تا علت آن بررسی شود.

  41. سلام من دو هفته پیش عمل کورتاژ کردم دکتر برام سونو بقایای بارداری نوشته برا دهروز بعد از عمل رفتم انجام دادم هنوز مقداری تو بدنم بود دکترم هم الان نیست رفته تهران. آیا مشکلی نداره خواهش میکنم جواب بدین

    1. سلام بستگی به سایز بقایای مانده دارد.

  42. باسلام من سه هفته پیش سقط کردم توبیمارستان نوشتن برم کورتاژ.ولی من ترسیدم گفتم میرم خونه دفع میکنم.دوهفته بعد سقطم گذشت رفتم سونو گفتن بقایات مونده دوباره رفتم بیمارستان بستری شدم باز نوشتن کورتاژ ولی من ترسیدم دوباره اومدم خونه رفتم سونو نوشته بودن ۱۷سی سی بقایا داشتم و۵۵میلی متر.تو خونه موندم تا کورتاژ نرم ایا میشه تو خونه بقایا رو دفع کرد الانم قرص متیل ارگانول استفاده میکنم این بقایا تو خونه دفع میشه یا عفونت وچسبندگی میگیرم تو رو خدا راهنماییم کنید چیکار کنم من

    1. سلام بعد از پریود مجدد سونوگرافی انجام بدهید احتمال دفع آن وجود دارد.

  43. سلام ،من در هفته ۹بارداری به دلیل ایست قلبی جنین با قرص زیر زبونی سقط کردم ولی بعد جفت مونده بود به ابعاد ۵۳میلی بعد یه هفته سونو کردم گفت ۲۶میل هست ،وبهم قرص جلوگیری ومتیل ارگونوین داده گفت با پریودی دفع میشه ،ولی من العان پریودیم تموم شده وخیلی کم خونریزی داشتم واصلا چیزی از جفت ندیدم .بنظرتون چکار کنم

    1. سلام با توجه به آخرین سونوگرافی انجام شده جای نگرانی وجود ندارد.

  44. سلام ،من بقایای جفت ۲۶میلی داشتم که دکتر برام قرص جلوگیری ومتیل ارگونوین نوشت گفتن با پریودی دفع میشه ،ولی حالا پریودی تمام شده وچیزی دفع نکردم ،چکار باید بکنم ،لطفا راهنماییی کنید

  45. سلام،خدا قوت من هفته ی ۴بارداری بودم من دو روز پیش قرص میزوسپرول!استفاده کردم دوتا زیر زبون و ۴تا واژن ولی فقط ی لخته ی کوچیک و کمی خون ازم دفع شد ودیگه قطع شد ودیگه هیچی ،دیروز سونو دادم گفت بقا داری وباید صبر کنم و بتای خون ام رو چک کنن چند روز دیگه ولی استرس دارم ،چون دکتر گفت اگه بتا روبه افزایش باشه باید باز قرص میزو رو تکرار کنم،بنظرتون راه دیگه ای نیست که من دفع داشته باشم !

  46. با سلام
    من ۵۳ روز پیش هفته ۸ بارداری بدلیل تشکیل نشدن قلب جنین با قرص سایتوتک سقط داشتم ۴ روز بعد از سقط ۱۸ میل بقایا داشتم دکتر ۲۴ عدد متیل اورگونون داد ۲۳ روز بعد از سقط دوباره سونو دادم بقایا ۱۳ میل بود ۳۵ روز بعد از سقط پریود شدم خونریزی زیاد بود الان تقریبا ۹ روزه از بعد از پریودیم همچنان لکه بینی دارم امکان داره هنوز بقایا مونده باشه بعد از ۵۳ روز ؟ از کورتاژ میترسم،چیکار کنم تو رو خدا جواب بدین ممنون

    1. سلام باید مجدد سونوگرافی انجام بدهید.

  47. با سلام امروز رفتم سونو دادم گفت هنوز تقریبا ۱۲ میل بقایا داری باید چیکار کنم از عوارض کورتاژ میترسم
    با توجه به اینکه ۴ روز بعد از سقطم دارو خوردم باز دوباره میتونم دارو مصرف کنم الان ۵۳ روز از سقط و ۱۹ روز هم از شروع پریودیم میگذره
    تو رو خدا چیکار کنم خیلی نگرانم

    1. سلام نیازی به کورتاژ نیست با مصرف دارو دفع می شود.

  48. عذر میخوام چه دارویی
    ممنون میشم اسم دارو هم بگید
    پزشکم نظرش هیستروسکوپیه
    و یا قرص یاسمین یه دوره(گفتن احتمالش ضعیفه)
    البته ۵ روزه دیگه تایم پریودیمه
    نمیدونم چیکار کنم
    ممنون و سپاسگزارم از پاسخگوییتون

  49. سلام من در هفته ۹ بارداری عمل سا کشن انجام دادم بعد از ۱۵ روز رفتم سونو گفتن ۱۴*۵ mm بقایای مونده اندومتر ۹ mm هست الان ۲۰ روزه که از ساکشنم میگذره خیلی نگرانم که کی پریود میشم اخه لکه بینی خیلی کم رنگ و کم همراه با ترشح دارم عفونت نکرده باشم میشه راهنمایی کنید که ایا نیازی به کورتاژ هست یا نه

    1. سلام خیر نیاز به کورتاژ نیست .

  50. سلام تورو خدا کمکم کنید پنج روزه سقط کردم هفته ۱۶سه روز اول مثل یه فرد پریود بودم ولی روز چهارم وپنجم اندازه درد زایمان دارم درد میکشم ولی درده میگیره و ول میکنه دارم میمیرم راهنماییم ک
    کنید

    1. سلام باید به پزشک معالج خود مراجعه نمایید .

  51. سلام
    من دوروز پیش با قرص سایتوتک سقط انجام دادم
    اما ار ده تا فقط پنج تا رو استفاده کردم
    بقیه رو بالا اوردم
    الان حالت تهوع قط شده و درد کمی دارم
    خونریزیم هم کمتر شده
    با این حال ممکن بقایا مونده باشه ومجبور به کورتاژ بشم ؟؟؟

  52. سلام من دوهفته پیش افتادم به خونریزی ،هفته دوازده بارداری بودم که سونو دادم گفتن جنین در هفته هفتم رشدش متوقف شده و توی خونه با دارو گیاهی سقط شد ولی چهارروز بعد سقط سونوگرافی ۴۰میلیمتر بقایا نشون داد.خونریزیم خیلی خیلی کمه.دکتر بهم قرص ال دی داد که بعد پریود بشم.میتونم همزمان داروی گرم گیاهی مصرف کنم ؟یا بی تاثیره؟

    1. سلام معمولا با خون ریزی پریود دفع می شود نیازی فعلا به مصرف داروی گیاهی نیست .

  53. سلام من سقط با ساکشن داشتم در هفته ۴ بارداری..بعد از اون هیچ خونریزی نداشتم رفتم سونو واژینال گفتند لخته خون ۴*۶میلی متر مونده ۵..۶ روز مترژن استفاده کردم به دستور ماما ولی باز هیچ خونریزی نداشتم و ماما بهم گفت که حتما جذب شده ب نظرتون این احتمال هست؟من بعده ۲ هفته از سقط هنوز زیر شکمم تیر میکشه

    1. سلام در هفته ۴ بارداری نیازی به ساکشن نبوده باید به آن پزشک مراجعه نمایید.

  54. سلام لطفا راهنمایی کنید من تو هفته ۶ام سقط داشتم بقایای بارداریم ۴۵میل بود دارو استفاده کردم خونریزیم خیلی کم بود سونو که دادم گفت شده۱۷میل دوباره دکتر قرص متیل ارگونین بهم داد گفت اگه دفع نشه باید کورتاژ کنی قرص استفاده کردم اصلا توخونریزی نیافتادم سری بعد پیش یه دکتر دیگه رفتم اونم گفت به مرور زمان ازبین میره و ولش کنم هیچ داروام نخورم الانم نه درد نه خونریزی هیچ حالت غیر عادی ندارم .موندنش مشکلی ایجاد نمیکنه ؟خودش دفع میشه؟چقد زمان میبره که پریود شم؟

    1. سلام یک دوره قاعدگی زمان می برد تا مجدد پریود شوید.

  55. سلام من ۱۷روز پیش سقط شد بچم .یکماهه بود .همونروز رفتم دکتر بهم گفت داره سقط میشه و قرص بهم داد .سونو انجام دادم دکتر گف بقایا چسبیده به دیواره رحم و باید هیستروسکوپی بکنی آیا راهی بجز این عمل نیس؟خیلی کمه بقایا چن میلیمتره .گفت تبدیل به پولیپ شده چیکار کنم

    1. سلام خیر نیازی نیست .

  56. سلام خسته نباشید من ۸ این برج ۴ هفته باردار بودم ک بطور عمد با قرص سایتوتک سقط کردم و ساعت ۹ صبح قرص هارو مصرف کردم و ۶ عصر یکم خونریزی داشتم اما دردم خیلی شدید بود مثل درد زایمان الان رفتم سونو میگن ۱۲ میلی متر باقیمانده چکار کنم میترسم از کورتاژ توروخدا بگید چه دارویی مصرف کنم اصلا هم از روز سقط تا الان ک یک هفته میگذره خونریزی نداشتم فقط در حد لک اونم سیاه ولی هنوز درد دارم نمیدونم چکار کنم توروخدا راهنمایی کنید احتمالش هس پریود بشم و با خونریزی دفع بشه ؟؟؟؟

  57. سلام،خسته نباشید،من ۲برج ۶ سقط داشتم سونو دادم گفتن هنوز بقایا داری بعد ده روز لخته خون بزرگی ازم دفع شد باز سونو دادم گفتن هنوز بقایا داری بعد از یکماه و نیم رفتم پیش دکتر گفتن برو سونو بده رفتم سونو دادم گفتن تصویر یک ناحیه هتروژن به ابعاد۲۳۳*۱۷ میلی دارای فلوی عروقی افزایش یافته (گرید۳)به نفع بقایا در اندومتر دیده شد،رفتم پیش دکتر برام قرص متیل ارگونوین و ال دی و انتی ییوتیک تجویز کردن الان بعد ۱۵روز از مصرف قرص هنوز خون ریزی نکردم ترو خدا جوابم بدید کی خونریزی میکنم و نیاز به کورتاژ دارم یا نه

    1. سلام بعد از قطع قرص ال دی خون ریزی خواهید داشت.

  58. سلام من ۳ماه پیش با قرص سایتوتک تو هفته ۴ سقط کردم بعد از اون پریودم منظم بود ولی در پریود این ماه که ماه سوم هست لخته دیدم ممکنه بقایا مونده باشه ؟هیچ علائمی مثل درد تب و… ندارم درد پریود دارم فقط

    1. سلام خیر ربطی به سقط سه ماه پیش شما ندارد .

  59. سلام من سقط کردم با قرص سایتوتک الان سونو گرافی دادم که نشون داد۱۰سی سی بقایا هنوز مونده دکتر گفته باید کورتاژ بشم خواهش میکنم جواب بدین انواع دمنوش هم زیاد استفاده کردم دفع نشده و قرص متیل ارگونوین هم۱۵عدد استفاده کردم دفع نشده چیکارکنم کورتاژنشم خیلی میترسم صبرکنم تا پریودی عفونت نمیکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *