درمان زخم رحم و ناباروری/ آیا درمان زخم رحم باعث ناباروری می شود؟

بر اساس مطالعه ای که به تازگی انجام شده است، تکنیک های تشخیص و درمان تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم، اگر به طور صحیح و زیر نظر متخصص مجرب به کار گرفته شوند، هیچ گونه اشکالی برای باروری خانم ها در آینده ایجاد نمی کنند. در این مطالعه ۱۰۰ هزار زن در طول ۱۲ سال بررسی شدند.

نکته جالب این است که بر خلاف تصورهای قبلی، خانم هایی که تحت درمان با تکنیک های درمان ضایعات دهانه رحم قرار گرفتند، با احتمال بیشتری نسبت به خانم هایی که درمان نشدند، باردار شدند.

خانم هایی که تست پاپ آن ها به دلایل نامشخصی غیرطبیعی است، لازم است برای تشخیص دقیق و به موقع تغییرات پیش سرطانی، کولپوسکوپی و بیوپسی انجام دهند. اگر ضایعات پیش سرطانی تشخیص داده شود، بیمار باید با تکنیک هایی مانند فریز رحم و LEEP (استفاده از جریان برق برای برداشتن بافت غیرطبیعی دهانه رحم) درمان شود تا از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری شود.

دستاوردهای این مطالعه، خبر خوبی برای خانم هایی به شمار می رود که قصد بارداری در آینده دارند، اما به تشخیص پزشک باید فریز رحم انجام دهند.

امکان بارداری خانم هایی که درمان شدند بیشتر است
این مطالعه در مورد خانم های بین ۱۴ تا ۵۳ سال که برای درمان مراجعه کرده بودند، صورت گرفت. نتایج بارداری این خانم ها به مدت ۱۲ سال بعد از درمان، جمع آوری و با کسانی که درمان مشکلات دهانه رحم را انجام نداده بوند مقایسه شد. نتایج به شرح زیر است:

خانم هایی که درمان ضایعات پیش سرطانی را انجام داده بودند، با احتمال۴۰ درصد باردار شدند.
خانم هایی که تحت درمان دهانه رحم قرار نگرفتند، با احتمال ۹ درصد باردار شدند.
خانم هایی که تنها تکنیک های تشخیصی را انجام دادند و درمان نشدند با احتمال ۱۱ درصد باردار شدند.
علاوه بر بررسی امکان بارداری، مطالعاتی نیز در مورد تأثیر تکنیک های درمان ضایعات دهانه رحم در سلامتی نوزاد انجام شده که نتایج آن هنوز اعلام نشده است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *