درمان خالی شدن موی جلوی سر/ کاشت مو برای چه کسانی توصیه می شود؟!

شایع ترین علت ریزش موی سر خانم ها ارث بوده و ریزش مو با طرح زنانه (FPHL) نام دارد. حدود ۲۰-۳۰ درصد از خانم ها از ریزش موی ارثی رنج می برند. ریزش مو از پدر یا مادر به ارث رسیده و یک مشکل ژنتیکی است. ریزش موی ارثی ادامه دار و پیشرونده بوده و در موارد شدید احتمال طاسی سر نیز وجود دارد. برای رفع طاسی سر خانم ها می توان از کاشت موی طبیعی (پیوند مو) کمک گرفت.

کاشت موی طبیعی افق جدیدی را در درمان کم پشتی و طاسی سر خانم ها گشوده است. کاشت موی طبیعی (پیوند مو) در خانم ها نیز مانند آقایان با نتایج درخشانی همراه است. متاسفانه خانم ها به خاطر داشتن دو باور غلط خیلی کمتر از آقایان برای کاشت موی طبیعی (پیوند مو) مراجعه می کنند. الف- بعضی از خانم ها فکر می کننند کاشت موی طبیعی (پیوند مو) یک عمل مردانه بوده و برای خانم ها انجام نمی شود و فقط در ترمیم ابرو یا مژه خانم ها کاربرد دارد. ب- بعضی از خانم ها هم تصور می کنند موهای کاشته شده طبیعی نیست و به اندازه موهای سر رشد نمی کند یا بلند نمی شود.

البته لازم به ذکر است که خانم ها همیشه کاندید مناسبی برای کاشت مو نیستند. برای این که خانمی برای عمل کاشت مو انتخاب شود متخصصین به نکات مهم زیر توجه می کنند:

۱- علت ریزش مو (ارثی است یا غیر ارثی): ریزش موی سر آقایان ارثی است اما در خانم ها ممکن است موها به دلایل دیگر بریزد که غالبا موقت و گذرا است و نیاز به کاشت مو ندارد زیرا با درمان بیماری زمینه ای ریزش موها نیز متوقف می شود. عواملی که به طور موقت موجب ریزش مو در خانم ها می شوند عبارتند از: کم خونی فقر آهن، تغییرات هورمونی مثل کم کاری تیرویید، تنبلی تخمدان یا PCO ،رژیم های غذایی غیر اصولی، بعد از زایمان ( در دوران شیردهی ) یا سقط ، بعد از قطع مصرف قرص های ضدبارداری. حتی ممکن است استرس های شدید روحی و جسمی و مصرف بعضی از داروها نیز باعث ریزش موی سر خانم ها شود. به همین جهت قبل از کاشت مو در خانم ها بررسی کامل آزمایشگاهی الزامی است.

۲- جنس موهای پشت سر (ضخیم یا نازک): در عمل کاشت موی طبیعی موها از پشت سر برداشته می شود و به نواحی کم مو در جلوی سر منتقل می شود. بنابراین خانم هایی که موهای ضخیم و پرپشتی در پشت سر دارند مناسب کاشت موی طبیعی (پیوند مو) هستند ولی خانم هایی که موهای پشت سرشان نازک یا کم پشت است مناسب کاشت مو نیستند.

۳- انتظارات منطقی: خوشبختانه انتظار بسیاری از خانم ها از کاشت موی طبیعی (پیوند مو) منطقی و دست یافتنی است. خیلی از خانم ها می دانند تعداد موهای پشت سر (ناحیه اهدا کننده مو ) محدود بوده و اگر طاسی سرشان وسیع باشد، امکان پر کردن کل سر با تراکم زیاد وجود ندارد . در این موارد بهترین کار این است که در وهله اول ناحیه جلوی سر (که تاثیر فوق العاده ای در زیبایی چهره دارد ) به اندازه یک کف دست با تراکم خوب کاشته شود، پس از رشد موها ی جلوی سر می‌توان آنها را روی نواحی کم پشت شانه کرد و حالت داد. در واقع خانم‌ها می‌توانند با تغییر مدل موهای خود بیشترین بهره را از کاشت موی طبیعی (پیوند مو) ببرند.

۴- تراشیدن موهای ناحیه کم پشت : برای این که عمل کاشت مو با دقت و ظرافت کافی انجام شود لازم است موهای ناحیه کم پشت تراشیده شود که مورد پسند بعضی از خانم ها نیست.

کاربردهای دیگر کاشت مو در خانم ها

رفع طاسی سر ناشی از محکم بستن موها

خانم هایی که عادت دارند موهای خود را سفت ببندند به مرور زمان ریشه موها در خط رویش مو یا دو طرف سر سست شده و از بین خواهد رفت به نحوی که بالای گوش ها کاملا خالی می شود. در این وضعیت هیچ گونه درمان دارویی وجود ندارد و تنها راه علاج کاشت موی طبیعی است که عموما با نتایج شگفت آوری همراه است. موهای کاشته شده زنده و طبیعی است، به اندازه موهای طبیعی خانم ها قابلیت رشد دارد و می توان آنها را رنگ کرد، حالت داد و آرایش نمود.

تغییر شکل و محل خط موی پیشانی

یکی از کاربرد های مفید کاشت موی طبیعی تغییر شکل و محل خط رویش مو در پیشانی است. برخی از خانم ها به طور ارثی پیشانی بلند هستند و خط مو به ویژه در شقیقه ها عقب رفته و حالت مردانه پیدا کرده است. به نحوی که وقتی موها را به عقب شانه کرده و پشت سر می بندند بلندی و برآمدگی پیشانی نمایان می شود. این وضعیت چهره مردانه خشنی ایجاد می کند که خانم ها آن را دوست ندارند. در این حالت تنها راه علاج طراحی خط موی جدید زنانه و کاشت موهای ظریف به شکل متراکم است.

بیماری وسواس کندن موها

یکی از علل کم پشتی موهای سر خانم ها بیماری تریکوتیلومانی یا وسواس کندن موهاست. این بیماران در یک دوره از زندگی به خاطر اضطراب شدید یا وسواس زیاد موهای سر خود را دور انگشتان دست پیچیده و می کنند. ظاهرا کندن موها باعث کاهش اضطراب و احساس آرامش می شود. تکرار این کار پس از چند ماه ریشه موها را سست می کند و یا کاملا از بین می برد. خانم ها ی مبتلا به بیماری تریکوتیلومانی پس از درمان یا کنترل بیماری خود تحت نظر یک روانپزشک و مصرف داروهای ضد اضطراب یا روان درمانی می توانند از مزایای کاشت موی طبیعی (پیوند مو) بهره مند شوند.

کاشت ابرو و مژه

یکی دیگر از کاربردهای جالب کاشت موی طبیعی ترمیم ابرو است. مثلا بعضی از خانم ها ابروهایشان نازک و کم پشت است و دوست دارند یک ردیف مو اضافه شود یا خانم هایی که در اثر یک حادثه یا تصادف قسمتی از ابروی خود را از دست داده اند و دوست دارند جای خالی ایجاد شده را پر کنند. گاهی اوقات خانم ها روی ابرو تاتو می کنند و برای کاشت ابرو بر روی تاتو مراجعه می کنند. کاشت ابرو عمل ظریفی است و چند ساعت طول می کشد ولی اگر با دقت و حوصله انجام شود نتیجه فوق العاده ای دارد.

نکته مهم در کاشت موی ابرو آن است که زاویه و جهت رویش موهای کاشته شده با خواب طبیعی موهای ابرو یکسان باشد و موها کج و معوج درنیاید. توجه فرمایید برای ترمیم ابرو معمولا از موهای پشت سر استفاده می شود و رویش موهای کاشته شده همیشه سریع تر از موهای ابروست و باید هر هفته کوتاه شود. به طور کلی بهتر است خانم ها در مورد کاشت ابرو با متخصصین پوست و مو مشورت کنند، عکس های قبل و بعد بیماران قبلی را ببینند، نظر همسر خود را جویا شوند و خلاصه با دید باز تصمیم بگیرند. در مورد کاشت مژه باید اشاره کرد که عمل سهل و آسانی نیست و با خطر ریزش مژه های طبیعی و یا آسیب به چشم همراه است و از لحاظ زیبایی نتایج آن به خوبی کاشت ابرو نیست و کلا توصیه می شود خانم ها سراغ کاشت مژه نروند.

تکنیک کاشت مو در زنان

عموما تکنیک کاشت موی طبیعی (پیوند مو) در زنان و مردان یکسان است. از تکنیک FUT ، FIT یا ترکیبی از هر دو استفاده می شود. این کار با بیحسی موضعی و در حالی که فرد بیدار است انجام می شود و به جز تزریق داروی بیحسی سایر مراحل عمل بدون درد است. بیمار می تواند یک روز بعد از عمل پانسمان را عوض کرده و موها را بشوید. امروزه با تزریق داروهای خاص از ورم پیشانی بعد از عمل جلوگبری می شود و کلا کاشت مو عمل بی عارضه ای به حساب می آید. موهای کاشته شده پس از ۴-۳ ماه شروع به رشد می کند و پس از ۹ ماه حجیم و خوش حالت می شود.

انتخاب درست پزشک معالج

طبعا پیش از عمل لازم است بیمار توسط پزشک متخصص پوست و مو ویزیت شود و یک مشاوره کامل صورت گیرد. بهترین افراد برای انجام کاشت موی طبیعی متخصصین پوست و موی مجرب، متعهد و خوشنامی هستند که سال ها در این زمینه فعالیت کرده اند و دانش ، مهارت و تجربه لازم را در طول تحصیل و کار کسب کرده اند. بدون شک متخصصان پوست و مو از دقت و ظرافت خاصی در کار خود برخوردارند که نظیر آن را کمتر می توان در رشته های جراحی پیدا کرد.   

منبع خبر : tehranhair

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *