درمان تبخال تناسلی در دوران بارداری/ تبخال تناسلی و زایمان طبیعی

تبخال تناسلی یک بیماری عفونی است که توسط ویروس هرپس وارد بدن می شود و شیوع می یابد . این بیماری که بیشتر بر اثر ارتباط جنسی با افراد آلوده بروز می کند با احساس سوزش و خارش و شیوع تعداد زیادی جوش های آبکی بسیار ریز همراه است…

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی شایع است که مردان و زنان را درگیر می‌کند. خصوصیات هرپس تناسلی شامل درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی است.

اما ممکن است هیچ گونه علائم یا نشانه‌ای وجود نداشته باشد. این تبخال، حتی با وجود اینکه هیچ زخم قابل مشاهده‌ای نداشته باشد، می‌تواند واگیردار باشد. داروها می‌توانند علائم بیمار را تسکین داده و خطر آلوده کردن دیگران را کاهش دهند. کاندوم نیز می‌تواند در پیشگیری از انتقال ویروس موثر باشد.

بیشتر افراد مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نمی‌دانند که دچار آن هستند زیرا هیچ گونه علائم یا نشانه‌ی مشخصی وجود ندارد و یا بسیار خفیف هستند.

امکان انتقال تبخال به نوزاد
ویروس تبخال تناسلی ممکن است هنگام زایمان طبیعی به نوزاد منتقل شود که می‌تواند خطرناک باشد.

اما اگر خانمی قبل از بارداری این ویروس را بگیرد یا اگر برای اولین بار در اوایل بارداری دچار آن شود، احتمال این که نوزاد نیز آلوده شود، بسیار کم خواهد بود.

خانم‌های مبتلا به ویروس تبخال تناسلی، پیش از زایمان به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر هنگام زایمان، علائمی مانند ‌‌جوش و تبخال نمایان شده باشد، احتمالاً پزشک سزارین را تجویز خواهد کرد.

ابتلای مادر به تبخال تناسلی از دلایل ضرورت انجام سزارین است. اگر شخص در اواخر بارداری به ویروس تبخال تناسلی آلوده شود، خطر مبتلا شدن نوزاد بسیار بالاست.

به این دلیل که سیستم ایمنی مادر، ‌‌آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر این ویروس را تولید نکرده است. خانم‌هایی که از قبل مبتلا به عفونت تبخال بوده‌اند، آنتی‌بادی‌هایی را برای مقابله با ویروس دارند که می‌تواند از جنین نیز در مقابل این ویروس محافظت کند. اگر باردار هستید و گمان می‌کنید اخیراً مبتلا به این عارضه شده‌اید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی در دوارن بارداری
خانم‌هایی که دچار تبخال تناسلی نیستند، باید در سه ماهۀ سوم بارداری در مورد رابطۀ جنسی خیلی احتیاط کنند. بهتر است تنها درصورتی‌که مطمئن هستند همسر آنها به ویروس تبخال مبتلا نیست، نزدیکی داشته باشند. ‌‌‌‌‌برخی پزشکان معتقدند که بهتر است خانم‌ها هنگام بارداری به منظور بررسی ابتلا به ویروس تبخال تناسلی مورد آزمایش قرار گیرند، به خصوص در شرایطی که همسر آنها به این ویروس آلوده باشد. اگر فکر می‌کنید شما یا همسرتان باید مورد آزمایش قرار بگیرید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

درمان تبخال تناسلی در دوران بارداری
خانم‌هایی که برای درمان تبخال از داروهای ضد ویروس یا سایر روش‌های درمانی استفاده می‌کنند، باید در مورد استفاده از این داروها در دورۀ بارداری با پزشک خود مشورت کنند و تصمیمی را انتخاب کنند که از نظر پزشک برای آنها بهتر است. ابتلای نوزاد متولدشده به ویروس تبخال ‌می‌تواند خیلی خطرناک باشد. به همین دلیل به فردی که دچار تبخالی دهانی است، اجازه ندهید کودک شما را ببوسد. اگر شما هم تبخال دهانی دارید، نوزادان دیگر را نبوسید و حتماً قبل از دست زدن به کودک دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

بسیاری از تبخال‌ها از طريق ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) ایجاد می‌شوند. نام‌های دیگر تبخال‌هاي ایجادشده توسط HSV-1 عبارت‌اند از:

• تبخال اطراف دهان.
• تبخال دهان.
• تبخال لب‌ها.

علائم تبخال تناسلی در صورت وجود عبارتند از:

بسیاری از افرادی که به ویروس تبخال مبتلا می‌شوند، هيچ علامتی ندیده و احساس نمی‌کنند. در صورت بروز علائم (آنچه كه شما می‌بینید) و یا نشانه‌ها (آنچه شما احساس می‌کنید)،‌ فرد ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

سوزن شدن، خارش، یا سوزش: قبل از ظاهر شدن تبخال، ممکن است احساس سوزن شدن، خارش، یا سوزش برای یک روز یا بیشتر در پوست ایجاد شود.
زخم: یک یا چند تاول آبکی دردناک ممکن است در پوست ظاهر شود. تاول‌ها قبل از بهبود پاره مي‌شوند و اغلب مایعی از آن‌ها تراوش می‌کند و به شکل پوسته خشك درمی‌آیند. بین ۲ تا ۲۰ روز پس از تماس با فرد مبتلا، ‌اولين زخم‌ها ظاهر مي‌شوند. زخم‌ها ممکن است از ۷ تا ۱۰ روز بر روی پوست باقي بمانند.

محل ایجاد زخم‌ها بسته به نوع ویروس متفاوت است:

تبخال دهاني(HSV-1): اکثر تبخال‌ها بر روی لب‌ها یا اطراف دهان ظاهر می‌شوند. گاهی تبخالها بر روی صورت یا زبان نیز ایجاد می‌شوند. اگر چه این نواحی شایع‌ترین محل پیدایش تبخال هستند، تبخالها ممكن است در هر نقطه‌ای از پوست ظاهر شوند.
تبخال ناحیه تناسلی(HSV-2): تبخالها معمولاً در آلت تناسلی مردان، مهبل (واژن)، باسن، و یا مقعد ایجاد می‌شوند. زنان ممکن است به تبخال داخل واژن مبتلا شوند. همانند تبخال دهانی، این تبخالها نيز می‌توانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند.
علائم شبیه آنفولانزا: تب، درد عضلانی، یا تورم غدد لنفاوی در گردن (تبخال دهانی) یا کشاله ران (تبخال تناسلی).
مشکلاتی در ادرار کردن: افراد (اغلب زنان) مبتلا به تبخال تناسلی ممکن است با مشکلاتی در ادرارکردن و یا احساس سوزش در هنگام ادرار مواجه شوند.
عفونت چشمی (هرپس کراتیت): گاهی اوقات ویروس تبخال می‌تواند یک یا هر دو چشم را مبتلا کند. در این صورت، شما ممکن است درد، حساسیت به نور، تيك عصبي پلك و احساس وجود خاك در چشم را تجربه كنيد. عدم درمان سریع تبخال ، ممکن است منجر به ایجاد تبخال در چشم شودکه به خودی‌خود موجب تاري ديد و حتی از دست دادن بینایی می‌شود.
تبخال معمولاً در اطراف دهان یا روی اندام تناسلی ظاهر مي‌شود، اما می‌توانند در هر نقطه ديگري از پوست نيز ایجاد شوند.

اگر علائم و نشانه های تبخال در شما ایجاد شود، مدت زمان ماندگاری آنها به شرح زیر است:

تبخال های دهانی : ۲ تا ۳ هفته
تبخال های ناحیه تناسلی: ۲ تا ۶ هفته (در اولين بروز)

چه کسانی به تبخال مبتلا می شوند؟
اغلب افراد در در دوران نوزادی یا کودکی به HSV-1 (هرپس سیمپلکس نوع ۱) مبتلا مي‌شوند. تبخال لب کودکان می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست با یک فرد بزرگسال حامل ویروس انتشار پیدا كند. برای انتشار ویروس نیازی نیست که حتماً فرد بالغ تبخال داشته باشد.

ویروس HSV-2 (هرپس سیمپلکس نوع ۲) معمولاً از طریق تماس جنسی ایجاد می‌شود. حدود ۲۰٪ از بزرگسالان فعال از نظر جنسی در ایالات متحده به HSV-2 مبتلا هستند. برخی از افراد بيشتر در معرض ابتلا به ویروس HSV-2 هستند.

این افراد عبارتند از:

افرادی که دارای شریک های جنسی متعدد هستند.
افرادی که برای اولین بار در سن جوانی رابطه جنسی داشته‌اند.
افرادی که به عفونت‌های مقاربتی دیگر مبتلا هستند.
افرادی که به دلیل یک بیماری یا مصرف دارو دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *