درد زیر دنده سمت چپ در بارداری؛ علت آن چیست؟

علت درد زیر دنده سمت چپ در بارداری، فشار رحم در حال رشد شما و نیز لگدها و مشتهای جنین به آن ناحیه است…

بیست و نه هفته باردارم و درست پس از ورود به سه ماه دوم بارداری، درد ناراحت کننده ای زیر سینه یا همان زیر دنده سمت چپ خود احساس می کنم. معمولا وقتی مدتی طولانی می ایستم یا روی پهلوی خود می خوابم، درد شروع می شود. شنیده ام که بانوان باردار از سه ماه دوم بارداری نباید بر پشت خود بخوابند، اما این تنها وضعیتی است که با آن راحتم. چگونه می توانم این درد را التیام بخشم؟

پاسخ مشاور:

این مشکل یکی از عوارض شایع بارداری است که دنده ها و ماهیچه های قفسه ی سینه را درگیر می کند. در سه ماه سوم بارداری برای برخی از بانوان اندکی زودتر، این احتمال وجود دارد که دچار درد در ناحیه دنده ها در بخش چپ، راست یا هر دو سو شوید – که می تواند طیفی از ناراحتی خفیف تا به شدت دردناک باشد. این درد و ناراحتی در اثر فشار رحم در حال رشد شما و نیز لگدها و مشتهای فرزندتان به آن ناحیه است.

دنده های ناراحت معمولا در سمت قرار گرفتن وضعیت بچه مشاهده می شوند و می تواند درست زیر سینه احساس شوند. با پیشرفت بارداری و حرکت جنین به سمت لگن که معمولا بین هفته ی سی و ششم و سی و هشتم بارداری رخ می دهد، اوضاع بهبود می یابد.

برای التیام این مشکل تا زمانی که فرزندتان به سمت پایین حرکت کند به توصیه هایی زیر توجه داشته باشید:

راست قامت بنشینید و قوز نکنید – حالت بد بدن یکی از علل این ناراحتی است. از نشستن برای مدت طولانی پرهیز کنید. برخیزید و برای کشش بدن و پیاده روی کوتاه وقت تنفسهای منظم بگیرید. از کیسه ی آب گرم یا سرد استفاده کنید و تمرین هایی را انجام دهید که به شما در کشش و حمایت از بدن کمک می کند.

از تمرین های کششی زیر پیروی کنید:

رو به دیوار بایستید. پا چهل سانتی متر از دیوار دور باشد و کف دستهایتان را روی هم بگذارید و در مقابل صورت خود روی دیوار قرار دهید. سپس دستها را روی دیوار به سمت بالا ببرید و تا حد امکان بدنتان را به سمت بالا کشش دهید. این وضعیت را تا زمانی که راحت هستید ادامه دهید. این تمرین دیافراگم و قفسه ی سینه را از روی بالای رحم جدا می کند و آسایش موقتی فراهم می آورد. دراز کشیدن روی پشت چنان خطرناک نیست که می گویند، زیرا در خواب حرکت زیادی دارید. بالش نسبتا صافی را زیر پهلوی راست پشت خود قرار دهید تا اندکی به سمت پهلو متمایل باشید. این کار فشار بر رگهای اصلی خون را تصحیح می کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *