درد زایمان طبیعی چقدره؟!

می تونم درد زایمان را تحمل کنم؟ شدت درد زایمان طبیعی چقدره؟

درد زایمان هر زنی، به نوعی، منحصر به فرد است. تجربه ی شخصی هر خانمی از هر بارداری تا بارداری دیگر او می تواند متفاوت باشد. 

در آغاز مرحله ی ابتدایی زایمان، انقباضات شما ممکن است مانند گرفتگی های عضلانی دوران قاعدگی، به همراه کمر درد یا بدون آن باشد، ممکن است پرده های جنینیتان پاره شود، و نمایش خونی داشته باشید.

شخص ممكن است كمردرد مداوم داشته باشد كه معمولا بهمراه احساس گرفتگی عضلانی میباشد ؛ شبیه آنچه پیش از قاعدگی اتفاق می افتد.

این انقباضات گاهی بصورت تیر کشیدن زیر شکم و درد در ناحیه کمر یا حالت دلپیچه آغاز میگردند. انقباضات و درد زایمان طبیعی معمولاًهر ۵ دقیقه یک بار بروز میکنند و مدت آن از ۴۵ ثانیه تا ۶۵ ثانیه طول میکشد (هرچقدر به زمان زایمان نزدیک شوید ، فاصله انقباضات و درد زایمان کمتر میشود و و مدت زمان هر انقباض بیشتر میگردد).

درد و انقباض در مرحله اول زایمان مثل دردهای پریود و عادت ماهانه می باشد و قابل تحمل است . اما در مراحل بعدی و انتهایی زایمان میزان دردها زیادتر خواهد شد و با انجام ماساژ و تکنیک های تنفسی میتوان میزان آنرا کمتر و قابل تحمل تر نمود البته روشهای زایمان بدون درد نیز میتواند کمک کننده باشد. 

همچنین بخوانید:

درد زایمان طبیعی معادل چیست؟/ شدت درد زایمان

اگر در بیمارستان پذیرش شده باشید، ممکن است دکترتان با استفاده از یک قلاب کوچک پلاستیکی، پرده های جنینی شما را برای کمک به پیشروی کارها پاره کند.

در اوایل این مرحله، ممکن است در خانه راحت تر باشید. می توانید استراحت با خوابیدن را امتحان کنید، یا ممکن است مایل به فعالیت باشید. برخی از خانم ها متوجه می شوند به شدت مایل به تمیز کردن خانه با انجام برخی از کارهای منزلند اگر گرسنه اید، یک غذای سبک بخورید (مثلا سوپ، آب میوه یا نان تست) ولی غذای سنگین نخورید – در مواردی برای مقابله با عوارض درد، به بیهوشی نیاز پیدا می کنید، ممکن است مایل باشید زمان انقباضات خود را بگیرید، ولی نیازی نیست نگران آن باشید.

در صورتی که ناراحتی شما شروع شد، انقباضات با تناوب بیشتر و شدیدتر اتفاق افتاد با پرده های جنینیتان (کیسه آب) پاره شد، به پزشک خود تلفن کنید. بسیاری از خانمها با راه رفتن در طول مرحله ی اول درد، متوجه میشوند احساس راحتی بیشتری می کنند و حواسشان از درد پرت می شود. عده ای دیگر ترجیح می دهند در تختخواب استراحت کنند. از پزشک خود بپرسید آیا بیمارستان شما محدودیتی برای راه رفتن در طول درد دارد یا نه؟

ما در مقام پزشک، ممکن است از خانمی انتظار داشته باشیم به سرعت زایمان کند، ولی متوجه شویم دردش ساعتها طول می کشد، و آن دسته از خانم هایی که فکر می کنیم دردشان ساعت های مدیدی طول می کشد، ممکن است زایمان سریعی داشته باشند.

با وجود این، در اکثریت خانم های باردار، درد زایمان با الگوی قابل پیش بینی ای پیش می رود. درد زایمان به میزان نسبتا استانداردی، به راحتی در طول مراحل قابل تشخیصی طی می شود. پزشک می تواند میزان پیشرفت درد شما را هر چند ساعت یکبار با انجام معاینه ی داخلی دنبال کند. میزان پیشرفت درد شما با میزان سرعت باز شدن دهانه ی رحمتان و میزان راحت پایین آمدن جنین از لگن و مجرای تولد اندازه گیری می شود.

با ترسیم باز شدن دهانه ی رحم و موقعیت جنین بر روی یک نمودار، پزشک پیشرفت درد را به طور عینی اندازه گیری می کند. ممکن است پزشک میزان پیشرفت درد شما را با استفاده از نمودار مخصوصی که منحنی درد گفته میشود؛ پیگیری کند، تا با مقایسه ی پیشرفت تان با منحنی استانداردی که متوسط درد را نشان می دهد، پیشرفت دردتان را نشان دهد در صورتی که پیشرفت درد بسیار کند باشد یا دهانه رحم از باز شدن متوقف شود یا جنین پایین نیاید، دکترها نگران می شوند.

 آنها روشی اجمالی برای توصیف عوامل متغیری دارند که نشان می دهد یک زن چگونه در طول درد عمل می کند؛ سه مورد است:

مسافر، لگن، و قدرت. به عبارت دیگر، اندازه ی بچه و وضعیت او (مسافر) اندازه ی لگن و قدرت انقباضات (قدرت)، همگی عوامل با اهمیتی است. پزشک شما باید به تمام این عوامل توجه کند، زیرا در صورتی که درد به طور طبیعی پیشرفت نکند، می تواند نشانه ی آن باشد که بچه بهتر است با کمک با فورسپس با دستگاه مکنده – یا از طریق سزارین به دنیا بیاید.

اگر اولین زایمان خود را انجام می دهید، احتمالا كل مرحله ی درد بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول می کشد. برای زایمان های بعد از اولی، معمولا زمان درد کوتاه تر می شود.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. در زایمان فیزیولوژیک، زن باردار در حالت و وضعیتی که احساس راحتی بیشتری می کند قرار می گیرد، حتی ممکن است در حال صحبت کردن با همسرش باشد و در همین حین زایمان انجام خواهد شد و خیلی زود، نوزاد در آغوش مادر قرار می گیرد.

    //زایمان طبیعی چقدر درد دارد؟
    حتما با خودتان تصور می کنید که زایمان کردن در این شرایط با درد زیادی همراه است. پاسخ مثبت است؛ بله طبیعتا اگر این نوع زایمان زیر نظرکارآمدترین ماما صورت نگیرد، نتیجه اش هم رضایت بخش نیست. بنابراین بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که در زمان بارداری و زایمان به بهترین مرکز مامایی در تهران مراجعه کنید.

  2. زایمان معمولا دردناک است اما میزان درد برای هر زن متفاوت است. زنان می توانند به روش های مختلف خود را با درد زایمان طبیعی تطبیق دهند و آن را مدیریت کنند. در واقع روش های متفاوتی برای بی دردی وجود دارد و در افراد مختلف روش های متفاوتی می تواند کاربرد داشته باشد.
    برخی زنان دوست دارند که زایمان، فیزیولوژیک و کاملاً طبیعی صورت بگیرد. این به این معنی است که هیچ روش دارویی در حین زایمان برای درد استفاده نمی‌کنند و به جای آن روش‌های دیگر نظیر ورزش های تنفسی برای کاستن درد را انتخاب می‌کنند. گروهی دیگر، روش دارویی را برای کاهش درد زایمان انتخاب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *