درباره فشار خون در بارداری بدانید

فشار خون یکی از شایعترین بحران های حاملگی است . و اينكه چگونه حاملگی، فشار خون را شدید می کند یا حتی باعث آن می شود از مشکلات حل نشده طب می باشد.



چهار نوع فشار خون در حاملگی قابل تعریف است که شدت عوارض آن ،وقوع عوارض آن در بارداری متفاوت است.

۱- فشار خون حاملگی: یعنی افزایش فشار خون فقط در دوران بارداری.

۲- مسمومیت بارداری(پری اکلامپسی)

۳- تشنج و مسمومیت بارداری(اکلامپسی)

۴- مسمومیت بارداری در فردی که قبلا فشار خون مزمن داشته است.




تشخیص فشار خون زمانی است که فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ در فرد مشاهده شود. فشار خون gestietional یا فشار خون بارداری، یعنی فشار خون به بالاتر از ۹۰/۱۴۰ افزایش یافته و تا ۱۲ هفته بعد از ختم بارداری از بین می رود. بدون اینکه دفع پروتئین و یا عوارض دیگری داشته باشد.

پری اکلامپسی یا مسمومیت بارداری: بعد از هفته ۲۰ بارداری شروع می شود که با افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم در هفته و دفع پروتئین بیش از ۳۰۰ میلی گرم در ۲۴ ساعت همراه است. ورم دست و صورت در این حالت تشدید می یابد. که فرم خفیف و تشدید شده دارد و در حالات مختلف درمان های متفاوت دارد. اگر علایم عصبی و تشنج همراه با علایم پری اکلامپسی دیده شود حالت اکلامپسی مطرح می شود.

اگر فشار خون قبل از بارداری شروع شود و بدون علایم همراه باشد، جزو فشار خون مزمن طبقه بندی می شود.



درمان

مهم ترین نکته در فشار خون تشخیص به موقع آن است و این که جزو کدام گروه می باشد به تشخیص به موقع بستگی دارد.

اساسا معاینات دوران بارداری هر ماه تا ۲۸ هفتگی سپس هر دو هفته تا ۳۶ هفتگی و بعد از آن هفتگی تا زمان زایمان است. این پیگیری ها به ما کمک می کند که در اولین فرصت تشخیص افزایش فشار خون را بدهیم.

یکی از مهمترین اقدامات درمانی استراحت است. استراحت مطلق لازم نیست. مسکن و آرام بخش هم توصیه نمی شود. کالری، پروتئین کافی، مایعات و نمک کنترل شده (بدون قطع آن ها) تاثیرات عمده ای دارد. خوشبختانه عمده موارد خفیف هستند یا نزدیک به پایان حاملگی اتفاق می افتند و از آنجایی که بهترین درمان ختم حاملگی می باشد، لذا زمان وقوع علایم اهمیت می یابد.

داروها

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف داروهای ضد فشار خون مجاز در بارداری، با اینکه سطح فشار خون را پایین می آورد ولی تاثیری روی طول زمان بارداری ، عوارض فشار خون، یا وزن نوزاد هنگام تولد نداشته است و حتی مطالعه ای نشان داده است که کاهش رشد جنین در افرادی که دارو مصرف می کنند ۲ برابر افرادی است که دارو مصرف نمی کنند. تنها استثنا این موارد در مورد فشار خون مزمن است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *