دانسنتی های دندان شیری کودکان

اون انبردست رو بیار دندونت‌ رو بکشم

به هیچ‌عنوان با انبردستع نخ و دستمال‌کاغذی به جان دندان شیری کودک نیفتید. کشیدن دندان‌های دائمی اصولی دارد که اگر به‌ وسیله دندانپزشک انجام شوند، بدون درد و ناراحتی از دهان کودک خارج می‌شوند. کشیدن خودسرانه دندان شیری و درد و ناراحتی‌ ناشی از آن، ممکن است خاطره بدی از دندان‌پزشک در ذهن کودک ایجاد کند که او را برای همیشه از دندانپزشکی گریزان کند. بنابراین حتما کودک را برای کشیدن دندان شیری نزد دندانپزشک ببرید.

دندان شیری لازم است

هیچ‌وقت دندان شیری را با این توجیه که دندان دائمی جایگزینش جای آن را می‌گیرد، بی‌دلیل نکشید! دندان شیری باید تا حد امکان تا زمان رویش دندان دائمی در دهان کودک باقی بماند. بنابراین اگر پوسیده شد یا آبسه کرد و درد گرفت، در درجه اول به فکر تریم و عصب‌کشی و نگهداری آن باشید تا کشیدن‌اش، کشیدن دندان شیری را فقط به موارد ضرورت موکول کنید.

دندان‌های جلویی فضا نگهدارنده نمی‌خواهند

وقتی دندان‌های شیری جلویی در اثر ضربه و زمین‌خوردن هنگام بازی و ورزش می‌شکنند یا در اثر پوسیدگی‌های ناشی از مصرف شیر، محکوم به کشیدن می‌شوند، جای این دندان‌ها در دهان کودک شما خالی می‌ماند؛ ولی برای این دندان‌ها به فکر فضا نگهدارنده نباشید؛ دندان‌های شیری جلویی وقتی از دهان خارج می‌شوند، نیازی به جایگزینی فضا نگهدارنده ندارند. نگران نباشید، حتی اگر جای این دندان‌ها خالی هم بماند، دندان‌های دائمی جایگزین مرتب در دهان کودک شما ظاهر می‌شوند.

مسکن بعد از کشیدن دندان شیری

پس از کشیدن دندان شیری، از داروخانه برای فرزند خود، یک شربت مسکن و ضد درد تهیه کنید. دندانپزشک بر اساس سن کودک، مناسب‌ترین داروی ضد درد را تجویز خواهد کرد. تا هنگامی که بافت‌های اطراف دندان کشیده شده ترمیم شوند، کودک شما درد خواهد داشت و این مسکن به کاهش این درد کمک شایانی خواهد کرد.

دیر و زود داره، سوخت و سوز نداره

گاهی دندان شیری خیلی زودتر از موعد لق می‌شود و می‌افتد که سرو کله دندان دائمی جایگزین از جای دیگر فک پیدا می‌شود؛ ولی نکته اصلی این است که ۶ ماه دیر یا زود شدن افتادن دندان شیری طبیعی است. بنابراین اگر چنین اتفاقی برای کودک‌تان افتاد، اصلا نگران نشوید؛ ولی اگر ۶ ماه از افتادن شیری گذشته و خبری از رویش دندان دائمی جایگزین وجود ندارد و لثه و استخوان آنقدر محکم است که جلوی رویش دندان دائمی جایگزین را گرفته است. در این شرایط به جراحی و بازکردن راه دندان دائمی نیاز است.

فضای نگهدارنده جای شیری

گاهی دندان‌های شیری،‌بسیار پوسیده می‌شوند یا در اثر ضربه می‌شکنند یا کارشان به درد و آبسه می‌رسد. در این موارد لازم است که دندان شیری قبل از موعد یعنی قبل از لق‌شدن طبیعی، از دهان خارج شود. اینکار را دندانپزشک اطفال برای شما انجام خواهد داد؛ ولی فراموش نکنید همین‌جا خاتمه پیدا نمی‌کند. شما باید به فکر یک فضای نگهدارنده باشید تا فضای دندان شیری برای رویش دندان دائمی جایگزین آن حفظ شود. فضانگهدارنده‌ها سیم‌های مخصوصی هستند که به شکل حلقه درآورده می‌شوند و در فضای بی‌دندانی قرار می‌گیرند و فضای خالی را برای رویش دندان دائمی جایگزین حفظ می‌کنند. وقتی دندان دائمی زیرین شروع به جوانه‌زدن کرد، وقت آن است کوچولوی‌تان را نزد دندانپزشک ببرید تا فضانگهدانده را از دهانش خارج کند.

گاز استریل را نیم‌ساعت بگیرید

پس از کشیدن دندان شیری، محل آن خونریزی خواهد داشت و تا یک شبانه‌روز خارج‌شدن خون از محل زخم و دیدن خونابه در دهان کودک طبیعی است. بنابراین اصلا نگران نشوید، برای کنترل خونریزی باید گاز استریلی را که دندانپزشک در محل کشیدن دندان گذاشته است. تا حدود نیم‌ساعت در دهانش نگه‌ دارید و از او بخواهید این گاز را در دهان بگیرد. گاز گرفتن گاز استریل و فشار آن به محل زخم، به لخته شدن سریع‌تر خون و کنترل خونریزی کمک می‌کند.

کشیدن دندان شیری و بی‌حسی کامل

شاید نگرن درد ناشی از کشیدن دندان شیری باشید؛ ولی بد نیست بدانید دندانپزشک با تزریق داروی بی‌حسی، دندان شیری را قبل از کشیدن کاملاً بی‌حس می‌کند. حتی برای اینکه کودک متوجه درد کشیدن دندان شیری نشود، اسپری بی حسی در محل تزریق می‌باشدتا درد ناشی از ورود سرسوزن نیز احساس نشود.

برای مرخص کردن عجله نکنید

تلاش نکنید دندان شیری را قبل از موعد از دهان کودک خارج کنید. این دندان‌ها فضای دندان‌های دائمی جایگزین را در فک کودک شما نگه می‌دارند، بنابراین اگر زودتر از موعد مقرر از دهان خارج شوند، احتمال اینکه دندان‌های دائمی کودک نامنظم رشد کنند وجود دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *