خوردن روغن کرچک در هفته ۳۸ بارداری/ روغن کرچک و باز شدن دهانه رحم!

سلام ببخشید من باردارم و تو ۳۲ هفته هستم. میخاستم بدونم روغن کرچک چه ربطی به دهانه رحم داره؟؟ و این که چه تاثیری بر باز شدن دهانه رحم داره؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام به خانم های بارداری که در پایان ۳۸ هفتگی هستند مصرف روغن کرچک توصیه میشود که زودتر دهانه رحم باز شده و دردهای زایمانی شروع شود .

احتمال شروع زایمان طی ۲۴ ساعت پس از مصرف روغن کرچک افزایش مییابد

از مصرف روغن کرچک و مسهل های قوی بدون تجویز پزشک و در دوران بارداری باید پرهیز كرد زیرا روغن کرچک روده ها را تحریک کرده، انقباضات معده و روده و درد زیر شکم را باعث می شود و باعث سقط و زایمان زودرس می شود.

***

دکتر حمید صاحب کشاف عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه بسیاری از زنانی که قبل از بارداری، اجابت مزاجشان کاملا مرتب است اما در دوران بارداری به علت فشار رحم بزرگ بر روی روده ها و شل شدن عضلات جدار روده ها همچنین به دلیل اثر هورمون های مترشحه از جفت، دچار یبوست می شوند، گفت: قرص های آهن نیز ممکن است باعث تشدید یبوست شوند اما می توانند اسهال نیز ایجاد کنند.

وی در ادامه در خصوص راه های مبارزه با یبوست دراین دوران گفت: برای جلوگیری از یبوست فعالیت روزانه کافی و به کاربردن دستورات غذایی صحیح مفید است که می توان با مصرف مقدار زیادی سبزی به صورت خام یا پخته به افزایش حجم مدفوع و سهولت در دفع کمک کرد.

دکتر کشاف در ادامه افزود: میوه جات نیز علاوه بر فیبر زیاد و ازدیاد حجم مدفوع دارای مقداری مواد ملین مانند اسیدهای مختلف و املاح و شکر هستند بنابراین از آب آلو یا آلو خشک یا سایر میوه ها به خصوص سیب، انجیر، کشمش و خرما نیز می توان برای لینت مزاج قبل از خواب استفاده كرد.

همچنین استفاده از دو لیوان آب سرد که می توان چند قطره آب لیمو برای خوش طعم شدن به آن اضافه كرد به علت اینکه آب سرد بیشتر از آب گرم به تحریک لوله گوارش کمک می کند، موثر خواهد بود.

استفاده از مربا در صبحانه مخصوصا مربای پوست پرتقال که به طور مکانیکی روده را تحریک می کند، نیز توصیه می شود. به علاوه بهتر است که هر روز زمان معینی را برای رفتن به توالت تعیین کرد.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه زنان باردار نباید به استفاده از داروهای ملین عادت کنند، گفت: این مواد مخاط روده را تحریک کرده و بعد از مدتی روده ها را تنبل می كند به طوری که عادت به اجابت مزاج طبیعی نیز از بین می رود.

از مصرف روغن کرچک و مسهل های قوی نیز باید پرهیز كرد زیرا روغن کرچک روده ها را تحریک کرده، انقباضات معده و روده و درد زیر شکم را باعث می شود.

به علاوه سقط و زایمان زودرس نیز گاه گاهی بعد از استفاده از مسهل های قوی اتفاق می افتد.

وی در پایان توصیه كرد: اگر با استفاده از رژیم غذایی مناسب یبوست ادامه یابد با اجازه پزشک می توان قبل از خواب یک قاشق غذاخوری شیر منیزی یا روغن زیتون مصرف كرد.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. این مطلب هم مثل بقیه مطالبتون عالی و مفید بود دست شمادرد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *