خواندن داستان تصویری برای کودکان را جدی بگیرید!

خواندن داستان تصویری برای کودکان را جدی بگیرید!

کتاب های تصویری منبع مهمی از زبان، مفاهیم و درس های جدید برای کودکان خردسال هستند. تحقیقات جدیدی برای بررسی ویژگی های داستان های تصویری آغاز شده است که از یادگیری کودکان و انتقال آن اطلاعات به دنیای واقعی آن ها پشتیبانی می کند. چیزی که در این مقاله می خواهیم بیشتر به آن بپردازیم، چگونگی رشد نمادین، استدلال قیاسی و استدلال در مورد فانتزی کودکان است. سپس با یکدیگر تاثیر ویژگی های قصه های تصویری بر یادگیری کودکان و انتقال کلمات و حروف، مفاهیم علمی، راه حل های مسئله و اخلاقیات را مورد بررسی قرار می دهیم؛ با ما همراه باشید.
در دنیای ادبیات کودکان، قصه هایی وجود دارند که کودکان را به جهان های جادویی با شخصیت های خارق العاده، به سرزمین های دور با حیوانات و آداب و رسوم های منحصر به فرد و یا به سفر های متعدد با ماجراهای متمایز دعوت می کنند. در کنار این داستان ها، می توان کتاب های مستند و واقعی را نیز برای کودکان انتخاب کرد. کتاب هایی درباره فضاهای بیرونی، موجودات زیر آب یا دایناسور های ماقبل تاریخ که هم کودکان را با زیست های طبیعی آشنا می کند و هم افزوده ی علمی برای آن ها به دنبال دارد. این دسته از قصه های کودکانه ممکن است در برخی ویژگی ها مانند ژانر، عناصر خارق العاده، رئالیسم تصویری و استفاده از زبان واقعی با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند.
زمانی که یک داستان کودکانه را برای کودک روایت می کنیم، فارغ از این که آن داستان جزو کدام دسته است، از کودک انتظار می رود که حقایق، مفاهیم و ارزش ها را از آن بیاموزد و از آن ها در زندگی واقعی بهره ببرد. پس بدیهی است که باور محتوایی و اطلاعات داستانی که برای کودک انتخاب می کنید از اهمیت بالایی در رشد و زندگی او برخوردار است.

مسیر تثبیت جریان داستان در ذهن کودکان با قصه های تصویری

عناصر مختلفی که در کتاب های تصویری به کار می روند، کیفیت تصاویر و ارتباط هر چه بیشتر آن ها با محتوای قصه، منجر به بالا رفتن تمرکز مادر به عنوان خواننده داستان، و کودک به عنوان شنونده و بیننده می شوند. مادران در هنگام تعامل با یک کتاب ساده بیشتر از سایر کتاب ها، به عناصر کتاب برچسب می زنند و کودکان نیز با تمرکز بیشتری به عناصر این کتاب ها نگاه می کنند. پس جنبه های مختلف کتاب ها یا قصه های تصویری، می تواند آنچه را والدین و فرزندان روی آن تمرکز می کنند را تغییر دهد.
باید توجه داشته باشید که کودکان در یادگیری خودگزینشی هستند و ویژگی های رسانه ها، می تواند در یادگیری کودکان تاثیر بگذارد. کودکان به راحتی می توانند دانش های قابل تعمیم را یاد بگیرند و چه بهتر که این دانش ها از طریق سرگرمی هایی مانند کتاب یا قصه خوانی برای آن ها باشد.
بیایید برای این که بهتر متوجه این فرایند شوید، با یک مثال منظورم را ادامه دهم؛ یک قصه برای کودک خود بخوانید و در پایان، فردای آن روز یا چند ساعت بعد، برای اطمینان از یادگیری کودک و تثبیت در ذهن او، از او بخواهید اطلاعات گرفته شده از داستان را برای شما تعریف کند، با این کار می توانید استعداد کودک را محک بزنید و دریابید که ذهن کودک در به خاطر سپردن چه بخش هایی از قصه استعداد بیشتری دارد؛ تصاویرِ بیشتر، در به خاطر سپردن جریان داستان برای کودک تاثیر بیشتری داشته اند، یا متن ها و کلمات و جمله بندی های داستان را بیشتر در تعریف کردن داستان استفاده می کند.
این روند ممکن است در ابتدا برای کودک سخت باشد و فقط نکات کلی را برای شما بازگو کند، اما رفته رفته با گوش دادن به داستان، تمرکز بیشتری در جزییات به خرج می دهد و شوق کامل تعریف کردن، او را به سمت یادگیری و تقویت حافظه سوق می دهد. همین بازروایی داستان توسط کودک می تواند باعث پیشرفت در درک نمادین و استدلال قیاسی در کودک شده و درک کودک از خیال و واقعیت را به سطح بالاتری برساند.

کتاب داستان های تصویری در دنیای کودکی

کتاب داستان های تصویری در دنیای کودکی

آیا شما هم قصه های کودکانه فارسی که در کودکیتان همراه با تصاویر جذاب برایتان خوانده می شدند را به یاد دارید؟منظورم آن داستان های تصویری است که قبل از داشتن سواد خواندن و نوشتن برایتان خوانده شدند و برای اولین بار تخیل شما را برانگیختند؟ وقتی به آن داستان ها و آن دوران فکر میکنید چه حسی دارید؟
برای بسیاری از ما شخصیت های جذاب داستان های تصویری و یا فضای کلی و جذاب کتاب های دوران کودکیمان، خاطراتی را در ذهنمان ثبت کرده اند که لذتبخش و فراموش نشدنی است. کتاب های مصور فواید فوق العاده ای را برای کودکانی که در مراحل اولیه رشد مهارت های خواندن هستند، به ارمغان می آورند. نشان دادن تصاویر در کنار متن یا صدای داستان، ابزار ارزشمندی را برای کمک به کودکان در ایجاد درک، تسلط، واژگان و سایر مهارت های سواد پایه ارائه می دهد. تصاویر، ماجرای قصه های کودکانه فارسی را برای کودکان زنده می کند و به عنوان نقشه راه بصری برای داستان عمل می کند.
ایجاد مهارت های زبانی در کودکان با داستان های تصویری
وقتی بچه ها شروع به صحبت کردن و ساختن کلمات و جملات می کنند، یاد می گیرند که صداها و الگوهای زبانی را تشخیص دهند؛ این مفهوم آگاهی واج شناختی شناخته می شود که به عنوان پایه ای برای یادگیری خواندن عمل می کند. آهنگ ریتمیک بسیاری از کتاب های تصویری به کودکان کمک می کند تا آگاهی واج شناختی را توسعه دهند و آن را تمرین کنند. بچه ها ممکن است با تکرار قسمت هایی از کتاب های مصور مورد علاقه خود شروع کنند و سپس با ساختن قافیه ها یا داستان های مشابه خود ادامه دهند.

در ابتدایی ترین سطح، کتاب ها و داستان های تصویری به کودکان کمک می کنند تا بفهمند کلمات می توانند معانی را منتقل کنند؛ بدین صورت که آن ها می توانند تصاویر کتاب را با کلمات روی صفحه مرتبط کنند. در داستان های تصویری هم چنین از تصاویر برای یادگیری نام اشیاء و پدیده های جدید استفاده می شود.
شناسایی توالی داستانی با قصه های تصویری
با سازماندهی توالی رویدادها در یک داستان، بچه ها می توانند توانایی خود را برای درک آن چه می خوانند، تمرین کنند. تسلط بر این مهارت با شناسایی ابتدا، میانه و پایان و خلاصه کردن وقایع کلیدی داستان شروع می شود. تصاویر در کجای این مهارت هستند؟
کمک های بصری و تصاویر به خواننده یادآوری می کند که در طول داستان چه اتفاقی افتاده است و از بازگویی با اطمینان وقایع کلیدی پشتیبانی می کند.
همانطور که کودکان با خواندن داستان های تصویری، مهارت های توالی خود را تقویت می کنند؛ به آن ها اجازه دهید به تصاویر نگاه کنند تا از طریق حافظه تصویری به آن ها یادآوری شود که در داستان چه اتفاقاتی افتاده است. اگر اشتباه حدس زدند، از این اشتباه به عنوان فرصتی برای بازخوانی متن استفاده کنید.

کتاب داستان های تصویری در دنیای کودکی

علاوه بر تمام نکاتی که گفته شد، کتاب ها و داستان های تصویری که پر از عکس و تصویر هستند، کودکان را تشویق می کنند تا در مورد آن چه قرار است اتفاق بیفتند، پیش بینی و استنباط کنند. آن ها می توانند کلمات را با عبارات و وقایع موجود در تصاویر هماهگ کنند و حدس آگاهانه ای در مورد آن چه در ادامه داستان رخ خواهد داد، انجام دهند.

داستان های تصویری، درک مطلب را بهبود می بخشند

در مسیر علاقه مند شدن به مطالعه و تبدیل شدن به یک خواننده ماهر، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در کنار توالی و خلاصه کردن، بسیاری از مهارت های ضروری دیگر وجود دارد که بچه ها برای درک متنی که می خوانند؛ باید آن ها را تمرین کنند. برخی از این مهارت ها عبارت اند از : جمله سازی، حل مسئله، مقایسه و تقابل، نتیجه گیری، استنتاج و غیره.
کتاب ها و قصه های تصویری فارسی، مزایای زیادی برای کمک به درک مطلب مفید دارند. عکس ها سرنخ های بصری مهمی را برای کمک به ما، در کشف بیشتر روایتی که در حال خواندن آن هستیم، ارائه می کنند. تصاویر عبارات، جزئیات نانوشته، تنظیمات و زمینه را نشان می دهند که به مقایسه و تقابل های داستان کمک می کنند. این جزئیات به ما کمک می کنند تا جزئیات پیچیده تری از توسعه شخصیت در داستان ها را تجزیه و تحلیل کنیم.
تصاویر می توانند دانش های پس زمینه ای را به کودکان ارائه دهند و بر اساس آن چه در داستان اتفاق می افتد، نشانه های زمینه ای را ارائه کنند. این ویژگی به خوانندگان کوچک ما کمک می کند تا داستان را “بین خطوط” بخوانند و معناهای پنهان در متن را در تصاویر پیدا کنند.
در وولک داستان های تصویری با هدف بهبود عملکرد کودکان در هماهنگی چشم و مغز و پردازش سایر فواید قصه های تصویری که گفته شد، آماده و ارائه می شوند. قصه های کودکانه فارسی را می توانید با تنوع بسیار بالا در وولک به نشانی اینترنتی https://www.voolak.com ببینید و بهترین محتاها را برای کودک دلبند خود استفاده نمایید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *