حكم شرعی تعیین جنسیت
در روشهای تعیین جنسیتی كه در هر حال حاضر در دنیا و در كشور ما انجام میشود دو روش كاملا آزمایشگاهی است كه البته قطعیت این دو روش از سایر روشها خیلی بیشتر است و تقریبا میتوان گفت روشهای دیگر مانند رژیم غذایی و روز تخمكگذاری هیچ قطعیتی ندارند.
از نظر شرعی و مذهبی تقریبا همه مراجع تقلید و آیات عظام معتقدند تعیین جنسیت چه با روش ساده و چه آزمایشگاهی جایز است و مشكلی ندارد.
اگرچه از نظر فقها تعیین جنسیت جایز است، اما اگر در نظر فردی دختر یا پسر بودن ملاك باشد، طوری كه یك جنس را نسبت به جنس دیگر ارجح بداند از نظر قرآن این ظلمی بزرگ است.
مشكلی كه در این میان وجود دارد این است كه زن یا مردی به واسطه مشكلاتی نظیر عقیم شدن یا یائسگی بخواهند از اسپرم یا تخمك فرد دیگری استفاده كند و حتی بانكهای اسپرم یا تخمك وجود دارد كه افراد میتوانند با مراجعه به آن صاحب فرزند شوند. از نظر مراجع دینی ما در این روش دختر یا پسری كه متولد میشود دیگر متعلق به آن پدر یا مادر نیست و بسته به تركیب اسپرم یا تخمك پدر یا مادرش فرد دیگری است.
آیت الله خامنه ای: تعیین جنسیت با روش هایی مانند رژیم غذایی، تنظیم زمان آمیزش، لقاح مصنوعی یا تزریق اسپرم و… فی نفسه اشکالی ندارد اما اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام یا مفسده دیگری باشد، جایز نیست.
تعیین جنسیت در قرآن و احادیث
با توجه به آنچه از آیات و روایات به دست می آید، پسر یا دختر بودن فرزند به دست خداست .
در روایات آمده است که سیره امام سجاد (علیه السلام) بر این بود که اگر به ایشان بشارتِ تولّد فرزندی را می دادند، قبل از این که بپرسد فرزند پسر است یا دختر؛ می پرسید که آیا سالم است؟ و اگر نوزاد سالم بود می فرمودند:« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَخْلُقْ مِنِّی شَیْیاً مُشَوَّهاً: سپاس خداوند را که از من فرزندی ناقص به دنیا نیامده است.»
«پادشاهی آسمان ها و زمین از آن خداست؛ آنچه بخواهد می آفریند. به هر که بخواهد دختر هدیه می کند و به هر که بخواهد پسر می دهد یا (در یک شکم) پسر و دختری به او عطا می کند و آن که بخواهد بدون فرزند می گذارد. همانا اوست دانای توانا» (سوره شوری آیه ۴۹ و ۵۰)
علاوه بر این سیره معصومین به ما می آموزد که از خداوند درخواست فرزندانی سالم و صالح را داشته باشیم و در هنگام تولد نوزاد از سلامتی او سوال کنیم، نه از جنسیت او.
تعیین جنسیت در طب سنتی
امروزه که آمار تک فرزندی و دو فرزندی از فراوانی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است، والدین به دنبال تدابیری جهت انتخاب جنسیت بچه خود هستند، غافل از آن که هر آنچه خالق مهربان برای ما درنظر بگیرد، قطعاً بهترین خیرمان در همان می باشد و راهکاری که صد درصد جنسیت جنین را با انتخاب والدین تضمینی تعیین نماید وجود ندارد.
در این زمینه بر اساس منابع طب جامع ایرانی اگر طبیعت پدر و مادر به گرمی باشد جنسیت فرزند احتمال بیشتری دارد که پسر باشد و اگر سرد باشد فرزند را دختر می کند.
همچنین جرجانی در کتاب الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه در خصوص تعیین جنسیت آورده است که اگر عمل مقاربت در روز اول تا پنج روز بعد از پاک شدن زن باشد، جنسیت فرزند احتمال بیشتری دارد که پسر باشد، از روز ششم تا هشتم، احتمال دختر بودن جنسیت فرزند و از روز نهم تا پانزدهم، احتمال پسر بودن جنسیت فرزند بیشتر است و از روز شانزدهم تا شروع دوره بعدی احتمال جنسیت به یک نسبت مساوی می باشد.
در ضمن خوردن کاسنی نیز باعث افزایش احتمال پسردار شدن می گردد.
ارزش دختر در اسلام
کسانی که به آموزه های اصیل اسلامی آگاهی دارند می دانند که اسلام، کامل ترین و متعادل ترین دیدگاه ممکن را در مورد نسبت جنس مذکّر و مونّث دارد؛ نه قایل به مساوات بین آنهاست و نه معتقد به برتری یکی بر دیگری؛ بلکه آنچه که در نسبت بین آنها برقرار می کند «عدالت» است.
دختر در فرهنگ اسلامی از ویژگی ها و جایگاه خاصی برخوردار است.
در منابع اسلامی از دختر با تعبیرات جالبی چون ریحانه (گل)، قواریر (بلور)، حسنات (نیکی ها) و بهترین فرزندان یاد شده است .
در روایات داشتن دختر، ارزش و خیر معرفی شده و از رسول اکرم (ص) نقل شده که ایشان فرمودند: بهترین اولاد شما دخترانند.
ایشان همچنین فرمودند: هر کس دو خواهر یا دو دختر داشته باشد و به آنان احسان نماید، من و او در بهشت همانند این دو انگشت (سبابه و وسطی) در کنار هم خواهیم بود.
امام صادق (ع) نیز می فرماید: دختران حسنات و نیکی اند و پسران نعمت، همانا بر حسنات ثواب داده شود و از نعمت سوال می شود.
منبع خبر : setare