تنبلی تخمدان دارم و با متفورمین هم باردار نشدم؛ چه دارویی باید مصرف کنم؟/ عوارض متفورمین

من ۳۱ سالمه و مدت دوساله که با تجویز پزشک روزی دو عدد متفورمین استفاده میکنم به خاطر کم کاری تخمدان. ۸ ماهه تصمیم به بارداری داریم ولی هنوز بچه دار نشدیم. دو سال به صورت طبیعی جلوگیری داشتیم. البته آزمایش خونم از لحاظ هورمون خداروشکر مشکلی نداشته. میخواستم نظر شمارو بدونم آیا من مشکل نازایی دارم؟ سوال دیگه اینکه الان پنجاه روزه از پریود قبلیم میگذره و هنوز نشده ام باردار هم نیستم میتونم برای شروع پریودم از قرص پروژسترون استفاده کنم؟

پاسخ :
اگر با متفورمین تخمک گذاری نداشتید باید از داروهای تحریک کننده تخمک گذاری مثل کلومیفن استفاده نمایید. پروژسترون روزی ۲ عدد به مدت ۱۰ روز مصرف کنید تا پریود شوید. 

 

داروی متفورمین Metformin به شکل قرص مصرف می‌شود. این دارو در درمان دیابت نوع دو که همان دیابت غیروابسته به انسولین است، تجویز می شود. کاربرد دیگر این دارو در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است.
به یاد داشته باشید استفاده از این دارو باید با تجویز پزشک باشد و مصرف خودسرانه آن به هیچ وجه سفارش نمی‌شود. اگر شما داروی دیگری مصرف می‌کنید یا سابقه حساسیت دارویی دارید باید زمان مراجعه به پزشک او را در جریان بگذارید و در کل سابقه پزشکی خود را برای پزشک شرح دهید. اگر مبتلا به دیابت هستید و از انسولین استفاده می‌کنید و به علت مشکل تخمدان به پزشک مراجعه کرده اید باید پزشک را از مشکل قند خون خود آگاه کنید تا از تداخل دارویی جلوگیری کند.

عوارضی مانند اسهال، تنفس کوتاه و متوالی، گرفتگی‌های شدید ماهیچه‌ها و خواب آلودگی بیش اندازه و حتی خستگی یا ضعف زیاد مهم ترین و خطرناک ترین پیامدهای استفاده از این دارو هستند؛ اگر در طول مصرف هر کدام از این نشانه‌ها را داشتید به سرعت خود را به پزشک برسانید.

این دارو در پایین آوردن قند خون نقش به سزایی دارد پس اگر آن را برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده می‌کنید و در طول دوره درمان احساس سرگیجه و ضعف کردید با راه های مفیدی مانند خوردن حبه قند، نوشیدن آب میوه یا شربت عسل قند خون خود را بالا بیاورید. فراموش نکنید اگر در این حال شکلات بخورید بزرگترین اشتباه را کرده اید چراکه چربی موجود در شکلات مانع از آزاد شدن سریع قند موجود در آن می‌شود و فشار شما پایین می‌ماند!
 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *