تفاوت فولیک اسید 1 و 5

فرق فولیک اسید ۱ با ۵ چیست؟

مصرف اسید فولیک و یا همان فولات و یا بعبارتی دیگر B9 می تواند از بروز بیماری های قلبی و پوکی استخوان و انواع سرطان ها انسان را محفوظ نماید. اسید فولیک در مواد غذایی طبیعی مانند انواع سبزیجات از جمله اسفناج و کلم بروکلی و کاهو و همچنین در حبوباتی مانند عدس و لوبیا یافت میشود. اسید سولفیک طبیعی مورد نیاز بدن را می توان با مصرف میوه هایی مانند موز و طالبی و هندوانه تامین کرد.

کمبود اسید سولفیک در بدن می تواند انسان را دچار عارضه های زیر کند:

  1. در افرادی که در گذشته سکته قلبی داشته اند، خطر بروز سکته دوم را افزایش می دهد.
  2. احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می دهد.
  3. احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
  4. کمبود اسید سولفیک می تواند فرد را دچار افسردگی کند.
  5. احتمال ناباروری در مردان را افزایش می دهد.

خانمها بیشتر وقتی به پزشک مراجعه می کنند که یک تا دو هفته از زمان قاعدگی آنها گذشته و حدود پنج یا شش هفتگی بارداری آنهاست، زمانی که دیگر قلب جنین و لوله عصبی تشکیل شده و کارهایی که قبل از دوران بارداری می توان برای آنها انجام داده و عوارض قلبی و سیستم عصبی جنین را کاهش داد، دیگر فایده ای ندارد.

تفاوت فولیک اسید ۱ و ۵

تفاوت اسید فولیک ۱ و ۵ در میزان دورز درمانی است و اسید فولیک ۵ میلی گرم، مقدار بیشتری از اسید فولیک در خود جا داده است.

اسید فولیک چند میلی قبل از بارداری

همه خانمها باید قبل از اقدام به بارداری فولیک اسید مصرف کنند. توصیه می شود، خانمها از یک ماه تا سه ماه قبل از بارداری از فولیک اسید استفاده کنند که خیلی از عوارض قلبی و مغزی عصبی را کاهش می دهد ولی خانمهایی که سابقه قندخون یا بیماری‌های مغزی عصبی در دوران جنین‌های قبلی دارند توصیه می شود که از فولیک اسید ۵ میلی گرم از سه ماه قبل از دوران بارداری استفاده کنند و تا سه ماه اول بارداری ادامه دهند اما کسانی که سابقه بیماری خاصی ندارند از فولیک اسید یک میلی گرم استفاده کنند.

از دیگر مراقبتهایی که خانم‌ها باید قبل از دوران بارداری انجام دهند، انجام معاینه واژینال است که اگر عفونت واژینال دارند قبل از بارداری درمان شود زیرا عفونت‌های قارچی احتمال زایمان زودرس و پارگی کیسه آب را افزایش می‌دهند.
وی افزود: تست پاپ اسمیر و تزریق واکسن‌هایی که از مدت زمان آن بیش از ده سال گذشته است از دیگر مراقبت‌هایی است که باید قبل از اقدام به بارداری انجام شود.

اسید فولیک چند میلی قبل از بارداری

عوارض فولیک اسید ۵ در بارداری

فولیک اسید می تواند در دوران بارداری به رشته های عصبی جنین آسیب برساند و در نهایت کودک را مبتلا به اوتیسم کند و او در برقراری روابط اجتماعی خود دچار مشکل شود.

مصرف فولیک اسید در دوران بارداری می تواند خطرات ابتلا به تومور در مادران را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف نامتناسب فولیک اسید در دوران بارداری می تواند با بروز سرطان های زنانه ارتباط داشته باشد و احتمال بروز تومور در سینه بانوان را افزایش دهد.

مصرف نامتناسب فولیک اسید در دوران بارداری می تواند  باعث ایجاد کم خونی شود و خطر مقاومت در برابر انسولین را در مادران افزایش دهد و کودک را به چاقی دچار کند.

البته لازم به توضیح است که مصرف موادغذایی طبیعی حاوی اسید سولفیک بدون عارضه است و خطری برای مادر و جنین در دوران بارداری ندارد. البته مصرف زیاد جگر و قلوه که دارای فولیک اسید هستند برای مادران در دوران بارداری توصیه نمی شود.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در رابطه با مصرف فولیک اسید گفت:

خانم‌هایی که تصمیم به بارداری می‌گیرند، باید یک تا سه ماه قبل از اقدام به بارداری، مراجعه کنند که یک شرح حال و سابقه از بیماری‌هایی که در فرد و خانواده‌اش وجود دارد در اختیار پزشک قرار بگیرد تا اقدامات مراقبتی قبل از بارداری انجام شود.

دکتر زهرا شمالی افزود:

مثلا افرادی که سابقه قندخون، تیروئید، بیماری‌های قلبی یا آسم دارند حتما باید مشاوره‌های قبل از بارداری را انجام دهند همچنین کسانی که سابقه مرگ جنین، زایمان زودرس یا پارگی زودرس کیسه آب دارند جز افراد پرخطر محسوب می‌شوند.

دکتر شمالی خاطرنشان کرد:

بیماری‌های دندان باعث افزایش احتمال زایمان زودرس و پارگی کیسه آب ‌می‌شود و میزان عفونت در دوران بارداری را افزایش می دهد بنابراین معاینات دندانپزشکی قبل از اقدام به بارداری نیز از دیگر مراقبت‌هایی است که باید انجام شود.

منبع خبر : bpums.ac.ir

اشتراک‌گذاری
336 نظر
  1. سلام.من باید روز ی یه فولیک اسید ۵ بخورم.اما فولیک اسیدام ۱ میلی.میتونم ۵ تا فولیک اسید۱ میلی گرمی جای یه فولیک اسید۵ میلی بخورم؟

    1. سلام عزیزم اگر باردار هستید روزانه مصرف یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی کافی است.

  2. سلام من بدنسازی کار میکنم روزی یه دونه از فولیک اسید۱میخورم نظر شما چیه؟

    1. سلام باید پزشک با توجه به جواب آزمایش شما این قرص را برای شما تجویز کند بهتره بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید زیرا عوارض جانبی برای شما دارد.

  3. سلام،من چند ماه پیش رفتم دکتر و برای پیش از بارداری فولیک اسید ۵ تجویز کردن،گفتن یکم کمخونی دارم ،صد تا دونه رو که مصرف کردم دوباره رفتم از همین گرفتم ،میخواستم بدونم مشکلی برام ایجاد نمیکنه با این دوز مصرفم رو ادامه بدم؟ممنون

    1. سلام بهتره هفته ای دو عدد مصرف کنید زیرا روزی یک عددقرص اسید فولیک یک میلی گرمی کافی است واینکه ۳ ماه قبل بارداری باید قرص اسید فولیک مصرف شود.

  4. سلام من ۶ماه ازدواج کردم دوماه اول جلوگیری طبیعی داشتم بعدتصمیم به بارداری کردم ولی نتیجه ای نداشت رفتم دکتر گفت تخمک گزاریم ضعیفه قرص فولیک اسید۵ بهم دادباویتامین E به نظرشمامن بااین داروهامشکلم رفع میشه بعدالان سه دقه است که پریودیم عقب میفوته.

    1. سلام اگر شما تخمک گذاری مطلوبی ندارید بهتره با مشورت پزشکتان از قرص های تحریک تخمک گذاری استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید قرص ویتامین ای وقرص فولیک اسید ربطی به تخمک گذاری ندارند.

  5. سلام من تالاسمی مینور و دیابت نوع ۲ دارم و همیشه بی حال هستم بنظرتون اسید فولیک ۱ بخورم یا ۵ لطفا نگویید به پزشک مراجعه کنم بارها مراجعه کردم ولی نتیجه ای نگرفتم!

    1. سلام باید زیر نظر متخصص خون یا متخصص داخلی باشید.

  6. سلام من و همسرم پسر عمو و دختر عمو هستیم ۷ ماه پیش باردار بودم ولی بچه انسداد مثانه داشت و دکتر گفت باید سقط بشه،بعد از اون تا الان اسید فولیک ۵ میخورم که دکتر بهم نگفته
    میخواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد برای بارداری بعدیم؟
    اگر کسی بیشتر از ۳ ماه اسید فولیک۵بخوره اشکالی نداره؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام بهتره فعلا هفته ای یک عدد مصرف کنید.

  7. سلام من و همسرم پسر عمو و دختر عمو هستیم ۷ ماه پیش باردار بودم ولی بچه انسداد مثانه داشت و دکتر گفت باید سقط بشه،بعد از اون تا الان اسید فولیک ۵ میخورم که دکتر بهم نگفته
    میخواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد برای بارداری بعدیم؟
    اگر کسی بیشتر از ۳ ماه اسید فولیک۵بخوره اشکالی نداره؟

  8. سلام من تالاسمی مینور داشتم اسید فولیک ۵ دکتر تجویز کرد و دو بار سقط داشتم .حالا هفته ۴ بارداری هستم باید همون اسید فولیک ۵ رو ادامه بدم ایا.؟

    1. سلام بله با مشورت پزشکتان قرص را ادامه دهید.

  9. سلام.من الان نوزده روز ازپریودم میگذره.و فولیک استفاده نکردم ایا برای جنینم خطرناکه

  10. سلام دکتر به من گفته کیست ۲ ونیم میلیمتری دارم قصد باردار شدن هم دارم قرص فولیک اسید هم میخورم اما قرص ال دی که برای کیست نمیخورم مشکلی برام پیش نمیاد لطفا راهنماییم. کنید ممنونم

    1. سلام سایز کیست شما خیلی کوچک میباشد میتوانید برای بارداری اقدام کنید.

  11. سلام.ببخشین من الان پنج ماهه باردارم.کم خونی هم دارم.سطح هموگلوبینم ۱۱هست.الان اسید فولیک ۵میلی استفاده میکنم روزی یه عدد.میشه روزی دوتا استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز در ۳ ماهه دوم بارداری هموگلوبین زیر ۱۰ کم خونی تلقی میشود شما کم خونی ندارید و رنج هموگلوبین شما طبیعی است ضمنا از هفته ۱۶ بارداری به بعد خانم های باردار باید هر روز قرص آهن مصرف کنند روزانه یک میلی گرم اسید فولیک نیاز خانم باردار را بر طرف میکند وبعد از ۱۶ هفتگی نیازی به مصرف روزانه اسید فولیک ۵ میلی گرمی نیست.

  12. سلام
    من ٢ ماه پيش زايمان كردم. تالاسمي مينور دارم.
    دكتر برام قرص پريناتال دادن و گفتن اسيد فوليك هم مثل قبل ادامه بده و برام ننوشتن توي نسخه و متاسفانه من هم حواسم مبود كه دور دارو رو بپرسم.
    من هم اسيد فوليك ١ ميخوردم قبلاً هم ٥ميلي.
    الان با توجه به قرص پريناتال و تالاسمي به مظرتون كدوم اسيدفوليك رو بخورم؟
    ممنون

    1. سلام شما تا ۳ ماه بعد از زایمان میتوانید هر روز از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  13. سلام وقت بخیر من در هفته ۳۱ بارداری هستم و آزمایش قند یکساعت بعد از غذا ۱۴۵ بوده (مرز ۱۴۰ بود ک من ۵تا بیشتر) دارویی برای دیابت مصرف نمی‌کنم و دکتر فقط رژیم غذایی داده و قرص ۵ میلی اسید فولیک روزی یک عدد، با توجه ب دوز بالای فولیک ضرری برای جنین نداره؟
    ممنونم

    1. سلام دوست عزیز مصرف روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی برای خانم باردار کافی است قرص اسید فولیک در ۳ ماهه اول بارداری برای ما اهمیت دارد از هفته ۱۶ بارداری به بعد باید خانم باردار قرص اهن‌مصرف نماید الان هم ‌شما باید حتما روزی یک عدد قرص آهن مصرف کنید میتوانید قرص اسید فولیک ۵ میلی گرمی خود را هفته ای ۲ بار مصرف کنید.

  14. سلام من برای بارداری اقدام کردم وتمام آزمایشات روانجام دادم فقط ویتامین dکم بود که قرص ۵۰۰۰۰داد هفته یه بار، وچون دختر عمو پسرعمو هستیم فولیک۵دادبهم شبی ۱عدد، یه ماه کامل خوردم تموم شد رفتم بگیرم فولیک ۱داد بهم داروخونه میشه ۵تا باهم بخورم؟ چون دکترم گفته بود باید ۳ماه بخوری

    1. سلام دوست عزیز روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی برای خانمهایی که در حال اقدام به بارداری هستند ویا اینکه باردار هستند کافی است و نیازی به ۵ میلی نیست قرص اسید فولیک ربطی به دختر عمو و پسر عمو بودن شما با همسرتان ندارد برای پیشگیری از ناهنجاری های عصبی در جنین تجویز میشود ومصرف روزانه یک میلی گرم قرص اسید فولیک کافی است در خانمهایی که دوقلو باردار هستند ویا فرزند اولشان ناهنجاری های عصبی دارند ویا خانمهایی که دیابت دارند ویا مشکل خاصی دارند مانند صرع و…. ۵ میلی گرمی تجویز میشود.

  15. سلام
    مصرف اسید فولیک ۱تو جنسیت جنین تاثیرمیزاره؟ هنوز اقدام ب بارداری نکردم.

    1. سلام خیر مصرف قرص اسید فولیک ربطی به جنسیت جنین ندارد.

  16. باعرض سلام
    من یه ماهه ازدواج کردم هنوزاقدام ب بارداری نکردیم
    ولی دوست داریم دوقلوبچه داربشیم
    چیکار باید بکنیم
    چه غذاهایی باید مصرف کنیم

    1. سلام دوست عزیز دوقلوزایی ربط زیادی به تغذیه ندارد باید ژن آن را داشته باشید یا اینکه از داروهای کمک باروری استفاده کنید اما از آنجاییکه بارداری دوقلویی جزء بارداری های پر خطر محسوب میشود و ریسک سقط و زایمان زودرس در این بارداری وجود دارد توصیه میشود که اصراری بر بارداری دوقلویی نداشته باشید.

  17. خیلی ممنون از راهنماییتون

  18. سلام من مردی ۳۸ ساله هستم وکم خونی منور دارم همسرم طی مدت ۱۱ سال ۶ سقط بچه تو ۳ ماهگی داشت وبعد از درمان واستفاده از آمبول هبارین مشکلمون تو سال آخر حل شد وخدا به ما یه دختر سالم داد البته با کم خونی مینور ولی بزشکان گفتن که از حالا هر سه نفر باید روزانه یه قرص یک میلی فولیک اسید استفاده کنید و حدود ۶ سال میشه که شبها وقبل ازخواب بدون وقفه داریم استفاده میکنیم آیا این روش برای بارداریهای بعدی وکم خونی هامون تاثیر خوبی داره یا نه نظرتونو لطف کنید به اجیمیلم ارسال کنید ممنون

    1. سلام بله تاثیر دارد اما هر چند سال یک بار باید آزمایش خون بدهید تا میزان دوز مصرفی قرص شما تنظیم شود تا در مصرف دارو زیاده روی صورت نگیرد.

  19. سلام و خسته نباشید..من ازمایشات قبل بارداری رو انجام دادم و از ۱۰خرداد قرص یدوفولیک میخورم.. قصد داشتم اخر تیر اقدام کنم که تا اون موقع من یک ماه ونیم میشه که یدوفولیک رو خوردم و چون میگن باید سه ماه قبل بارداری مصرف بشه ایا اگر من باردار بشم مشکلی برای جنین بوجود میاد؟؟؟از لحاظ جسمی و فکری و هوشی؟؟ متشکر

    1. سلام ممنون. دوست عزیز حتما الزامی وجود ندارد که ۳ ماه قبل بارداری از قرص اسید فولیک استفاده شود الان زمان‌مناسبی است که شما شروع به مصرف قرص کرده اید مصرف قرص اسید فولیک در ۳ ماهه اول بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد میتوانید برای بارداری اقدام کنید نگران نباشید.

  20. سلام من ۳۰ سالم هست اشتباهی دو بار قرص فولیک اسید ۵ در یک شب خوردم. اشکالی داره

    1. مشکلی نیست. نگران نباشید.

  21. من تو هفته سوم بارداری هستم و فقط امروز
    رو اشتباهی به جای فولیک اسید ۱ ، فولیک اسید ۵ استفاده کردم ، به نظرتون مشکلی پیش میاد؟

    1. خیر –  مشکلی ایجاد نمی شود.

  22. سلام . من با آزمایشاتی که چند بار دادم ( طی ماههای مختلف ) دارای ذخایر اهن صفر میباشم .
    بهم روزی یک عددقرص فیفول و یک عدد فولیک اسید یک دادن . به نظر شما تا کی باید ادامه بدم …

    1. سلام داروهای خود را باید به مقداری که پزشک معالج شما تجویز نموده مصرف کنید.

  23. سلام من درهفته ی هفتم بارداری هستم و سفکسیم ۴۰۰استفاده میکنم چون عفونت ادرار دارم‌مشکلی برای جنین نداره قلبشم تشکیل شده

    1. سلام خیر مشکلی ندارد میتوانید زیر نظر پزشک متخصص قرص سفکسیم را مصرف نمایید سعی کنید مایعات ومیوه زیاد مصرف کنید.

  24. با سلام،من بخاطر کیست که داشتم یه مدت دارو استفاده کردم چون قصد حاملگی داشتم پزشکم فولیک اسید۵ رو تجویز کرده بود و گفته بود سه ماه باید ادامه بدم ولی داروم که گرفتم واسه یک ماه بود ادامه اون رو همون فولیک اسید۵بخورم یا ۱؟

    1. سلام مصرف روزانه اسید فولیک یک میلی گرمی کافی است.

  25. سلام خسته نباشید من قصد بارداری دارم و سه ماهه که قرص فولیک اسید میخورم این ماه آخر خودسرانه فولیک اسید ۵ میلی خوردم در طول این ماه روی دست و پام چند لکه قرمز افتاد که خارش هم داشت به نظرتون عوارض فولیک ۵ هتسش. خو اهشا راهنماییم کنین.

    1. سلام ممنون نگران نباشید مصرف قرص اسید فولیک ۵ میلی گرمی خودرا قطع کنید و زمانی که متوجه شدید باردار هستید شروع به مصرف قرص اسید فولیک یک میلی گرمی کنید.

  26. سلام من هفته ۱۵ بارداری هستم بخاطر مشکل کولیت اولسروزم روزی دوتا سولفاسالازین۵۰۰ مصرف میکنم در حال حاضر یدوفولیک و اسید فولیک هم مصرف میکنم میخواستم بدونم از اسید فولیک ۱ یا ۵ باید مصرف کنم؟مصرف روزانه چقدر اسیدفولیک خطر اوتیسم در جنین رادارد؟

  27. سلام.۳۱ ساله هستم به دلیل وجود لخته خون در مغز(سابقه سکته مغزی خفیف)۱۰ساله دارم فولیک اسید ۵و وارفارین مصرف میکنم قطع کردن این قرض ضرری برام دارد یا خیر .
    در جورد عوارض این قرص هم اطلاعات بهم بدین
    ممنون

  28. سلام
    من ده اردیبهشت یه سقط با قرص و کوتاژ برای بقایا داشتم که علت سقطم تشکیل نشدن قلب بود.دکتر گفته بود سه ماه جلوگیری ولی من شصت روز بعد از سقط یعنی ده تیر متوجه شدم باردارم.دوتا سوال دارم.
    آیا این بارداری امکان داره بخاطر قرصا خطرناک باشه و یا احتمال تشکیل نشدن قلب هست؟
    الان به مدت یه هفته ست هر روز اسید فولیک ۵ میل مصرف میکنم.آیا ضرر داره؟؟؟
    ممنون اگه جواب بدین

    1. سلام خیر خطری ندارد بهتر است روزانه قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  29. سلام خسته نباشید من ۵ ماهه از ازدواجم گذشته و به دلیل مشکل معده دکتر برام قرص های nexium 40 m…..family CT…..و کلردیازپوکساید را تجویز کرده اند و تصمیم به بارداری دارم میتونم همزمان قرص فولیک اسید ۱ رو استفاده کنم ؟

    1. سلام ممنون. بله میتوانید استفاده کنید.

  30. سلام وقت بخير. من كم خوني مينور دارم و سالها هموگلوبينم بين ۱۱ و ۱۲ است. اسيد فوليك۱ نسخه تجويزي دكترها براي من بود كه بعلت عوارض يبوستي كه داشت مداوم مصرف نمي كردم. الان تقريبا ۱ هفته ست كه هرشب زمان خواب فوليك اسيد۵ مصرف ميكنم و حس بسيار خوبي دارم. ضمن اينكه در ۳ماه آينده انشاالله قصد بارداري خواهم داشت.. دوز مصرفي ذكر شده مناسب است؟؟

    1. سلام میتوانید زیر نظر پزشک معالج خود یک روز در میان از آن استفاده کنید.

  31. سلام من کم خونی دارم.همیشه از جام بلند میشم سرم سیاهی میره ریزش شدید مو دارم زود عصبی میشم آیا قرص فولیک اسید رو میتونم مصرف کنم که کم خونیم برطرف بشه ممنونم

    1. سلام اگر آزمایش دادید و کم خونی دارید باید زیر نظر پزشک از قرص آهن و اسید فولیک استفاده کنید.

  32. سلام من۲ماهه باردار هستم سن ۳۴ سال دارم از قبل بارداری فولیک اسید مصرف نکردم و زمانی که متوجه بارداری شدم یعنی تقریبا ۱ماه قبل فولیک اسید ۱ میخورم به نظر شما کافیست یا باید ۵ بخورم.مرسی

    1. سلام بله کافی است.

  33. سلام من ۲۹ سالمه، بدون اطلاع باردار شدم و هفته ۵ بارداری متوجه شدم،کم خونی ندارم اما دکتر قبلا بهم گفته بود حتما قبل بارداری فولیک اسید بخوری چون حجم گلبولهات یه ذره کوچیکه، ولی چون نمیخواستم فعلا اصلا قبل بارداری فولیک اسید نخوردم، الان خیلی استرس گرفتم که اسیب مغزی نخاعی وارد میشه؟؟؟ الان هرشب فولیک اسید ۱ میخورم کافیه؟ دکتر برام نوشت ولی نسخه شو گم کردم و نمیدونم ۱ بود یا ۵، خواهشا راهنماییم کنید

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی کافی است .

  34. سلام من تالاسمی مینور دارم و فولیک پنج مصرف میکنم و قصد بارداری دارم با توجه به مصرف روزانه فولیک ۵ باردار شدن الان من مشکلی ایجاد نمیکنه ؟چون به تازگی متوجه خطرات مصرف بیش از اندازه فولیک شدم

    1. سلام با توجه به اینکه شما تالاسمی مینور دارید زیر نظر پزشک مصرف اسید فولیک ۵ میلی گرمی به مدت کوتاه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند در بارداری باید فولیک اسید یک میلی گرمی مصرف کنید.

  35. سلام وقت بخیر من بعد ۴سال ناباروری باردار شدم ولی متاسفانه در هفته ۸جنین سقط شد یعنی دکتر گفت قلبش تشکیل شده ولی ضربان نداره بعد از اون حدود سه ماهی جلوگیری کردم الان دوباره باردار شدم و یکماهم است بعد از سقط دکترم گفت باید فولیک اسید ۵بخوری میخواستم بدونم الان که باردار شدم چکار کنم هنوز باید همون فولیک۵بخورم یا اینکه دیگه ۱مصرف کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  36. سلام ممنون از پاسخگوییتون, نه مساله اینه من سه سال پیش برای بارداری قبلیم متخصص خون رفتم که بم گفت همیشه باید فولیک پنج بخوری دوران بارداریم هم کلی قرص اهن و فولیک پنج میخوردم, به نظر شما بعد از سه سال الان مشکلی برای بارداری بعدیم وجود نداره؟ چند ماه پیش هم ازمایش خون دادم یکم اهنم بالا بود اما هموگلوبینم مثل قبل ۹ بود

    1. سلام باید زیر نظر پزشک معالج خود از قرص اسید فولیک ۵ میلی گرمی استفاده کنید.

  37. سلام خسته نباشید من هفته سوم بارداریم قبلش اسید فولیک نمیخوردم ممکن مشکل ایجاد کنه واسه جنین

    1. سلام خیر مشکلی برای جنین به وجود نمی اید.

  38. سلام خسته نباشین ممنون ازسایت خوبتون
    من هفته۱۶بارداری فردا تموم میشه.دکترم بهم قرص اسید فولیک پنج داده وهنوزم ازهمون قرصا استفاده میکنم ومتاسفانه پزشکم رو عوض کردم و نمیتونم نظرشون رو بپرسم
    بنظرتون ادامه بدم یا بعدازاین اسید فولیک یک بخورم

    1. سلام شما باید از هفته ۱۶بارداری به بعد قرص آهن به همراه قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید یا اینکه قرص اسید فولیک پنج میلی را هفته ای ۲ بار استفاده کنید.

  39. من بیماریه التهاب روده دارم روزی یک عدد فولیک اسید ۱ میخورم بنظرت چه کمکی به خوب شدن این مریضی می کنه

  40. سلام وقت بخیر.من ۵هفتست باردارم پارسال همین موقع یه سقط داشتم ازهمون موقع فولیک اسید۵روزی یه دونه مصرف میکنم هنوز دکترنرفتم خیلی میترسم ضررداشته باشه لطفاکمکم کنین.ممنون

    1. سلام باید قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  41. سلام من دو ماه پیش برا اقدامات قبل بارداری رفتم دکتر بهم یدوفولیک و اسید فولیک ۱داد و قرص د۳ منم صبح یدوفولیک شب هم اسید فولیک میخوردم و هفته ای ی دونه د۳ ماه بعد میخام برا بارداری اقدام کنم میخاستم ببینم همینطور ادامه بدم یا مقدار اسید فولیک دریافتی زیاده؟
    و اینکه میشه در کنار اینها از قرص ول وومن هم استفاده کنم یا مضر هس ؟
    د۳ جقد استفاده کنم الان تموم شده
    خیلی ممنونم

    1. سلام قرص یدو فولیک را باید به تنهایی مصرف کنید نیازی به مصرف قرص اسید فولیک نیست بعد از اینکه قرص یدو فولیک تمام شد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی را شروع کنید.

  42. سلام وقت بخیر
    من قصد بارداری دارم.قرص فولی فر Folifer گرفتم که حاوی اسیدفولیک۱میلی گرم و آهن(فروس سولفات) ۹۰میلی گرم هستش.مصرف روزانه ۱عدد کافی است؟
    باتشکر فراوان

    1. سلام بله کافی است اما در ۳ ماهه اول بارداری باید فقط اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  43. سلام خسته نباشین من خیلی زود زودعفونت ادرار میگیرم وترشحم زیاد میشه وبا بوی بدی همراهه…یکبار دکتر بهم قرص واژینال خارجی داد که کمترشد اما هنوز کامب ازبین نرفته ینی چندروز خوب میشه وبعد دوباره عفونت میگیرم…ازچه دارویی استفاده کنم
    هفته ۱۸بارداری هستم من

    1. سلام باید به پزشک معالج خود مراجعه نمایید .

  44. سلام خسته نباشید.به علت ریزش مو فولیک ۵به مدت پانزده روز استفاده کردم.پریودم یه هفته عقب افتاد و حالا یک هفته بعد از قطع پریود مجددا پریود شدم آیا ارتباطی به مصرف فولیک داره؟چون قبل از مصرف فولیک پریودم کاملا منظم بود

    1. سلام قرص فولیک اسید را قطع کنید اگر ماه بعدی هم مشکل پریودتان حل نشد به پزشک مراجعه نمایید.

  45. سلام رورتون بخیر من شنیدم ک برای کم خونی میشه از اسیدفولیک استفاده کرد آیا درسته یانه؟

    1. سلام اول باید زیر نظر پزشک آزمایش بدهید .

  46. با سلام
    من ۳۳ سالمه و هفته پیش سقط در هفته ۷_ داشتم
    در خانواده پدری مشکل دیابت و تیروئید داریم اما خوشبختانه بنده به این بیماری ها مبتلا نیستم
    دکتر بنده قرص فولیک اسید ۱ شبی یک عدد را تجویز کرده اند
    اما درست از دوروز بعد از سقط و شروع به مصرف قرص صبح ها با حالت تهو شدید بیدار میشوم علت چیست و اینکه دوز مصرف کافیست اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. سلام قرص فولیک اسید یک میلی گرمی کافی است بهتر است قرص اهن نیز مصرف کنید حالت تهوع شما بعد از چند روز خوب میشود.

  47. سلام من تازه٢ ماه ك باردار شدم ولي نزد هيچ دكتري هم نرفتم چون مشكلاتي هست ك نميتونم برم من تو گوگل سرچ ميكنم همش از راهنمايي هاي دوران بارداري استفاده ميكنم و خوندم ك قرص فوليك اسيد بايد بخورين منم رفتم فوليك اسيد۱ خريدم الان نميدونم ك روزي چن تا مصرف كنم ميشه بهم بگين ممنونم.

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی را روزی یک عدد مصرف کنید.

  48. با سلام و خسته نباشید
    من ۳۶ سالمه یعنی هفته پیش ۳۶ سالم تموم شد و الان هفته ۱۳ بارداری هستم دکتر قرص اسید فولیک ۵ برای من تجویز کرده به نظرتون اسید فولیک ۵ زیاد نیست من تا هفته پیش همون اسید فولیک ۱ را مصرف میکردم چون شنیدم مصرف بیش از حد اسید فولیک باعث اوتیسم مشه لطفا راهنمایی بفرمایید .

    1. سلام بهتر است روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید ویا اینکه ۵ میلی را هفته ای ۲ روز مصرف کنید .

  49. سلام من ي سقط داشتم به دليل اسپينا بيفيداي جنين ألان نميدونم برأي بارداري بعدي فوليك أسيد چند بايد بخورم دكترم ميگه فقط فميبيون بخور كه اونم فقط ٤٠٠ فوليك دارد،ي دكتر ديگه ميگه بايد ٥ بخوري ، ي دكتر ديگه ميگه فميبيون رو با ٤ تا ١ بخور. ي دكتر ميگه ١ بخور واقعا نميدونم چي كار كنم خيلي استرس دارم 🙁

    1. سلام بهتر است روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  50. باسلام من دخترم چهارسالشه کم شنواست.خودم باشوهرم دخترخاله پسر خاله ایم.برای بارداری بعدی از کی اسید فولیک ۵میلی و ید شروع کنیم.ممنون میشم جواب بدین.شوهرم هم باید بخوره؟

    1. سلام از ۳ ماه قبل از بارداری قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  51. سلام خسته نباشید..من دو ماه قبل بارداری فولیک اسید ۵ مصرف کردم..تازگی متوجه شدم که یه ماهه باردارم طول این یه ماه هر روز قرص فولیک ۵ رو مصرف کردم.آیا مشکلی پیش میاد؟؟

    1. سلام خیر نگران نباشید مشکلی پیش نمی اید اما بهتر است هفته ای ۲ عدد از قرص اسید فولیک ۵ میلی استفاده کنید ویا اینکه هر روز قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید .

  52. سلام ببخشیدمن الان توماه سوم بارداری هستم ودیابت هم دارم چندماه قبل بارداری فولیک اسید۵استفاده کردم پزشکم گفت بایدتااخربارداری مصرف کنم من نگرانم مشکلی که پیش نمیاد؟

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  53. سلام من توماه سوم بارداری هستم ودیابت هم دارم چندماه قبل بارداری فولیک اسید۵ مصرف کردم والان هم میخورم اماپزشکم گفتن بایدتاماه اخرمصرف کنم بنظرشمامشکلی که نداره ؟من خیلی نگرانم

  54. من گلبول خونم پایین بوده
    برام اسید فولیک تجویز کردن درست بودW.b.c:3.4بوده
    درست تجویز شده؟
    R.b.c:5.33
    آیا کمبود.گلبول سفید باعث گز گز پا و گاهی دست فقط سمت چپ میشود

    1. تعداد گلبول قرمز گلبول سفید شما طبیعی است .

  55. سلام.قبل از بارداری به غیر از فولیک اسید دیگه چه قدصی باید مصرف کنیم

    1. سلام بستگی به وضعیت و شرایط جسمانی شما دارد در صورت تمایل با شماره مشاوره مامایی داخل سایت تماس گرفته وشر حال کامل خودتان را شرح دهید تا بهتر بتوانیم راهنماییتان کنیم.

  56. سلام من در بارداریم که ۲سال پیش بود در ۶ماهگی متوجه شدم جنین مشکل تاکیکاردی قلب داره و توی۸ماهگی مرد بارداریم ناخواسته بود ،البته بچه اولم هیچ مشکلی نداشت و الان تصمیم به بارداری دارم نمی‌دونم اسید فولیک ۱بخورم یا ۵ و خیلی نگرانم که مشکلی پیش بیاد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  57. سلام . من قرص ضدبارداری دیان مصرف میکنم . خوردن اسید فولیک با قرص ضدبارداری اشکالی نداره ؟

    1. سلام خیر اشکالی ندارد.

  58. سلام خدمت شما مشاور عزیز, ببخشید یه سوال داشتم من هفته ۱۲ بارداریم دکتر برای من فولیک اسید ۵ تجویز کرده ولی من گاهی اوقات ان را مصرف میکنم و گاهی هم فولیک اسید خارجی ۸۰۰ میلیگرمی, خواستم ببینم ایرادی نداره که من یه روزایی فولیک اسید ۵ میخورم و یه روزایی ۸۰۰ میلیگرم؟ تا به حال مشکلی نداشته؟ممنونم

    1. سلام روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی باید مصرف کنید نیازی به ۵ میلی نیست می توانید قرص اسید فولیک ۸۰۰ میکرو گرمی را هر روز مصرف کنید وقتی تمام شد هفته ای ۲ بار قرص اسید فولیک ۵ میلی را استفاده کنید یا هر روز یک میلی گرمی مصرف کنید.

  59. سلام .ببخشید من کم خونی مینور دارم و در بارداری اولم بسیار کم خون شدم ودر هفته دو تا امپول ب ۱۲میزدم چکار کنم در بارداری دوم ب مشکل نخورم؟ممنون

    1. سلام از ۳ ماه قبل از بارداری از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  60. سلام. من دارم براي بارداري اقدام ميكنم و قرص اسيد فوليك يك ميلي گرم ميخورم و يه قرص ديگه هم قبلا دكتر برام نوشته بود به نام immunace كه اين قرص هم حاوي اسيد فوليكِ ٥٠٠ ميكرو گرم هست. يني الان مصرف روزانه من ١.٥ ميلي گرم در روزه. مشكلي پيش نمياد؟؟؟

    1. سلام بهتر است قرص اسید فولیک خود را یک روز در میان مصرف کنید.

  61. سلام. من دارم براي بارداري اقدام ميكنم و قرص اسيد فوليك يك ميلي گرم ميخورم و يه قرص ديگه هم قبلا دكتر برام نوشته بود به نام immunace كه اين قرص هم حاوي اسيد فوليكِ ٥٠٠ ميكرو گرم هست. يني الان مصرف روزانه من ١.٥ ميلي گرم در روزه. مشكلي پيش نمياد؟؟؟

  62. سلام
    به تازگی گفته شده که به جای اسدفولیک، از مکمل یدوفولیک استفاده بشه. من قصد دارم برای بارداری اقدام کنم و به دلیل اینکه هایپوتیرویید هستم یک ساله لووتیروکسین ۵۰ میخورم. میخواستم ببینم لووتیروکسین با یدوفولیک تداخلی نداره؟

    1. سلام زیر نظر پزشک معالج خود به مدت کوتاه می توانید از قرص یدوفولیک استفاده کنید.

  63. سلام.چارماهه باردارم اوایل بارداری آزمایشاتی دادم ک گفتن قند خونم بالاست ۱۰۱..خیلیا میگن نرماله ولی بهم گفتن دوباره ازمایش بدم تو بارداری اولم ۱۹سالم بود هیچ مشکلی تو ازمایشات نداشتم الان ک باردارم دفعه ی اولمه قندم بالاست میگن..نظر شما چیه

    1. سلام بهتر است آزمایش تست تحمل گلوکز بدهید .

  64. سلام من از امروز شروع کردم به مصرف فولیک اسید یک میلی گرمی و ازهمین ماه می‌خوام برای بارداری اقدام کنم الان روز سوم پری هستم،صبر کنم یک ماه از مصرف قرص بگذره و ماه بعد برای باردار شدن اقدام کنم یا همین ماه اشکال نداره

    1. سلام می توانید همین ماه برای بارداری اقدام کنید.

  65. سلام من قبل بارداریم فولیک اسید یک میلی استفاده میکردم از وقتی ک باردار شدم دکتر بهم گفت که هر شب قرص فولیک اسید ۵ مصرف کنم الانم ۸ هفتمه و هر روز صبح سر دردای خیلی شدید دارم با سر گیجه طوری که بزور سرپا می ایستم بنظرتون از فولیک اسید ۵ ؟ چون نظراتو خوندم نوشته بودین که اسید فولیک یک میلی کافیه

    1. سلام خیر ربطی به اسید فولیک ۵ میلی ندارد اما طبق دستورالعمل وزارت بهداشت خانمهای باردار باید روزانه قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنند.

  66. سلام.. من تصمیم دارم طی ماه های اینده باردار شم … بجای مصرف فولیک اسید قرص well woman رو یک روز درمیون میخورم…که علاوه بر خیلی چیزا ۴۰۰mg اسید فولیک داره.. آیا کافیه؟ یا قطع کنم اسید فولیک بخورم؟

    1. سلام بله کافی است اما اگر باردار شدید باید قطع کنید واز قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  67. سلام من تا الان مدت ۹ ماهه یدوفولیک می خورم
    ۲ بار سابقه سقط به علت نارسایی فاز لوتئال داشتم
    الان دوران تخمک گذاری هستم ۳۶ ساعت بیشتر از تزریق اچ سی میگدره
    اسید فولیک ۵ یا ۱؟
    هر روز؟

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  68. سلام
    می خواهم اقدام به بارداری کنم ، اما اصلا نمی خواهم فولیک اسید۱ را مصرف کنم ، برای جایگزین کردن ، از چه مواد غذایی استفاده کنم؟

  69. استفاده از قرص های فولیک اسید ، عوارض بسیار زیادی بر روی جنین و نوزاد دارد . که به ان اشاره نشده . که مهمترین آن که اخیراً در گزاشهای محرمانه در امریکا مطرح شده : کاهش هوش و استعداد کودکان می باشد، و خطر ابتلاع به بیماری اوتیزم را تا ۳ برابر برای کودک شما افزایش می دهد.
    به جای استفاده از قرص فولیک اسید ، از منابع طبیعی آن مثل گندم و برنج سبوس دار،نخود و ماش و اسفناج و لوبیا و مارچوبه و زرده تخم مرغ و … استفاده کنید.
    http://tebenabavi.ir/?p=987#comment-3300

  70. سلام، من دو ماهه باردارم، از قبل از بارداري تا حالا از مكمل هاي طبيعي اسيد فوليك مثل سويق استفاده ميكنم، ولي حدود ٤ و ٥ روزي ميشه به علت ويار شديد نميتونم سويق بخورم، آيا ميتونم از امروز قرص اسيد فوليك يك ميليگرم مصرف كنم؟ دير نشده؟

    1. سلام بله از امروز حتما روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  71. من دوسال قبل مرده زایی داشتم الان پنج هفته هست باردار شدم اسید فولیک ۵باید بخورم یا یک ؟

  72. من تالاسمی مینور دارم .دیابت نوع یک و کم کاری تیروئید هم دارم نزدیک دو ساله فولیک اسید یک میل استفاده میکنم RBC5.48.Hgb11.5.هموگلوبین A1C6.8هست بنظرتون میتونم بارداری سالمی داشته باشم لطفا جواب بدین بعد از کنترل و دارو هم TSH1.24 هست

    1. بله می توانید مشکلی ندارد.

  73. سلام
    ٣٠ ساله هستم و قصد باردارى دارم آزمايشات قبل باردارى دادم و همه چيز خوب بوده و كم خونى هم ندارم حتى دكتر گفت ميتونم يك كيسه خون هم اهدا كنم دو ماهه أسيد فوليك ٥هرشب دارم ميخورم آيا زيادة روى كردم؟ ميتونم اقدام كنم يا سه ماه بايد أسيد فوليك مصرف كنم؟

    1. سلام باید قرص اسید فولیک ۵ میلی را قطع کنید و۱۰ روز به بدن خود استراحت داده واز هفته بعد آن شروع به مصرف قرص اسید فولیک یک میلی کنید می توانید این ماه اقدام به بارداری داشته باشید مشکلی ندارد.

  74. سلام، من قبل از بارداریم و تا پایام سه ماهه اول فولیک اسید ۱ مصرف میکردم اما متاسفانه چند روز پیش که ازمایش سی بی سی دادم ، اچ بی خونم ۱۰ بود و الان سه روزه دارم فولیک اسید ۵ استفاده میکنم، ایا مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام در دوران بارداری هموگلوبین ۱۰ طبیعی است از هفته ۱۶ بارداری باید قرص آهن مصرف کنید نیازی به مصرف قرص اسید فولیک ۵ میلی گرمی نیست.

  75. سلام خسته نباشید
    من دو ماهه اقدام به بارداری کردم، ماه پیش با مصرف قرص آیرون پلاس پریودی عقب افتاد و رنگ خون بسیار تیره داشتم…این ماه با مصرف فولیک اسید۵ دوشب پشت سره هم ۱۰ روز زودتر پریود شدم…علت از چیه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام علت آن اختلالات هورمونی است اگر بیشتر از ۱۰ روز پریودی شما عقب ویا جلو بیفتد باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید.

  76. سلام . من اوايلل بارداريم بود دكتر رفتم برام فوليك اسيد ۵ تجويزكرد ،چون قبل بارداريم قرص فوليك اسيدمصرف نكرده بودم.الان تو ۱۰هفته هستم و قرصم تموم شده.ميخواستم بدونم همين ۵ميلي رو ادامه بدم يا فوليك اسيد۱ مصرف كنم؟

    1. سلام باید اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  77. با سلام و خسته نباشيد خدمت دكتر محترم
    من از پارسال قصد بارداري داشتم ك پيش دكتر رفتم و بهم قرص فميبين ١و ٢ بهم دادن ميخوردم ولي باردار نشدم الان دوباره ميخواستم اقدام كنم بنظر شما اسيد فوليك مصرف كنم يا همين قرص ها رو ،،،چون تا حالا اسيد فوليك مصرف نكردم ممنون از پاسخگويي شما

    1. سلام بهتر است از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید .

  78. سلام من بزای اقدام به بارداری۳ماه اسیدفولیک خوردم که تموم شد ولی دکترم گفته باید پیش دکترتیروییدبرم که یه خرده کم کاری تیرویید دارم که هنوز نرفتم که بهمن وقت داده بهم به نظرشمااقدام کنم؟تکلیف اسید فولیک چی میشه؟

    1. سلام می توانید برای بارداری اقدام کنید مشکلی ندارد روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی را مجدد شروع به مصرف کنید.

  79. سلام .خسته نباشید
    ببخشید من بیماری صرع خفیف دارم .الان دو سال هست که تشنج نکردم .اسکن مغز دادم هیچ مشکلی نداشتم .نوار مغز هم دادم هیچ مشکلی نبوده .روزی ۳ عدد قرص لوبل ۵۰۰ میخورم .چندین ماه هم هست هر روز فولیک اسید ۵ میخورم .آیا میتوانم باردار شوم .مشکلی روی جنین ایجاد نمیشود ؟؟
    از راهنمایی شما متشکرم

    1. سلام بله می توانید زیر نظر پزشک برای بارداری اقدام کنید.

  80. سلام من تالاسمی مینور هستم و بخاطر ضعف و سر گیجه در ایام پریدم دکتر برام فولیک اسید ۵ تجویز کردن بنظر شما استفاده کنم یانه

    1. سلام بله باید از قرص اسید فولیک در زمان پریودی استفاده کنید.

  81. سلام خسته نباشید من ۲ ساله ک ازدواج کردم از ۲۷مهر از قرص فولیک اسید ص نصرف کردم حالا اقدام گردم ب بارداری دکتر هم برام تجویز نکرده ایا خطر داره مصرف خودسرانه ؟الان تموم شده همسرم اشتباهی ۵ رو گرفته میتونم چهار قسمت کنم باز بخورم ؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی باید مصرف کنید ویا اینکه هفته ای دو عدد قرص اسید فولیک ۵ میلی گرمی مصرف کنید.

  82. سلام من به اشتباه قرص فولیک اسید ۱ رو تا هفته۲۸ بارداری خوردم به جای قرص ففول.ایا جنینم مبتلا به اوتیزم میشه.چیکار باید کنم؟

    1. سلام قرص فیفول هم اسید فولیک دارد نگران نباشید بهتر است از قرص آهن زیر نظر پزشک خود استفاده کنید از نظر علمی اثبات نشده است که قرص اسید فولیک باعث اوتیسم می شود .

  83. سلام . من در هفته ششم بارداری هستم قبل از بارداری قرص فولیک اسید مصرف نکردم الان باید برای سه ماه اول بارداری ۱ میلی گرم مصرف کنم یا ۵ میلی گرم؟؟؟؟؟؟

    1. سلام باید قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  84. سلام من برای بارداری به متخصص زنان مراجعه کردم ازمایش واسم نوشت و قرص فولیک اسید ۵ روزی ۱عددگفتن بخاطر سنم که ۳۵ سالمه حالا پیامی خوندم که نگرانم کرده فولیک اسید ۵ واسه اشخاصی که سقط داشتن یادربارداری قبل مشکلاتی داشتن ولی من مشکلی نداشتم ایا باید به خوردن فولیک اسید ۵ ادامه بدم تشخیص دکتر درست بوده؟

    1. سلام بهتر است هفته ای ۳ بار از قرص اسید فولیک ۵ میلی گرمی استفاده کنید ویا اینکه هر روز از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  85. سلام خسته نباشید یک سال ونیم هست ک عروسی کردم همون ماه ک عروسی کردم باردار شدم فولیک اسید ۱ مرتب ممیخورد دخترم وقتی ب دنیا اومد انسدادا رود داشت سه روز بعد فوت شد بعد زایمانم هم مرتب فولیک اسید ۱ میخوردم مشکل بیماری چیزی ندارم فقط شوهرم سیکل سل هست دکتر بهم گفت فولیک اسید ۵ مصرف کن بعد ۱۰ ماه از زایمان ک گذاشت حامله شدم ی ماه نشده بچه سقط شد
    الان دوبار فولیک اسید۵ مصرف کنم یا فولیک اسید ۱
    لطفا ج بدین خیلی نگرانم بچه بعد هم مشکل داشته باشه

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  86. سلام خسته نباشید یک سال ونیم هست ک عروسی کردم همون ماه ک عروسی کردم باردار شدم فولیک اسید ۱ مرتب ممیخورد دخترم وقتی ب دنیا اومد انسدادا رود داشت سه روز بعد فوت شد بعد زایمانم هم مرتب فولیک اسید ۱ میخوردم مشکل بیماری چیزی ندارم فقط شوهرم سیکل سل هست دکتر بهم گفت فولیک اسید ۵ مصرف کن بعد ۱۰ ماه از زایمان ک گذاشت حامله شدم ی ماه نشده بچه سقط شد
    الان دوبار فولیک اسید۵ مصرف کنم یا فولیک اسید ۱
    لطفا ج بدین خیلی نگرانم بچه بعد هم مشکل داشته باشه

  87. سلام خسته نباشید.من طی
    ازمایشاتی که دادم دکتر گفتند که کم خونی خفیف مینور ارثی دارم و قرص فولیک اسیر ۱ گفتند یک روز در میان استفاده کنم.الان دوماه است استفاده میکنم .میخواستم بدونم تا چند وقت استفاده کنم؟ریزش مو دارم وعصبی هم شدم چند وقته .اما با مصرف قرص یکم بهتتر شده ام.ممنون

  88. سلام وقت بخیر
    من مشکلی خاصی ندارم ولی دکتر بهم اسد فولیک۵ داده مصرف میکنم به نظر شما مشکلی داره

    1. سلام اگر باردار هستید و مشکل خاصی ندارید بهتر است از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده نمایید.

  89. آیا تابلیت فولیک اسید برای مکروب استفاده می شود یا بخاطر بارداری خواهش می کنم جواب را ارسال کنین برم

    1. برای بارداری استفاده می شود.

  90. سلام ناخواسته باردار شدم در ۵هفتگی متوجه شدم که باردارم و شروع به خوردن اسید فولیک کردم هیچ بیماریی خاصی هم ندارم آیا عدم مصرف اسید فولیک قبل این مدت ممکنه واسه جنین بد باشه خیلی استرس دارم خواهشا جواب بدید ممنونم

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکلی ندارد مهم آن است که در ۳ ماهه اول بارداری قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  91. سلام هفته ۶بارداری هستم دکتر بهم قرص فمیبیون۱ داده کنار این قرص اسید فولیک هم باید مصرف کنم؟ یا همون فمیبیون کافیه

    1. سلام قرص فمیبیون کافی است.

  92. سلام هفته ۶بارداری هستم دکتر بهم قرص فمیبیون۱ داده کنار این قرص اسید فولیک هم باید مصرف کنم؟ یا همون فمیبیون کافیه

  93. سلام یک ساله فولیک اسیدیک مصرف میکنم ایا مصرف زیاد ان برای بارداری مشکلی ایجاد میکند یانه من دارای تالاسمی مینو ر هستم دربارداری باید فولیک اسید چند مصرف کنم خواهش میکنم جواب دهید

    1. سلام با توجه به اینکه تالاسمی مینور دارید بهتر است هفته ای ۳ بار از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید در بارداری باید هر روز از این قرص استفاده کنید.

  94. سلام خسته نباشین۲۶سالمه شهریور در هفته ی ۳۵ بدلیل اینکه جنین مرده بود بصورت طبیعی زایمان کردم جنینم هیدروپس بود ۲ماه پیش برای اولی بار بعد از زایمان پریود شدم ک الان ۴۹روز پریودیم طول کشیده ب چنتا متخصص مراجعه کردم آزمایشات لازم و سونو هم انجام دادم ک مشکلی نداشتم و دکترا گفتن ک طبیعیه ولی من الان نگرانم بخاطره این پریودیه طولانی مدت
    یه سوال دیگه من کی میتونم برا بارداری بعدی اقدام کنم؟

    1. سلام باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید تا پریودی شما منظم شود از ماه آینده زیر نظر پزشک می توانید برای بارداری اقدام کنید.

  95. سلام ببخشيد من ٣ ماه قبل يه كورتاژ داشتم به دليل متوقف شدن رشد جنين در ٦ هفته گى،ميخام دوباره اقدام كنم به باردارى الان ٢ ماه فوليك اسيد٥ مصرف ميكنم،سوالم اينه كه آيا دوباره امكان متوقف شدن رشد جنين هست ؟ميترسم به نظر شما بايد چ نكاتى رعايت كنم باردارى سالمى داشته باشم؟من ٢٦ ساله هستم ،مرسى از لطفتتون

    1. سلام نگران نباشید احتمال تکرار آن ضعیف است می توانید برای بارداری اقدام کنید.

  96. سلام ببخشيد من ٣ ماه قبل يه كورتاژ داشتم به دليل متوقف شدن رشد جنين در ٦ هفته گى،ميخام دوباره اقدام كنم به باردارى الان ٢ ماه فوليك اسيد٥ مصرف ميكنم،سوالم اينه كه آيا دوباره امكان متوقف شدن رشد جنين هست ؟ميترسم به نظر شما بايد چ نكاتى رعايت كنم باردارى سالمى داشته باشم؟من ٢٦ ساله هستم ،مرسى از لطفتتون

  97. سلام. ممنون از سایت خوبتون.
    ۵ ماهه عروسی کردیم و قصد داشتیم عید اقدام ب بارداری کنیم اما خدا سه هفته هست ک نعمتشو به ما هدیه کرده.
    ولی من هیچ آمادگی ای نداشتم. الان قرص اسیز فولیک ۵ مصرف کنم یا ۱؟ فعلا چون بیمه نیستیم نمیتونم برم دکتر.

    1. سلام روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  98. سلام. دکتر به من گفتن کیست دارم و دو بسته قرص یاز تجویز کردن اما من فقط یک بسته رو خوردم چون خیلی زیاد عصبی میشدم و فقط بیست و یک عدد از قرص رو خوردم نه بیست و هشت تا! میخاستم بدونم میتونم اقدام به بارداری کنم

    1. سلام بعد از پریود می توانید برای بارداری اقدام کنید .

  99. سلام خسته نباشن من برای بارداری دوم از سه ماه قبل درحال مصرف کردن قرص اسید فولیک یک وقرص آهن فروتب هستم هر شب قبل از خواب مصرف میکنم استفاده همزمان این دو تا قرص با هم مشکلی برای من ایجاد نمیکنه.

    1. سلام خیر مشکلی ندارد اما با مثبت شدن تست بارداری باید قرص آهن را قطع نمایید وفقط قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  100. سلام.من ۴۰ سالمه شهریور ۹۵ یه ختم بارداری توی هفته ۲۳ بارداری داشتم چون جنینم کلاین فلتر بود .حالا دوماهه که دارم فولیک ۵ مصرف میکنم واین ماه هم برای بارداری اقدام کردم .آیا همین فولیک۵ رو ادامه بدم یا فولیک ۱ استفاده کنم

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  101. سلام
    ببخشید دکترمن اسید فولیک ۵ تجویز کرده بود و حدود ۶-۷ ماه روزی یک عدد میخوردم البته مشکل خاصی نداشتم ولی نمیدونم چرا دکتر تجویزش ۵ بوده العان ۶ هفته باردار هستنم و ۳۵ ساله هستم و متوجه شدم که اصلا اسید فولیک ۵ برا ی بدن مضر بوده و نگران هستم از این قضیه، چطوری میتونم بفهمم که آیا ضرر سویی داشته یا نه لطفا راهنمایی کنين

    1. سلام نگران نباشید بهتر است هفته ای ۳ روز قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید .

  102. سلام.خسته نباشید.۳۳سالمه.۵ماهه ازدواج کردم.۳ماه به طور طبیعی جلوگیری میکردم ولی الان دو ماهه که جلوگیری نمیکنم.پریودم منظمه.آزمایش های قبل از بارداری رو انجام دادم مشکلی نداشتم.یک ماهه اسید فولیک میخورم.ولی بار دارنمیشم.چرا؟

    1. سلام اگر تا ۲ ماه آینده باردار نشدید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  103. سلام وققتتون بخیر من قرص تشنج میخورم تو تابستان قصدبارداری دارم دکتر فولیک اسید پنج برام نوشته بنظر شماهر روز بخورم

    1. سلام ۳ ماه قبل از بارداری باید قرص اسید فولیک مصرف کنید.

  104. سلام من شيش ماهه ك ازدواج کردم ۴۵ سالمه و حدود دو سال هست که فولیک اسید۵ رو مصرف ميکنم(ازروز عقد) الان۹ هفته باردار هستم مشکل يا بيماري خاصی ژنتیکی هم نداریم به من گفتن روزي یکی فوليک اسید۵ میلی استفاده کنم راستش ميترسم برای جنین مشکلاتی به وجود بياد لطفا و خواهش میکنم راهنماييم کنید این قرص رو مصرف کنم يا همون يک میلی رو استفاده کنم

    1. سلام با توجه به اینکه به مدت ۲ سال از قرص اسید فولیک ۵ میلی استفاده کرده اید بهتر است یک روز در میان قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید .

  105. سلام…۲۴سالمه وقصد بارداری دارم ..میخواستم بپرسم قرص فولیک اسید برای شوهرم خوبه و اینکه چه فوایدی برای آقایون داره؟؟؟ممنون

    1. سلام نباید بی جهت از دارو استفاده شود باید با تشخیص پزشک معالج دارو مصرف شود.

  106. سلام من ۵۰سلمه تالاسمی مینورهستم فولیک اسید ۱میخورم قرص اهنم باهاش میخورم ولی اهن که میخوردم دل پیچه میگرفتم دیگه نمی خورم ولی بعضی اوقات چشام تاریکی میکنه یعنی یجا رو میبینم یجا رو نمبینم راهنماییم کنید که چکار باید کنم کم خونی هم دارم بعضی اوقات زود بزود ضعفم میاد .

  107. سلام من تالاسمی مینورم و سطح هموگلوبینم ۹ هست، شش ماه قبل از بارداری طبق نظر پزشک فولیک ۵ مصرف کردم. الان هفته ده بارداری هستم وقتی رفتم داروخونه که لیست جدید داروهامو بگیرم فولیک ۱ دادن، گفتن دکتر نوشته، ولی من دوباره فولیک ۵ گرفتم. گفتم لابد دکتر یادش رفته. شما فک میکنید اشتباه کردم؟ تا هفته بعد که برم دکتر کلی استرس دارم.

    1. سلام بهتر است قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  108. مشاور عزیز در شرایط خاصی نظیر کم خونی تالاسمی مینور و داسی شکل ، سابقه اسپینا بیفیدا در بچه های قبلی ، دیابت بارداری باید مادر باردار روزی ۵ میلی گرم اسید فولیک مصرف کنه،
    جهت تشخیص کم خونی (مینور و داسی شکل) mcv و الکتروفورز هموگلوبین نیاز هست و با هموگلوبین مشخص نمیشه
    موفق باشید

  109. سلام و خسته نباشيد
    براي قبل از بارداري دكتر قرص يدوفوليك دادن ولي اكثرا خانوما از قرص اسيدفوليك صحبت ميكنن
    با توجه به اينكه جديدا اين قرص تجويز ميشه ايا عوارضي داره و باعث بيش فعالي و ساير مسائل براي بچه نميشه
    چند وقت قبل كافيه مصرفش؟
    از طرفي دكتر پوست قرص كتوكنازول برام تجويز كرده بعد از چند وقت از قطع دارو ميتونم براي بارداري اقدام كنم؟

    1. سلام مصرف یک دوره از قرص یدوفولیک کافی است بعد از یک دوره می توانید از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده نمایید قرص کتوکنازول مشکلی ندارد.

  110. سلام و خسته نباشيد
    براي قبل از بارداري دكتر قرص يدوفوليك دادن ولي اكثرا خانوما از قرص اسيدفوليك صحبت ميكنن
    با توجه به اينكه جديدا اين قرص تجويز ميشه ايا عوارضي داره و باعث بيش فعالي و ساير مسائل براي بچه نميشه
    چند وقت قبل كافيه مصرفش؟
    از طرفي دكتر پوست قرص كتوكنازول برام تجويز كرده بعد از چند وقت از قطع دارو ميتونم براي بارداري اقدام كنم؟

  111. سلام .من ۳۰ سالمه وقصد بارداری برای ۳ ماهه آینده دارم
    از قبل چون سابقه فقر آهن داشتم ۳ماهه پیش آزمایش دادم.همو گلوبین ۱۱/۸ وفریتین ۲۸ بود .چون به دکتر گفتم قصد بارداری در اینده دارم وشروع به خوردن اسید فولیک ۱ کرده ام برای کمخونیم چیز دیگری تجویز نکرد.الان از اون تاریخ ۳ماه کذشته و من میخوام در خرداد ماه اقدام به بارداری کنم.لازمه قرص آهن هم مصرف کنم یا اسید فولیک ۵؟چه توصیه ای دارین؟مرسی

    1. سلام بهتر است برای یک ماه از قرص فروس سولفات استفاده کنید.

  112. سلام من باردار نیستم ولی سرگیجه و کم خونی دارم با اسید فولیک یک میلی گرمی برطرف میشه؟؟؟

  113. سلام من باردار نیستم ولی کم خونی و سرگیجه دارم میتونم از اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنم؟؟

  114. سلام
    دکتر برای مراقبت های قبل بارداری برای من اسید فولیک تجویز کردن و داروخانه به من قرص فمیبیون داده که فولیک اسید روی آن نوشته ۴۰۰ugآیا خوردن این قرص کافی است
    لطفاً راهنمایی کنید

  115. سلام
    دکتر برای مراقبت های قبل بارداری برای من اسید فولیک تجویز کردن و داروخانه به من قرص فمیبیون داده که فولیک اسید روی آن نوشته ۴۰۰ugآیا خوردن این قرص کافی است؟
    لطفاً راهنمایی کنید؟؟؟

    1. سلام بله کافی است .

  116. سلام
    من قصد بارداری دارم و دوماهه قرص فولیک اسید ۱و یدوفولیک رو به صورت یک شب درمیون استفاده میکنم یعنی یه شب فولیک اسید یه شب یدو فولیک
    حالا دکترم بهم قرص مولتی پریناتال دادن روزانه یکی مصرف کنم
    ایا بامصرف فولیک اسید و یا یدوفولیک که شب ها مصرف میکنم از نظر دوز مصرف تداخلی ایجاد نمیکنه ؟
    مقدارش زیاد نشه خطرناک‌نیست
    یا باید دیگه شب ها یدوفولیک و یا فولیک اسید نخورم ؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد اما با مثبت شدن تست بارداری باید مصرف قرص پری ناتال را قطع کنید .

  117. سلام خسته نباشيد من تو پنج ماهگي يك سقط داشتم بخاطر اينكه جنين ارنولد كياري و هيدروسفالي و مشكلات عصبي داشت الان بايد فوليك اسيد ٥استفاده كنم؟ازمايشي قبل از اقدام به بارداري دوم لازم نيست؟واسه بارداري دومم هم خطري وجود داره؟

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا آزمایشات چکاب کامل را انجام بدهید.

  118. سلام خسته نباشید من تازه اقدام به بارداری کردم قبل از بارداری فولیک اسید۵ میخوردم و الان هم همچنان اونو میخورم مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام اگر بیماری خاصی ندارید بهتر است یک روز در میان قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید با مثبت شدن تست بارداری هر روز از قرص اسید فولیک استفاده کنید.

  119. سلام.من مینور دارم و از ۹ماه قبل بارداری دکتر گفته اسیدفولیک ۵بخورم تا پایان بارداری. الان پایان ماه سه بارداری هستم..الان فهمیدم حتی تالاسمی ها هم باید اسید فولیک۱بخورن..حالا باید چکار کنم و کدوم رو بخورم؟؟ایا ۵برای بچه ضرری داشته؟؟دکتر گفته اصلا نباید اهن بخورم..و هموگلوبین من روی ۹هست..ایا نیاز ب خون دهی بعد زایمان هست؟؟سر زایمان اولم روی ۷بود ولی خون تزریق نکردن ولی بدنم تا مدتها بس رمق بود..حالا چکار کنم؟لطفا کمکم کنین

    1. سلام جای نگرانی وجود ندارد از این به بعد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید از هفته ۱۶ بارداری به بعد باید زیر نظر پزشک قرص آهن مصرف کنید

  120. سلام.من دوهفته پیش توهفته ۱۱بارداری بدلیل ازکارافتادن قلب جنین یه سقط داشتم. و دکتربرای بارداری بعدیم بهم اسیدفولیک۱ و آسپرین و مولتی ویتامین پریناتال تجویزکرد. و یه دکتر دیگه اسیدفولیک ۵ . ممکنه راهنمایی کنید کدوم درست تر هست .ممنون

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  121. سلام وقتتون بخیر
    من دوسال و نیم که ازدواج کردم
    تقریبا این شش ماه بخاطر اینکه بچه نمیخواستم قرص اورژانسی تقریبا ماهی سه الی چهار تا استفاده میکردم که کمی پریدام کم شده بود و ماه اخر فقط یدونه در ماه استفاده کردم که اونم خوتریزی خیلی کم داشتم و یک هفته پریدم هم جلو افتاد
    ولی الان میخوام برای بارداری اقدام کنم بنظرتون امکانش هست تاخیر در بارداریم پیش بیاد یا کلا مشکلی واسم پیش بیاد
    الان دارم قرص اسیدفولیک ۱ با قرص ویتامین د استفاده میکنم
    البته پارسال دو ماه اقدام کردم برای بارداری قبل از مصرف قرص های اورژانسی ولی جواب ازمایشم منفی شد
    میشه لطفا راهنماییم بفرمایید

    1. سلام با توجه به عوارض قرص اورژانسی نباید دیگر از این قرص استفاده کنید باید در تایم تخمک گذاری خود یک شب در میان برای بارداری اقدام کنید.

  122. سلام من تازه فهمیدم ۱ ماهه باردام و قرص فولیک اسید مصرف نکردم آیا برای جنین مشگلی به وجود میاید؟بارداری دومم هست و بچه اولم خدارو شکر سالمه

    1. سلام خیر نگران نباشید از امروز شروع به مصرف قرص اسید فولیک کنید.

  123. سلام.من یک سال و نیمه که اقدامم امابی نتیجه بوده.به دکتر مراجعه کردم برام قرص پرگناکر کانپشن و اسیدفولیک ۱ و ویتامین e تجویز کرد.چندوقت بعد از مصرف داروها اقدام کنم جواب میده؟آیا اسیدفولیک تاثیری در باردارشدن داره؟

    1. سلام شما باید به مرکز تخصصی ناباروری مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شده و برای شما دارو تجویز شود این داروهایی که شما ذکر کرده اید مکمل های ویتامینی هستند و جزء داروهای کمک باروری نیستند .

  124. با سلام.من ۵ماه پیش ب دلیل تشکیل نشدن قلب سقط طبیعی داشتم، الان ۲۸اردیبهشت میخوام اقدام کنم برا بارداری ولی قرص فولیک اسید نخوردم الان چار روز ب اون روز مونده و از دیشب دارم قرص فولیک اسید ۱میخورم، ب نظرتون چیکار کنم!؟ ۴روز دیگه.اقدام کنم برا بارداری یا ن؟؟ممنون

    1. سلام منعی وجود ندارد می توانید برای بارداری اقدام کنید.

  125. بچه هامن میخام مرداداقدام کنم چیکارکنم.پسرخیلی دوست دارم

  126. سلام من دوماه دیگر قصد بارداری دارم .اسید فولیک باید بخورم؟ چندمیلی ؟ سابقه بیماری خاصی یا سقط ندارم .

    1. سلام باید قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  127. سلام من سابقه دوبار سقط داشتم خود به خودی ومکرر بود.ازمایشاتمو انجام دادم گفتن پرو لاکتین بالا داری و تیرویید دارو مصرف کردم نرمال شد چند ماهه فولیک ۱میخورم دکتر گفت وقتی جلوگیریتو گزاشتی کنار فولیک ۵ بخور از سقطام ۸ ماه گزشته .نظر شما چیه در مورد خوردن فولیک اسید برای من

    1. سلام اگر بیماری خونی مانند سلول داسی شکل ویا تالاسمی ویا بیماری خاصی ندارید مصرف قرص اسید فولیک یک میلی گرمی کافی است.

  128. سلام من ده روز پیش سقط داشتم هفته۱۲بارداری
    علتش اینکه در ۱۰هفتگی و۶روز رشدش متوقف شده بود وضخامت nt هم بالا بودحالا برای بارداری بعدی اسید فولیک چندمصرف کنم دکتربهم قرص فبمیون هم داده
    منونم

    1. سلام مصرف قرص فمیبیون کافی است.

  129. سلام،بارداری دومم هست بارداریم ناخواسته بوده و هفته ۱۲ام بارداری هستم و از هفته ۷ام یدو فولیک خوردم همچنین الان دکتر فمیبیون و اسید فولیک ۵ داه ، بچه اول سالمه ولی به دلیل ازدواج فامیلی و بچه خواهر شوهرم که تازه متولد شده مشکل شکاف کام و غدده در سر دارد این داروها رو برام تجویز کردند چکار کنم.

  130. سلام،بارداری دومم هست بارداریم ناخواسته بوده و هفته ۱۲ام بارداری هستم و از هفته ۷ام یدو فولیک خوردم همچنین الان دکتر فمیبیون و اسید فولیک ۵ داه ، بچه اول سالمه ولی به دلیل ازدواج فامیلی و بچه خواهر شوهرم که تازه متولد شده مشکل شکاف کام و غدده در سر دارد این داروها رو برام تجویز کردند چکار کنم.

    1. سلام اگر بیماری خاصی ندارید نیازی به مصرف قرص اسید فولیک ۵ میلی نیست خود قرص فمیبیون اسید فولیک دارد .

  131. سلام من هفته دوازدهم بارداری هستم ودرهفته ۳تا۴هرروز۵تافولیک اسید۱میلی میخوردم بعدفهمیدن که باردترم تاالان فولیک اسبد۱میلی به همراه قرص مولتی ویتامین که اونم توش ۸۰۰میکروگرم فولبک اسیدداشت خوردم حالاشنیدم که برای جنین ضررداره وباعث اوتبسم میشه چقداحتمال داره که جنین من مبتلابه اوتیسم بشه به نظرتون سفط کنم بهتره؟

    1. سلام خیر مشکلی برای جنین شما وجود ندارد این مطلب از نظر علمی اثبات نشده است قرص مولتی ویتامین را قطع و قرص اسید فولیک یک میلی گرمی را ادامه دهید.

  132. سلام من هفته دوازدهم بارداری هستم ودرهفته ۳تا۴هرروز۵تافولیک اسید۱میلی میخوردم بعدفهمیدن که باردترم تاالان فولیک اسبد۱میلی به همراه قرص مولتی ویتامین که اونم توش ۸۰۰میکروگرم فولبک اسیدداشت خوردم حالاشنیدم که برای جنین ضررداره وباعث اوتبسم میشه چقداحتمال داره که جنین من مبتلابه اوتیسم بشه به نظرتون سفط کنم بهتره؟

  133. سلام.من دو ماه با استفاده از کیت تخمک گذاری زمانش رو یاداشت میکنم.هر ماه روز ۱۴ بعد از پریودی تخمک گذاری داشتم.پریودی هام منظمه.اما این ماه تست تخمک گذاری منفی شد.یک ماه قرص اسید فولیک ۱ میلی گرمی مصرف میکنم.
    یک ماه دیگه قصد بارداری دارم
    هر روز هم جوشانده کاسنی میخورم.
    به نظرتون تداخلی ایجاد میکنه رو تخمک گذاری؟

    1. سلام خیر تداخلی با تخمک گذاری ندارند.

  134. سلام من چندوقته پیش بدون ازمایش خون دکتر بهم قرص اسیدفولیک ۱ داد الان حس میکنم باز هم دچار کم خونی هستم میشه استفاده کنم

  135. سلام ما قصد بچه دار شدن داریم پنج ماهی است که خانمم قرص فمیبیون ۱ رو مصرف میکنه ولی به دلیل گران بودن میخوام قرصی جایگزین این قرص را به من معرفی کنید ممنون میشم

    1. سلام نیازی به مصرف قرص فمیبیون نیست بهتر است روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید.

  136. سلام. من وخانومم سه سال بچه دار نمیشیم دکتربرای من آزمایش اسپرم نوشت
    که دکتر برای جواب آزمایش قرص های ویتامین و فولیک اسید ۵نوشت میخواستم ببینم برای آقایان ضررندارد

    1. سلام اگر متخصص ارولوژیست تجویز کرده است منعی ندارد.

  137. سلام خسته نباشید ببخشید من ۳۱ سالم دو سال ازدواج کردم حالا قصد باردار شدن دارم رفتم پیش دکترم منو همسرم تالاسمی مینور داریم دکتر بهم گفت ده روز اسید فولیک ۵ بخورم کافی بعدش میتونم اقدام ب بارداری کنم بنظر شما اسید فولیک ۵ برای ده روز قبل بارداری کافیه؟

    1. سلام بله کافی است می توانید برای بارداری اقدام کنید منعی ندارد.

  138. با عرض سلام من یک سال و نیم قبل یک سقط بدلیل تشکیل نشدن قلب جنین در هفت هفتگی داشتم و الان باردارم و هفته هفتم هستم من از همان ابتدای بارداری اسید فولیک ۵ میخوردم ولی الان فهمیدم که ضرر داره حالا خیلی نگرانم به نظرتون اگه جنین بمونه ممکنه بیماری خاصی داشته باشه؟ خواهش میکنم کمکم کنید یه سوال دیگه هم داشتم راسته که میگن اگه جنین اگه قبل از هفته هشتم مشکلی داشته باشه قبل از هفته بیستم سقط میشه در ضمن من ۳۵ سالمه ممنون

    1. سلام نگران نباشید مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید بهتر است از این به بعد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی مصرف کنید .

  139. سلام من ۳۲ سالمه و سه ساله ازدواج کردم چند سال هم هست که کم کاری تیرویید دارم و لووتیروکسین مصرف میکنم یکبار سابقه عمل کیست بارتولن هم دارم الان برای مراقبت های قبل از بارداری به پزشک مراجعه کردم که فعلا برام ویتامین دی و اسید فولیک۵ تا یک ماه تحویز کردن میخواستم ببینم مشکلی نداره؟

    1. سلام خیر مشکلی وجود ندارد اما بهتر است بعد از یک ماه از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  140. سلام من ۲۳سالمه، ۲سال اقدام به بارداری کردم. یکسال بعد اقدام باردار شدم اما پوچ بود و کورتاژ شدم، سه ماه بعد کورتاژ دوباره باردار شدم تو هفته ۱۸متوجه شدیم که جنین مبتلا به سندرم دندی واکر و نخاعش بسته نشده و دوباره کورتاژرشدم.
    حالا نزدیکر۳ماه از این موضوع میگذره یک ماه فولیک اسید ۵میخورم
    کی میتونم اقدام به بارداری کنم؟
    غیر فولیک اسید راهی وجود داره که این اتفاق تکرار نشه؟

    1. سلام می توانید از ماه آینده مجدد برای بارداری اقدام کنید.

  141. سلام من میخوام اقدام به بارداری کنم در بارداری های قبل خیلی حات تهوع و بی حالی دارم قبل بارداری چه دارویی مصرف کنم که اینجوری نشم

    1. سلام علت حالت تهوع وبی حالی تغییرات هورمونی در دوران بارداری است واین مسئله طبیعی است ربطی به مصرف دارو در دوران پیش از بارداری ندارد .

  142. سلام خسته نباشید .من هفته نوزده بارداریم دیشب حواسم نبود به جا فولیک اسید ۱فولیک اسید ۵مصرف کردم.مشکلی پیش میاد ؟

    1. سلام خیر مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید.

  143. سلام هفته ۶ بارداری هستم و در هفته ۴ بارداری به استخر آب گرم معدنی رفتم به مدت ۴۰ دقیقه ایا به جنین اسیبی وارد شده لطفا راهنمایی ام کنید

    1. سلام خیر مشکلی ندارد.

  144. سلام من یه هفته هست اقدام به بارداری کردم شوهرم قرص تیروئید میخوره صبحها و تیروئید کم کار داره آیا روی جنین تاثیر نداره…ممنون

    1. سلام خیر تاثیری روی جنین ندارد.

  145. سلام این داروی اسیدفولیک رو یه مرد عادی هم میتونه استفاده کنه چون گفتن ویتامینه

  146. سلام من وهمسرم پسرعمو ودختر عمو هستیم ی سال پیش ی سقط داشتم الان یه ماهه فولیک اسید پنج میخورم تاکی همین دوز رو بخورم؟

    1. سلام باید از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید .

  147. سلام، بنده۲۷سالمه، ۳سال پیش باردارشدم که درهفته نوزدهم به دلیل تشکیل نشدن مخچه بچه، دکترم دستور سقط دادن، الان تصمیم گرفتم که مجدد بارداربشم، به نظرشما ۱ماه قرص اسید فولیک۵ استفاده کنم قبل از بارداری کافیه؟! چون چند روز که دارم ازاین قرص استفاده میکنم

    1. سلام بله یک ماه کافی است بعد از آن شروع به مصرف قرص اسید فولیک یک میلی گرمی کنید.

  148. سلام سوالم اینه که فولیک اسید۵ با فولیک اسید چه فرقی داره.من یه مدت فولیک اسید ۱ میلی مصرف میکردم (چون برای بارداری اقدام کردم)وقتی رفتم دکتر زنان گفت تیروئید داری و باید قرص مصرف کنی قرص مخصوص کم کاری رو داد همچنین گفتن که فولیک اسید ۵ مصرف کن.درضمن بایشونم گفتم که ما دختر خاله پسر خاله ایم الان چنوقته که تیروئیدم خوب شده.اسید فولیک ۵ رو همینطور ادامه بدم اگه باردار بشم مشکلی ایجاد نمیکنه؟ باتشکر

    1. سلام باید قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید و یا اینکه فعلا هفته ای ۲ بار از اسید فولیک ۵ میلی گرمی استفاده کنید بسته قرص که تمام شد یک میلی آن را تهیه کنید.

  149. سلام من ۲ ماهه باردارم.بیشتر وقتا سردرد دارم سمت چپ سرم.وقبلا نبوده.اسیدفولیک یک میخورم.اگراسیدفولیک ۵ بخورم سردردم خوب میشه؟خواهرم به خاطر مشکل عصبی رگ جنین قبلا سقط کرده.قرص ید و فولیک هم دارم میتونم بخورم؟چیکارکنم سردردم کم بشه.دارم دیوونه میشم.قبل از سردرد کمردرد داشتم و قبلش دندون درد.

    1. سلام خیر نیازی به مصرف قرص اسید فولیک ۵ میلی نیست باید رژیم غذایی مقوی ومغذی داشته باشید استراحت کافی داشته باشید واز استرس به دور باشید .

  150. سلام خسته نباشید.من ۲۹سالمه فرزند اولم اوتیسم دارد قصد بارداری دوم را دارم باید فولیک اسید چند بخورم چکار کنم فرزند دومم سالم باشه .ممنون

    1. سلام قرص اسید فولیک یک میلی گرمی هر روز استفاده کنید.

  151. سلام خسته نباشید.من ان شاءالله میخوام ماهی دیگه برای بارداری اقدام کنم و الان ماما به من قرص فولیک اسید ۱ و ویتامین d3 داد.بنظرتون ۱ماه قبل بارداری فولیک اسیدبخورم زمان کمی نیست و مشکلی پیش نمیاد؟واینکه ذخیره آهن من ۱نمره از اونی که بایدباشه کمتره و d3 هم ۲۱ بود.مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد می توانید برای بارداری اقدام کنید .

  152. ببخشید الان ۲ ماهه دارم فولیک اسید ۵میلی میخورم برا قبل بارداری کافیه؟ممنون

    1. بله می توانید برای بارداری اقدام کنید بهتر است از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید .

  153. سلام خسته نباشید من این ماه اقدام به بارداری کردم پریودم ۲ مهر بود ولی الان حالت تهوع و تکرر ادرار و ترشحات سفید رنگ دارم از وقتی هم این علائم رو دارم قرص فولیک اسید و قرص اهن و مولتی ویتامین مصرف میکنم احتمال بازداریم هست راستی احساس خستگی زیادی هم دارم سه روز هم هست دندون درد و سردرد شدیدی گرفتم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام باید صبر کنید تا زمان پریود شما فرا برسد اگر تاخیر در پریود خود داشتید آن وقت تست بارداری انجام بدهید تا وضعیت شما مشخص شود.

  154. سلام.من کم خونی مینور دارم الان ۱ ماه باردارم قبلش اسید فولیگ نخوردم ولی الان دارم اسید فولیگ ۱ میلی‌گرم میخورم.مشکلی برای جنین بوجود نمیاد؟ممنونم

    1. سلام خیر نگران نباشید به مصرف قرص اسید فولیک ادامه دهید .

  155. سلام من بیماری تشنج داشتم و اقدام ب بارادری کردم دکترم قرص لاموژین ۲۵و فولیک اسید یک تجویز کرذ بعد رفتم دکتر زنان گفت لاموژین ۲۵مصرف کن ولی فولیک اسید پنج روزی دو وعده الان باردارم.میخوام بدونم هنوز فولیک اسید پنج رو مصرف کنم خطر نداره یا یک بخورم روزی دوبار

    1. سلام تا هفته ۱۲ بارداری روزی یک عدد از قرص فولیک اسید با دوز ۵ میلی گرم استفاده کنید .

  156. سلام من ۱۹سالمه وسابقه تشنج داشتم. قبلن قرص دپاکین مصرف میکردم ورفتم پیش دکترم گفا باید لاموژین۲۵روزی دوعدد وفولیک اسید یک روزی دوبار مصرف کنی بعد بزاری باردار شی بعد رفتم پیش متخصص زنان گفت همون لاموژین۲۵رو بخور ولی فولیک اسید ۵روزی دوبار الان بعد دوماه باردارشدم الان هم ۴۰روزع باردارم بنظورت برای بچه بد نیس روزیدوبار فولیک اسید ۵

  157. سلام خسته نباشید من ۳۹ ساله هستم می خوام برای بارداری دوم اقدام کنم به دلیل مشکل اعصاب از قرص ویتامین ب۱ استفاده می کنم قرص اسید فولیک ۱استفاده کنم یا ۵ وایا می تونم قرص ب۱ رو ادامه بدم متشکرم

    1. سلام باید با پزشک اعصاب معالج خود در رابطه با این موضوع مشورت نمایید من شرح حال کاملی از شما ندارم ‌

  158. من باردارم و پنج ماهمه تا الان فولیک اسید ۵ میل خوردم ولی مشکل خونی نداشتم و درواقع باید یک‌میل میخوردم…. حالا چی میشه؟؟؟

    1. مصرف قرص اسید فولیک را قطع کنید.

  159. من باردارم و پنج ماهمه تا الان فولیک اسید ۵ میل خوردم ولی مشکل خونی نداشتم و درواقع باید یک‌میل میخوردم…. حالا چی میشه؟؟؟

  160. سلام، خسته نباشید، من ۳۹سالمه میخواستم برای باردار ی دوم اقدام کنم، از دوماه قبل دارم اسید فولیک ۱مصرف میکنم ،آیا مصرف اسید فولیک رو ادامه بدم؟ در ضمن قند خون من ۱۰۸هست آیا برای بارداری خطر داره؟ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر

    1. سلام بله می توانید مصرف قرص اسید فولیک یک میلی گرمی را ادامه دهید باید ورزش کنید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

  161. سلام
    مصرف دوبار درهفته ۵ میلی گرم با ۱ میلی گرم هرروز برابر هست
    بعد برااینکه مطمین بشم فولات بدنم به مقدار لازم هست یا زیاد که از خوردنش جلوگیری کنم
    اسم اختصار آزمایش فولات در آزمایشم چیه

  162. سلام من دو هفته میش به خاطر نقص انانسفالی کورتاژ شدم و دکتر بهم گفته که باید سه ناه قرص فولیک اسید ۵ بخورم و بعد اقدام کنم. ایا مصرف روزی یک عدد قرص فولیک اسید ۵ زیاد نیست؟
    چون تو نظرات خوندم ضرر داره

    1. سلام قبل از بارداری خیر مشکلی ندارد می توانید هفته ای ۳ بار از این قرص استفاده کنید اما در بارداری بهتر است قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید .

    2. سلام جناب دکتر پاسخ ندادید هفته ۵ بارداریم فولیک ۵ دوبار در هفته بخورم خوبه یا برم ۱ بگیرم

      1. سلام اگر باردار هستید روی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  163. سلام من دو هفته پیش به خاطر نقص انانسفالی کورتاژ شدم و دکتر بهم گفته که باید سه ناه قرص فولیک اسید ۵ بخورم و بعد اقدام کنم. ایا مصرف روزی یک عدد قرص فولیک اسید ۵ زیاد نیست؟
    چون تو نظرات خوندم ضرر داره

  164. سلام .الان ۷ماهکه سقط جنین داشتم بخاطر تریزومی ۲۰٫الان میخوام باردار شم ازمایش ژنتیک دادم گفتن که اینورژن کروموزم ۹مشکل داره اما خیلی کوچیک وخیلی هم مهم نیس دکتر بهم قرص فولیک اسید ۵بهم تجویز کرد دارم میخورم حتا گفته شوهرم هم باید اسیدفولیک بخوره الان میخوام بدانم واسه بچه بعدی مشکلی پیش نخواهد امد واینکه اسید فولید ۵میخورم خدای نکرد بچه بعدی اوتیستم نگیره چون میگن زیاد از حد اسید فولید خوب نیس چکار کنم

    1. سلام بهتر است قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  165. سلام من ناخواسته باردار شدم بدون اینکه قبل بارداری فولیک اسید بخورم.ایا خطری نداره برای جنین. درضمن من یک ماه قبل بارداری ۶ امپول نوروبیون روز در میون با تجویز پزشک بعلت خارش پوست تزریق کردم.ایا میتونه اون امپولا جایگزین بشن با جای فولیک اسید.چون اونا هم ترکیب ویتامین ب بودن…و الان فولیک اسید چند بخورم؟؟

    1. سلام خیر جای نگرانی وجود ندارد روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  166. سلام. من در حال اقدام برای بارداری هستم. سابقه ی لب شکری دارم و دخترخالم هم شکاف کام داشتن. دکترم فقط برام قرص یدوفولیک و ول وومن تجویز کردن، ایا کافیه؟ نیازی نیست که اسید فولیک ۵ بخورم؟ توروخدا راهنماییم کنید خیلی استرس دارم

    1. سلام نگران نباشید خیر نیازی نیست داروهای تجویزی توسط پزشکتان کفایت می کند.

  167. ما هم ازدواج فامیلی داریم وهم خواهر کوچک شوهر مشکل ذهنی داره .دکتر قبل بارداری بهمون فولیک اسید ۵میلی گفته بود ومنم استفاده کردم .از روز لانه گزینی از فولیک اسید ۵ بازم استفاده میکنم فقط خارجی هست . ؟من ۵ بخورم یا ۱میلی ؟ایرانی یا خارجی ؟

    1. روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی ترجیحا ایرانی استفاده کنید .

  168. سلام من ۵ ماه قبل سقط جنین به علت هیدروسفالی داشتم الان از اون موقع اسید فولیک ۵ مصرف میکنم ک پزشک تجویز کرد ، به نظر شما کافیست یا ادامه بدم چون قصد بارداری دارم ، و اینکه امکان داره دوباره بچه مشکل هیدروسفالی داشته باشه

    1. سلام بله کافی است می توانید از قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید احتمال تکرار مجدد آن ضعیف است .

  169. سلام چندماه پیش درحالیکه قصد بارداری نداشتم برای اطلاع از وضعیت بدنم چند روز مونده به پریود یک سونوگرافی دادم که تخمدانهام پر از فولیکولهای ریز متعدد بود. دکتر ۳ماه قرص جلوگیری ال دی تجویز کرد. اونا رو سه ماه خوردم و دیگه دکتر نرفتم. الان یک ماهه ک بدون جلوگیری نزدیکی کردیم. دو هفته ست که پریودم عقب افتاده بی بی چک زدم فوری مثبت شد.
    ایا من باردارم؟ چون روی کاتالوک بی بی چک نوشته کیست باعث مثبت کاذب میشه و منم که فولیکول ریز متعدد داشتم و نمیدونم از بین رفته اند یا نه.
    ممنونم

    1. سلام بله شما باردار هستید .

  170. سلام پسرم دوسال و هفت ماهشه قرص فولیک اسید پنج خورده مشکلیه؟

  171. سلام.من برای بارداری آزمایش خون دادم.هموگلوبین و هماتوکریت و mcv.mch خونم پایین بود.دکتر قرص یدو فولیک ۵۰۰ میکروگرم داد و قرص آهن که دارم الان ۶ ماهه هر شب میخورم.تازه متوجه شدم داخل قرص آهنم ید و اسید فولیک ۴۰۰ میکروگرم هم داره.
    یعنی در کل ۶ ماهه هر شب ۹۰۰ میکروگرم اسید فولیک خوردم.هنوز باردار نیستم.شنیدم اسید فولیک زیاد باعث اوتیسم میشه.درسته؟ من چیکار کنم ادامه بدم به خوردنش؟ دست نگه دارم و اقدام به بارداری نکنم؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد می توانید برای بارداری اقدام کنید فقط بهتر است قرص ها را قطع کنید و به محض مثبت شدن تست بارداری مجدد شروع به مصرف قرص اسید فولیک یک میلی گرمی کنید .

  172. سلام .من باردارم ۲۲سالمه وسنگ کلیه دارم ،آیا باسه جنین مشکلی پیدانمیشه؟

    1. سلام خیر مشکلی برای جنین به وجود نمی آید.

  173. با عرض سلام و خسته نباشید
    من حدود ده ماه هست که اسید فولیک مصرف میکنم. ولی گاهی اوقات حتی یه هفته شده فراموش کردم قرص رو مصرف کنم و دوباره که یادم میفتاد استفاده میکردم. میخواستم بدونم این فاصله ی زمانی که گاهی پیش میاد همه ی اونها رو بی فایده میکنه .یعنی حتما باید روزی یه قرص یک میلی گرمی یا هفته ای دو قرص ۵ میلی گرمی استفاده بشه تا تاثیر گذار باشه؟ یا اگه وقفه ای افتاده باشه مشکلی ایجاد نمیشه و تاثیر اون قرصهای قبلی جای خودش هست.
    ممنون از راهنماییتون

    1. سلام مصرف طولانی مدت قرص اسید فولیک توصیه نمی شود می توانید مصرف قرص را قطع و به محض مثبت شدن آزمایش خون مجدد شروع به مصرف قرص کنید.

  174. سلام من ۵ ماهه که ازدواج کردم و برای ازامایشات قبل بارداری به پزشک مراجعه کردم و پزشک ازمایشات کلی برام نوشت رفتم ازمایشات و انجام دادم دیگه هیچ مشکلی نداشتم فقط دکتر گفت قند خونت ۹۸ است و برای بارداری زیاد است.برای بارداری باید قندخون چقدر باشه؟؟ و اینکه قندخونم ۹۸ است برای باردارشدنم و جنین مشکلی ایجاد میکنه؟؟

    1. سلام ممکن است علت آن رعایت نکردن ۱۲ ساعت ناشتا بودن باشد به هر حال مشکل جدی وجود ندارد می توانید برای بارداری اقدام کنید .

  175. باسلام
    من بعد از دوتا سقط ازمایشات مربوطه رو انجام دادم و خداروشکر هیچ کدوم مشکل نداریم
    فقط سطح هموگلوبین خونم ۱۵/۱ هستش ک حداکثر رنج نرمال ۱۵ هست.میخواستم بدونم آیا من غلظت خون دارم؟خوردن فولیک اسید ۱میلی ۳ماه قبل از اقدام روی غلظت خون تاثیر میذاره؟ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام بله بهتر است فعلا از قرص فولیک اسید استفاده نکنید و تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

  176. سلام من ۳ هفته است اقدام به بارداری کردم .آیا بواسیر اختلالی در بارداری ایجاد میکند ؟ مضر هست یا نه؟

    1. سلام خیر مانع از بارداری نمی شود.

  177. سلام من ۲ ماهه باردارم .اما ن قبل حاملگیبعد حاملگی بصورت منظم فولیک اسید استفاده نکردم. چند بسته فولیک اسید ۱ میلی استفاده کردم الان ۵ میلی گرمی میخام استفاده کنم.
    میخاستم بدونم آیا مشکلی پیش میاد اگر روزی یا شبی ۱ قرص ۵ میلی گرمی استفاده کنم؟؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام خیر نباید مصرف کنید باید روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  178. سلام ، من سابقه ۲ سقط داشتم ، یکی عمدی و دیگری عدم ضربان قلب ، دکتر به من کپسول ماما لایف و کیوتن و آسپیرین داد، در ماما لایف ۴۰۰ میکرو گرم اسید فولیک هست ، کافیست ؟ یا اسید فولیک ۴۰۰ میکرو گرم هم بخورم ؟

    1. سلام بله کافی است، با مصرف ماما لایف و کیوتن نیازی به مصرف اسید فولیک ندارید.

  179. با سلام من فولیک اسید ۱ میخوردم الان تموم شده رفتم خریدم دوباره به اشتباه فولیک اسید ۵ میخواستم بدونم میتونم اون رو مصرف کنم لازم به ذکر دکتر بهم گفته کم خونی مینور داری فولیک اسید ۱ باید مصرف کنی

    1. سلام بهتر است هر روز قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید یا اینکه با توجه به اینکه مینور هستید هفته ای دو تا سه روز می توانید ۵ میلی استفاده کنید .

  180. با سلام ،من تالاسمی مینور دارم ؛هموگلوبینم ۱۱.۵هست و قصد بارداری دارم ؛ از سه ماه قبل بارداری اسید فولیک استفاده کنم کافیه ؟یا چون تالاسمی مینور دارم باید بیشتر از سه ماه استفاده کنم؟

    1. سلام بهتر است قرص فیفول استفاده کنید و برای بارداری اقدام کنید اگر تست مثبت شد قرص فیفول را قطع کرده و فقط قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  181. سلام من دو هفتس فک کنم باردارم امروز رفتم دکتر قرص فولیک اسید ۱ داد .میخواستم بدونم روزانه چنتا قرص بندازم

    1. سلام باید روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید.

  182. سلام خسته نباشید.من اندومتیوز دارم ک دکتر گفته با حاملگی فقط میشه ک برطرف بشه
    ۳ماهه اقدام به بارداری کردم ولی نتیجه نداده
    بنظر شما چیکار کنم که باردار بشم؟
    و همسرم پسرعموم هست چه مقدار فولیک اسید از چ زمانی باید مصرف کنم؟

  183. سلام من ۴۰ سال دارم تا ۲ ما ه نمیدونستم که بار دار هستم مینور هم بودم ولی فو لیک هم مصرف نکردم اما یک بسته کپسول فیفول مصرف کرده ام ایا با توجه به سنم خطری برای جنینم ندارد ایا سن ۴۰ سال برای بارداری مناسب نیست لفا مرا راهنمای کنید ممنون می شوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *