تغذیه مناسب برای کودکان مبتلا به اسهال چگونه است؟

اسهال یک بیماری منتقله از راه دستگاه گوارش است و انتشار پاتوژن ها عفونی از طریق ( غذا، آب، دست، ظروف و پشه آلوده ) منتقل می شود هنگامی که فرزند شما مبتلا به اسهال، استفراغ و بی اشتهایی است مقدار غذای خود را کاهش می دهد و از طرفی به علت آسیب روده در اثر مواد سمی باکتری ها توانای جذب مواد مغذی مانند ( لاکتوز ) از روده کاهش می یابد. لذا وضعیت تغذیه کودک بدتر می شود و کودک مستعد ابتلا به بیماری های عفونی بیشتر شده و در نهایت در صورت عدم درمان منجر به مرگ کودک می شود.  
در کودکان علاوه بر الکترولیت ها یک رژیم غذایی مناسب که دارای مقدار انرژی و مواد مغذی کافی باشد در بازیابی سریع وزن نوزاد پس از اسهال موثر است.

در نوزادان باید  تغذیه با شیر مادر را ادامه یابد زیرا شیر مادر منبع غذایی ( قابل هضم، تمیز، سالم و سرشار از مواد ضد باکتری ( آنتی بادی ) می باشد و از طرفی لاکتوز که در اثر مواد سمی جذبشان در روده کاهش یافته به کودک می رسد.

کودکان در صورتی که اسهال خفیفی دارند باید همچنان به خوردن یک رژیم غذایی طبیعی از جمله شیر ادامه دهند ماست به علت لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ممکن است مفید باشد وقتی کودک شما اسهال دارد از خوردن ( نوشابه های گازدار، آب میوه ها و مایعات با قند بالا، دسرهای ژلاتینی ) اجتناب کنند. 

اگر شیر یا دیگر غذاها سبب بدتر شدن ( استفراغ، نفخ، درد شکم ) یا بدتر شدن اسهال می شود با متخصص اطفال تماس بگیرید تا که ببینید آیا شما نیاز دارید به طور موقت رژیم غذایی کودک خود را تغییر دهید .
در اطفال زیر ۳ سال سن، کودکان دچار سوء تغذیه، دیدن مدفوع شل تر، مدفوع متخلخل و ترش که نشانه یک پدیده عدم تحمل لاکتوز است شما باید به مدت ۵ – 7 روز شیر دارای لاکتوز ندهید  تا مدفوع سفت تر شود و تغذیه با شیر همزمان با بهتر شدن کودک و قبول روده های کودک شروع شود با شروع کودک به غذا خوردن، غذاهایی مانند ( فرنی، گوشت، سبزیجات، ماست، میوه … ) که هضمشان آسان است انتخاب کنید اگر اشتهای خوبی ندارد غذای کودک را تقسیم کنید وقتی کودک اشتهای بهتری دارد مقدار مواد غذایی کودک را افزایش دهید تا بدن کودک وزن از دست رفته را جبران کند.
 در کودکان لجباز که از غذا خوردن سرپیچی می کنند در ۱۲ ساعت اول از ( آبگوشت، مایعات، آب میوه ) پس از ۱۲ ساعت ( مایعات، موز، برنج، سیب و نان تست ) بدهید و مواد غذایی با فروکتوز بالا  را حذف کنید.

درمان اسهال

درمان اصلی در اسهال جلوگیری از کم آبی بدن و تجدید الکترولیت های از دست رفته (بویژه بطور جدی در نوزادان و کودکان خردسال ) است در مواردی جدی پزشک از الکترولیت ها و داروهای متوقف کننده اسهال استفاده می کند. ولی در افرادی که اسهال های انگلی یا میکروبی دارند. این داروها توصیه نمی شود زیرا اسهال به پاک سازی عامل میکروبی از روده کمک می کند. و باید از داروهای مخصوص آن میکروب و یا انگل استفاده کرد.

علایم کم آبی در اسهال

در مواردی مانند ( تشنگی، خشکی پوست و مو ، خشکی دهان و لب، خشک شدن گلو، کاهش ادرار و ادرار تیره ) لازم است ( مخصوصاً در نوزادان و اطفال ) حتماً به پزشک مراجعه کنید. تا بیمار بستری  و یا تحت درمان دارویی قرار گیرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *