تغذیه مادران شیرده برای افزایش شیر/ مصرف شیر گاو در دوران شیردهی

تغذیه انحصاری با شیر مادر– به معنی عدم استفاده از تركیبات تكمیلی– بهترین انتخاب برای سلامت كودك است.

شیردهی یك تصمیم همه یا هیچ نیست. بلكه بیشتر شبیه یك بیمه است: هرچه بیشتر بهتر، اما كم آن هم فوائد زیادی دارد.

به هر مادری كه قادر به شیردهی است اكیدا توصیه می‌كنیم به محض تولد نوزاد آن را شروع كند، مخصوصا چون كه شیر اولیه غنی از عواملی است كه سلامت نوزاد را افزایش می‌دهند.

برخی زنان شیردهی را مشكل یا دردناك می‌یابند. حقیقت این است كه هر مادر و نوزادی بطور طبیعی مانند تصاویر ایده‌آل شده مادر و نوزاد با هم هماهنگ نیستند.

برای شیردهی موفقیت‌آمیز باید مقداری تلاش كرد و ممكن است به راهنمائی نیاز داشته باشید.

مادرانی كه تمایل به شیردهی دارند باید پرسنل بیمارستان را از تصمیم خود آگاه كنند و از آنها كمك بخواهند، و همچنین می‌توانند با یك متخصص شیردهی مشورت كنند تا بتوانند بر مشكلات غلبه كنند.

بهتر است در یك ماه اول از استفاده از شیشه اجتناب كنند تا مطمئن شوند نوزاد به نحوه تغذیه از پستان عادت كرده است.

مادران شاغل می‌توانند در محل كار شیرشان را با استفاده از یك پمپ بدوشند و برای استفاده بعدی ذخیره كنند.

اطلاعات زیادی برای مادران شیرده وجود دارد و گروه های حامی در اطراف كشور می‌توانند به شما برای شیر دهی موفق كمك كنند.

پدران و سایر اعضای خانواده می‌توانند زندگی را برای مادران شیرده با انجام حمایت‌های لازم برای آسایش او در طی شیردهی و كمك به او برای یافتن وقت آزاد برای شیردهی، ساده‌تر كنند.

یك راهكار ساده برای ماه‌های اول

– در طی این دوران رشد و نمو سریع، تغذیه خوب برای نوزادن اهمیت حیاتی دارد. شیر مادر برای نوزادان، به خصوص برای ماه‌های اول تولد بهترین است.

تغذیه با شیر مادر یك گام مثبت در جهت سلامتی نوزاد شما است.

– در طی چند هفته حساس اولیه، نوزاد را با شیرمادر تغذیه كنید، در این صورت به تقویت سیستم ایمنی و پایه ریزی سلامت دستگاه گوارش نوزاد خود كمك كرده‌اید.

– اگر می‌توانید شیردهی را ادامه دهید، این كار را بكنید. نوزاد را تا چهار ماهگی قبل از تغذیه تكمیلی به طور انحصاری با شیر خودتان تغذیه كنید.

ادامه شیردهی تا ۲ سال برای نوزاد شما بسیار مطلوب است.

– آنچه مادر می‌خورد می‌تواند روی شیرخوار تاثیر بگذارد. خوردن یك رژیم متعادل همراه با غذاهای متنوع می‌تواند اكثر مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین كند.

مصرف روزانه یك مولتی ویتامین برای ویتامین D و آهن اضافی برای شما در طی شیردهی عقیده خوبی است، همچنین مصرف قرص روغن ماهی نیز تضمینی برای تكامل نوزاد است.

– از مصرف داروهای گیاهی در طی شیردهی اجتناب كنید. با پزشك خود در باره مصرف هر نوع دارو مشورت كنید.

– والدینی كه از شیرخشك استفاده می‌كنند می‌توانند دامنه وسیعی از محصولاتی را بیابند كه به خوبی آزمایش شده‌اند تا نیازهای تغذیه‌ای نوزادشان را فراهم كنند.

شیرخشك‌های مشتق از شیر گاو برای اكثر نوزادان سالم‌ترند.

تغذیه مادران شیرده

به طور كلی بهتر است مادر شیرده همان اصول رژیم غذایی دوران بارداری را در دوران شیردهی نیز رعایت كند.

كافئین و الكل باید محدود شوند زیرا آنها در شیرمادر وارد می‌شوند و نشان داده شده كه روی رفتار نوزاد تاثیر دارند.

مادران شیرده هرچند به مقدار كمتری نسبت به بارداری، اما هنوز برای دو نفر غذا می‌خورند.

شما باید برای دریافت ۵۰۰ كیلو كالری اضافه برنامه‌ریزی كنید، شامل ۲۰ گرم پروتئین اضافی نسبت به زمانی كه باردار نبودید- در حدود آنچه از یك فنجان ماست ساده كم چرب یا یك ساندویچ كوچك مرغ دریافت می‌كنید.

اگر نگران كاهش وزن پس از بارداری هستید، به یاد داشته باشید كه هرگونه كاهش وزنی باید تدریجی باشد، مجبور نیستید كالری دریافتی خود را شدیدا محدود كنید زیرا شیردهی بسیاری از آنها را برای شما می‌سوزاند.

همچنین مهم است كه دریافت كلسیم و فسفر را بالا نگهدارید– روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم از هركدام – در غیر این صورت این عناصر از استخوان‌های شما برداشت می‌شود كه منجر به استئوپروز خواهد شد.

نوشیدن روزانه سه لیوان هشت اونسی۱ شیر كمچربی یا بدون چربی ، ۲۴ گرم پروتئین، ۳۰۰ تا۴۰۰ كالری اضافه و بیشتر كلسیم و فسفر اضافی كه نیاز دارید را فراهم می‌كند كه معادل خوردن روزانه ۳ تا ۴ جانشین از محصولات لبنی مانند ماست یا پنیر است.

فسفر همچنین به مقدار فراوان در محصولات غنی از پروتئین مانند ماهی، گوشت، حبوبات و آجیل نیز وجود دارد.

اگر لبنیات كافی مصرف نمی‌كنید، كلسیم كمی كم‌یاب‌تر خواهد شد، اما كلسیم درخمیر سویا، بروكلی، سبزی‌های برگ سبز و ماهی‌هایی نظیر سالمون و خال مخالی می‌تواند یافت شود.

با دكتر خود درباره كافی بودن كلسیم رژیم غذایی‌تان صحبت كنید و در صورت كمبود از مكمل‌های كربنات كلسیم برای جبران كمبود مصرف لبنیات استفاده كنید.

رژیم‌های خاص

زنانی كه از رژیم‌های خاص پیروی می‌كنند لازم است برای اطمینان از متعادل بودن رژیم‌شان برای شیردهی با پزشك خود مشورت كنند.

گیاهخواران مخصوصا نسبت به كمبود ویتامین۱۲ B آسیب پذیرند چون این ویتامین در منابع گیاهی پروتئین یافت نمی‌شود.

 كمبود ویتامین ۱۲ B در نوزادانی كه توسط مادران گیاهخوار شیردهی شده بودند!

این نوزادان تاخیر رشد شدید داشتند كه تنها بخشی از آن به وسیله مكمل ویتامین ۱۲ B جبران شد.

هر مادر شیردهی كه گیاهخوار است باید مكمل ۱۲ B دریافت كند، و باید رژیم خود را با پزشكش بازبینی كند تا اگر تعدیل‌های دیگری نیز لازم است انجام شود.

رژیم غذایی شما، معده كودك شما

گاهی غذایی كه شما میخورید ممكن است روی سیستم گوارشی نوزادتان شما تاثیر بگذارد.

هر بچه‌ای دچار نفخ می‌شود اما برخی از آنها ممكن است در پاسخ به برخی از غذاهایی كه مادران‌شان می‌خورند گاز و ناراحتی‌های روده‌ای را تجربه كنند.

كولیك، شرایطی كه با گریه‌های طولانی و تحریك‌پذیری شناخته می‌شود، در برخی از موارد با قطع مصرف شیرگاو توسط مادر بهبود می‌یابد.

معمولا خوب است باز هم كمی محصولات لبنی مانند ماست و پنیر مصرف كنیم، مخصوصا در حجم كم.

اما نوشیدن شیرهای بدون لاكتوز كمكی نخواهد كرد، چون پروتئین موجود در شیرگاو موجب واكنش‌های حساسیتی و آلرژیك می‌شود نه لاكتوز.

در حالیكه تئوری‌های زیادی در باره غذاهایی كه در رژیم مادر موجب ایجاد گاز در نوزاد شیر خوار می‌شوند وجود دارد، هیچ مدركی مبنی بر اجتناب از هیچ غذای خاصی وجود ندارد.

بعضی از مادران در می‌یابند كه عدم مصرف غذاهایی كه در آنها ایجاد گاز و ناراحتی می‌كند می‌تواند مشكل را در نوزادان‌شان نیز كاهش دهد.

سعی كنید رژیم‌تان را تعدیل كنید و اگر مشكل برطرف نشد برای مشورت با پزشك‌تان تماس بگیرید. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *