تست تشخیصی HIV خانگی چیست؟/ تست ایدز در منزل + روش استفاده

برخی تصور می کنند تنها راه یافتن نشانه هایی از ابتلا به ویروس HIV استفاده از نمونه خون است.

تست تشخیصی HIV خانگی چیست؟

به تازگی وسیله ای ساده جهت استفاده خانگی وارد بازار شده که به جای استفاده از نمونه خون اطلاعات لازم را از نمونه بزاق بدست می آورد. سرم موجوددر بزاق درست مانند سرم جدا شده از خون جهت بررسی وجود ویروس HIV است. OraQuick HIV Test آنتی بادی های ضد ویروس HIV را شناسایی می کند.

نحوه استفاده از تست تسخیصی ایدز

این وسیله شامل یک سواپ است که باید آن را یک بار روی لثه پایین و یک بار روی لثه بالا بکشید. با این کار دستگاه نمونه کافی از براق را جمع آوری می کند. سپس سواپ درون پایه دستگاه قرار داده شده و پس از ۲۰ دقیقه نتیجه مشخص خواهد شد.
پایه دستگاه تست HIV دو خط را نشان می دهد. اگر خط C مشخص شد به این معناست که دستگاه نمونه کافی به دست آورده و درست کار می کند. اگر خط C نمایان نشد تست درست نیست و باید مجددا تکرار شود.
اگر پس از گذشت ۲۰ دقیقه تنها خط C نمایان شود نتیجه تست منفی است. اما اگر پس از پررنگ شدن خط C ، خط T نیز آشکار شود به این معناست که نتیجه تست مثبت شده و دستگاه آنتی بادی های ضد ویروس HIV را در نمونه بزاق پیدا کرده است.
مثبت شدن جواب این آزمایش به معنی ابتلای قطعی به بیماری ایدز نیست و در این شرایط توصیه می شود حتما بررسی های بیشتر صورت گیرد.

کارهایی که باید قبل از انجام تست Oraquick HIV Test انجام دهید

قبل از انجام این تست و برای حصول نتیجه دقیق تر نکاتی هست که باید بدانید:
قبل از انجام تست حداقل از ۳۰ دقیقه قبل چیزی ننوشید ، نخورید و از محلول ها یا سایر محصولات بهداشتی دهان و دندان استفاده نکنید.
سعی کنید چیزی در دهانتان نباشد مانند نگه دارنده های مخصوص ارتودنسی
راهنمای استفاده از Oraquick HIV Test را با دقت مطالعه کنید.
مدت زمان لازم برای این آزمایش ۲۰ تا ۴۰ دقیقه است .
برای انجام این تست باید ۱۷ سال یا بیشتر داشته باشید.
این دستگاه باید در دمای ۲ تا ۲۷ درجه نگهداری شود.
Oraquick HIV Test ویروس HIV را شناسایی نمی کند بلکه آنتی بادی های ضد ویروس HIV را که بدن در مواجهه با بیماری تولید می کند شناسایی خواهد کرد. بنابراین این دستگاه ۳ ماه پس از تماس مشکوک و ورود ویروس به بدن می تواند نتیجه مثبت را نشان دهد. زیرا پس از تماس با ویروس کمی طول می کشد تا بدن علیه آن پادتن یا همان آنتی بادی تولید کند.

نتیجه منفی تست HIV

اگر از تماس مشکوک با ویروس سه ماه گذشته باشد و نتیجه تست منفی شود به احتمال زیاد ویروس HIV در بدن شما وجود ندارد. دقت این تست در نتیجه منفی ۹۹٫۹ % است .به این معنا که ۴,۹۰۲ مورد از ۴,۹۰۳ نفر نتیجه منفی صحیح دریافت کرده اند.

نتیجه مثبت تست HIV

در صورتی که نتیجه تست مثبت شد ، بررسی و انجام آزمایش بیشتر ضروری است. دقت این تست در مورد نتیجه مثبت ۹۱٫۷ % است. به عبارتی از بین ۹۶ نفر که این تست را انجام داده اند ۸۸ مورد نتیجه درست اعلام شده و تنها ۸ مورد از این جمعیت نتیجه مثبت کاذب بدست آورده اند. به بیانی دیگر این ۸ نفر مبتلا به ایدز نبوده اند اما نتیجه مثبت برای آنها اعلام شده است. با این حال ۹۱٫۷ % نتیجه درست نیز نتیجه خوبی است. 

منبع خبر : zimed

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام من ۲ سال پیش رابطه داشتم بعد از دو سال رفتم آزمایش دادم ، ( ربپد تست بود ) بهم گفت ۲۰ دقیقه دیگه بیا ولی من عجله کردم و یو دقیقه زودتر رفتم و بهم گفت منفیه ، میخواستم بدونم ممکنه بخاطر ۱ دقیقه جواب اشتباه شده باشه اخه چون در مقاله نوشتین باید ۲۰ دقیقه گذشته باشه
    ممنون میشم پاسخ بدین

  2. خدمت کاربر سایت آقای احسان که سوال پرسیده باید عرض کنم که اصلا جای نگرانی نیست، شرکت سازنده کیت روی جعبه ها دستور انجامش رو نوشته و گفته ۱۰ الی ۲۰ دقیه جواب قرائت شود، پس یک دقیقه اصلا مهم نیست و خیالتون راحت باشه
    یوسفی – کارشناس ایدز مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری تنکابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *