تاموکسیفن چیست؟/ قرص تاموکسیفن برای بارداری

تاموکسیفن چیست؟ در چه شرایطی تجویز می شود؟

پاسخ مشاور:

تاموکسیفن دارویی است که به‌صورت قرص خوراکی عرضه می‌شود و در فعالیت استروژن، که هورمونی زنانه است، مداخله می‌کند. استروژن احتمال پیشرفت سرطان در پستان را بالا مي‌برد. بیش‌تر از ۳۰ سال است که از تاموکسیفن جهت درمان سرطان پستان زنان و مردان استفاده مي‌كنند.

این دارو را در درمان بیمارانی که در مراحل اولیة سرطان پستان هستند و همین‌طور کسانی‌که سرطان پستان پیشرفته دارند (سرطانی که در قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش پیدا کرده است) استفاده مي‌كنند. تاموكسيفن به‌عنوان درمان کمکی (که پس از درمان اولیه برای بالا بردن احتمال شفای بیماری اعمال می‌شود)، از بازگشت سرطان پستان اولیه و همچنین گسترش سرطان‌های جدید در پستان پیشگیری می‌کند.

در درمان سرطان پستان پیشرفته، این دارو رشد سلول‌های سرطانی را که در بدن هستند كند یا متوقف می‌کند. بيش از ۱۰ سال است كه از تاموكسيفن جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند استفاده مي‌كنند. از این دارو در درمان زنانی هم استفاده مي‌كنند که کارسینوم مجاری درجا (DCIS)، حالتی غیرتهاجمی که گاهی به سرطان پستان مهاجم مي‌انجامد، دارند.

همچنین تاموکسيفن باعث افزايش تخمك گذاري و بارداري در بيماران مبتلا به سندرم تخمدان پلي كيستيك مقاوم به كلوميفن مي‌شود.

اختلال تخمك گذاري يكي از علل شايع نازايي در زنان است كه از علل عمده عدم تخمك گذاري نيز سندرم تخمدان پلي كيستيك است.

داروهاي آنتي استروژني مانند كلوميفن سيترات و تاموكسي فن سيترات به عنوان خط اول درمان در بيماران Pcos استفاده مي‌شوند كه حدود ۲۵ درصد بيماران به درمان با كلومفين مقاوم هستند.

با توجه به نتايج به دست آمده، جهت افزايش تخمك گذاري و بارداري در بيماران مبتلا به سندرم تخمدان پلي كيستيك مقاوم به كلوميفن مي‌توان از تاموكسيفن، استفاده كرد.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. سلام و خسته نباشید من ۱۵ روز که داآرم از این قرص میخورم ولی یک هفته است. قسمت راست سرم حالت کرخی داره. باید چیکار کنم

    1. سلام باید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

  2. ایا این دارو صرفا زنانه است یا برای مردان هم تجویز میشود.ایا تاثیری بر ناباروری مردان دارد .لطفا علاوه بر سایت جواب تخصصی خودرا برام ایمیل کنین.چون دکتر به منم داده .

  3. سلام خسته نباشید به من گفتن این قرص برای سقط جنین استفاده میشود ایا درست هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *