بهترین زمان ورزش بعد از زایمان/ ورزش برای لاغری شکم بعد از زایمان

مجموعه حرکاتی که در پیاده‌روی انجام می‌شود به ترمیم سریع‌تر بافت پوستی و زیرپوستی ناحیه جراحی شده در عمل سزارین کمک زیادی می‌کند. همچنین پیاده‌روی مانع از شکل‌گیری لخته‌های خونی و سایر عوارضی از این دست می‌شود …

پس از زایمان چه زمانی بهتر است برای شروع ورزش انتخاب کنبم وقت مناسب برای شروع تمرینات ورزشی چه موقع است چه نوع تمرینات ورزشی برای تازه مادرها بهتر هستند.

بهترین زمان شروع ورزش پس از زایمان
علم پزشکی نشان می‌دهد که هر زنی پس از زایمان، به محض اینکه نشاط نسبی و اولیه را احساس کرد می‌تواند انجام حرکات ورزشی را به طور تدریجی آغاز کند.

با این حال معمولا به این دسته از مادران گفته می‌شود که تا ۶ هفته پس از زایمان صبر کنند و پس از انجام معاینات مختلف پزشکی و تأیید پزشک شروع به ورزش کنند.

نکته‌ای که توجه به آن اهمیت زیادی دارد این است که اگر یک زن باردار در طول دوره حاملگی انجام حرکات ورزشی را به طور منظم دنبال کند و در نهایت هم زایمان بدون مشکلی را تجربه کند آنگاه جای نگرانی چندانی درخصوص آغاز حرکات ورزشی در روزهای نخست پس از زایمان نیست.

پیاده‌روی از جمله ورزش‌های سبکی است که به این دسته از مادران توصیه می‌شود. در واقع انجام حرکات سبک ایروبیک (منظور حرکاتی ورزشی هوازی است) که پیاده‌روی شناخته شده‌ترین آنهاست بیش از سایر انواع تمرینات ورزشی توصیه می‌شود. همزمان که قوای بدنی افزایش می‌یابد، می توان بر شدت و شمار حرکات افزوده و حتی مدت زمان بیشتری را نیز صرف پیاده‌روی کرد.

اگر زایمان به صورت عمل سزارین انجام شد حتما باید در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. معمولا در این وضعیت از مادر خواسته می‌شود تا مدتی را صرف آماده سازی و کسب قوای بدنی کرده و سپس انجام حرکات منظم ورزشی را آغاز کند. معمولا برای ترمیم آسیبی که به بافت پوست بدن وارد می‌شود گذشت چند هفته زمان الزامی است.

انجمن پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می ‏کند مادران حداقل روزی۳۰ دقیقه در ۵ روز هفته ورزش‌های ایروبیک یا هوازی مانند پیاده ‏روی را با شدت متوسط انجام دهند.

بعد از اتمام ۶ هفته یا با افزایش توانایی مادر به ‌تدریج زمان ورزش هوازی باید به ۱ساعت در روز برسد. علاوه بر پیاده‏ روی، می‏توان به دوچرخه‏ سواری، ایروبیک سبک، یوگا، پیلاتس یا شنا نیز پرداخت. ضمن اینکه انجام ورزش‏های کششی تمام بدن نیز حداقل در ۳ روز هفته توصیه می‏ شود.
بعد از زایمان انجام صحیح ورزش‏های شکمی برای برگشت طول و قدرت عضلات شکمی
الزامی است.

 اگر یک زن باردار در طول دوران حاملگی فعالیت بدنی قابل توجهی نداشته باشد و یا انجام حرکات منظم ورزشی را همزمان با ادامه بارداری کاهش داده و در نهایت متوقف کند، بهتر است پس از زایمان با مشورت پزشک انجام دوباره آنها را از سر بگیرد.

در کل باید به خاطر داشت که مفاصل و لیگامان‌ها که در طول ۹ ماه حاملگی به شدت تحت فشار بوده و حساس شده‌اند، حداقل بین سه تا پنج ماه زمان نیاز دارند تا بار دیگر تقویت شده و به وضعیت اصلی خود بازگردند. از این رو در چند ماه نخست پس از زایمان باید مراقب گام برداشتن در پله‌ها و یا حین عبور از موانع کوچک و بزرگ بود.

اگر در نظر دارید که پس از زایمان در کلاس ورزشی شرکت کنید، بهترین توصیه این است که با یک متخصص زنان مشورت نمایید تا وی یک سری فاکتورهای مهم در تصمیم‌گیری نهایی را به شما ارایه کند. در برخی مراکز آموزش یوگا یا حرکات ژیمناستیک، کلاس‌های ویژه زنانی برگزار می‌شود که به تازگی زایمان کرده‌اند.

ورزش‏هاي عضلات شکم
بعد از زايمان انجام صحيح ورزش‏هاي شکمي براي برگشت طول و قدرت عضلات شکمي الزامي است.

۱) ورزش تيلت لگن
– درحالت خوابيده به پشت زانوها را خم کنيد و کف پاها را روي زمين قرار دهيد.
– بدون حبس نفس، شکم خود را ۵ ثانيه به داخل بکشيد و کمرتان را به زمين بچسبانيد.
اين حرکت علاوه بر تقويت عضله عرضي شکم، در درمان و پيشگيري کمردرد مادران هم اهميت دارد.

۲) ورزش کرانچ يا دراز و نشست اصلاح‌شده
– به پشت بخوابيد و زانوها را خم کنيد.
– با انقباض عضلات شکم، شانه‏ ها را از زمين بلند کنيد.
– کمي مکث کنيد و دوباره به آرامي به حالت اول برگرديد.

۳) ورزش پل زدن
به پشت بخوابيد، سر، شانه‏ها، بازوها و کف پاها را روي زمين تکيه دهيد. حال سعي کنيد باسن خود را تا‌حد ممکن بالا ببريد سپس آهسته به وضع اول برگرديد.

ورزش‏هاي عضلات کف لگن
براي تقويت و برگشت سريع‏تر کارکرد عضلات کف لگن و کمک به پيشگيري از مشکلات ادراري و افتادگي احشاي لگني تجويز مي‏شود. به اين شکل که در زمان خالي بودن مثانه بدون حبس نفس، عضلات واژن را به داخل بدن (سمت بالا) بکشيد. ۳ تا ۵ ثانيه نگه‌داريد و سپس شل کنيد. اين کار را ۱۰ بار ديگر هم انجام دهيد.

تاثير ورزش بر شيردهي
با ورزش، کميت و کيفيت توليد شير مادر کم نمي‏شود و پذيرش نوزاد براي شير مادر فرقي نمي‏کند. به مادران توصيه مي‏شود براي کاهش درد و احتقان پستان‏هايشان هنگام ورزش ابتدا به کودک خود شير بدهند و سپس ورزش را شروع کنند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. گر هدف لاغری شکم و پهلو پس از زایمان هست، اگرچه علیرغم خطرات و عوارض بیشمارش، یقینا انواع جراحیهای تهاجمی و نیمه تهاجمی میتونه بسیار کارا باشه ولی وقتی روشهایی مثل برچسب لاغری هست که میشه بدون درمان خوراکی که یقینا عوارض غیر قابل پیشبینی خواهد داشت یا ورزشهای سخت، فقط از طریق استفاده ۸ ساعته یک برچسب لاغری موضعی روی شکم و پهلو در طی ۱۵ روز، بون رژیم و ورزش، ۱ تا ۲ سایز کم کرد، دیگه چرا به رژیم و مصرف دارو فکر کنیم؟؟؟!!

    من توصیه میکنم یه نگاهی به وب سایت http://www.pardisab.com بندازید و اگر سوالی داشتید همونجا میتونید از طریق ایمل ، تلگرام و تلفن بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *