بهترین زمان عمل بیضه نزول نکرده زیر ۲ سالگی است!

بهترین زمان برای درمان مشکل پایین نیامدن بیضه یا بیضه نزول نکرده زیر ۲ سالگی است. گاهی در هنگام تولد بیضه ها وارد کیسه بیضه نشده و در بالا قرار می گیرند که یک حالت غیر طبیعی است و این حالت ممکن است برای یک بیضه یا هر دو بیضه رخ دهد. و آن را "اکتوپی بیضه" می نامند.

بیضه ای که پایین نیامده و در سر جای خود قرار نگرفته باشد، کار خود را به درستی انجام نمی دهد و نطفه یا اسپرم نمی سازد و اگر دو طرفه باشد شخص عقیم و نابارور می شود و احتمال سرطان بیضه در این افراد بیشتر است.

بهترین زمان عمل بیضه نزول نکرده

اگر این عارضه درجوانان و بزرگسالان ظاهر شد، باید سریع آن را درمان کند، چون در نتیجه پیچش بیضه ها به دور طناب اسپرماتیک، (عضویی است، طنابی شکل در دستگاه تناسلی مردان) عمل خون رسانی کاهش پیدا می کند.

والدین کودک موظفند قبل از ۱۸ ماهگی و حداکثر ۲ سالگی که هنوز فعالیت مقدماتی نطفه سازی یا اسپرم سازی شروع نشده است، بیضه های پایین نیامده کودک خود را توسط جراح عمل کنند. در صورتی که بیضه ها عمل نشوند، به علت بالا بودن حرارت محیط آنها فعالیت اسپرم سازی شروع نخواهد شد و کودک در بزرگسالی نابارور خواهد شد.

علل عدم نزول بیضه در کودکان

عدم نزول بیضه می‌تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد و بیشتر در نوزادانی دیده می‌شود که به اختلال هورمونی مبتلا هستند. اختلالات فیزیکی هنگام تولد و ابتلا به برخی بیماری‌های ژنتیکی ممکن است با این مشكل همراه باشد، مثلا میزان شیوع عدم نزول بیضه در نوزادانی که هنگام تولد دارای «اسپینا بیفیدا» (یک نوع اختلال در ستون‌فقرات) یا سندرم داون (اختلال کروموزومی) هستند، زیاد است. در بیشتر موارد، علت مشخصی را نمی‌توان پیدا کرد.

عوامل تشدید کننده بیضه نزول نکرده

   نوزاد نارس
   وزن کم هنگام تولد
   تماس مادر با حشره کش
    دیابت و چاقی مادر
   مصرف سیگار در دوران بارداری
    مصرف مسکن های ضعیف نظیر استامینوفن و ایبوبروفن در دوران بارداری
   سابقه خانوادگی مثبت
   لقاح مصنوعی

 بهترین درمان بیضه نزول نکرده جراحی است! 

این مشكل را می‌توان به ۲ روش جراحی و هورمون‌درمانی درمان كرد. بهترین نوع درمان، عمل جراحی که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش محل بیضه داخل شکم یا کشاله ران مشخص و سعی می‌شود آن را در محل طبیعی خود قرار داد. پایین‌آوردن بیضه‌هایی که داخل شکم قرار دارند، تا انتهای کیسه بیضه به دلیل کوتاه‌بودن طناب بیضوی، امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان بیضه را از داخل شکم بیرون آورد و مثلا در قسمت فوقانی کیسه بیضه ثابت کرد.

 جراح ابتدا با یک برش در کنار کشاله ران، اقدام به خارج کردن بیضه، و قرار گیری آن در کیسه می نماید. بعد از اتمام آن قسمت برش زده را بخیه می زند. اغلب اوقات برای بخیه زدن از نخ های جذبی استفاده می شود.

به این ترتیب بیضه هم از محیط گرم شکم خارج می‌شود و هم به آسانی برای معاینه‌های بعدی در دسترس قرار می‌گیرد. در روش هورمون‌درمانی نیز با تزریق یك آمپول، بیضه به طرف پایین حركت می‌كند. هورمون‌درمانی، زمانی اثر بهتری دارد که بیضه نزدیک به محل طبیعی خود قرار گیرد مثلا در قسمت فوقانی کیسه بیضه.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *