بهبود تکنولوژیهای درمان ناباروری با ابزار ژنتیکی/ جدیدترین درمان ناباروری مردان

برنده جایزه رویان موفق شد ابزاری ژنتیکی را برای بهبود تکنولوژی های درمان ناباروری به کار بگیرد …

 یک لقاح موقت زمانی حاصل می شود که سلول اسپرم با سلول تخمک ادغام شده، یک سلول تخم همه توان را تشکیل دهد، به طوری که جنین زایی آغاز شود.

در زمان لقاح، فقط DNA اسپرم که عاری از هیستون و پیچیده شده در پروتامین ها است وارد تخمک می شود، بنابراین لازم است تا مجدداً ساختار نوکلتوزومی را برای گذراندن دوره تکوین، به دست آورد.

برنامه ریزی مجدد کروماتینی ژنوم پس از لقاح اتفاق می افتد و به وسیله عوامل بی شمار و ناشناخته مادری کنترل می شود.

در پژوهشی که توسط دکتر میگوئل سانتوس و همکارانش انجام گرفت، با استفاده از ابزارهای ژنتیکی، مانند تکنیک ZP۳-Cre و حذف مشروط الل Hira، ژن Hira به طور اختصاصی در حین تخمک زایی حذف شد.

بر خلاف باور رایج میان دانشمندان که تصور می کردند رونویسی برای رشد و نمو تخم لازم نیست، نتایج این پژوهش نشان داد که رونویسی وابسته به Hira/H۳.۳ در ریبوزومی برای تسهیم اول ضروری است.

 میگوئل سانتوس و همکارانش نشان دادند که الحاق H۳.۳ با واسطه پروتئین هیرا (Hira-mediated H۳.۳ incorporation) برای برنامه ریزی مجدد ژنوم پدری در سلول تخم ضروری بوده و نقش غیر منتظره ای در رونویسی RNA ریبوزومی در سلول تخم موش دارد.

به دفعات مشاهده شده است که جنین های حاصل از ICSI (تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم) منتج از تخمک موش های ماده فاقد پروتئین Hira، در مرحله پس از تشکیل تخم متوقف می شوند، در نتیجه یافته های این مطالعه می تواند به بهبود تکنولوژی های درمان ناباروری کمک کند.

 طرح « نقش الحاق مولکول H۳.۳ با واسطه پروتئین Hira در همانند سازی DNA و رونویسی RNA ریبوزومی سلول زیگموت موش» توسط پروفسور میگوئل رامالهو سانتوس از کشور امریکا در هفدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان برنده گروه ژنتیک شد.این طرح دارای سه مقاله منتشر شده در مجلات علمی با ضریب نفوذ ۶.۵ تا ۹.۵ بوده است.

دستاورد محققان ایرانی
درمان ناباروری مردان با سلول درمانی

محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موفق به استخراج، تکثیر و تمایز سلول های بنیادی اسپرماتوگونی مردان نابارور مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی شدند که امید به درمان ناباروری مردان را در آینده نزدیک، افزایش می دهد.
دکتر قاسم ساکی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی با بیان این مطلب، افزود: در این پروژه تحقیقاتی که با همکاری دکتر مسعود حمادی، عضو هیات علمی گروه علوم تشریح و جنین‌شناسی، تیم تخصصی ناباروری بیمارستان امام خمینی، دکتر علی خدادادی، عضو هیات علمی گروه ایمنی شناسی و دکتر محمدرضا دادفر، متخصص اورولوژی و عضو مرکز ناباروری بیمارستان امام خمینی به انجام رسید،

ابتدا از طریق بیوپسی بیضه سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی که تعداد آن‌ها بسیار کم است، استخراج و سپس در محیط کشت مناسب تکثیر و تمایز داده شدند.

وی گفت: در این طرح تحقیقاتی که در قالب پایان‌نامه دکتر شیوا رضیع انجام و به مدت دو سال به طول انجامید، در مراحل انتهایی موفق شدیم که به اسپرماتید دراز شده (Elongated spermatid) برسیم؛ این سلول جنسی با تزریق در سلول جنسی ماده (اووسیت) به روش ICSI می‌تواند باعث لقاح و تشکیل جنین شود.

وی با بیان این‌که حدود نیمی از موارد ناباروری زوجین علت مردانه دارد، تصریح کرد: مطالعات فراوانی در زمینه درمان این نوع ناباروری‌ها که عموماً به دلایلی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا عدم نزول بیضه در هنگام تولد به وجود می‌آیند، در چند سال اخیر انجام شده است؛ در روش کنونی می‌توان سلول‌ها را از بیضه مردان نابارور گرفته، تکثیر و تمایز آن‌ها را در محیط آزمایشگاه انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ابراز امیدواری از ورود این طرح به مرحله کلینیک و درمان مردان نابارور در آینده بسیار نزدیک، افزود: در مرحله اول تنها تعداد محدودی سلول بنیادی در اختیار داریم که با روش تکثیر تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت؛ سلو‌ل‌های تکثیر یافته را می‌توان با روش‌های انجمادی مناسب به مدت زیادی در محیط آزمایشگاه ذخیره کرد.
ساکی گفت: در حال حاضر پروژه‌های تحقیقاتی دیگری نیز جهت بهینه‌سازی این روش‌ها در آزمایشگاه تحقیقاتی علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دست بررسی و انجام است.

منبع خبر : مهر

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. با عرض سلام بنده ۳۶ سالمه و همسرم ۲۷ ساله سه ساله ازدواج کردم و به دلیل ازو اسپرمی بیوپسی شدم و سه بار عمل icsi میکرو انجام دادیم در مرحله اول جنین تشکیل یافته ولی هیچ کدام به مرحله بلاستوسیس نرسیده ایا میتونیم به این روش سلول درمانی امید وار باشیم یا مرکزی هست که العان از این روش استفاده کنه ما مراجعه کنیم .ممنون میشم زود جواب بدین

  2. سلام وقت بخیرتوروخداهمسرمن آزواسپرمی غیرانسدادی کجابایدبیایم توروخداپاسخ بدین زندگیمون میخوادازهم بپاشه

    1. سلام باید به مراکز تخصصی ناباروری مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *