بروموکریپتین و قطع شیردهی/ بروموکریپتین باعث تخمک گذاری می شود؟!

بروموکریپتین باعث پایین آمدن هورمون پرولاکتین یا هورمون شیر می شود و همچنین باعث تحریک تخمک گذاری و افزایش احتمال بارداری می گردد…

من ۱ ساله دخترمو از شیر گرفتم اما بازم سینم شیر داره و پریودهام نامنظمه. دخترم ۳ ساله شده و برای فرزند دوم می خوام اقدام کنم. دکترم بروموکریپتین برام تجویز کرده. آیا درمانش درسته؟!!!

پاسخ مشاور نی نی نما:

بروموکریپتین برای پایین آوردن هورمون پرولاکتین یا همان هورمون شیر تجویز می شود و باعث می شود شیر شما قطع شود و همچنین باعث تخمک گذاری و افزایش احتمال بارداری شما می شود.

بروموکریپتین و قطع شیردهی

بروموکریپتین دارویی غیر هورمونی و غیر استروژنی است که با نام‌های تجاری ارگوست (Ergoset) و پارالودل (Parlodel) نیز ارائه می‌شود و از ترشح پرولاکتین در انسان جلوگیری می‌کند. این دارو از فرآورده‌های ارگوت با فعالیت‌های آگونیستی گیرنده‌های دوپامین است. بخش پیشین هیپوفیز با ترشح فاکتور بازدارندۀ پرولاکتین (که دوپامین نامیده می‌شود) ترشح پرولاکتین را تنظیم می‌کند. از نظر بالینی، بروموکریپتین سطح پرولاکتین را در بیماران مبتلا به افزایش پرولاکتین، کاهش می‌دهد.

افزایش ترشح پرولاکتین باعث توقف یا بی‌نظمی تخمک‌گذاری در بعضی از زنان می‌شود. بنابراین، بروموکریپتین نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از داروهای تحریک تخمک‌گذاری به‌کار رود، زیرا افزایش میزان پرولاکتین خون مانع آزادسازی (ترشحLH,FSH ) خواهد شد که این مسئله با استفاده از بروموکریپتین اصلاح می‌گردد.

افزایش پرولاکتین ناشی از چند دلیل است که یکی از آن‌ها وجود تومور خوش‌خیم در هیپوفیز است. مصرف این دارو باعث کوچک‌شدن این غده می‌شود و در نتیجه، پرولاکتین و به‌دنبال آن میزان FSH, LH و در پایان، تخمک‌گذاری را تنظیم می‌کند.

بروموکریپتین برای درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش پرولاکتین خون، مانند آمنوره (پریود نشدن) به همراه یا بدون ترشح زیاد از حد شیر از پستان (galactorrhea)، ناباروری و یا کاهش FSH, LH استفاده می‌شود.

اشتراک‌گذاری
10 نظر
  1. در حال حاضر روشهای پیشنهاد شده برای قطع شیردهی در مادرانی که اندیکاسیونهای الزم
    را برای انجام اینکار دارند، پاسخگوی تمام خانمهای درگیر در این شرایط نبوده و شناسایی و به کار بردن
    روشهای مختلف سرکوب شیردهی در مورد مادرانی که به دالیل گوناگون منع مصرف شیر دارند، می تواند در
    مدیریت هر چه بهتر سرکوب شیردهی کمک شایانی داشته باشد. بر اساس نتایج مطالعات مرور سیستماتیک
    مربوطه به نظر میرسد که در شرایطی که مادر میزان ترشح شیر کمی دارد بهتر است به علت عوارض کمتری که
    دارد از روشهای غیر داروئی جهت سرکوب شیردهی استفاده نمود، اما موثرترین درمانها به ترتیب استفاده از
    بروموکریپتین و کاربگولینها بوده ولی هنوز هم رایج ترین درمان سرکوب شیردهی از طریق استرادیول می باشد.

  2. سلام وقتی سینه چپم را فشار می دهم چند قطره شیر میزنه بیرون بیشتر از ۲ ساله بچمو از شیر گرفتم پریود هم میشم لازمه برم دکتر و قرص مصرف کنم؟ ممنون

    1. سلام نباید نوک سینه خود را دستکاری کنید به مدت ۱۰ روز نوک سینه خود را دستکاری نکنید اگر بعد از ۱۰ روز ترشح خود به خودی بدون دستکاری از سینه خود داشتید ویا اینکه اگر پریود شما نامنظم شد نیاز به پیگیری وجود دارد فعلا خیر نیازی نیست.

  3. سلام .من شير ميدم سينه ي چپم شيرش خيلي زياده بچم نه مي تونه هه مشو بخوره نه ميدونم چيكار كنم تا شيرش كم بشه دردش خيلي زياده آيا قرسي هست تاشيراكم كند؟؟؟

    1. سلام باید شیر خود را بدوشید.

  4. سلام من قبل شیردهی هم در سینه ام کیست داشتم استفاده از قرص بروموکریپتین ضرر نداشته باشه

    1. سلام باید با تجویز پزشک دارو مصرف کنید.

  5. سلام من برای قطع شیردهی از بروموکریپتین. استفاده میکنم هم سردرد سرگیجه حالت تهو گرفتگی بینی و هم پا درد گرفتم. بنظرتون. به مصرفش ادامه بدم ؟ممنونم

    1. سلام خیر باید قطع کنید .

  6. سلام شنیدم باید نصف قرص روبخوری اونم هر ۸ساعت .من یه دونه فرص خوردم بعد از یک ساعت حالت تهو.سرگیچه.گرفتگی بینی.همه اینارو داشتم دستام میلرزید قلبم تند تند میزد خیلی بد بو ولی سعی کردم بالا بیارم الان که بالا اوردم بهترم .میشه فردا نصف قرص بخورم .دیگه ظررنداره.میخوام شیرم خشک بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *