با فعالیتهای “کانون مادر و کودک” در خانه های سلامت آشنا شوید!

تلاش در حوزه سلامت مادران یک وظیفه همگانی است زیرا سلامت مادر ، سلامت جامعه را در پی دارد .رسیدن به جامعه ای سالم در گرو سلامت زنان، مادران و دختران جامعه است و اگر جامعه ای دارای هدف منظم و دقیق نسبت به سلامت مادران باشد، می توان گفت که آن جامعه در رسیدن به سلامت موفق عمل می کند.

سلامت مادران و ارایه آگاهی به آنان موجب سلامت کودک ، خانواده و در نهایت اجتماع می شود، بنابراین ، این موضوع باید به عنوان یک اولویت مهم در نظر گرفته شود.

ارتقای توانمندی مادران و فراهم آوردن بهترین امکانات ارتباطی- آموزشی برای کودکان از طریق شناخت و تقویت استعداد بالقوه کودکان و به فعل درآوردن آنها در جهت شکل گیری شخصیت اجتماعی و روانی کودکان امری لازم به نظر میرسد.

والدین با شناخت صحیح از کودکان می توانند به توانایی ها و نیازهای آن ها پی ببرند و با برنامه ریزی مناسب احساس ذوق و زیبایی شناسی، تخیل، ابتکار، خلاقیت و نوآوری، نظم و دقت و مهارتهای زندگی را در کودکان پرورش دهند، برخی ناتوانی ها و کم توانیهای کودک را از بین ببرند و یا حداقل تحت کنترل درآورند و از ضعف بیشتر پیشگیری کنند.

کانونهای" مادر و کودک " با هدف ارتقاء سطح سلامت مادران در ابعاد مختلف و جلب مشارکت آنان در فعالیتهای اجتماع محور در محلات شهر تهران، از سال ۱۳۸۸ در دستور کار اداره کل سلامت شهرداری تهران قرار گرفت . در این کانونها ، مادران ضمن کسب مهارت لازم جهت پرورش کودکان خود ، نقش موٍثری درارتقای کیفیت زندگی در خانواده و محله خود ایفا می نماید. در این کانونها مادران در تعامل با یکدیگر از تجربیات یکدیگر استفاده نموده واز آموزش ها و مشاوره های لازم به منظور اصلاح سبک زندگی ، شناخت هنجارها و ناهنجاریهای رفتاری ، تربیت صحیح فرزندان و…. بهره مند میگردند.

مراحل تشکیل کانون " مادر و کودک " از جمله ثبت نام از داوطلبین و عضو گیری ، انتخاب دبیر در سطوح محله و منطقه مطابق با اساسنامه ارسالی از طرف اداره کل سلامت در خانه های سلامت وابسته به ادارات سلامت مناطق ۲۲ گانه می باشد .

انتخاب دبیرکل با شرح وظایف مندرج در اساسنامه ، توسط دبیران منطقه ای مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انتخاب و به اداره کل معرفی میگردد.

اهداف تشکیل کانون " مادر و کودک "

– ارتقای سطح سلامت مادران در ابعاد مختلف ( سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی )

– توانمند سازی مادران در شناخت مراحل رشد (جسمی، روانی، هوشی ، حسی- حرکتی، اجتماعی) کودکان جهت پرورش نسلی سالم و فعال

– توانمند سازی مادران در ارتقای کیفیت زندگی

– تحکیم بنیان خانواده

– ترغیب و توانمندسازی مادران برای شرکت در فعالیتهای اجتماعی

اهم فعالیتهای اجرایی کانون "مادر و کودک "

– ارائه خدمات آموزشی بر اساس نیازهای مادران با عناوین: کسب مهارتهای زندگی ، بهداشت بانوان، عوامل موثر در تحکیم بنیان خانواده، آسیب های اجتماعی خانواده ، شناخت ناهنجاریهای رفتاری در کودکان و…

– ارائه خدمات آموزشی در مناسبتهای جهانی و ملی همچون : روز جهانی تغذیه با شیر مادر، هفته جهانی خودمراقبتی ، هفته ملی سلامت زنان و…

– آموزش تربیت صحیح کودک از طریق ارتباط گیری موثر با کودک از طریق بازی و انواع بازیها (سنتی، گروهی، حسی- حرکتی و…)

– نمایش فیلم و تحلیل فیلم های تربیتی توسط کارشناسان برای مادران

– تهیه نشریه کودک توسط مادران

– برگزاری تورهای تفریحی- آموزشی با حضور کودکان و مادران

– برگزاری جشن ها به مناسبت های مختلف ملی، مذهبی

– برپایی مسابقات مختلف ورزشی با شرکت والدین و کودکان

– برگزاری مشاوره های( عمومی و خصوصی ) در موضوعات مختلف همچون : تربیتی ، خانواده و… برای مادران و کودکان

– اجرای برنامه های مشارکتی سلامت محور با کانونهای اجتماعی ، نهادهای دولتی و غیردولتی

– شرکت در فعالیتهای اجتماعی همچون بررسی مشکلات محله توسط مادر و کودک و مشارکت و تعامل جهت رفع مشکلات محله

– تهیه بسته های آموزشی با محوریت ارتقای سلامت مادران وکودکان

– و…

منبع خبر : کانون کودک و مادر

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *