بارداری ناخواسته چگونه اتفاق می افتد؟!/ روشهای پیشگیری اورژانسی

امروزه توجه به کيفيت زندگي جاي کميت را گرفته است و بسياري از زوجين براي بارداري و پرورش فرزندان خود برنامه‌ريزي‌هاي اساسي انجام مي‌دهند. حال در اين ميان بارداري ناخواسته مسئله‌اي است که مي‌تواند شما را از هدف‌هاي تربيتي و برنامه ريزي‌هايتان دور کند.

حاملگی های ناخواسته به دلایل مختلف پیش می آیند ولی علت عمـده آن عدم استفاده از وسایل پیشگیری و یا مصرف نادرست و شکست این روش هاست.
 انتظارات اجتماعی و فشارهایی که تعیین کننده نیاز زنان است موجب می شود زنان نتوانند به تنهایی از حاملگی های ناخواسته جلوگیری کنند.
 تحریم های اجتماعی، نابرابری بین حقوق اجتماعی زن و مرد، مخالفت همسران، عدم دسترسی به روش های متنوع پیشگیری از بارداری، استفاده کم مردان از وسایل پیشگیری از حاملگی موجبات عدم امکان استفاده صحیح از وسایـل پیشگیری را فراهم می کند.

برخی نیز با وارد دانستن برخی ایرادها به روش های پیشگیری از بارداری سعی می کنند آن روش را مطرود اعلام کنند. مثلا می گویند قرص سرطان می آورد، اعصابم را به هم می ریزد، با آی یودی دچار عفونت می شوم و… اگر دلیل اصلی در این مورد باشد به راحتی می توان با افزایش اطلاعات مردم این مشکل را حل کرده و باورهای غلط را از ذهن آنها پاک کرد.
اگر استفاده کننده از روش اطلاعات نداشته باشد معمولا روش را درست استفاده نمی کند. بعضی ها می گویند چون در روز خاصی از سیکل قاعدگی ام هستم احتمال باردار شدن وجود ندارد و برای همین هیچ روشی لازم نیست.

استفاده از کاندوم براي جلوگيري از بارداري ناخواسته
متاسفانه هنوز باورهاي نادرستي در مورد روش‌هاي مختلف از جمله استفاده از قرص و آي‌يودي وجود دارد و برخي با نادرست خواندن اين باورها هنوز به آنها اعتقاد دارند؛ باورهايي مانند قرص نازايي مي‌آورد! آي‌يودي باعث عفونت مي‌شود! و بسياري باورهاي ديگر.

اما خوشبختانه اين باورها درمورد استفاده از كاندوم وجود ندارد و همه مي‌دانند كاندوم تاثير و تداخل عملي با هيچ دارويي كه مصرف مي‌كنند يا بيماري‌اي كه به آن مبتلا هستند ندارد. استفاده از کاندوم تنها روشي است كه هم از بارداري ناخواسته جلوگيري مي‌كند و هم مانع انتقال عفونت‌هاي مقاربتي مي‌شود. به همين دليل آقايان با فکر آسوده‌تري در بحث سلامت باروري و خانواده شرکت مي‌کنند. مساله مهم ديگري هم كه در مورد كاندوم شايان ذكر است، عدم محدوديت براي استفاده از اين روش است. از آنجا كه اين محصول دارويي نيست، مي‌توان آن را از هر فروشگاه لوازم بهداشتي يا حتي سوپرماركت‌هاي بزرگ خريداري كرد.

براي استفاده از آن لازم نيست هيچ معاينه و بررسي‌اي توسط پزشك انجام شود و هرگز عارضه‌اي در اثر استفاده از آن گزارش نشده است. درصد بسيار اندكي كه به دليل حساسيت به لاتكس كاندوم دچار خارش و قرمزي اندام تناسلي مي‌شده‌اند نيز امروزه مي‌توانند از محصولات ديگر كاندوم كه به بازار آمده است استفاده كنند. انواع مختلف كاندوم در سيستم ارائه خدمات دولتي وخصوصي در دسترس همگان وجود دارد. 

پيشگيري از بارداري ناخواسته

قرص‌هاي جلوگيري از بارداري – قرص LD – قرص HD

ممکن است خانم‌ها مصرف قرص‌شان را فراموش کنند يا آقايان پس از رابطه جنسي متوجه شوند کاندوم پاره شده و يا از آلت تناسلي‌تان خارج شده است که نتيجه آن قوي شدن احتمال بارداري ناخواسته است. در اين مورد بايد از يک روش اورژانسي پيشگيري از بارداري کمک بگيريد.

نبايد زمان را از دست بدهيد چون هرچه از موعد ارتباط مثبت و مشکوک کمتر گذشته باشد، احتمال موفقيت شما به صددرصد نزديک‌تر خواهد بود. شما تا ۱۲۰ساعت بعد از آن مقاربت مشکوک، براي جبران و جلوگيري از يک بارداري ناخواسته فرصت داريد. براي اين پيشگيري اورژانسي معمولا خانم ها از قرص LD يا HD و يا قرص‌هاي تري فازيک استفاده مي‌کنند. به اين صورت که براي قرص LD، ۴ تا قرص را يکجا استفاده مي‌کنيد و سپس ۱۲ساعت بعد هم ۴ قرص ديگر مي‌خوريد. براي قرص HD هم به محض در اختيار گرفتن قرص، دو تا مصرف کرده و ۱۲ ساعت بعد هم دوتاي ديگر مي‌خوريد. براي قرص‌هاي تري فازيک هم بايد در ابتدا ۴ تا قرص سفيد رنگ و سپس ۴ تاي ديگر هم ۱۲ ساعت بعد بخورند. تهوع و استفراغ از عوارض مصرف قرص‌هاي LD، HD و تري فازيک است به شکلي که نيمي از مصرف کنندگان حالت تهوع و ۲۰ درصد هم استفراغ را تجربه مي‌کنند.

قرص لونورژسترول قرص ديگري است که در موارد اورژانسي به شما در بارداري ناخواسته کمک مي‌کند. از مزاياي اين قرص مي‌توان به آمار پايين‌تر حالت تهوع و استفراغ (فقط ۲۰ درصد امکان تهوع و ۶ درصد امکان استفراغ) نسبت به قرص‌هاي اشاره شده در بالا و آمار موفقيت ۹۹ درصد در جلوگيري از بارداري ناخواسته اشاره نمود. طريقه مصرف اين قرص به اين صورت است: کافي است دو قرص لونورژسترول را از داروخانه تهيه و (قيمت آن بسيار پايين است و بدون نسخه در همه داروخانه‌ها موجود مي‌باشد) ميل کنيد. شما فقط به همين دو قرص احتياج داريد. مراقب باشيد اين روش پيشگيري اورژانسي است و نبايد برايتان عادي و هميشگي باشد.

پيشگيري از بارداري ناخواسته 

قرص لونورژسترول قرصي است که در موارد اورژانسي به شما در بارداري ناخواسته کمک مي‌کند

توجه به دوره تخمک گذاري براي جلوگيري از بارداري ناخواسته
يکي از روش‌هاي ساده براي پيشگيري از بارداري ناخواسته توجه به زمان تخمک گذاري در خانم‌ها و رعايت نکات پيشگيرانه در رابطه جنسي در آن زمان است. براي تخمين زدن روز تخمک گذاري کافي است زماني را كه دوره پريود بعدي شما آغاز مي‌شود در نظر بگيريد، سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن كم كنيد. اين چند روز، همان محدوده زماني است كه احتمال تخمك‌گذاري خانم‌ها در آن بسيار زياد است. براي خانم‌هايي كه يك دوره كامل آنها ۲۸ روز طول مي‌كشد، چهاردهمين روز معمول روز تخمك‌گذاري است. براي استفاده از اين روش، شما بايد بدانيد كه دوره كامل شما معمول چند روز طول مي‌كشد. حال شما بايد در اين بازه زماني دقت بيشتري در رابطه جنسي داشته باشيد تا احتمال بارداري برنامه ريزي نشده کاهش يابد.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. در بارداری ناخواسته زود تصمیم نگیرید
    اگر پیش از ناخواسته باردار شدن، شما یا همسرتان داروی خاصی را مصرف می‌کرده‌اید، تحت درمانی بوده‌اید که برای جنین شما خطر ساز بوده یا اینکه به دلیل مشکلات پزشکی‌تان تا مدتی اجازه بارداری را نداشته‌اید، حق‌تان است که به این بارداری پایان دهید.

    می‌دانیم که در این شرایط، شنیدن خبر حاملگی می‌تواند شما را بترساند و آشفته‌تان کند اما نباید زود تصمیم بگیرید. یادتان نرود که گرفتن تصمیم‌های آلوده به هیجان، می‌تواند شما را بیشتر از امروز آشفته کند. پس موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید و به خودتان چند روزی برای کمرنگ کردن رد پای هیجان در این موضوع، فرصت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *