بارداری در سنین مختلف چه ویژگیهایی دارد؟!

۲۰ تا ۲۴ سالگی

از نظر بدنی

در این سال‌ها، بدن شما در بارورترین زمان به سر می‌برد. عادت‌های ماهانه شما منظم است. حتی در این سنین ممکن است درست در آن زمانی که شما انتظارش را دارید،‌ باردار شوید. همه زنانی که در این سنین هستند،‌ چنانچه از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنند، هر ماه تا ۲۰ درصد شانس باردار شدن دارند. وقتی باردار شدید،‌ هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید، فشار خون‌تان کنترل می‌شود. در دوران بارداری، معمولاً فشار خون خانم‌ها بالا می‌رود، ولی در این سنین،‌ خیلی کم پیش می‌آید که فشار خون شما بالا برود. همچنین تحقیقات نشان داده که زنان باردار در این سن، به دیابت دوران بارداری که در سنین ۴۰ سالگی خیلی در میان خانم‌ها شایع است، دچار نمی‌شوند.

از نظر روحی

این که شما چه احساسی درباره بارداری دارید،‌ بستگی به این دارد که سبک زندگی‌تان چگونه است. در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی،‌ مهم‌ترین مسئله‌ای که ممکن است موجب ناراحتی خاطر خانم‌ها شود، تغییر شکل بدن است. خانم‌ها در این سن،‌ معمولاً خیلی به اندام‌شان توجه می‌کنند و چون بارداری با بالارفتن وزن و تغییر شکل برخی از اندام‌ها همراه است، ممکن است کمی برای خانم‌های جوان، آزاردهنده باشد.

خطرهایی که بچه را تهدید می‌کند

درصد سقط در این سن، نه درصد است. همچنین چون تخمک‌های شما در این سن، بسیار جوان هستند، امکان این که فرزند شما با نقص عضو یا ناراحتی‌های ذهنی به دنیا بیاید، بسیار کم است. البته بیشتر بچه‌هایی که چنین مشکلاتی دارند، از مادرانی که در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی باردار می‌شوند، به دنیا می‌آیند،‌ اما نه به این دلیل که این سن برای بارداری خطرناک است.

 

۲۵ تا ۲۹ سالگی

از نظر بدنی

اگر اهل ورزش هستید و تغذیه خوبی هم دارید و اگر همین روش زندگی را در دوران بارداری هم ادامه می‌دهید، زایمان راحتی خواهید داشت و پس از زایمان، به راحتی می‌توانید به همان اندام قبل از زایمان برگردید. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نیز نشان داده‌اند که اگر شما در دهه سوم زندگی باردار شوید،‌ شانس مبتلا شدن به سرطان سینه و تخمدان بسیار کاهش می‌یابد.

از نظر روحی

اگر در این سن باردار می‌شوید،‌ شاید راحت‌تر بتوانید تعادلی میان کارتان و بارداری‌تان برقرار کنید. از سوی دیگر، رابطه‌تان با شوهرتان نیز بسیار پخته‌تر است و شناخت بیشتری از یکدیگر دارید؛ البته این بستگی دارد که چقدر از ازدواج‌تان گذشته باشد.

خطرهایی که بچه را تهدید می‌کند

خطر سقط جنین در این سن،‌ 10 درصد است؛ کمی بیشتر از خانم‌هایی که پنج سال جوان‌تر هستند. در سن ۲۵ سالگی،‌ از هر ۱۲۵۰ خانم باردار، ممکن است یک نفر،‌ بچه‌ای عقب‌مانده به دنیا بیاورد،‌ اما در سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی،‌ خطر به دنیا آوردن بچه عقب‌مانده، یک به ۴۷۶ است.

 

۳۰ تا ۳۴ سالگی

از نظر بدنی

از سن ۳۰،‌ شانس بارداری شما به تدریج کاهش می‌یابد. این کاهش تدریجی،‌ تا ۳۵ سالگی و ۴۰ سالگی ادامه می‌یابد. اگر برای بارداری به معالجه نیاز داشته باشید، شانس موفقیت شما از خانم‌های مسن‌تر بیشتر است. همچنین تحقیقات نشان داده است که خانم‌هایی که در این سنین باردار می‌شوند، دوبرابر بیشتر از خانم‌های جوان‌تر، مجبور به استفاده از عمل سزارین در تولد بچه خواهند بود.

از نظر روحی

در این سنین،‌ ممکن است از نظر مالی و همچنین از نظر موقعیت شغلی، مشکل چندانی نداشته باشید، اما ممکن است درباره بازگشتن به کار، دچار تردید شوید. بارداری در این سن،‌ انرژی بیشتری از شما خواهد گرفت.

خطرهایی که بچه را تهدید می‌کند

خطر سقط جنین در این سن،‌ 11 درصد است. در این سن،‌ خطر داشتن بچه‌ای عقب‌مانده، یک به ۹۲۵ است. همچنین خطر داشتن بچه‌ای با کروموزوم‌های غیر طبیعی نیز یک به ۳۸۵ است.

 

۳۵ تا ۳۹ سالگی

از نظر بدنی

در این سنین، به این دلیل که کاهش قدرت بارداری همچنان ادامه دارد،‌ پزشکان به زوج‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارند توصیه می‌کنند که از یک سال قبل،‌ روش‌های پیشگیری از بارداری به خصوص استفاده از کاندوم را کنار بگذارند. اگر از معالجه برای بارداری استفاده می‌کنید،‌ باید بدانید که ممکن است دیر به نتیجه برسید. بیشتر مراکز معالجه،‌ خانم‌هایی را که بیشتر از ۳۹ یا ۴۰ سال دارند، نمی‌پذیرند. همچنین خطر مبتلا شدن به فشار خون بالا در خانم‌های بارداری که بیش از ۳۵ سال دارند،‌ دوبرابر است. ابتلا به دیابت دوران بارداری نیز در این خانم‌ها، دو یا سه برابر است. اگر خانم‌های باردار در این سن،‌ اضافه وزن زیادی داشته باشند،‌ این خطر باز هم بیشتر می‌شود. احتمال عمل سزارین در این خانم‌ها زیاد است، چون در مورد این خانم‌ها،‌ مدت زمان زایمان افزایش می‌یابد و پزشکان ترجیح می‌دهند از عمل سزارین استفاده کنند.

از نظر روحی

در این سنین ممکن است پزشکان به خانم‌ها توصیه‌هایی بکنند که آنها را نگران کند،‌ چون در این سن،‌ خطر به دنیا آوردن بچه‌ای عقب‌مانده کمی زیادتر است.

خطرهایی که بچه را تهدید می‌کند

احتمال به دنیا آوردن دوقلو یا سه‌قلو در این سنین بسیار زیاد است،‌ به خصوص خانم‌هایی که داروهای بارداری مصرف می‌کنند،‌ بیشتر بچه‌های چند قلو به دنیا می‌آورند. احتمال سقط جنین در این سنین،‌ تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد. همچنین احتمال به دنیا آوردن جنین مرده نیز تا دوبرابر افزایش می‌یابد.

 

۴۰ تا ۴۴ سالگی

از نظر بدنی

خبر خوب اینکه زنانی که بدون استفاده از داروهای بارداری یا تکنولوژی‌های جدید بارداری، در این سن باردار می‌شوند،‌ طول عمر بیشتری خواهند داشت،‌ البته کمتر از یک درصد از خانم‌ها در این سنین باردار می‌شوند. شانس باردار شدن در این سنین،‌ در هر ماه، تنها پنج درصد است. این که چطور خواهید توانست بچه به دنیا بیاورید،‌ بستگی به عامل‌هایی دارد که آمادگی بدنی،‌ میزان سلامت بدنی و اینکه این بچه،‌ نخستین بچه است یا خیر،‌ از آن جمله هستند. مشکلی که ممکن است برای خانم‌های باردار در این سن پیش بیاید،‌ خستگی مفرط در دوران بارداری است.

از نظر روحی

وقتی به سن ۴۰ سالگی برسید،‌ تجربه و بلوغ بیشتری برای مادر شدن خواهید داشت. صبر و شکیبایی بیشتری در مقایسه با خانم‌های باردار جوان‌تر خواهید داشت،‌ اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد. ممکن است در مورد تفاوت سنی زیاد خودتان با فرزندتان نگران باشید.

خطرهایی که بچه را تهدید می‌کند

تقریباً‌ یک سوم از زنان باردار در این سن، دچار سقط جنین می‌شوند. همچنین بچه‌هایی که مادران بالای ۴۰ سال دارند،‌ ممکن است هنگام تولد دچار کمبود وزن باشند که در این صورت به مراقبت‌های ویژه نیاز خواهند داشت. خطر به دنیا آمدن بچه‌ای عقب‌مانده،‌ یک به ۱۰۶ است. اگر سن شما ۴۴ یا ۴۵ است،‌ این خطر، یک به ۳۸ است.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *