بارداری بعد از ۴۰ سالگی و عوارض آن

در صورتی که خانمی پس از ۴۰ سالگی باردار شده باشد پزشک آزمايش هايي را برای تشخیص مشکلات کروموزومی جنین در سه ماهه نخست تجویز میکند.

در سه ماهه نخست احتمال سقط جنین به بیش از ۲۰ درصد پس از ۴۰ سالگی می رسد. از جمله مشکلات شایعی که در خانم های باردار بالای ۴۰ سال دیده میشود دیابت بارداری است. این مشکل به ویژه در خانم های چاق بیشتر است. در این خانم ها انسولین هورمونی که به قند کمک میکند درون سلول ها نفوذ کند، به طور طبیعی قادر به فعالیت نیست، در نتیجه قند وارد خون شده و سبب میشود جنین بیش از حد بزرگ شود. وقتی متخصص زنان، دیابت یک خانم باردار را تشخیص میدهد با انتخاب یک رژیم غذایی صحیح آن را برطرف خواهد کرد.

در خانم های ۴۰ ساله پرفشاری خون ۲ تا ۳ برابر دیگر زنان است. در اثر وجود پرفشاری که با وجود پروتئینی به نام آلبومین در ادرار تشخیص داده می شود، رشد جنین کم شده و احتمال زایمان زودهنگام افزایش مییابد.

اختلالاتی که در روند تخمک گذاری پس از ۴۰ سالگی پیش می آید،احتمال نابارور شدن زنان را بالا می برد. به عبارت دیگر از این سن به بعد تخمک گذاری یا انجام نمی شود یا خیلی بد انجام می شود. شاید در ۴۰ سالگی شما هنوز زیبا و جوان به نظر برسید اما تخمدانها ۴۰ سالشان است. از ۲۵ سالگی به بعد قدرت باروری تخمک به ۲۵ درصد، در ۳۰ سالگی به ۱۲ درصد و در ۴۰ سالگی به ۶ درصد می رسد!

نکته آخر اینکه احتمال آنکه یک زن باردار بالای ۴۰ سال مجبور به سزارین شود ۲ برابر بیشتر از زنان باردار زیر این سن است زیرا در اکثر موارد به دلیل دیابت بارداری، گذر جنین از راه طبیعی سخت شده یا گاهی به دلیل پرفشاری، خون جنین ضعیفتر و کوچکتر از آن است که خود بخواهد متولد شود.

بعد از زایمان نیز احتمال خون ریزی شدید به دلیل جمع شدن سخت تر فیبرهای رحمی در زنان بالای ۴۰ سال بیشتر است. اگر شما به ۴۰ سالگی رسیده اید و میخواهید بچه دار شوید پیش از هر کاری ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و تصمیم تان را با او در میان بگذارید تا ابتدا احتمال وجود دیابت یا پرفشاری خون را در شما چک کند و راه حلی پیشنهاد دهد.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *